Jump to content

Meesterlijk

hansko
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

De files liggen bij de meters in de bus;

Binnenkort hoop ik 6 vingerafdrukken verzameld te hebben en brand dan in 1 keer de complete files op een CD als gegevensbestanden.

Ook dat komt dan vanzelf in de verschillende bussen.

Microfonie bij draaitafels is onvermijdelijk maar ik zou toch wel eens willen nagaan of je het verschijnsel op een bepaalde manier kunt beperken of in ieder geval tot onder een bepaalde grens zou kunnen brengen door de juiste(?) maatregelen te treffen.

Misschien moet de bekende stelling "altijd draaien met de kap open" in dit licht nog eens nader bezien worden.

Misschien eens kijken naar het verschil tussen een verend loopwerk en een " massa " tafel ?

:huh:

Guest Kraus vonBentinck

Ik heb inmiddels thuis rond mijn massaloopwerk staan meten en schreeuwen maar voorlopig kan ik geen enkele vorm van microfonie ontdekken :)

de harmonische vervorming van een Jan Allaerts Boron MC1 (uit mijn archiefje)

JanAllaertsHarmverv.jpg

Microfonie bij draaitafels is onvermijdelijk maar ik zou toch wel eens willen nagaan of je het verschijnsel op een bepaalde manier kunt beperken of in ieder geval tot onder een bepaalde grens zou kunnen brengen door de juiste(?) maatregelen te treffen.

Misschien moet de bekende stelling "altijd draaien met de kap open" in dit licht nog eens nader bezien worden.

Misschien eens kijken naar het verschil tussen een verend loopwerk en een " massa " tafel ?

Ik heb voor mezelf het idee dat microfonie sterk te maken heeft, zoniet identiek is aan akoestische terugkoppeling. Binnenkort plaats ik op A.Freaks een beschrijving van een engels artikel daarover. Behandelt veel facetten van de materie.

Ik heb voor mezelf het idee dat microfonie sterk te maken heeft, zoniet identiek is aan akoestische terugkoppeling. Binnenkort plaats ik op A.Freaks een beschrijving van een engels artikel daarover. Behandelt veel facetten van de materie.

Waarom niet Hear.... :confused:

Je omschrijft het beter dan ik maar in feite komt het er op neer dat de werking van de lift probleemloos moet zijn en "idiotproof" is. Dat is bij Piet bepaald niet het geval.

Daar heb je gelijk in, maar dit "euvel" merkte ik ook al op bij een andere klant van Haudio die bij mij in de buurt woont. Die klaagde ook over die "vallende" arm. Bluenote armen zijn nu eenmaal niet "foolproof" op dit gebied en vragen om de juiste behandeling.

De persoon in kwestie vond het ook maar lastig en daar heeft ie gelijk in. Toch zul je de Bluenote arm op die manier moeten opzetten, omdat de ontwerper alleen rekening heeft gehouden met de juiste manier van bedienen.

Eindelijk doet de armlift wat hij hoort te doen. Van de meester zelf een potje met sillicone vet opgestuurd gekregen en vanavond de armlift uitelkaar gehaald(was wel een beetje eng hoor) schoongemaakt en nieuw vet erop gedaan. Blijft dat kl#te ding gewoon omhoog staan. Nu zit er een veer in die je strakker of losser kunt zetten, uuuuuhhhh gewoon maar proberen. Na 5 min klooien daalt de arm tussen de 2 en 5 seconden door zijn eigen gewicht op het zwarte goud.

@ Sodejuu,

dus ook deze arm kan het op de goede manier doen en is dus ook foolproof. Na de juiste behandeling.

@ Kraus,

de headshell is toch het onderdeel wat boven het element zit (sorry voor de stomme vraag)en de fingerlift zit toch aan de headshell vast ? nu zit er volgens mij beleving toch echt een fingerlift aan. Zoniet kan jij mij dan eens uitleggen wat dat gedeelte buiten de headshell is.

bluenote_piccolo.jpg

Badankt iedereen voor elk advies.

Gr Piet.

Guest Kraus vonBentinck

Je hebt gelijk, de fingerlift zit gewoon aan de headshell vast

fingerlift.jpg

(dit is jouw arm/headshell/fingerlift)

en de headshell is bij jou in de arm geintegreerd. Er zijn ook armen waar de headshell (waar je het element in vast schroeft) draaibaar is (Azimuthinstelling) of waar je de headshell af kunt schroeven en eventueel en andere headshell op kunt monteren.

Mooi dat alles nu in orde is. Dat hoort tenslotte ook zo. 5 sec dalen is overigens wel erg lang (maar heb je wel tijd om vast te gaan zitten :) )

• 1 month later...
Guest Kraus vonBentinck

Gisteravond bij Arden het onverdeelde en onversneden genoegen mogen smaken deze draaitafel te mogen beluisteren

VPISMEIVJubilee.jpg

De belabberde foto doet geen recht aan de tafel. De VPI is een klassiek vormgegeven draaitafel, echter van een wat meer dan gemiddeld formaat. De tafel oogt gedistingeerd in de zwart glanzende lak met zilveren SMEIV arm (+ Ortofon Jubilee) en heeft een niet opdringerige maar wel imposante uitstraling, die meer dan gemiddelde prestaties belooft en, nog veel belangrijker, die belofte ook waarmaakt.

De phonotrap is een Lukaschek PP1 (nieuwste versie) met een met de hand vervaardigde Sodejuu-voeding.

Daarachter een beest van een versterker (Jungson - 6kanaals) waarop twee enorme Tannoy speakers met 40cm woofers, een in de conus geplaatste hoorn en bovenop de kast nog een paar los geplaatste (super?)tweeters.

Multimedia bron is een Jungson DVD(+DVD-audio) speler die ook verbonden is met een tegen het plafond bevestigde beamer.

De mooie VPI draaitafel heeft het de afgelopen maanden lelijk voor de kiezen gehad; eerst maar moeizaam op te lossen problemen met de aandrijving, vrij kort daarna een uiterst ongelukkige beschadiging van het Ortofon Jubilee element; tussendoor nog even de montage van de SMEIV arm.

Arden heeft heel wat sjouwwerk moeten verrichten voor de reparaties van dat alles en flink moeten improviseren om het vinyl-gebeuren levend te houden in de afgelopen tijd.

Maar, alles is op de pootjes terecht gekomen, en het is tijd om eens te kijken en te horen of de VPI alle aanpassingen zonder kwaliteitsverlies heeft weten te doorstaan.

Eerst maar eens een plaatje van de harmonische vervorming van de Jubilee

harmvervJubilee.jpg

keurige waarden voor zowel 2e als 3e harmonische

aan de afstelling van het element mankeert ook niet veel

de sinus voor een 3000HZ toon geeft het onderstaand foutloze beeld

sinus3000Hz.jpg

bij track 8 Kt 1 van de HiFinews test LP (300Hz +16db) gaat het in het rechterkanaal een heel klein beetje fout; ik zou er afblijven maar vermoedelijk is een tikje aan de instelling van de antiskating voldoende om ook deze track helemaal correct af te tasten.

Track 9 ligt buiten het bereik van verreweg de meeste MC elelementen en dat geldt ook voor de Jubilee.

De kanaalongelijkheid ligt op 0,27 dB, dat is ruim binnen elke tolerantie.

De retip bij van de Hull is dus keurig verlopen, het element presteert weer als vanouds; als men zich bij Van den Hull ook nog aan de afgesproken prijs voor een retip had gehouden en niet achteraf anderhalf maal de prijs in rekening had gebracht, was er 0,0 reden tot klagen geweest :angry:

De draaisnelheid van het plateau ligt op 33,44RPM, dat is uit de kunst. Zeker wanneer bedacht wordt dat ten 1e de VPI geen snelheidsregeling heeft

• Members

Toch wel leuk om te zien dat afstelling op het gevoel een heel aardig resultaat kan op leveren. De draaisnelheid, daar was ik helemaal verbaasd over, er zit namelijk al geen standaard motor op, ik ben met 4 verschillende poelies in de weer geweest, toen dit op orde was is er ook nog een Aries Black Knight plateau op gegaan, hier zit weer een groef in om de snaar te geleiden, kon ik weer van voor af aan beginnen. Aan het eind van het verhaal een poelie heel lichtjes bewerkt met een freesje, en dan uitkomen op 33,44 RPM... Valt me niet tegen, let wel, ik heb nooit ook maar iets gemeten, alles ging op gehoor...

De Jubilee had er nog geen 10 draai-uren opzitten, en klinkt inderdaad alweer zeer veelbelovend. Deze was trouwens alleen met de mal van de Hifi News test-elpee gemonteerd (3 punten meting), dus blijkt maar weer hoe makkelijk alles in te stellen is met een SME arm. Tuurlijk zal er nog meer uit te halen zijn, maar voorlopig vind ik het wel goed zo. De naalddruk staat op 1,8 gram, en de anti-skating dus ook. Hier zou ik nog mee kunnen experimenteren, ware het niet dat ik hier gehoorsmatig geen aanleiding toe heb...

We hebben deze avond in ieder geval veel muziek gedraaid, en ik hoop dat je het ''genre'' waar ik je het grootste deel van de avond op getrakteerd heb, meer bent gaan waarderen (de opmerking ''romantisch'' bij het bekijken en beluisteren van Rammstein zal ik nooit meer vergeten). In de toekomst nog een keer het ''echte'' werk ?

Guest Kraus vonBentinck

Die hard rock en dat Rammstein (?) viel helemaal niet tegen. :)

Van de metingen was de draaisnelheid inderdaad zeldzaam goed, zo'n kleine afwijking kom je bijna nooit tegen.

Ik zal even zeggen hoe het werkt en ik geloof zelf heilig in de nauwkeurigheid ervan.

Je neemt een plaat met een tik over een paar groeven; in ons geval is dat makkelijk want veel testplaten kennen een lock out, de groef houdt op en je blijft oneindig op hetzelfde punt; dat levert tikjes op die precies na 1 rotatie herhaald worden.

Op het scherm zie je dan dit:

ardenrpm01.jpg

in de wave-editor pik je 1 zo'n tikje eruit en markeert dit met een cue:

dan neem je de eerstvolgendse tik in de wave en zoekt precies het goede bitje van je de volgende tik; de tikken zijn steeds even hard en omdat je de nummerieke waarde van elk bitje kunt aflezen, kun je dus kijken naar twee identieke waarden, je hoeft er dus niet naast te zitten met het markeren van de volgende tik. Er staan 48000 bitjes per seconde dus de nauwkeurigheid is best wel groot.

ardenrpm03.jpg

Daarna voeg je de 2 markeringen samen

ardenrpm04.jpg

en leest in het scherm de lengte van de cue af, in jouw geval 1,794 sec.

60/1,794 geeft 33,44 RPM

60/33,33 geeft 1,8001 sec en dat zou eigenlijk de tijd tussen twee tikken moeten zijn; maar meestal is de lengte flink korter en de afwijking van het toerental dus hoger.

de afstelling van de Jubilee, de montage in de arm en het afspeelgewicht zijn naar mijn idee bijna optimaal; dat zou je alleen nog kunnen verbeteren met een scoop en in realtime afregelen; een fractie meer afspeelgewicht, een piepklein zetje bij de antiskating maar de kans dat je verslechtert ipv verbetert is heel groot en zou ik op het gehopor niet aan beginnen. het staat zeer goed kijk maar:

het afspelen van track 6 van de Hifinews test LP levert onderstaand plaatje:

ardentrack6.jpg

op de achtergrond de hele file van 16 minuten zoals die op DAT staat, in het venster de fase-analyse van track 6; in het ideale geval is de lijn zeer smal en kaarsrecht verticaal. Maar het plaatje geeft zeer mooie waarden aan. Dat de lijn naar links helt wordt veroorzaakt door de zeer geringe kanaalongelijkheid.

bij track 7 is het lijntje al ietsje breder maar niets aan het handje

ardentrack7.jpg

bij track 8 verschijnt onderaan (rechterkanaal) een rafel, dat zou je ook lichtjes horen in de rechterspeaker bij afspelen

ardentrack8.jpg

track 9 laat zien dat dit echt niet meer gaat

ardentrack9.jpg

ter vergelijking track 6 van dezelfde test LP bij mij thuis met de Ebony

ardenebonytrack6.jpg

dat ziet er nog mooier uit dan de jubilee, alleen bij track 7 gaat het bij de Ebony al mis

ardenebonytrack7.jpg

track 8 en 9 zal ik je besparen, dat doet pijn aan je ogen

Ik heb ook nog even gekeken naar de overspraak bij de Jubilee, die kun je aflezen bij de tracks op de Cardas Testplaat wanneer maar voor 1 kanaal gemoduleerd is. Dat ziet er in de wave editor dan zo uit

ardenkanaalscheiding5b.jpg

in het venster kun je de statistische gegevens aflezen en voor verschillende metingen kom ik uit op een waarde tussen de 23 en 27db; dat is prima en kan nauwelijks beter

Uit de wavefile blijkt verder nog dat er in heel geringe mate sprake is van microfonie, stemmen, opgepikt door het element, staan heel zachtjes op de tape.

De arm daalt volkomen gelijkmatig in de groef en ploft niet op de plaat, dus de armlift werkt perfect. Wel is het beetpakken van de fingerlift aan de headshell goed te horen en mogelijk zou een stukje ventielslang hierover schuiven resonanties van de fingerlift beperken. Ook wanneer de arm uit de armsteun glijdt of teruggeplaatst wordt, geeft dit resonantie in de complete tafel.

Bij vlagen is een heel licht motorgeruis te horen waarvan ik denk dat wanneer je tot het uiterste zou willen gaan de opstelling van de tafel op een granieten plaat oid nog wat zou kunnen brengen.

In feite ben ik de mening toegedaan dat je alles zo moet laten als het is. Er mankeert werkelijk niks aan de sound.

Ik zal nog kijken wat er (voor mij) nog meer uit de metingen te halen valt.

Guest Kraus vonBentinck

nog even voor de volledigheid een paar plaatjes van de beluisterde en bekeken spulletjes

"Big Daddy" van Jungson, zo zou-ie kunnen heten met bovenop de DVD-speler

Ardenampdvd.jpg

de Tannoy "son of Big Daddy" zou ook kunnen

ArdenTannoy.jpg

en achterovergeleund op de bank kun je bij aanvang deze set-up bewonderen ( het scherm rolt normaal gesproken op natuurlijk);

Ardenscherm.jpg

een avondje met Rammstein is zo om. :)

Guest Kraus vonBentinck

omdat ik al mijn benodigdheden weer compleet heb en de smaak van het afstellen al weer bijna vergeten, vanmiddag maar weer eens lekker aan het sleutelen geweest.

Eerst al het gereedschap bij de hand zetten

gereedschap.jpg

het weegschaaltje en de "weegbrug" eerst eens even controleren met een ijkgewichtje; niks aan de hand 2 gram analoog is ook 2 gram digitaal; bovenop de weegschaal een gewichtje van 10 gram om kantelen te voorkomen; op het plateautje een gewichtje van 2 gram om te controleren op weging op het plateau op plaatniveau de correcte weging doet.

weegschaalijken.jpg

deze jongen is gewend aan een SME IV dus daar mag hij nu weer in terug maar op een andere tafel

DSC00071.jpg

en zo te zien voelt hij zich daar best thuis

SMEIVWoodL2.jpg

de Ebony mag een tijdje in de M

• Members

Is er al een conclusie uit voort gekomen ? Ik kan me voorstellen dat een Ebony in een SME IV een andere klank voortbrengt als een Wood in een SME IV. Hetzelfde geld voor de Morch, het zou echter wel grappig zijn als de Ebony in de Morch nu gelijkwaardig is aan de Wood in de SME, dit benadrukt dan ook weer eens de meerwaarde van een (top)arm...

de harmonische vervorming van een Jan Allaerts Boron MC1 (uit mijn archiefje)

Welk niveau?

De veelheid aan hogere harmonischen is typisch voor het begin van mistracking.

Bij correcte tracking en de gebruikelijke elementvervormingen moeten h2 en h3 domineren,

en daarboven bijna niets meer, zeker met 300Hz.

Guest Kraus vonBentinck

Een beetje feedback is bijzonder leerzaam; ik heb de JA-file maar opnieuw bekeken met bovenstaande opmerking in gedachten et voila, de eerdere afbeelding mag wel wat genuanceerd worden.

300Hz +14db HifiNewsLP track 7, de sinus:

JAMorchUP4sinus14db.jpg

en de harmonische vervorming van track 7

JAMorchUP4Harmverv14db.jpg

track 8 300Hz +16dB, sinus

JAMorchUP4sinus16db.jpg

de harmonische vervorming van track 8

JAMorchUP4Harmverv16db.jpg

track 9 300Hz +18db, sinus

JAMorchUP4sinus18db.jpg

en de harmonische vermorming van track 9

JAMorchUP4Harmverv18db.jpg

de MC1 zat gemonteerd in een M

Rechts begint dus te ontsporen vanaf +16dB.

Eens dit optreedt is het niet verstandig nog verder te meten. Je wilt je testplaat

toch niet kapotdraaien?

Ik weet niet meer uit het hoofd hoe mijn eigen MC1b presteert. Hoedanook, +14dB wordt courant

gehaald op muziekplaten. +16dB is al veel zeldzamer.

Ik heb vorige week een spotgoedkoop elementje ontdekt dat foutloos spoort tot +16dB,

en bij +18dB mild in de fout gaat.

En nee, het is heel zeker geen Shure. Die doen het duidelijk slechter qua tracking, hoewel de vervorming

in het hoog (10kHz) dan weer spectaculair laag is.

Guest Kraus vonBentinck
Ik weet niet meer uit het hoofd hoe mijn eigen MC1b presteert. Hoedanook, +14dB wordt courant

gehaald op muziekplaten. +16dB is al veel zeldzamer.

Daar sta ik van te kijken.

Op de Cardas test LP staat een track (Kt 1 9) met "0'db "for level set".

Ik ging er van uit dat je met deze track op het maximum niveau zit wat op een gewone plaat gehaald wordt en dat de 300Hz tracks op de Hifinews LP (+12 - +18db) daar dus evenzoveel dB boven zat en dat die modulaties op een gewone LP in feite nooit voorkwamen.

Gaat in het bovenstaand geval soms om bijzondere "audiofiele" persingen oid?

Ik zou eigenlijk wel eens willen weten wat het fysiek inhoudt die 0 dB, +14, +16 en +18. Heeft dat met horizontale en/of vertikale spoorbreedte te maken? Hoe werkt een lp eigenlijk?

Groet,

Jacco

0dB is een gemiddelde (of piek? Ik kan het maar niet onthouden) horizontale beitelsnelheid van 5 cm/s. Bij lage frequenties geeft dat een zekere uitwijking/groefbreedte, bij hoge f minder.

0dB is geen limiet. Commerciele platen pieken van +9 tot +16 dB, met een grote groep

rond +12/+14.

Ongetwijfeld bestaan er nog arcane relaties tussen deze gemiddelde/piekniveaus en de ballistiek van de getrouwe VU-meter zodat de snijtechnicus weet/wist dat hij het niveau rond 0dB op de meter moest houden om een speelbare plaat te maken.