gruiter Posted 26 mei 2006 Report Share Posted 26 mei 2006 (edited) Vandaag heb ik in levende lijve kennis gemaakt met UKSub aka Stef. Hij is helemaal vanuit Melle (Oost-Vlaanderen) naar Almere afgereisd om persoonlijk kennis te komen maken met mij en natuurlijk met mijn set. Stef is net als ik in het bezit is van een Bluenote Phono 1 en een Audio Technica OC9 element (maar dan gemonteerd in een Rega P25) en kan zeer enthousiast vertellen/schrijven over zijn ervaringen en dat werkt natuurlijk heel erg aanstekelijk. Een leuke bijeenkomstigheid is dat onze muzieksmaak voor een deel aardig met elkaar overeen komt. Een aantal van mijn albums (o.a. van Eels, Hooverphonic, Mark Lanegan, Wilco) heb ik aangeschaft na wat tips van hem te hebben gekregen. Na een paar maanden over-en-heen gemail hebben we een tijdje geleden maar eens een afspraak gemaakt om maar eens een keertje naar Almere te komen. Vandaag was het dus zover. Stef heeft me wel eens gemaild dat hij het laag van zijn set niet zo geweldig vond klinken (te boemerig) en hij had geen idee wat hier de oorzaak van was. Naast zijn Bluenote Phono 1 en Rega met OC9 speelt hij met een bijna 20 jaar oude Luxman hybride versterker en als speakers speelt hij met Link, een belgische speaker waarvan ik nog nooit eerder heb gehoord. Op het forum heeft men hem wel eens de tip gegeven om de oude Luxman in te ruilen voor een versterker van deze tijd die wat meer controle heeft. Na alle positieve verhalen van de Bluenote versterkers te hebben gehoord en in levende lijve op de show in Antwerpen te hebben mogen beluisteren, was zijn interesse gewekt. Toch zat hij vol met vragen: - Lost zo'n Bluenote zijn laagprobleem op? - Matcht de Bluenote wel met de Link speakers? - Kan ik mijn huidige bekabeling gewoon houden of moet ik die ook vervangen? - Er zijn toch ook wel andere versterkers die misschien nog wel mooier klinken? Om een deel van zijn vragen beantwoord te bekrijgen had hij zijn Link speakers (inlcusief loeizware met zand gevulde Target stands) en zijn Luxman versterker mee genomen. We hebben eerst naar mijn setup geluisterd. Begonnen met een CDtje van "Hooverphonic - Sit down and listen to" om even op adem te komen na de zware til met de spullen van zijn auto naar ons appartment. Daarna begon het serieuze luisteren met de LP van "Massive Attack - Collected", waarbij we vooral het nummer Angel hebben gedraaid. Het is een nummer dat heel rustig begint, je voelt de spanning opbouwen en dan barst het geweld los waarbij het ook nog eens flink laag gaat. Kortom een goed nummer om wat vergelijkingen mee te doen. Om te horen wat Kimber bekabeling in mijn setup doet, hebben we eerst de 8TC omgewisseld met een "Qed Silver Anniversary". De klank werd hier iets minder fris door met wat minder detail, maar het klonk nog steeds erg goed en het laag klonk ook wat voller. Vervolgens hebben we de Kimber KS1030 verruild voor zijn "Wireworld interlink". Ook met deze interlink bleef de muziek overeind en kreeg geen scherpe kantjes of een aangedikt laag. We hebben deze wisseltruuc ook nog een keer uitgehaald met de LP van "Tori Amos - Boys for Pele". Hier werd nog duidelijker hoorbaar wat de meerwaarde van de Kimber bekabeling was. De ruimtelijke weergave was een stukje beter en ook leken Tori en haar Klavecimbel ahw meer in de kamer te komen. Toch was het met de QED en Wireworld nog steeds een genot om naar de muziek te luisteren. Daarna hebben we mijn Klipsch speakers afgekoppeld en de Link speakers aangesloten. Dit was toch wel een heel groot verschil. De Klipsch klinken zeg maar wat meer "in your face" en zijn in staat om een live-weergave (Nirvana - MTV Unplugged) meer te laten klinken als een live concert. De Link klonk wat "liever" maar ging wel verder door in het laag en kwam heel mooi uit de verf bij het weergeven van stemmen of akoestische instrumenten. Een speaker waar je heel lang kan luisteren zonder dat het je gaat vervelen. Ondanks dat deze speaker een dieper laag kan weergeven, hadden we geen last van vervelen bonkerige geluiden. Onze conclusie was dat het bonkerige wat Stef thuis ervaart dus niet ligt aan zijn fraaie speakers. Klik hier voor de website Tja, dan kon het niet anders liggen dan aan de versterker. We hebben vervolgens de Luxman aangesloten op zowel de Klipsch als de Link en met verschillende bekabeling. We hoorden wel meteen dat de Luxman wat minder bite heeft dan mijn Bluenote S1 en het laag wat minder onder controle had, maar ook hier hadden we geen last van dat er iets niet klopte. Stef was eigenlijk nog aangenaam verrast dat zijn Luxman nog zo mooi kon klinken. Voor Stef was het dus een eye-opener dat er eigenlijk helemaal niets mis is met zijn Luxman en verder weet hij nu ook dat de Link speakers heel mooi combineren met de Bluenote S1. Ik zou er heel goed mee kunnen leven en ik denk dat we kwa sound ook hetzelfde proberen na te streven. De muziek moet met pit worden weergegeven en emotie hebben. Ook gooit zijn huidige bekabeling geen roet in het eten wat betreft de muzikaliteit die zijn set weet weer te geven. Zelf denkt hij nu dat de akoestiek bij hem toch de belangrijkste factor die ervoor zorgt dat het laag niet zo lekker wordt weergegeven en iets waar hij in de toekomst wel iets mee wil gaan doen. Toch is bij ons thuis de akoestiek ook niet zo geweldig, maar hier ervaren we niet echt veel nadelig effecten van (sinds de aanschaf van de S1). Ik vermoed eigenlijk dat er bij Stef nog wel wat meer aan de hand zou kunnen zijn. Hij vertelde me dat hij een flinke verbetering thuis had waargenomen door zijn stekker van de Phono 1 rechtstreeks in het wandcontact te pluggen. Ook zijn kanaalongelijkheid waar hij HEAR eerder eens over poste was ermee opgelost. Dus wellicht valt er met "schone stroom" ook nog wel wat te verbeteren. Na het eten hebben we nog wat CD's gedraaid en Stef had een Statmat meegenomen. Ik had zelf zo'n groene schijf (Sound Improvement Disc), maar het effect wat de Statmat was eigenlijk niet te bevatten. Daar verbleekte de Sound Improvement Disc toch echt wel bij. De stemweergave werd een stuk beter (minder korrelig) weergegeven en de verstaanbaarheid nam met een flinke stap toe. Ook gitaaraanslagen klonken nu minder metalig. De totale klank klinkt wat meer uitgebalanceerd en minder schreeuwerig (viel erg op bij Nirvana en Eels). Ik ben echt overtuigd en ga er meteen 1 aanschaffen. We hebben toen maar niet de Kimber KS1030 hierop aangesloten, want ik denk dat dit wel heel griezelig dicht bij de weergave van de Bluenote Picolo zou kunnen komen te liggen. En toen was het opeens tijd om de spullen weer in de auto te laden en afscheid te nemen. Kortom, ik vond het een hele gezellige en leerzame dag en we hebben veel van de muziek genoten. Stef, je bent heel aangenaam gezelschap en met veel passie voor de muziek en iemand met een hele nuchtere kijk op dingen. Ook nog bedankt voor de lekkere wijn en overheerlijke koekjes. Gerald EDIT: Het was geen Statmat, maar "De Mat" van Artspeak Edited 27 mei 2006 by gruiter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 26 mei 2006 Report Share Posted 26 mei 2006 Leuk en interessant verslag, Gruiter! Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 26 mei 2006 Author Report Share Posted 26 mei 2006 Thanks Alco. Veel leuker, gezelliger en leerzamer dan de welles/nietes discussies mbt verschillen in kabels en/of CD spelers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 26 mei 2006 Report Share Posted 26 mei 2006 Ha die Gruiter, Met een Lyra hoef je daar niet bang voor te zijn . Verder gewoon zo doorgaan perfect, binnenkort word je recensent of ben je dat al . MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 26 mei 2006 Author Report Share Posted 26 mei 2006 Met een Lyra hoef je daar niet bang voor te zijn . Gelukkig maar! Ik ben echt benieuwd ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 26 mei 2006 Author Report Share Posted 26 mei 2006 Verder gewoon zo doorgaan perfect, binnenkort word je recensent of ben je dat al . Ikke? Ik heb express het kopje espresso niet genoemd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 mei 2006 Report Share Posted 26 mei 2006 Veel leuker, gezelliger en leerzamer dan de welles/nietes discussies mbt verschillen in kabels en/of CD spelers. Moet dat nou meneer de Gruiter? Als je dat van je zelf gaat zeggen wordt het ineens een stuk minder leuk Maar desondanks een leuk geschreven stukje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 mei 2006 Report Share Posted 26 mei 2006 Dank je voor dit gezellige en ook leerzame verslag. Akoestiek praat me er niet van.... bijna 2 jaar mee bezig geweest. Meest effective upgrade tot nu toe, in mijn huis dat van hard beton is = een wollenvloerkleed van ongeveer 240*120cm voor de bank waar ik luister. Slechts een "investering" van 200euro Wil je het goedkoper ga naar de kringloop. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 26 mei 2006 Author Report Share Posted 26 mei 2006 Veel leuker, gezelliger en leerzamer dan de welles/nietes discussies mbt verschillen in kabels en/of CD spelers. Moet dat nou meneer de Gruiter? Als je dat van je zelf gaat zeggen wordt het ineens een stuk minder leuk Maar desondanks een leuk geschreven stukje Mea Culpa Ik bedoelde er niets negatiefs mee hoor, maar ik zie nu dat het anders kan worden gelezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 26 mei 2006 Author Report Share Posted 26 mei 2006 Dank je voor dit gezellige en ook leerzame verslag.Akoestiek praat me er niet van.... bijna 2 jaar mee bezig geweest. Toen ik nog in bezit was van mijn Unico P, had ik ook heel erg last van de slechte akoestiek. Mijn huidige versterker klinkt een stuk strakker (is sneller) en op de een of andere manier ervaar ik nu minder last van de akoestiek. Ik ben wel eens bij Ron van Callas Audio in Amstelveen geweest. Hij heeft me laten zien dat je met wat simpele truucs heel veel kunt bereiken. Nadeel is dat deze simpele truucs erg prijzig zijn, tenzij je zelf erg handig bent. Ik geloof dat Stef ook eens een muurkleed wil gaan uitproberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 26 mei 2006 Report Share Posted 26 mei 2006 Superleuk verhaal, Gruiter! Tot ( heel ) snel! @ Stef, wat is nu je eerste stap? @ Haudio: Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 28 mei 2006 Report Share Posted 28 mei 2006 Leuk verslag Gruiter. En blijven schrijven hoor. Dit soort verslagen vind ik ook leuker om te lezen dan welles en nietes discussies hoe leerzaam ook enwaar sommige kampen toch niet uitkomen. (sorry pjotr). Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Hoi iedereen, sommigen vragen zich mss af waar Stef blijft met de comments Stef heeft thuis een PC probleem waardoor ik niet kan internetten en mailen momenteel Gerald heeft idd heel heel mooi verwoord hoe de namiddag - avond verlopen is. Ik kan hier zeer weinig aan toevoegen! Super opmerkzaam genoteerd Gerald In het begin moest ik wennen aan de subtiele weergave van de S1, alles is aanwezig maar nergens dominant, kortom een zeer mooi geheel zonder storende elementen. Persoonlijk is de Luxman te braaf voor de Link luidsprekers, te weinig "attack" mede omdat de Link een heel rustige weergever is. De S1 heeft veeeel meeeer controle. Luxman doet het al bij al niet slecht in het mid en hoog maar het laag is niet meer van deze tijd. Heeft dan ook zn beste tijd gehad We hebben de Targetstands opgesteld ZONDER de spikes, kwou geen gaatjes maken in Gerald zn vloer! Thuis heb ik een dag zonder spikes en een dag met spikes geluisterd, en ja ik vind het mooier met spikes. Minder gesloten... Lestat wat is mn volgende stap??? Wel simpel sparen en nog eens sparen want waarschijnlijk aan een andere PC toe + 2 weken geleden foetsie vakantiegeld aan een wasmachine oa die ineens stuk was. ik heb geleerd dat eerst de amp zorgvuldig uitgezocht moet worden alvorens ik welk ander hifi-materiaal aanschaf. Zoals Gerald schreef, doen de Wireworld en de Qed hun werk Zelf vond ik het een heerlijke/leerrijke nononsense namiddag met een zeer hartelijke Gerald!! Er komt wel een nieuw moment dat ik nr Almere kom, zeker weten Conclusie: Gerald zn set speelt op een hoger nivo omwille van de beleving en het rijkere detail (hangt ook een prijskaartje aan - zie zijn investering in Kimber). De opstelling en de akoestiek vormen de voorlopige bottleneck. Moet ik mij serieus over beraden maar eerst ga ik nog een tijdje genieten van de muziek zoals die mij nu ten gehore w gebracht Kleine noot, mn Phono 1 bromt net zo luid/stil als die van Gerald!! Ik wil het beestje absoluut niet missen... Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts