Jump to content

Op bezoek bij Lestat

gruiter
 Share

Recommended Posts

Eind April 20005 verscheen er hear een enorm enthousiaste recensie van een Bluenote Piccolo draaitafel geschreven door Lestat.

http://www.hear.nl/forums/index.php?showto...ndpost&p=168371

Ik was toen zelf in het bezit van een Audio Linear TD4001 draaitafel, maar deze speelde op een veel lager niveau dan mijn CD speler (een Opera Audio Consonance Reference CD 2.2). Het resultaat was dat het draaien van LP's in die periode even op een lager pitje stond.

Na het lezen van de Piccolo recensie, heb ik contact gezocht met Lestat (Eric). Vervolgens ben ik een paar keer in Sneek gaan luisteren en de rest is bekend: inmiddels staat er sinds bijna een jaar ook een Bluenote Piccolo (zwarte uitvoering) naar volle tevredenheid te spelen.

We zijn per email contact blijven houden en Eric is in het begin van dit jaar ook bij mij op bezoek geweest en dat was toen heel gezellig, maar van een tegenbezoek is het eigenlijk nooit gekomen.

Gisterenavond was het dan eindelijk zover. Gepakt met een tas vol LP's en een fles wijn zijn we met de trein naar Driebergen-Zeist afgereist. We werden door Eric opgewacht en zijn met de auto naar zijn huis gereden.

Eric woont in een leuke wijk (ik schat begin jaren 70 bouw) en bij binnenkomst werden we enthousiast begroet door Guy (zijn hond) en Annelies. De woning is ruim en het viel meteen op dat er aandacht is besteed om de woning gezellig en sfeervol in te richten en ook de HiFi componenten hebben de eenheid en rust niet verstoord. De set neemt een prominente plaats in de ruimte in, maar de componenten zijn geplaatst in een rack dat kwa kleur perfect geintegreerd is in het interieur. De kabels zijn keurig weggewerkt en ook de speakers hebben dezelfde kleur. Kortom, een ideale plek om lekker te ontspannen met een heerlijk muziekje of een filmpje. Ook kwa akoestiek zit het wel snor.

De set van Eric bestaat uit de volgende onderdelen:

- Bluenote Piccolo draaitafel

- Bluenote B-5 Mk II arm voorzien van een Goldring Eroica LX element

- Bluenote Phono 1 phono versterker.

- Denon AVR3803 receiver

- Denon DVD2900 SACD speler

- Monitor Audio Monitor 3 (voor en achter)

- Infinity Center-HCS

- JBL LX2000 Sub cherry subwoofer

Vrijwel direkt bij binnenkomst werd er als achtergrondmuziek een LP opgezet, nl. de nieuwe LP van de Pet Shop Boys - Fundamental. Heerlijk herkenbare sound uit mijn late tienerjaren en iets voor op mijn verlanglijstje misschien. Vervolgens vertelde Eric vol trots dat hij van zijn platenzaak nog een leuk kado had gehad, namelijk de LP van Johan, getitled THX. Van deze LP zijn er slechts 500 geperst. Ik kende Johan niet, maar het leek verdacht veel op R.E.M. en was erg aangenaam om naar te luisteren. Toen de koffie op was (nee ik ben geen recensist), zijn we wat serieuzer gaan luisteren naar de set van Eric. Niet te hard natuurlijk, want onze partners waren ook gezellig met elkaar aan het kletsen.

Ik had o.a. een LP van Tori Amos meegenomen (Boys for Pele) die op de draaitafel werd gelegd. Wat mij meteen opviel is dat hier de instrumenten meer naar achteren waren geplaatst en de stem wat meer naar voren. Verder was de ruimtelijke afbeelding heel fraai te noemen. Het was bijna een surround weergave en dat met alleen de frontspeakers in actie. Eric verteld dat het hem heel veel moeite heeft gekost (spelen met indraaien) om de ruimtelijke afbeelding zo mooi te krijgen.

In mijn eigen set klinkt de stem van Tori wat meer op de voorgrond en vallen bepaalde nuances in haar stem ook extra op. Verder heeft de set van Eric wat minder attack/drive dan ik gewend ben. Ik speel zelf met Klipsch speakers die een heel erg "in your face" geluid geven. De set van Eric is in opzicht een stukje tammer en op sommige punten iets gemakkelijker om naar te luisteren. Het verschil is heel erg groot en ik vind het lastig om te beoordelen wat nu beter of mooier is. Een stukje gewenning komt hier natuurlijk ook bij kijken. Eric vertelde wel dat hij op zoek is naar andere speakers die nog meer uit zijn set weten te halen. Verder viel me op dat de plaatruis en evt tikjes en spetterjes veel minder hoorbaar zijn dan bij mij.

Eric is net als ik in het bezit van een Bluenote Phono 1 en ik herkende hoe mooi cimbalen en drumaanslagen worden weergegeven. Heel realistisch. Dit viel UKSub, die eerder bij mij op bezoek was en ook een Phono 1 heeft ook al op. Ik vind dit persoonlijk een heel sterk punt van de Phono 1, naast dat het een hele dynamische phonotrap is.

Vervolgens hebben we de LP Collected van Massive Attack beluisterd. Dit werd echt prachtig weergegeven. Het laag ging een flink stuk verder diep, maar absoluut niet te veel. Hier was goed hoorbaar wat de meerwaarde van een subwoofer is. Volgens Eric zit de truc hem erin dat je een subwoofer heel nauwkeurig moet afstellen zodat hij ahw mee-ademt en alleen het laag aanvult waar het strik noodzakelijk is. Bij veel mensen die een subwoofer hebben staan, is de afstelling niet goed waardoor het boemkasten worden. Sommige mensen vinden dat dan nog mooi ook.

Daarna hebben we nog een aantal LP's gedraaid, o.a. Madeleine Pyreoux, Jacintha - Lush Life (zeker een aanrader) en ik raakte ook steeds meer gewend aan de ontspannende klank van de set.

Vervolgens werd er over geschakeld naar SACD en CD. De SACD weergave was duidelijk een stapje beter dan de CD weergave en ook de effecten van 5-kanaalsweergave zijn erg leuk om eens te horen op een set die goed klinkt. Mijn persoonlijke favoriet blijft toch de draaitafel.

Voor we het wisten was het half twaalf geweest en moesten we maar eens aanstalten maken om de laatste trein te gaan halen.

Het was een hele gezellige avond, waar de muziek meer aandacht kreeg dan de componenten zelf. Het draait uiteindelijk toch ook om de muziek. Het was even wennen aan het wat rustige karakter, maar deze set weet de muziek heel goed als een huis neer te zetten waarbij de plaatsing van de instrumenten en de emotie-overdracht voortreffelijk is.

Volgende keer weer bij ons ....

Edited by gruiter

Ha, Gerald!!!

Leuk stukje, je bent er weer snel bij! :lol:

Het was inderdaad een gezellige avond, waarbij de muziek ( mede door de conversatiedrang van beide partners ) de boventoon voerde ipv de componenten! En Guy was lekker moe en heeft er een nieuw vriendje bij!! :lol::lol::lol:

Wat je zegt over plaatruis tikjes en spettertjes ligt volgens mij ook grotendeels aan een goede afstelling van de arm en het element! Zoals je weet heb ik in Sneek een "Servicebeurt" gehad, waaruit bleek dat eea toch bijgesteld moets worden. Hierna waren de door jou genoemde zaken, maar ook stage en algeheel klankbeeld aanzienlijk verbeterd. Nu ben ik alweer een tijdje gewend aan het spelen met de goed afgestelde Piccolo, maar terugkijkend was het idd zo dat er meer plaatgeluiden waren voor die beurt. MJ's Kunsten!!! B)

Tot snel, groeten aan Jas!

Eric ( en Ann! )

Ha die Eric,

Ik ga volgende week toch naar Sneek om mezelf te tracteren op een leuke opwaardering en dan zal alles ook weer PICCObelLO weer zijn afgesteld.

Groeten terug en geeft Guy een pootje van me.

Geldt dat voor de inspeelperiode van het element of voor de inspeelperiode van de gehele draaitafel combinatie.

M.a.w. als ik zaterdag mijn nieuwe opwaardering krijg, moet ik dan over een paar weken/maanden weer terug naar Sneek?

Niet dat ik dat erg vind hoor....

Mooi verhaal Gerald....

Ik denk overigens dat de verschillen in hoorbaarheid van de tikken en ruis vooral veroorzaakt worden door de karakters van de luidsprekers.

:)

Mooi verhaal Gerald....

Ik denk overigens dat de verschillen in hoorbaarheid van de tikken en ruis vooral veroorzaakt worden door de karakters van de luidsprekers.

:)

Dank voor het compliment.

Je hebt een goed punt. Klipsch staat natuurlijk bekend om zijn open karakter. Of bij mij iets goed of slecht klinkt wordt voornamelijk bepaald door de opname. Dit heeft zowel voordelen als nadelen.

De mooie opnames zijn om van te smullen. Het mooie vind ik ook dat je praktisch ieder facet van een stem of het ademen van de artiest hoort. Dit geeft een extra gevoel van betrokkenheid vind ik en creeert een bepaalde spanning tijdens het luisteren. De keerzijde is dat je ieder spetterje of als er iets niet klopt ook meteen opvalt. Sommige LP's zijn in dat opzicht gewoon niet om aan te horen. Ik heb dan ook een haat-liefde verhouding met Klipsch. Ik heb wel gemerkt dat ik ze sinds ik de Bluenote versterker heb, meer ben gaan waarderen en ook voorlopig geen plannen heb om ze weg te doen.

[EDIT] Hier stond iets over een een interlink. Dit heb ik verwijderd om het topic schoon te houden en te voorkomen dat er een zoveelste welles/nietes discussie ontstaat[/EDIT]

Ik ben dus wel heel erg benieuwd hoe het nieuwe element straks bij mij gaat uitpakken...

Wat gaat het mij brengen?

(nog 5 nachtjes slapen)

Edited by gruiter

[...]

de believers (open set) versus non-believers (minder-open set) [...]

In your dreams, pal! Zet die polariserende bril eens af, zij staat je niet.

Groet,

Jacco

Mijn huiskamer is een L-vorm met een open keuken. Propperig is wellicht niet de juiste benaming, Henk, maar ik hou wel van gezellig vol met veel accessoires. Is trouwens ook goed voor de akoustische demping! Zou je alleen de luistervierkant opmeten, dan kom je op zo'n 25