dekkersj Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Ravon, in het plaatje in de Word document bespeur ik een beperkte resolutie. Van 0.52 Hz naar 0.55. Ik vind dat vrij grof. Kan de echte waarde daar niet ergens tussen liggen? Groet, Jacco Opletten Lullo! Tussen die twee frequenties liggen 10 frequentielijnen. Ja, maar ik zie er niets tussen. Ik houd het voorlopig op 0.53 Hz. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Voor Kraus een tussentijdse update. Je hebt mij een file toegestuurd en de THD is daar beduidend minder: 1 % voor het linker kanaal en 1.3 % voor het rechter kanaal. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Ravon, in het plaatje in de Word document bespeur ik een beperkte resolutie. Van 0.52 Hz naar 0.55. Ik vind dat vrij grof. Kan de echte waarde daar niet ergens tussen liggen? Groet, Jacco Opletten Lullo! Tussen die twee frequenties liggen 10 frequentielijnen. Ja, maar ik zie er niets tussen. Ik houd het voorlopig op 0.53 Hz. Groet, Jacco Bedoel je dat er een geleidelijke overgang zichtbaar zou moeten zijn? De tien binnetjes tussen de twee pieken zijn allemaal leeg. Het zou zo kunnen zijn dat het frequentie gedemoduleerde signaal ook nog amplitude gemoduleerd is. Hoe dat fysisch zit moet ik even over slapen, denk ik. Dat spectrum bestaat uit 5 middelingen, de overlap was 98%. De meettijd van Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Ravon, in het plaatje in de Word document bespeur ik een beperkte resolutie. Van 0.52 Hz naar 0.55. Ik vind dat vrij grof. Kan de echte waarde daar niet ergens tussen liggen? Groet, Jacco Opletten Lullo! Tussen die twee frequenties liggen 10 frequentielijnen. Ja, maar ik zie er niets tussen. Ik houd het voorlopig op 0.53 Hz. Groet, Jacco Bedoel je dat er een geleidelijke overgang zichtbaar zou moeten zijn? De tien binnetjes tussen de twee pieken zijn allemaal leeg. Het zou zo kunnen zijn dat het frequentie gedemoduleerde signaal ook nog amplitude gemoduleerd is. Hoe dat fysisch zit moet ik even over slapen, denk ik. Dat spectrum bestaat uit 5 middelingen, de overlap was 98%. De meettijd van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 @Jacco Je effectieve resolutie wordt nooit groter dan de FFT lengte tov de samplefrequentie oftewel: 1/meettijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Dat weet ik ook niet. Ik leg me er maar bij neer. Of langere files maken. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Daarom heb het sample laten rondlopen maar daarmee introduceerde ik een AM/FM component van 1/29 Hz. Het belang van lange en het liefst eindloze testsignalen zonder AM lijkt me nu wel duidelijk. Met zo'n rondlopende file blijft de ongecorreleerde informatie die ter beschikking staat en die uitgemiddeld kan worden nog steeds 29 sec. Dat schiet dus niet op, behalve dan dat je averager de kans krijgt zich te stabiliseren. Er zit nix anders op dan een langere testtrack te hebben van 15 min ofzo Hier komt dan het voordeel van een encoder om de hoek. Die kun je net zo lang laten draaien als je wilt. Krijg je alleen een extra component per omwenteling van de encoder erbij omdat dat cyclisch is. Maaruh is dat wel nodig en schieten we dan ons doel niet voorbij? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Ik wil microhertzen meten! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Ik wil microhertzen meten! Groet, Jacco Hoezo? Vervelen de Gigahertzen je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Denk dat dat een illusie blijft Kraus. Bovendien willen we dat toch helemaal niet, is de lol er gauw af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Beste Ravon, Heb het idee dat je nu rondjes gaat lopen in je argumentatie en in herhaling vervalt. @ Kraus Naar aanleiding van jouw link, we hebben deze ook nog: http://www.plutoaudio.nl/index.html Wellicht hebben zij nog tips hoe je W&F naar beneden krijgt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 9 juni 2006 Author Report Share Posted 9 juni 2006 Ravon: Of het ook beter klinkt zal een luistertest moeten uitwijzen. Ik heb erg veel bewondering voor de wijze waarop een aantal forumleden proberen uit te zoeken of een draaitafel met meerdere moteren beter zal klinken. Ik overweeg zelf een tweede of derde motor aan te sluiten op mijn Fat Bob. Ik snap als niet-techneut er echter niets van en met de laatste suggestie van Ravon denk ik dat met "gewoon" uitproberen en met je oren beoordelen ook een goede methode is. Denk dat ik dat dus maar ga doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Stop je tijd en budget nu eens in een stel GOEIE spiekers. I.p.v. dat geneuzel met die draaitafels. Daar wordt je echt veel wijzer van. Gaat het uiteindelijk eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 9 juni 2006 Author Report Share Posted 9 juni 2006 Een romantisch beeld van het oor als het meest verfijnde waarneeminstrument is niet alleen een onzinnige maar ook nog eens een kostbare misvatting. Beste Kraus, een romantisch beeld? Ik bedoel alleen maar dat blijkbaar het meten van een mogelijke verbetering of verslechtering nogal wat voeten in de aarde heeft. En ik de indruk krijg, zover ik het kan volgen, dat het nog maar de vraag is of er iets concreets uitkomt. Dan gewoon trachten met je oren iets te ontdekken is een logisch alternatief. ik heb altijd alleen maar naar mijn oren geluisterd en ben er toch wel redelijk uitgekomen. Het inschakelen van een tweede of derde luisteraar bij het vergelijken helpt ook altijd wel. Dat alles wat hoorbaar verschillend is ook meetbaar moet zijn geloof ik wel. Maar andersom denk ik komt ook voor. Sommige meet fanatiekelingen beweren dat er geen verschillen zijn tussen kabels omdat het meettechnisch niet blijkt. Dat geloof ik niet want ik hoor wel verschillen. een verschil hoeft trouwens niet beter te zijn, soms is het anders. Misschien is wel zo dat sommige zaken (nog) niet te meten zijn, maar wel hoorbaar. Wel een schitterende draaitafel die Pluto van nederlandse bodem. Ik neem aan ook erg kostbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Ach dat is verder nu niet zo interessant denk ik Ravon. En ik de indruk krijg, zover ik het kan volgen, dat het nog maar de vraag is of er iets concreets uitkomt. Dat is maar hoe je er tegenaan kijkt. De stelling dat 3 motoren een hele verbetering is tov 1 motor is iig technisch met meten wel een heel stuk uit te zoeken. Iig levert het resultaat met een testplaat mi wel degelijk relevante informatie op. Tot zover laat de meting met 3 motoren zien dat de invloed van de 50 Hz torque ripple weliswaar aanwezig is maar ook dat ie uiterst marginaal is tov andere storing. En dan zijn de motoren nog niet eens in fase afgeregeld. Wat het verschil is met 1 motor moet nog blijken maar dat komt nog, evenals verfijndere metingen met een pulsencoder. Dat is maar 1 voorbeeldje. Metingen kunnen iig info verschaffen of zgn verbeteringen ook werkelijk in een lager stoorniveau resulteren. Dat staat dan iig zwart op wit. Of je dat lager stoorniveau wel of niet beter vindt klinken en of het sowieso hoorbaar is blijft toch een eindeloze discussie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Wel een schitterende draaitafel die Pluto van nederlandse bodem. Ik neem aan ook erg kostbaar. Inderdaad is hij schitterend en mij v Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 10 juni 2006 Author Report Share Posted 10 juni 2006 Ach dat is verder nu niet zo interessant denk ik Ravon. En ik de indruk krijg, zover ik het kan volgen, dat het nog maar de vraag is of er iets concreets uitkomt. Dat is maar hoe je er tegenaan kijkt. De stelling dat 3 motoren een hele verbetering is tov 1 motor is iig technisch met meten wel een heel stuk uit te zoeken. Iig levert het resultaat met een testplaat mi wel degelijk relevante informatie op. Tot zover laat de meting met 3 motoren zien dat de invloed van de 50 Hz torque ripple weliswaar aanwezig is maar ook dat ie uiterst marginaal is tov andere storing. En dan zijn de motoren nog niet eens in fase afgeregeld. Wat het verschil is met 1 motor moet nog blijken maar dat komt nog, evenals verfijndere metingen met een pulsencoder. Dat is maar 1 voorbeeldje. Metingen kunnen iig info verschaffen of zgn verbeteringen ook werkelijk in een lager stoorniveau resulteren. Dat staat dan iig zwart op wit. Of je dat lager stoorniveau wel of niet beter vindt klinken en of het sowieso hoorbaar is blijft toch een eindeloze discussie. Blijf zeer benieuwd naar de uiteindelijke conclusies Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 10 juni 2006 Report Share Posted 10 juni 2006 Een romantisch beeld van het oor als het meest verfijnde waarneeminstrument is niet alleen een onzinnige maar ook nog eens een kostbare misvatting. Beste Kraus, een romantisch beeld? Ik bedoel alleen maar dat blijkbaar het meten van een mogelijke verbetering of verslechtering nogal wat voeten in de aarde heeft. En ik de indruk krijg, zover ik het kan volgen, dat het nog maar de vraag is of er iets concreets uitkomt. Dan gewoon trachten met je oren iets te ontdekken is een logisch alternatief. ik heb altijd alleen maar naar mijn oren geluisterd en ben er toch wel redelijk uitgekomen. Het inschakelen van een tweede of derde luisteraar bij het vergelijken helpt ook altijd wel. Dat alles wat hoorbaar verschillend is ook meetbaar moet zijn geloof ik wel. Maar andersom denk ik komt ook voor. Sommige meet fanatiekelingen beweren dat er geen verschillen zijn tussen kabels omdat het meettechnisch niet blijkt. Dat geloof ik niet want ik hoor wel verschillen. een verschil hoeft trouwens niet beter te zijn, soms is het anders. Misschien is wel zo dat sommige zaken (nog) niet te meten zijn, maar wel hoorbaar. Wel een schitterende draaitafel die Pluto van nederlandse bodem. Ik neem aan ook erg kostbaar. Ik vind dit wel een heel goed antwoord.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 10 juni 2006 Report Share Posted 10 juni 2006 Na flink wat gelezen te hebben over platenspelers en hun afstelling en na de Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 10 juni 2006 Report Share Posted 10 juni 2006 Leuk verhaal; het blijven dankbare beestjes, die draaitafels. je hebt het over deze? Nog andere mooie draaitafels beluisterd naast de Thorens? In mijn geval betreft het de MkII versie, die ziet er toch ietsje anders uit. We zijn er helaas niet aan toe gekomen nog andere platenspelers te beluisteren... Op "de plank" stond echter o.a. nog wel een indrukwekkende Kuzma Stabi, kwa vormgeving met die bronskleur is hij discutabel, maar op de "Nationale Pickup dagen" heb ik deze speler wel mogen beluisteren en dat was toch wel een toppertje Verder hebben we muziek geluisterd op loopwerk/da converter van Ketelaar zelf. Wat moet ik daar verder over zeggen, simpelweg erg goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 10 juni 2006 Report Share Posted 10 juni 2006 Deze dan? Dat is hem ja, maar dan met een zwarte "plint" en er ligt bij mij een andere (originele?) mat op. OP 8-7/15-7 is er een luistersessie bij Picoso; die heeft een hele mooie set van JK; ik ben daar eg benieuwd naar. Als ik toe was aan iets anders, dan zou ik ook zeker JK overwegen. Ik heb echter zeer positieve ervaringen met een andere speakeropstelling en dempers ipv spikes en dat allemaal met dezelfde set. Na e.e.a. over akoestiek gelezen te hebben bij o.a. http://soundscapes.nu/ wil ik eerst de akoestiek gaan verbeteren. Om te beginnen wil ik eens gaan expirimenteren met diffusers. Ik vindt onderstaande afbeelding erg fraai, simpele diffusers die als een soort van lambrisering is aangebracht. Behoorlijk hoge WAF factor. Wanneer de akoestiek in orde is, pas dan wil ik eens verder gaan kijken. Ik vind die oude Micro-Seiki's, de BL(10 - 90) serie en de DD(33,40 etc) serie vaak erg mooi maar zou bij een nieuwe draaitafel nooit kiezen voor zo'n houten kast. Zou ik ook niet doen (nu een houten kast). Ik hem me laten influisteren dat Acryl wat hedentendage veelvuldig wordt toegepast zeer goede trillingsdempende eigenschappen heeft. Heeft wat mij betreft een iets te hoge "bling-bling" factor, maar desalniettemin lijkt het me een mooie oplossing anno 2006. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 11 juni 2006 Members Report Share Posted 11 juni 2006 De platenspeler op een CD-speler laten lijken is vloeken in de kerk. Gelukkig is andersom tegenwoordig wel een optie, en ik ben dan ook zeer nieuwschierig naar deze... Original A9.8 Leonarde da Vinci HDCD speler ...er van uitgaande dat de afstelling fabrieks-af al meesterlijk is, moet deze platenspeler look-a-like voor rond de 700 euro thuis kunnen staan. Het is dat de centjes nog even op zijn, maar misschien binnenkort... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 11 juni 2006 Report Share Posted 11 juni 2006 Pimp my cd-rom drive.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 juni 2006 Report Share Posted 11 juni 2006 Ongelooflijk wat kan die Pjotr ouwehoeren, het was dus erg gezellig en de uurtjes vlogen voorbij. De CD's en de platen gingen er ook in rap tempo doorheen. Baas boven baas en in dit geval was jij toch wel de bovenbaas Het was idd reuze gezellig en het was dat ik 's-avonds ook al had afgesproken anders was het diep in de nacht geworden denk ik Ravon heeft een heerlijk klinkend setje met single driver speakers (Jordan breedbanders) in een TML die hij zelf gebouwd heeft, het wordt aangestuurd door een Tripath klasse-D versterker die ook zelfbouw is. Het kan niet heel hard (dat trekken de 13 cm units niet) maar op normaal luisterniveau klonk het heel relaxed, mooi in balans en met een mooi ruimtelijk stereobeeld waarbij de speakers zelf geheel verdwenen. De sweetspot was ook mooi breed en nergens was een plaats (binnen zekere grenzen natuurlijk) waarbij het geluid naar 1 speaker trok. Iets wat ik graag hoor en waardoor je lekker relaxed kunt luisteren. Dit is maar een globale indruk want echt geconcentreerd geluisterd heb ik ook niet. Het doel van het bezoekje was toch meer technisch van aard vwb de encoder en om die aan de praat te krijgen. Ben heel benieuwd hoe dat verder gaat .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts