Jitze Posted 27 mei 2006 Report Share Posted 27 mei 2006 Soms lijkt het leven van een muziekliefhebber zo vreselijk zwaar, al die ellende waarvoor uitsluitend kostbare oplossingen schijnen te bestaan. Echter vaak wordt over de werkelijke oorzaken heengezevert, domweg omdat ze commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 28 mei 2006 Report Share Posted 28 mei 2006 Als je er echt voor zou gaan zitten dan is een luistersessie voorafgegaan door vijf minuten volledige stilte waarschijnlijk best een goed idee. Ik durf te wedden dat de volumeknop dan minder ver open gaat. HEEEEEL GOED, deze suggestie, Kraus!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 28 mei 2006 Report Share Posted 28 mei 2006 Als je er echt voor zou gaan zitten dan is een luistersessie voorafgegaan door vijf minuten volledige stilte waarschijnlijk best een goed idee. Ik durf te wedden dat de volumeknop dan minder ver open gaat. HEEEEEL GOED, deze suggestie, Kraus!!! Inderdaad! Ik merk het ook na een goede nachtrust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 28 mei 2006 Report Share Posted 28 mei 2006 Dag Jitze, Leuk stukje en prettig leesbaar. Ik herken er veel in. Ik woon langs een drukke spoorlijn (Amersfoort-Hilversum) en deze spoorlijn met spooroverweg is zo'n 20 meter voor mijn deur.Ik woon (nu nog) in een oud huis uit de jaren 30,waarvan de vloeren op de benedenverdieping een 3 centimeter verzakt zijn (Ik kan onder de plinten zo doorkijken) en als er een goederentrein langskomt dan trilt het gehele huis soms.Het geluid van de treinen zijn soms goed hoorbaar. Als bij mij in huis de wasmachine draait en centrifugeert ,dan trilt de beneden verdieping.En zo'n 3 a 4 keer per week is de buurman aan het gallen met electrische accordion en drumstel en karaoke apparaat en dat alles staat dan op een 600 watt PA-systeem te spelen.Verderop in de straat zijn er ook nog bedrijven gevestigd,zoals o.a. de studio's van BNN. Als ik zelf luister naar mijn installatie en de boven genoemde factoren zijn aanwezig, dan is bij mij het luisterplezier er snel vanaf,daar ik mij dan echt stoor aan het omgevingsgeluid.Als BNN op volle stroomsterkte bezig is,dan klinkt het thuis hier ook niet zoals het zou kunnen en moeten zijn. Kortom nogal wat factoren die het luisterplezier aardig in de weg zitten,maar als het bovengenoemde niet aanwezig is,dan is het hier ook (aanvaardbaar) stil en dan geniet ik dubbel en dwars van mijn hobby.Vaak is het zo dat ik pas avonds laat ga luisteren of in de ochtend heel vroeg. Maar goed,over een weekje of 11 gaan we naar de polder en komen dan op een veel rustige plek te wonen en waar omgevingslawaai een flink stuk minder is en waar geen buurman is met muziekinstrumenten en/of alleen Andre Hazes/Marianne Weber muziek.Van de nieuwe buren zullen we ook weinig geluidsoverlast van hebben en zij niet van ons,daar de toekomstige woning geluidsarme muren hebben.(geen contact overdracht enzo). Jongens,wat zal ik straks blij zijn als ik in het nieuwe huis woon met mijn eigen luisterkamer op zolder. Dan zal dit artikel van Jitze hopelijk niet meer van toepassing zijn bij mij.Dat zou toch fijn zijn. Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
piet van soest Posted 28 mei 2006 Report Share Posted 28 mei 2006 Dag Jitze, Leuk stukje en prettig leesbaar. Ik herken er veel in. Ik woon langs een drukke spoorlijn (Amersfoort-Hilversum) en deze spoorlijn met spooroverweg is zo'n 20 meter voor mijn deur.Ik woon (nu nog) in een oud huis uit de jaren 30,waarvan de vloeren op de benedenverdieping een 3 centimeter verzakt zijn (Ik kan onder de plinten zo doorkijken) en als er een goederentrein langskomt dan trilt het gehele huis soms.Het geluid van de treinen zijn soms goed hoorbaar. Als bij mij in huis de wasmachine draait en centrifugeert ,dan trilt de beneden verdieping.En zo'n 3 a 4 keer per week is de buurman aan het gallen met electrische accordion en drumstel en karaoke apparaat en dat alles staat dan op een 600 watt PA-systeem te spelen.Verderop in de straat zijn er ook nog bedrijven gevestigd,zoals o.a. de studio's van BNN. Als ik zelf luister naar mijn installatie en de boven genoemde factoren zijn aanwezig, dan is bij mij het luisterplezier er snel vanaf,daar ik mij dan echt stoor aan het omgevingsgeluid.Als BNN op volle stroomsterkte bezig is,dan klinkt het thuis hier ook niet zoals het zou kunnen en moeten zijn. Kortom nogal wat factoren die het luisterplezier aardig in de weg zitten,maar als het bovengenoemde niet aanwezig is,dan is het hier ook (aanvaardbaar) stil en dan geniet ik dubbel en dwars van mijn hobby.Vaak is het zo dat ik pas avonds laat ga luisteren of in de ochtend heel vroeg. Maar goed,over een weekje of 11 gaan we naar de polder en komen dan op een veel rustige plek te wonen en waar omgevingslawaai een flink stuk minder is en waar geen buurman is met muziekinstrumenten en/of alleen Andre Hazes/Marianne Weber muziek.Van de nieuwe buren zullen we ook weinig geluidsoverlast van hebben en zij niet van ons,daar de toekomstige woning geluidsarme muren hebben.(geen contact overdracht enzo). Jongens,wat zal ik straks blij zijn als ik in het nieuwe huis woon met mijn eigen luisterkamer op zolder. Dan zal dit artikel van Jitze hopelijk niet meer van toepassing zijn bij mij.Dat zou toch fijn zijn. Met groet, Dat is een fijn vooruitzicht, een huisje in de polder. Veel luister plezier. Gr Piet. Btw. een leuk en makkelijk te lezen verhaal, waar ik veel in herken. De vaatwasser gaat hier pas s'nachts aan en met gedimd licht luisterd het idd makkelijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 mei 2006 Report Share Posted 28 mei 2006 [...]Overigens meen ik dat voor woningbouw een geluidsgrens voor omgevingslawaai geldt van 57dB; best hoog.[...] Of de bandieten van de gemeente moeten ontheffing hebben aangevraagd. Als een doorgaande weg belangrijk is, kun je daarboven komen. (daarom wordt ons huis ook niet verkocht...) Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Soms lijkt het leven van een muziekliefhebber zo vreselijk zwaar, al die ellende waarvoor uitsluitend kostbare oplossingen schijnen te bestaan.Echter vaak wordt over de werkelijke oorzaken heengezevert, domweg omdat ze commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 mag ik alle audiofielen een tip geven, rust eerst eens goed uit, neem een warm bad, ga dan een uur in een doodstille kamer zitten en drink intussen een glas wijn. beluister daarna je nieuwe interlink. (ik geloof je op je woord als je zegt dat ie beter klonke dan de ouwe) Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Wanneer de demping van een luisterruimte slecht is, zal het omgevingslawaai ook langer blijven rondgalmen. Althans dat merk ik in mijn luisterruimte. Wanneer ik de deur dichtdoe is het er behoorlijk stil. Dat luistert inderdaad heel prettig.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
R Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Leuk verhaal, waar zeker wat punten van herkenning in zitten. Door alle potenti Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 mag ik alle audiofielen een tip geven, rust eerst eens goed uit, neem een warm bad, ga dan een uur in een doodstille kamer zitten en drink intussen een glas wijn. beluister daarna je nieuwe interlink. (ik geloof je op je woord als je zegt dat ie beter klonke dan de ouwe) Moet die interrrlink dan ook ergens op worden aangesloten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Ik denk dat alcohol je luistergevoeligheid al gauw niet veel goed doet. Na een glas of wat goede zware aromatische wijn (een waaraan alleen de lucht je al in vervoering kan brengen) of een heftige cask strength malt klinkt echt alles mooi. Wel een lekker gevoel overigens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Het feit dat het s'avonds veel beter klinkt en dat dat in hoofdzaak ligt aan het achtergrondniveau beweer ik al jaren. Ik denk dat NL stiller en ook donkerder (!) moet. Erg goed voor het welzijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 Ik denk dat alcohol je luistergevoeligheid al gauw niet veel goed doet. Na een glas of wat goede zware aromatische wijn (een waaraan alleen de lucht je al in vervoering kan brengen) of een heftige cask strength malt klinkt echt alles mooi. Wel een lekker gevoel overigens. Kan ik bevestigen. Na een glas Glenkinchie of Glenmorangie, wat rustige (liefst celtische) muziek spelend, een of twee kaarsen aan, verder alle licht uit en rolluiken neer... dan raak ik al snel dat vermoeiende audiofiele gedrag kwijt en zwelg ik al snel in hogere muzikale sferen. Van harte aanbevolen! Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 mag ik alle audiofielen een tip geven, rust eerst eens goed uit, neem een warm bad, ga dan een uur in een doodstille kamer zitten en drink intussen een glas wijn. beluister daarna je nieuwe interlink. (ik geloof je op je woord als je zegt dat ie beter klonke dan de ouwe) Moet die interrrlink dan ook ergens op worden aangesloten? welnee, je kunt hem ook gewoon achter je set leggen, alleen moet je dat doen zonder dat je het zelf weet, in een dronken bui of zo..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 je kunt hem ook gewoon achter je set leggen, Zorg wel dat die interlink goed zichtbaar is vanaf de luisterpositie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 (...)al die ellende waarvoor uitsluitend kostbare oplossingen schijnen te bestaan. (...) Soms is het gratis Stel u voor: ondergetekende loopt in Sofia de Aleksander Nevskikathedraal binnen, waar op dat moment een dienst gaande is. Bij het altaar staat een pope of iemand van gelijke snit met een wierookvat te zwaaien, en dit kennelijk al geruime tijd want je kon plakken van de lucht afsnijden. Hij reciteert bovendien en wordt daarbij ondersteund door een koor dat onzichtbaar (althans voor mij) ergens achter hem staat. Dit koor wordt op zijn beurt beantwoord door een tweede koor dat zich achterin de kerk op een soort balkon bevindt. Ik ben wars van alles wat religie is, maar er zijn uitingen die het dagelijkse overstijgen Maar gewoon thuis op een regenachtige zondagmiddag in de herfst, lekker laten schemeren, mijmerend voor het raam met op de achtergrond het langzame deel uit het vijfde pianoconcert van Beethoven (graag gespeeld door Azkenasy). Orgastisch is wat sterk uitgedrukt, maar lekker is het wel Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 een heftige cask strength malt Uiteraard met water op smaak gebracht (je wilt de brouwer niet beledigen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 1 juni 2006 Report Share Posted 1 juni 2006 een heftige cask strength malt Uiteraard met water op smaak gebracht (je wilt de brouwer niet beledigen). Uiteraard met water uit de bron van de stoker.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 1 juni 2006 Report Share Posted 1 juni 2006 The water you use to add to the whisky is not too important, with a few exceptions. Make sure that the water is still rather than carbonated and not chilled (cooling the whisky prevents the release of flavour) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 1 juni 2006 Report Share Posted 1 juni 2006 The water you use to add to the whisky is not too important, with a few exceptions. Make sure that the water is still rather than carbonated and not chilled (cooling the whisky prevents the release of flavour) Een oude Schot vertelde ons op onze huwelijksreis in The High Lands het volgende over het toevoegen van water. Exacte woorden kan ik me niet meer herinneren, maar ze hadden de volgende strekking: For 10 year old Scotch: add no more water than half the quantity of the whisky. For 15 year old Scotch: add no more water than a quarter of the quantity of whisky. For older Scotch: add no more water than that of an angel Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 1 juni 2006 Report Share Posted 1 juni 2006 De simpelste vuistregel (uit de regels van de SMWS) is telkens een beetje, even ruiken totdat je geen pure alcohol meer ruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 juni 2006 Author Report Share Posted 1 juni 2006 Individual tastes will vary, so experiment with what you prefer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnejan Posted 1 juni 2006 Report Share Posted 1 juni 2006 Voortreffelijk onderwerp! Mijn favoriete recept om de persoonlijke signaal/ruisverhouding te optimaliseren: een oude Islay (liefst raw cask, m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 1 juni 2006 Report Share Posted 1 juni 2006 Voortreffelijk onderwerp!Mijn favoriete recept om de persoonlijke signaal/ruisverhouding te optimaliseren: een oude Islay (liefst raw cask, m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts