Jump to content

Meesterlijk

hansko
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

Vandaag het genoegen gehad te (kort) luisteren naar de zeer aangenaam in het gehoor liggende set van Piet van Soest en (met dank aan Piet) een opname kunnen toevoegen aan het draaitafelvingerafdrukarchief dat ik wil gaan bijhouden.

De Bluenote draaitafel laat via de machtige versterker(McIntosh) en de volwassen boxen (KEF) een mooi breed, homogeen beeld horen. In de slechts 10 minuten luisteren (er stonden heel andere dingen op het programma) is de eerste indruk die van een vloeiend geluidsbeeld met een zeer fraai veloursachtig hoog. Niet opdringerig, heel mooi naklinkende koperen bekkens, een prima plaatsing en een scherpe definitie.

De set is prominent in de kamer aanwezig maar maakt ondanks de grote versterker een bescheiden, niet overdadige indruk, mede door de grote kamer en het fraaie rek waarin en op alle componenten hun plaatsje vinden:

CardassetPiet1.jpg

Deze grote jongen heeft genoeg handen vrij om de forse speakers onder controle te houden:

CardassetPiet2.jpg

en deze luidsprekerkabelaansluiting spreekt een hartig woordje tot de verbeelding. Ik heb mij door Piet laten vertellen dat zich in de zwarte houders 3 12V-accu's bevinden:

CardassetPiet3.jpg

een detail van de Bluenote arm met lift ( daar moet Haudio nog eens naar kijken, de dempende werking van de lift is afwezig en dat is eigenlijk griezelig)

CardassetPiet4.jpg

De meetresultaten van de Cardas-LP

de draaitafel draait heel constant, een fractie te snel (dat ligt ook vaak wel prettig in het gehoor) op 33,745RPM

de 1000Hz track laat een prima afgesteld element zien:

CardasPiet100Hz.jpg

met een vrijwel verwaarloosbare kanaalongelijkheid aan de uitgang van de phonotrap: 0,58dB

en een harmonische vervorming waarop met mijn lekenoog niets aan te merken valt:

CardasPietharmonischeverv.jpg

Bij deze mijn welgemeende dank voor het even willen trekken aan kabels aan Piet, die niet alleen een lekkere set heeft staan maar ook aangenaam gezelschap vormt. Ik zie hem zo voor me 's avonds in de luie stoel van de muziek genieten.

Als de echte meters zich nog een keer over de testtracks willen buigen dan komen de wow- en flutterwaarden van de draaitafel ook nog boven water.

Guest Kraus vonBentinck

Het genoegen was geheel aan mijn kant.

Even over de armlift nog want daar heb ik achteraf toch wel moeilijke gedachten over gehad.

Je hebt een lichte, zeer makkelijk beweegbare arm met grote bewegingsvrijheid en aan de headshell zit geen fingerlift. In zo'n geval is een goed werkende armlift toch eigenlijk een absolute must.

Normaal is dat je de armlift altijd omhoog hebt staan, de naald boven de aanloopgroef zet en dan in 1 zwiep de hefboom van de lift omhaalt en de naald in 1 tot 3 sec ( dus tergend langzaam) in de aanloopgroef zakt.

Nu is het zo dat het "omgooien" van de lift de naald als een steen naar beneden laat vallen. De enige manier is nu de handle behoedzaam om te zetten waarbij de naald precies de altijd wat schokkerige beweging van de handen volgt. Dat is gewoon linke soep.

Denk aan wat er bij Arden is gebeurd bij de vergissing in de stand van de lift. :mad2:

Een niet functionerende lift kun je nog compenseren met een fingelift maar die zit er ook niet aan, dus het is linke soep.

Omdat je ongetwijfeld handig genoeg bent om het zelf te herstellen zou je van Haudio eigenlijk de complete papieren van de arm moeten hebben. Je kijkt dan even naar de werking van de ringen onder bij de lift en stelt de boel dan maar zelf goed af. Dat lijkt me toch wel van belang. Het geeft je als gebruiker een stuk meer rust

Het probleem met armliften is dat ze niet goed bediend worden. Het lijkt logisch de lift in een keer omlaag te zetten. Dat is echter niet de bedoeling.

Hoe moet je de lift dan bedienen? Simpel. Pak de hendel en zet 'm een klein beetje omlaag, zover dat de arm net de beweging naar beneden inzet. Laat de hendel los en de arm valt mooi omlaag door zijn eigen massa.

Op die manier werkt ook de mechanica van de Bluenote armen. Rega, SME en dergelijke werken in feite niet anders en horen ook niet anders bediend te worden ;)

Guest Kraus vonBentinck

Je omschrijft het beter dan ik maar in feite komt het er op neer dat de werking van de lift probleemloos moet zijn en "idiotproof" is. Dat is bij Piet bepaald niet het geval. (Piet is overigens geen "idiot", hoor :rolleyes: )

Ook kan het zijn dat de veerspanning iets te hoog is, dit is in te stellen door het bovenste kapje met schroefdraad iets losser te draaien.

Verder kun je de demping van al dit soort liften zelf bepalen door er meer siliconendemping in te doen, maar of dit verstandig is ?

Dat heb je er zelf minder gevoel over, de lift kan heel gemakkelijk uit elkaar, dan kun je zien hoe het inelkaar zit , het zijn maar een paar onderdelen.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Het probleem met armliften is dat ze niet goed bediend worden. Het lijkt logisch de lift in een keer omlaag te zetten. Dat is echter niet de bedoeling.

Hoe moet je de lift dan bedienen? Simpel. Pak de hendel en zet 'm een klein beetje omlaag, zover dat de arm net de beweging naar beneden inzet. Laat de hendel los en de arm valt mooi omlaag door zijn eigen massa.

Op die manier werkt ook de mechanica van de Bluenote armen. Rega, SME en dergelijke werken in feite niet anders en horen ook niet anders bediend te worden ;)

Ik weet hoe ik een arm moet bedienen, maar zoals kraus al aangeeft dondert de arm met een rotgang naar beneden.

Gr Piet.

Je omschrijft het beter dan ik maar in feite komt het er op neer dat de werking van de lift probleemloos moet zijn en "idiotproof" is. Dat is bij Piet bepaald niet het geval.

Daar heb je gelijk in, maar dit "euvel" merkte ik ook al op bij een andere klant van Haudio die bij mij in de buurt woont. Die klaagde ook over die "vallende" arm. Bluenote armen zijn nu eenmaal niet "foolproof" op dit gebied en vragen om de juiste behandeling.

De persoon in kwestie vond het ook maar lastig en daar heeft ie gelijk in. Toch zul je de Bluenote arm op die manier moeten opzetten, omdat de ontwerper alleen rekening heeft gehouden met de juiste manier van bedienen.

Guest Kraus vonBentinck

Ha Ravon, the one and only! Ik hoop dat je net zo bruin bent geworden als ik. Had alleen nog een wit streepje ter hoogte van de lendenen :cool2:

Het (audio)-leven is veel te kort om te verdoen met onnozele trivialiteiten dus over al die perikelen van mijn kant geen woord.

Ik doe het hier maar want dan kan iedereen er op reageren

We moeten de afspraak maar eens nakomen om ook in het echt de koppen bij elkaar te steken en met het door Ravon in elkaar gezette meetinstrument eens bij een van ons aan de slag te gaan.

Ik stel voor binnen de komende vier vijf weken een zaterdag of zondag te prikken.

Lekker meten en luisteren, een meetprotocolletje maken en we gaan eens lekker eten. De R zit in de maand dus in de regio Jacco is het mosselen met friet maar hier bij mij kan ook 1e klas Japans gegeten worden (niet op zondag). Bij Pjotr of Ravon zal ook wel iets smakelijks te vinden zijn.

Ik moet nog even knippen en plakken maar ik verstuur vanavond de nieuwe metingen per email aan jullie drie op.

M.a.w ik zou heel graag deze draad weer opvatten want door al dat forumgedoe ben ik zelf ook niet helemaal ongeschonden heen gehomen :(

Mijn Bluenote arm zakt wel geleidelijk naar beneden als ik de hendel naar beneden beweeg.

Maar ik heb wel dat als de lift omhoog staat, deze door het gewicht van de arm vanzelf weer naar beneden zakt.

Daarom gaat de arm altijd in de houder als ik een plaat omwissel.

precies doe ik ook met m'n rega tr2.5 arm met een denon dl103. lift werkt perfect en zakt heel mooi langzaam, ik denk binnen 5 a 6 seconden

Soms zie ik wel eens armen zonder "finger tip"!! Dat ziet er niet alleen knullig uit maar is zeer onhandig in het gebruik.

De lift van de rega 250 op m'n Goldring gr1 zakt wel wat te snel!!!

Robin

Bij mij blijft de arm gewoon netjes omhoog staan, en daalt langzaam door haar eigen gewicht omlaag als ik dat wil! Let wel, Gruiter heeft niet de B5mk2 Arm die Piet en ik hebben.

waarom zakt hij bij jou wel langzaam en bij mij niet??????? :(:(

btw waar kan ik siliconevet kopen?

Gr Piet.

Ha die Piet,

Mail even je adres naar mij en ik stuur je gewoon gratis wat siliconenvet.

MvG,

HAudio

Guest Kraus vonBentinck

siliconen.jpg

Jij bent geholpen Piet, maar voor de andere belangstellenden, hier een spuitje

Het besteladres staat erop; komt uit de USA maar de verzendkosten vanaf dit adres zijn altijd $4,- en het gaat altijd maar om artikelen van een een paar dollar, daar kun je je dus geen buil aan vallen.

Bij mij blijft de arm gewoon netjes omhoog staan, en daalt langzaam door haar eigen gewicht omlaag als ik dat wil! Let wel, Gruiter heeft niet de B5mk2 Arm die Piet en ik hebben.

waarom zakt hij bij jou wel langzaam en bij mij niet??????? :(:(

btw waar kan ik siliconevet kopen?

Gr Piet.

Ha die Piet,

Mail even je adres naar mij en ik stuur je gewoon gratis wat siliconenvet.

MvG,

HAudio

Perfect,

dank je wel Henk.

• Members

In het kader van het discusseren over het wel of niet correct bedienen van de toon-arm lift, een stukje dat ik vond op de site van Lyra...

The Helikon SL is a special low-output...

... Avoid tonearms with loose or overly tight bearings, and avoid those with undamped lift mechanisms, since these can "drop"the cartridge onto the record and shorten the lifespan of the suspension.

...een opmerking die wel te denken geeft over het niet dempen van de arm lift. Als meerdere elementenbouwers dit soort adviezen gaan geven (wat ik nog wel eens zie gaan gebeuren, kijk maar eens hoeveel ''ongelukjes'' er op het ogenblik naar buiten komen), denk ik dat er een hoop armen af gaan vallen...

Als meerdere elementenbouwers dit soort adviezen gaan geven

(wat ik nog wel eens zie gaan gebeuren,

kijk maar eens hoeveel ''ongelukjes'' er op het ogenblik naar buiten komen)

, denk ik dat er een hoop armen af gaan vallen...

Voordat men een auto koopt haalt eenieder eerst zijn rijbewijs.

Voor een draaitafel is geen "draaibewijs" vereist.

Maar als er zoveel "ongelukjes" gebeuren lijkt mij een betere voorlichting bij aanschaf geen overbodige luxe. ;)

Denk eerlijk gezegd dat die " ongelukjes " weinig te maken hebben met een lift die iets te snel daalt, krachten die hierbij optreden kunnen niet zo groot zijn dat een cantilever afbreekt of een tip die goed bevestigd is met de plaat gaat meedraaien.

Maar in elk geval is het zinnig om de lift bij te snel of te langzaam dalen eens goed schoon te maken en indien nodig de slicoontjes te vervangen.

Zorg er hierbij wel voor de aanwijzingen van de fabrikant te volgen, M

• 2 weeks later...
Guest Kraus vonBentinck

Vandaag deze fraaie, stijlvolle en vooral zeer stabiel klinkende draaitafel mogen beluisteren; de belabberde foto waarvoor ik de verantwoording draag doet geen recht aan het strakke uiterlijk van de tafel; hopelijk kan ik dat nog eens verbeteren.

Linn Axis met Basic Plus arm en Benz Micro Ace(2)M

GeerdieLinn.jpg

De tafel draait iets te snel 33,89RPM(1,7%) maar dat kan nog makkelijk.

Het element, een Benz Micro Ace(2)M heeft geen enkele kanaalongelijkheid en een bijna lineaalrecht frequentieverloop dat pas gaat afvallen tussen de 20 en 21kHz. Het frequentieverloop ziet er in de wave-editor zeer fraai uit (dynamische afbeelding dus geen plaatje mogelijk.)

Ergens zit er een (cyclische) 50Hz brom die mij gehoormatig niet is opgevallen maar toch iets te hoge waarden geeft; ik vermoed dat er ergens een interlink te dicht op een netkabel ligt maar misschien zit de phonokabel ook te dicht op de motor? Misschien dat later de echte meters daar uitsluitsel over kunnen geven.

In de spectrumanalyse ziet de brom er zo uit:

Geerdie50Hzbrom.jpg

de afbeelding geeft de minumwaarde van de brom, de piek ligt ruim 12dB hoger.

en in wave-vorm aldus:

Geerdie50Hzbromwave.jpg

(de brom zit het luidst in het linkerkanaal)

en dan een raadsel: de wave op 10kHz

Geerdie10kHz.jpg

bij deze uitvergroting blijkt de beperking van de samplerate; de golf ziet er goed uit, maar dat is naar mijn idee een beperking van het meetinstrument, want

de wave bij 1kHz

Geerdie1kHz.jpg

de toppen zijn afgevlakt; dat heb ik al eens eerder gezien en wel bij eenzelfde phonopre, de Holfi-Ellipse, maar wel een ander exemplaar; het is zeker niet het dichtlopen van de soundcard en evenmin zit het hem in de gebruikte DAT-recorder, die heeft dit al veel vaker goed gedaan.

Ik ben benieuwd wat daarover te melden valt door degenen die het zouden kunnen weten.

Een afbeelding van een andere Holfi Ellipse (ik meen met een Benz Ace Low, 300kHz, met een vergelijkbaar beeld.

Holfiwave300Hz.jpg

Dan nog even de harmonische vervorming van de Benz Ace(2) M

GeerdieHarmverv1kHz.jpg

De afbeelding is niet vergelijkbaar met eerdere afbeeldingen omdat deze schaal lineair is waardoor de harmonische vervorming op het oog erger lijkt dan de cijfers nog wel zullen uitwijzen. Daarom nog maar dit wat duidelijkere plaatje

Geerdieharmverv2.jpg

Gehoormatig heb ik vandaag kunnen constateren is er met de draaitafel helemaal niks mis; sterker nog, de hele combinatie gaf aanleiding om te verklaren dat wanneer je van een levendig, helder gedefini

Guest Kraus vonBentinck

De files die ik bewaard heb van de metingen aan de laatste twee draaitafels bestaan uit zo ongeveer 10 minuten audio.

Ik plug de dat-walkman in de uitgangen van phonopre of tape-out, zet de boel op record en vervolgens wordt de testplaat opgezet, de juiste track opgezocht en de plaat afgetast. Terwijl dat gebeurt praat men in de kamer gewoon door.

De file bestaat voor een gedeelte uit de opgenomen signalen, de stille groeven tussen de tracks en ook uit momenten waarop de arm op de steun rust.

In de DAT-recorder zit geen microfoon

Achteraf blijkt bij beluistering van de tape dat het verschijnsel microfonie tamelijk duidelijk optreedt, de gesprekken in de kaner worden door het element opgepikt en de stemmen zijn weliswaar tamelijk onverstaanbaar maar toch ook onmiskenbaar aanwezig op de stille passages in de files.

Ik veronderstel, dat wanneer daadwerkelijk muziek wordt gedraaid op een behoorlijk volume, dit microfonie verschijnsel een significante rol speelt.

In diverse topics is hier ook wel eens aandacht voor gevraagd (audiorack/opstelling apparatuur)..

Als ik volgende keren op pad ga wil ik proberen om op een of andere manier een waarde te koppelen aan dit verschijnsel.

Het lijkt mij dat ik tijdens een gedeelte van de meting (de testsignalen worden niet over de luidsprekers afgespeeld, de meting gebeurt gewoon stil) de microfonie zou kunnen meten door tegelijk iets uit de CD-speler af te spelen via de luidspreker.

Ik heb het idee dat microfonie vooral een rol speelt bij lage frequenties en vraag mij af of een bepaalde testtrack op CD voor het vastleggen en/of optreden van microfonie geschikter zou zijn dan een ander. Zou iemand hier eens een suggestie voor kunnen doen of misschien een idee kunnen opperen om het microfonieverschijnsel te meten op een manier die mogelijk tot een beoordeling kan leiden van "de ernst" van het verschijnsel in een bepaalde opstelling.

Microfonie bij draaitafels is onvermijdelijk maar ik zou toch wel eens willen nagaan of je het verschijnsel op een bepaalde manier kunt beperken of in ieder geval tot onder een bepaalde grens zou kunnen brengen door de juiste(?) maatregelen te treffen.

Misschien moet de bekende stelling "altijd draaien met de kap open" in dit licht nog eens nader bezien worden.

Over het verschijnsel microfonie bij andere apparatuur of bij kabels zou ik het hier nadrukkelijk niet willen hebben. Een beetje zoeken op het forum levert wel een paar topics op waar dit besproken wordt.

Ik veronderstel, dat wanneer daadwerkelijk muziek wordt gedraaid op een behoorlijk volume, dit microfonie verschijnsel een significante rol speelt.

Ik neem aan dat wanneer er op een behoorlijk niveau wordt gedraaid het praten weleens achterwege zou kunnen blijven.

Tot dat buurman aanbelt .... :blink:

Ik neem aan dat wanneer er op een behoorlijk niveau wordt gedraaid het praten weleens achterwege zou kunnen blijven.

Tot dat buurman aanbelt .... :blink:

...en bijschuift. :D