dekkersj Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Ik heb vanavond een redelijk geslaagde poging gewaagd om de encoder op de centreerpen van het draaiplateau van mijn Piccolo te monteren, zodanig dat de encoder niet slingert. De metingen gaven prachtige resultaten met enkele opmerkelijke uitkomsten: Het gemeten toerental van de draaitafel is 33,33 RPM. Er is een 0,555 Hz component aanwezig. Dit is het toerental van het plateau. Er is een 0,518 Hz component aanwezig met een aantal harmonischen. De snaar heeft een gemeten rondloopfrequentie van 0,518 Hz. De snaar vertoont op de las een enigszins ruwe plek. Er is een 8,33 Hz component aanwezig, dit is het toerental van de motor. Er is g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Hallo Ravon, Denk dat die HF rommel niet niet zo heel veel invloed heeft. Er komt een vrij strakke blok uit die encoder en je FM detector is edge triggered. Zou het een sinus zijn dan zou het wel meer invloed kunnen hebben. Zitten idd wel wat rare componenten in zoals die piek op ong. 52,9 Hz. Van Kraus net 2 ordentelijke files ontvangen, 1'tje met 1 motor en 1'tje met 3 motoren. De piek met 1 moror ligt op 991,5 Hz en de piek met 3 motoren 1012 Hz. Is dat alletwee met dezelfde voeding Kraus, Het Netzteil Fein? Zo ja dan is het verschil de slip van het/de snaartje(s) wat met 3 motoren kleiner is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Heb je ook een wav file oid? Of moet die interface nog gemaakt worden? Groet, Jacco Ik zal vanavond laat als het stil is in huis nog wat metingen doen en dan ook een signaal van een paar minuten mijn notebook binnenhalen Wat komt er eigenlijk uit zo'n tacho? Is dat een pwm signaal oid? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 (edited) Heb je ook een wav file oid? Of moet die interface nog gemaakt worden? Groet, Jacco Ik zal vanavond laat als het stil is in huis nog wat metingen doen en dan ook een signaal van een paar minuten mijn notebook binnenhalen Wat komt er eigenlijk uit zo'n tacho? Is dat een pwm signaal oid? Groet, Jacco Een blokgolf met vaste amplitude. De frequentie is afhankelijk van de hoeksnelheid van de ingaande as. Je zou het pwm kunnen noemen. Ik denk niet helemaal. Bij pwm is er een vaste afstand tussen de blokjes. Ik begrijp dat dat bij een tacho niet vastligt. Maar is het dan niet gewoon FM? Of is het pulse density modulation? Groet, Jacco Edited 12 juni 2006 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Nee het is elk met een andere voeding.1 motor is de Transrotor voeding; drie motoren is met een hobbyvoeding. Ik stuur je nog een file met 1 motor en de hobbyvoeding. Ja zou mooi zijn want dan pas is een redelijk goed vergelijk tussen 1 en 3 motoren mogelijk, mits je natuurlijk niet aan het snelheidsknopje hebt zitten draaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Heb je ook een wav file oid? Of moet die interface nog gemaakt worden? Groet, Jacco Ik zal vanavond laat als het stil is in huis nog wat metingen doen en dan ook een signaal van een paar minuten mijn notebook binnenhalen Wat komt er eigenlijk uit zo'n tacho? Is dat een pwm signaal oid? Groet, Jacco Een blokgolf met vaste amplitude. De frequentie is afhankelijk van de hoeksnelheid van de ingaande as. Je zou het pwm kunnen noemen. Ik denk niet helemaal. Bij pwm is er een vaste afstand tussen de blokjes. Ik begrijp dat dat bij een tacho niet vastligt. Maar is het dan niet gewoon FM? Of is het pulse density modulation? Groet, Jacco Ik zat verkeerd, het is geen pwm. Een encoder geeft een x-aantal pulsen per omwenteling, bij een hoge hoeksnelheid is de tijd tusen de pulsen korter dan bij een lage hoeksnelheid. FM lijkt me een betere benaming. Dus als ik het goed begrijp is het aantal pulsen per tijdseenheid maatgevend voor de hoeksnelheid? Met als hoogst haalbare resolutie? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Dus als ik het goed begrijp is het aantal pulsen per tijdseenheid maatgevend voor de hoeksnelheid? Met als hoogst haalbare resolutie? Groet, Jacco Ja. In dit geval levert de encoder 500 pulsen per omwenteling, de rotatiefrequentie is 0,55 Hz dus dat levert een testtoon van ongeveer 275 Hz. Er bestaan encoders met hogere resoluties. 500 pulsen is wat Pjotr had liggen, encoders met 5000 pulsen kosten een paar honderd euro. En die pulsen zijn even breed ongeacht hun aantal per tijdseenheid? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Dus als ik het goed begrijp is het aantal pulsen per tijdseenheid maatgevend voor de hoeksnelheid? Met als hoogst haalbare resolutie? Groet, Jacco Als HF-pief moet dat toch een eitje voor je zijn Jacco? Wat is maximale de bandbreedje van het modulatiesignaal van een FM signaal tov de carrier en de modulatiediepte? De carrier is dus in dit geval de frequentie van de blok uit de encoder. In Ravon's geval heeft die encoder 500 lijnen/omw en draait ie met 0,55 omw/sec (afgerond dan h Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Nee het is elk met een andere voeding.1 motor is de Transrotor voeding; drie motoren is met een hobbyvoeding. Ik stuur je nog een file met 1 motor en de hobbyvoeding. Ja zou mooi zijn want dan pas is een redelijk goed vergelijk tussen 1 en 3 motoren mogelijk, mits je natuurlijk niet aan het snelheidsknopje hebt zitten draaien. de 3e file heb je nu ook binnen. Ik heb uiteraard nergens aan zitten draaien; alle optredende verschillen moeten toe te schrijven zijn aan de voeding en/of het aantal motoren. Een beetje zelf meten heeft mij wijzer gemaakt dat de hobbyvoeding met 1 motor een snelheid geeft die zo'n 0,3% te snel is; dezelfde voeding en drie motoren er op geeft een 1,1/1,2% te hoge snelheid. Mij geeft dat het (al bevestigde idee) dat de voeding niet correct is. Nou, dat zou ik niet zomaar willen zeggen. De drie motoren variant met eigen voeding (file nummero 2) is volgens mij de beste. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Dus als ik het goed begrijp is het aantal pulsen per tijdseenheid maatgevend voor de hoeksnelheid? Met als hoogst haalbare resolutie? Groet, Jacco Als HF-pief moet dat toch een eitje voor je zijn Jacco? Wat is maximale de bandbreedje van het modulatiesignaal van een FM signaal tov de carrier en de modulatiediepte? De carrier is dus in dit geval de frequentie van de blok uit de encoder. In Ravon's geval heeft die encoder 500 lijnen/omw en draait ie met 0,55 omw/sec (afgerond dan h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 de 3e file heb je nu ook binnen.Ik heb uiteraard nergens aan zitten draaien; alle optredende verschillen moeten toe te schrijven zijn aan de voeding en/of het aantal motoren. Een beetje zelf meten heeft mij wijzer gemaakt dat de hobbyvoeding met 1 motor een snelheid geeft die zo'n 0,3% te snel is; dezelfde voeding en drie motoren er op geeft een 1,1/1,2% te hoge snelheid. Mij geeft dat het (al bevestigde idee) dat de voeding niet correct is. Is binnen Kraus, bedankt. Kom er nu niet meer aan toe, moet er toch even een net loopje van plakken. Bovendien is het nu veel te lekker in de tuin en te gezellig Ga er morgen mee verder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Is er ook ergens een link om de juiste wow & flutter te meten. Ik heb begrepen dat wow van 0.1 Hz tot 10 Hz gaat en flutter daarboven. Maar eigenlijk weet ik nog niets. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 maar de correctie snelheid is niet goed in te stellen; ik geloof, denk en hoop wel dat drie motoren de beste gelijkloop heeft en de minste wow- en flutter maar de snelheid moet beter regelbaar zijn. Even voor mijn begrip, is dat een AC of een DC voeding? Of is het een frequentieregeling? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Maar dat de pulsjes niet even breed zijn, stemt mij tot nadenken. Ik kan mij er maar moeilijk een voorstelling van maken. Ik wacht even tot een helder moment... Groet, Jacco Hoe bedoel je niet even breed? Met een blokgolf die een dutcycle heeft van 50% worden de pulsjes toch smaller als de frequentie omhoog gaat? Maar dat is niet zo relevant lijkt mij in dit geval. Wat vervelender is is dat de dutycycle gespecificeerd is van zo'n encoder met + en - 25% wat weer een cyclische faseruis per omwenteling levert. In werkelijkheid is het ding een aantal ordes nauwkeuriger maar die faseruis is er zeker wel. Een andere faseruisbron zijn de kogellagertjes die ook nog eens spelingsvrij voorgespannen zijn. Daarom denk ik dat Ravon er goed aan doet een stevig support voor het encodertje te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Maar dat de pulsjes niet even breed zijn, stemt mij tot nadenken. Ik kan mij er maar moeilijk een voorstelling van maken. Ik wacht even tot een helder moment... Groet, Jacco Hoe bedoel je niet even breed? Met een blokgolf die een dutcycle heeft van 50% worden de pulsjes toch smaller als de frequentie omhoog gaat? [...] Nu is het weer een blokgolf! Wat is het nou? Pulsen of blokgoven met een duty cycle van 50 %? En als het pulsen zijn, hoe verhoudt hun breedte met de frequentie? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Maar dat de pulsjes niet even breed zijn, stemt mij tot nadenken. Ik kan mij er maar moeilijk een voorstelling van maken. Ik wacht even tot een helder moment... Groet, Jacco Hoe bedoel je niet even breed? Met een blokgolf die een dutcycle heeft van 50% worden de pulsjes toch smaller als de frequentie omhoog gaat? [...] Nu is het weer een blokgolf! Wat is het nou? Pulsen of blokgoven met een duty cycle van 50 %? En als het pulsen zijn, hoe verhoudt hun breedte met de frequentie? Groet, Jacco Allemachtig Jacco, Er komt een blokgolf uit met een nominale dutycycle van 50% Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 maar de correctie snelheid is niet goed in te stellen; ik geloof, denk en hoop wel dat drie motoren de beste gelijkloop heeft en de minste wow- en flutter maar de snelheid moet beter regelbaar zijn. Even voor mijn begrip, is dat een AC of een DC voeding? Of is het een frequentieregeling? Groet, Jacco zo ziet het er van binnen uit; ik word er niet wijzer van maar misschien zie jij er iets aan af Hahahahahahaha! Die is goed... Groet, jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Maar dat de pulsjes niet even breed zijn, stemt mij tot nadenken. Ik kan mij er maar moeilijk een voorstelling van maken. Ik wacht even tot een helder moment... Groet, Jacco Hoe bedoel je niet even breed? Met een blokgolf die een dutcycle heeft van 50% worden de pulsjes toch smaller als de frequentie omhoog gaat? [...] Nu is het weer een blokgolf! Wat is het nou? Pulsen of blokgoven met een duty cycle van 50 %? En als het pulsen zijn, hoe verhoudt hun breedte met de frequentie? Groet, Jacco Allemachtig Jacco, Er komt een blokgolf uit met een nominale dutycycle van 50% Nominaal? Wat beinvloedt dat nominale? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Maar dat de pulsjes niet even breed zijn, stemt mij tot nadenken. Ik kan mij er maar moeilijk een voorstelling van maken. Ik wacht even tot een helder moment... Groet, Jacco Hoe bedoel je niet even breed? Met een blokgolf die een dutcycle heeft van 50% worden de pulsjes toch smaller als de frequentie omhoog gaat? [...] Nu is het weer een blokgolf! Wat is het nou? Pulsen of blokgoven met een duty cycle van 50 %? En als het pulsen zijn, hoe verhoudt hun breedte met de frequentie? Groet, Jacco Allemachtig Jacco, Er komt een blokgolf uit met een nominale dutycycle van 50% Nominaal? Wat beinvloedt dat nominale? Groet, Jacco Je hebt mail. Testsignaal. ruim een minuut, lijkt op blokgolf.... Pjotr, wil jij hem ook? Het doet mij in ieder geval goed om rinkelende blokgolven te zien... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Als 't er uitziet als een blokgolf, hoeft het nog geen blokgolf te zijn: blokgolven hebben een heel specifieke samenstelling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 dit is 'm; ziet er strak uit, toch? Nee. Als blokgolf is ie niets waard. Maar in een digitaal, bandbreedte begrensd systeem zie ik rinkeling: dat hoort zo. There is no other way. Maar wat ik niet begrijp is dat de negatieve top anders van vorm is dan de positieve. De richtingscoefficient is anders. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Als 't er uitziet als een blokgolf, hoeft het nog geen blokgolf te zijn:blokgolven hebben een heel specifieke samenstelling. Mister onduidelijkheid geeft modder. Wat bedoel je? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 dit is 'm; ziet er strak uit, toch? Nee. Als blokgolf is ie niets waard. Maar in een digitaal, bandbreedte begrensd systeem zie ik rinkeling: dat hoort zo. There is no other way. Maar wat ik niet begrijp is dat de negatieve top anders van vorm is dan de positieve. De richtingscoefficient is anders. Groet, Jacco Jank het ding nou maar door je demodulator, da's v Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Als 't er uitziet als een blokgolf, hoeft het nog geen blokgolf te zijn:blokgolven hebben een heel specifieke samenstelling. Mister onduidelijkheid geeft modder. Wat bedoel je? Groet, Jacco Kennelijk niets. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Dan nog een waarneming. Er zitten vreemde frequentiecomponenten in de file. In het 1 motorig geval is dat 118.9 Hz en in het 3 motorig geval 121.3 Hz. Verhouding 0.98021. Dit lijkt op de eerder gegeven verhoudingen en ik denk dat die dus in de plaat zitten. Niet in het traject na de platendraaiert in ieder geval. Groet, Jacco Stieklengte- en stiekspanningsverschil...?? Ik bedoel dus de snaarresonanties... Zou kunnen. Ik heb alleen geen gevoel voor die getallen. Zou een snaar kunnen resoneren op 120 Hz? Groet, Jacco Een snaar van een draaitafel is een zwaar elastiekje waar nauwelijks spanning op staat. De kans dat zoiets bij 120 Hz trilt acht ik nihil. Omdat ik overal voor open sta heb ik het even bij mijn draaitafel geprobeerd. Gauw vergeten. De kans dat de aandrijfsnaar NIET resoneert, acht ik juist nihil! De frequentie waarop het strakgespannen deel van de snaar - tussen poelie en draaiplateau - in eigentrilling is, zal afhangen van de lengte, dikte en spanning. Welke gevolgen die resonantie zal hebben, en hoe ernstig die zullen zijn, hangt af van de bouw van de contraptie. Maar gunstige gevolgen zal de resonantie nooit kunnen hebben, dunkt me. Een rubber snaar heeft nog wat inwendige demping. Sommigen kiezen stuggere materialen. Dat lijkt mij niet zo verstandig. Of heeft iemand hear er goede ervaring mee? Remote Drive Motor - Enclosed in a matching cast crushed marble enclosure, the motor drive is mounted on Valid Points and sets on a adjustable motor base assembly so that belt tension can be easily adjusted. The drive pulley is straight cut so that any belt material up to 5/16 of an inch may be used. Two to four millimeter 100% pure silk belts are supplied and preferred. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts