dekkersj Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Of het lang genoeg is? Voor een FFT wel lijkt mij. Maar is dat aan de orde? Je zult er dan toch iets van een FM detectie op los moeten laten als je die snelheidsrimpel wilt vinden Het was toch zoiets als bandbreedte/FFT-lengte? In het tijddomein een Hilbert-achtige bewerking en dan een analyse op dat uitgangssignaal. Dan kun je zowel FM als AM detectie doen. Groet, Jacco Ik wil een signaal waarin ik de ruimte heb om middelingen te doen en om FFT zoom analyse te doen met een leuke resolutie, Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Wat misschien het handigst is, is om gewoon een aantal files op een dataCD te branden en dat per psot te versturen, dan hoeft er niet op 1 seconde gekeken te worden en kan er wat meer variatie in de fragmenten zitten en dan kan het ook omgezet worden naar het best ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Nakijken is de vloek van het onderwijs (Theo Thijssen) en ook van mijn bestaan (KvB) Hoeveel fouten maak je nu, bij dat nakijken? Ik kan mij zo voorstellen dat het vervelend wordt, na 1000 vragen cq antwoorden. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 En heb jij daarenboven ook nog 2de correctiewerk? Of is dat een heel ander soort volk? Waarom is het dan niet multiple choice, zou je bijna gaan denken. In alle geval, sterkte ermee. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 En heb jij daarenboven ook nog 2de correctiewerk? Of is dat een heel ander soort volk? Waarom is het dan niet multiple choice, zou je bijna gaan denken. In alle geval, sterkte ermee. Groet, Jacco multiple choice vragen zijn er bij een vak als geschiedenis alleen voor het VMBO; en dan voor ongeveer 1/3 van het ecamen. In Japan heb je dat wel: dan worden er soms in een half uur tijd 400 mc vragen opgediend ; dat soort onderwijs willen we hier niet. Daar valt over te discussieren. Open vragen stellen is natuurlijk ook goed. Waarom willen we dat soort onderwijs niet, zoals in Japan? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Mijn algemeen vormend onderwijs beperkt zich tot MAVO. Daarna heb ik technische opleidingen gevolgd. Wiskunde A en B zeggen mij niets als zodanig. Wel het onderscheid tussen formuletoepassers en context-georienteerden. Vooral op de universiteit heb ik daar kennis mee gemaakt. Daar wordt een zeer creatieve houding vereist en tevens een goede fundamentele kennis. Wellicht wiskunde A en B tegelijk. Ik kan mij goed voorstellen dat een goede multiple choice vraag veel meer voorbereiding kost dan een open vraag. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 [...]Het is, op geschiedenis na natuurlijk, [...] Ik houd het op wis- en natuurkunde. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Kraus, Wat komt er terecht van het competentiegericht onderwijs? Ik zie dat de technische HBO opleidingen die kant opgaan en ik zie ook dat de vooropleidingen daar niet bij aansluiten. Competentiegericht onderwijs? Wat is dat nu weer? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 Ik heb weleens gastlessen gegeven op het gymnasium hier, dat was heel erg leuk, dat raad ik iedere ingenieur aan om te doen. Ja dat is ook leuk, heb ik ook wel gedaan. En die jongelui zijn hardstikke nieuwsgierig met zoiets en vragen je de oren van het hoofd. Maar het begint eigenlijk al eerder als je belangstelling voor techniek wilt wekken. Mijn vrouw heeft een aantal jaren in de buitenschoolse opvang gewerkt met 4 - 12 jarigen. Die haalde bij een grote winkelketen 20 oude ingezamelde videorecorders op. Liet ze door de kinderen slopen (waar ze erg vakkundig in zijn, de meisjes nog meer dan de jongens) en daar ontstonden dan weer allerlei ruimteschepen en wat al niet uit. Dat zijn dan wel geen werkende kristalontvangers maar ze krijgen wel een idee wat er zo'n beetje in zo'n ding zit. Zoiets zou best een structureel vervolg mogen krijgen in het onderwijs. Ook ging ze met de kinderen koken en daarvoor de spullen met ze op de markt halen. Je moest eens weten hoeveel kinderen niet beter weten dan dat wortelen als vierkante blokjes in een zakje groeien Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 (...) Je moest eens weten hoeveel kinderen niet beter weten dan dat wortelen als vierkante blokjes in een zakje groeien Da's ook gek: bij ons groeien de wortelen als oranje balletjes in een zakje. Maar nu serieus: jullie hebben wel gelijk wat betreft de kwaliteit van de middelbare scholen. Ik zie dat aan mijn neefje van 15: zit nu twee jaar op de plaatselijke VMBO, volledig gebaseerd op een CITO op de lagere school, die door zijn chronische luiheid slecht was. Een domme jongen is het echt niet, dat is wel gebleken. Nu haalt hij, zonder ook maar enige moeite te hoeven doen, de mooiste cijfers op het laagste VMBO-niveau. De school in kwestie heeft nimmer aangegeven dat 'ie best een tandje hoger zou kunnen omdat blijkt dat 'ie toch echt niet dom is. Zonde hoor, zo zet je toch weer een toekomst op het spel. Mijn eigen kleine man is pas 6 dus ik kan gelukkig de ontwikkeling bij de middelbare scholen nog even aankijken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 Tjonge jonge jonge..... wordt dit een bejaardensoos ofzo? Vroeger.... ja, vroeger was alles beter. Maar al dit (overigens enorm off-topic) gelul hoort de mensheid al eeuwen sinds er onderwijs gegeven wordt. Het niet aansluiten bij de praktijk *gaap*.... op MULO hoorden we dit al, en goh, wat zijn we allemaal slecht terecht gekomen en wat gaat het beroerd in ons land. Is er niks nuttigers om over te discussi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 Tjonge jonge jonge..... wordt dit een bejaardensoos ofzo? Vroeger.... ja, vroeger was alles beter. Maar al dit (overigens enorm off-topic) gelul hoort de mensheid al eeuwen sinds er onderwijs gegeven wordt. Het niet aansluiten bij de praktijk *gaap*.... op MULO hoorden we dit al, en goh, wat zijn we allemaal slecht terecht gekomen en wat gaat het beroerd in ons land. Is er niks nuttigers om over te discussi Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 (...)op MULO hoorden we dit al, (...) "We" Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 31 mei 2006 Author Report Share Posted 31 mei 2006 Als starter van dit topic bedoelde ik met "meesterlijk" niet dat we de meester moeten gaan uithangen. Laten we trouwens school niet overschatten. Als het erin zit komt het er echt wel uit, vroeger of later. Opvoeding thuis is m.i. veel belangrijker dan de schoolopleiding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 (...) Nee hoor, objectief gezien zijn er maar weinig dingen die vroeger beter waren dan nu. (...) Beste Ravon, Met "objectief" bedoel je zeker zoals JIJ het ziet? Nou, IK zie het "objectief" heel anders. We leven thans in een democratische "bottom-up" periode, gericht op hypes en snel, gemakkelijk vertier. Wat we bouwen is niet voor de eeuwigheid bedoeld, maar voor een levensduur van hooguit een paar decennia. En bij de fabricage van gebruiksartikelen wordt aan duurzaamheid vrijwel in het geheel niet gedacht. Onze eigen kunst is inmiddels volledig verloren gegaan. Die is nu "iets van het verleden" geworden. Als substituut dienen slechte nabootsingen van Afrikaanse primitieven, vaak bedacht en uitgevoerd door dilettanten. Wat het onderwijs betreft: brieven uit de 19e eeuw, geschreven door eenvoudige lieden die slechts "met vrucht de lagere school hadden doorlopen", bevatten minder taalfouten en stonden stilistisch op hoger peil dan de bijdragen van veel hoogopgeleiden op dit forum. En ze getuigden vaak ook in andere zin van meer beschaving. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 [...]Nee hoor, objectief gezien zijn er maar weinig dingen die vroeger beter waren dan nu. [...] Ravon, Wat zijn die weinige dingen dan precies? @spido: Het is net of ik de klaagzang aanhoor van oudere Philips collega's bij mij op de afdeling...Dezelfde retoriek. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 [...]Saillant detail is dat de voorgestelde leerplicht voor kinderen van 8 tot 12 jaar werd geschrapt omdat vanuit christelijke hoek hiertegen bezwaar was gemaakt. Waarom? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 Uhh....... U is zelf bejaarde ... ? Als je goed leest gaat het helemaal niet over vroeger maar juist over nu. En als je de ontwikkeling een beetje volgt wordt er nu met een "Technische Havo" ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 [...]Nee hoor, objectief gezien zijn er maar weinig dingen die vroeger beter waren dan nu. [...] Ravon, Wat zijn die weinige dingen dan precies? Mensen gel Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 [...]Saillant detail is dat de voorgestelde leerplicht voor kinderen van 8 tot 12 jaar werd geschrapt omdat vanuit christelijke hoek hiertegen bezwaar was gemaakt. Waarom? Groet, Jacco Ik kan alleen maar gissen. Ik denk dat christelijke gezinnen vroeger minstens zo groot waren als nu. Verplaats je eens in de rol van vader van zo'n megafamilie. Als al de jongste zes van jouw kinderen plotseling niet meer zouden mogen werken wordt het voor jou extra hard werken. Jaja. De man wordt duidelijk boven de vrouw gesteld. Dat is heel christelijk ja. Vrouwen moeten lang haar hebben en moeten boeten voor de zonde uit de tuin in Eden (het verleiden van de man met hun schoonheid). Het nadenken hierover is bij voorbaat verboden doordat men wijsheid probeert te krijgen en dat is tegen de wil van God, Allah of wat dies meer zij. Volgens Genesis dan. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 juni 2006 Report Share Posted 1 juni 2006 Wetenschap zonder religie is kreupel;religie zonder wetenschap is blind." Albert Einstein Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 1 juni 2006 Report Share Posted 1 juni 2006 Wetenschap zonder religie is kreupel;religie zonder wetenschap is blind." Albert Einstein Albert Einstein heeft 1 kardinale fout gemaakt in zijn carriere. Hij had religie cq geloof. Net als Newton. Daarmee kwam hij in de problemen met zichzelf. Vooral op latere leeftijd. Op het laatst kon hij alleen in cirkels denken. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 juni 2006 Report Share Posted 1 juni 2006 In 1950 beantwoordde Einstein een brief van een student. Hier een gedeelte daaruit: Desalniettemin voelen wij allemaal dat het wel degelijk zeer redelijk en belangrijk is onszelf af te vragen hoe we ons leven zouden moeten proberen te leven. Naar mijn mening is het antwoord deze: zoveel mogelijk streven naar de vervulling van de wensen en behoeften van een ieder van ons, en het streven naar harmonie en schoonheid in menselijke relaties. Dit veronderstelt een grote hoeveelheid bewust denken en zelfscholing. We kunnen niet ontkennen dat de verlichte Grieken en oude Oosterse wijzen op een hoger niveau stonden op dit allerbelangrijkste gebied dan waar wij toe komen op onze scholen en onze universiteiten. Dat was dus ruim een halve eeuw geleden. Intussen zijn we n Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 1 juni 2006 Report Share Posted 1 juni 2006 (edited) In 1950 beantwoordde Einstein een brief van een student. Hier een gedeelte daaruit: Desalniettemin voelen wij allemaal dat het wel degelijk zeer redelijk en belangrijk is onszelf af te vragen hoe we ons leven zouden moeten proberen te leven. Naar mijn mening is het antwoord deze: zoveel mogelijk streven naar de vervulling van de wensen en behoeften van een ieder van ons, en het streven naar harmonie en schoonheid in menselijke relaties. Dit veronderstelt een grote hoeveelheid bewust denken en zelfscholing. We kunnen niet ontkennen dat de verlichte Grieken en oude Oosterse wijzen op een hoger niveau stonden op dit allerbelangrijkste gebied dan waar wij toe komen op onze scholen en onze universiteiten. Dat was dus ruim een halve eeuw geleden. Intussen zijn we n Edited 1 juni 2006 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 juni 2006 Report Share Posted 1 juni 2006 Wat zit je nu te raaskallen? Einstein heeft het over harmonie, iets wat hij zelf niet gekend heeft. Ik heb inmiddels 3 biografieeen van deze man gelezen. Deze man is alles behalve harmonieus. Einstein predikte zelfonderzoek en eigen initiatief. Tegen het zelfingenomen establishment. Dat is hem zeer duur komen te staan. Het Max Planck Institut keerde zijn rug tegen hem, en vele anderen. Zelfs Einstein was maar een mens, barstensvol gebreken, maar wel een bewust levend mens, in een wereld waar dat al niet gewoon was, hedentendage is de mens nog meer in de greep van een maatschappij die alleen maar weegt en telt en kennen we ook wetenschappers die het werken onmogelijk wordt gemaakt. Gezien industrie en overheden bepalen hoe onderzoeksgelden worden verdeeld is dat bijzonder gemakkelijk. Zijn oproep om te komen tot bewust denken en op basis hiervan zelfontwikkeling is dan ook vandaag beslist nog relevant, voor elk " levend " wezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now