Jump to content

Ampere

Haudio
 Share

Recommended Posts

Beste Allemaal,

Wie kan mij vertellen hoe dit precies zit.

:rolleyes:

Haudio, wat bedoel je precies? Je hebt de tag niet afgesloten ("' alt='> Haudio, wat bedoel je precies? Je hebt de tag niet afgesloten ("'>") en een dubbele "http://" ervoor. En met wat kopieer en plakwerk kom ik alleen op de tweede hands site van HEAR uit. En daar kan ik ook al geen echte stroomvreter vinden :blink::huh:

Ik denk dat Haudio deze bedoeld.

Pioneer C90 voorversterker en twee M90 eindversterkers te koop.

Eventueel inruil klasse A versterker bespreekbaar.

De set speelt perfect ziet er ook nog helemaal netjes uit. De vermogensmeters van beide eindversterkers werken helaas niet meer. Verder perfect geluid en erg veel stabiel vermogen; 2 x 200 wat aan 8 Ohm continu / 2 x 750 wat aan 2 ohm / 47 amp per stuk. Stuurt in bi-amp opstelling werkelijk alles aan (ga maar na; 2 x 400 wat aan 8 Ohm / 2 x 1500 wat aan 2 Ohm bijna 100 amp!).

Houdt wel rekening met het gewicht, denk aan uw hifi meubeltje; tesamen ongeveer 60 kg aan versterkers !

Enno :)

Ha die Sodejuu,

Ik bedoel inderdaad een tweede hands advertentie van een Pioneer eind en voorversterker die 100 Ampere zou kunnen leveren.

Stel de versterker heeft een spanning van max 60 volt bij 100 Ampere dat lijkt mij 6000 Watt .

6000 Watt : 60 Volt = 100 Ampre . dat klopt dus.

Maar mijn lichtnet toeleverancier levert max 230 Volt en bij mij zit er een smeltzekering in van 16 Ampere dat is 16 x 230 = 3680 Watt Maximaal .

Ik begrijp het niet kan dat of kan dat niet .

Gelukkig kan ik al quoten <_<

Maar ik ben nog steeds een computer nul.

MvG,

Haudio

Het is net als met auto's.

Een Ferrari kan 280 km/h, maar op ons vaderlands wegennet kom je niet verder dan 180 km/h (of in de gemiddelde ochtendspits in de Randstad, ergens rond de 45 km/h :P, of minder :mad2: ). In Duitsland kan je op bepaalde stukken de 280 wel halen. Het ligt dus aan externe beperkende factoren.

Enno :) , die iets meer verstand van auto's heeft dan electronica (ietsje maar hoor)

Ik geef je wel eens een cursus :rolleyes:;)

Wat dat vermogen betreft (en de stroom), is dat continue of piek? Of je moet ze elk op een andere groep aansluiten :P

Ha die Sodejuu,

Ik heb het niet over mij , maar over Pioneer die 100 Ampere zou moeten kunnen leveren , aan een dun draadje naar de luidsprekers toe en dan door een nog dunner draadje (spreekspoel) wat blijft wanneer heel.

Ook kan er uit mijn kastje in de meterkast echt niet meer dan 16 Ampre uitkomen Maximaal !

En dat gaat ook niet want voordat er 16 Ampere doorheen gaat is hij allang stuk (gesmolten).

MvG,

Haudio

PS die cursus elektronica heb ik al eens op school gehad, maar misschien heb ik nog een opfris cursus nodig. kom je dan langs ? met een vlaai :lol:;)

Ik geef je wel eens een cursus :rolleyes:  ;)

Wat dat vermogen betreft (en de stroom), is dat continue of piek? Of je moet ze elk op een andere groep aansluiten :P

Ha die Sodejuu,

Ik heb het niet over mij , maar over Pioneer die 100 Ampere zou moeten kunnen leveren , aan een dun draadje naar de luidsprekers toe en dan door een nog dunner draadje (spreekspoel) wat blijft wanneer heel.

Ook kan er uit mijn kastje in de meterkast echt niet meer dan 16 Ampre uitkomen Maximaal !

En dat gaat ook niet want voordat er 16 Ampere doorheen gaat is hij allang stuk (gesmolten).

MvG,

Haudio

PS die cursus elektronica heb ik al eens op school gehad, maar misschien heb ik nog een opfris cursus nodig. kom je dan langs ? met een vlaai :lol:;)

Ik bedoelde meer een cursus "kneuteren met PC's" :rolleyes::lol:

Ik kom nog wel eens en dan heb ik ook weer vlaai bij me. Ik moet binnenkort toch nog een ATV dag inplannen. :rolleyes:;) Het was eigenlijk de bedoeling om met de zelfbouwplatendraaier van Tube300 te komen, maar dat staat nu ff in de wachtkamer. Hij speelt ff door met de DL103 die er nu in zit.

Beste Henk,

De zekering in je huisinstallatie levert 16 amp. nominaal (lees continue), een kort piekje van 100 Amp. is dus geen probleem. De stroom doorlaat van een zekering is gebaseerd op de stroom in het kwadraad maal de tijd (I2.t). Uit deze formule kun je theoretisch afleiden dat er bij een oneindig kleine tijdseenheid dus ook oneindig veel stroom door gelaten kan worden.

patronen4.gif

Ha die Kees ,

Harstikke bedankt, inderdaad kan er zeer kortstondig meer doorheen maar hoe zit het dan met dit :

Het vermogen: P = Volt * Amp

Ik denk dat Haudio deze bedoeld.

Pioneer C90 voorversterker en twee M90 eindversterkers te koop.

Eventueel inruil klasse A versterker bespreekbaar.

De set speelt perfect ziet er ook nog helemaal netjes uit. De vermogensmeters van beide eindversterkers werken helaas niet meer. Verder perfect geluid en erg veel stabiel vermogen; 2 x 200 wat aan 8 Ohm continu / 2 x 750 wat aan 2 ohm / 47 amp per stuk. Stuurt in bi-amp opstelling werkelijk alles aan (ga maar na; 2 x 400 wat aan 8 Ohm / 2 x 1500 wat aan 2 Ohm bijna 100 amp!).

Houdt wel rekening met het gewicht, denk aan uw hifi meubeltje; tesamen ongeveer 60 kg aan versterkers !

Enno :)

Ik vraag me af hoe ze aan die 100 A komen.

P=I*I*R => 2 x 1500W aan 2 Ohm. Dat is dan 2 x sqrt(750) = 2 x 27.4 A effectief. Hoe komt ie aan die 100 A?

Groet,

Jacco

100A kan ie blijkbaar slechts tot een bepaalde spanning (en waarschijnlijk kortstondig) leveren. Zegt meer iets over de uitgangsimpedantie dan het vermogen.

Haudio: de trafo in de voeding brengt de spanning omlaag. Dat betekent dat (idealiter) de stroom evenredig omhoog gaat. Dat is de hele reden waarom je electriciteitsleverancier hoogspanning gebruikt voor grote afstanden.

100A kan ie blijkbaar slechts tot een bepaalde spanning (en waarschijnlijk kortstondig) leveren. Zegt meer iets over de uitgangsimpedantie dan het vermogen.

Haudio: de trafo in de voeding brengt de spanning omlaag. Dat betekent dat (idealiter) de stroom evenredig omhoog gaat. Dat is de hele reden waarom je electriciteitsleverancier hoogspanning gebruikt voor grote afstanden.

Beste Ultra Analog,

Inderdaad daarom kunnen de draden ook zo (dun) zijn van hoogspanningsdraden , omdat ze weer terug transformeren van hoogspanning (380.000 V) naar laagspanning (230V) en dan gaan de Amepres ook weer omhoog.

Maar waar is het voor nodig dat een versterker 100 Ampere zou moeten kunnen leveren, want een spreekspoel beweegt doordat er spanning doorheen loopt met noord en zuidpooltjes die zich afzetten tegen het magnetisch veld van de magneet in een luidspreker , waardoor de spreekspoel beweegt.

En het is dus zaak om de spanning stabiel te kunnen houden door ook (voldoende) Amperes beschikbaar te hebben, anders kan een versterker gaan clippen.

Maar waarom zoveel (100 Ampere) ?

MvG,

Haudio

Inderdaad daarom kunnen de draden ook zo (dun) zijn van hoogspanningsdraden , omdat ze weer terug transformeren van hoogspanning (380.000 V) naar laagspanning (230V) en dan gaan de Amepres ook weer omhoog.

Dat is in zekere zin wel waar, maar toch kunnen hoogspanningsdraden ook weer niet zo heel dun zijn (zelfs al loopt er helemaal geen stroom door). Die 380kV-draden waar jij het over hebt, zijn namelijk altijd meerdere (3 of 4) kabels parallel. Dat is niet vanwege de stroom, maar vanwege het corona-effect. Dat onstaat als er een te hoge veldsterkte rondom de kabel is. En een veldsterkte wordt groter naarmate de spanning hoger wordt, maar ook naarmate de kabel dunner wordt of scherpe hoeken heeft (driehoekige geleiders bijvoorbeeld). Het corona-effect zorgt ervoor dat de lucht rondom de geleiders ioniseert en dit kost een hoop energie.

Om dit effect te voorkomen, worden dus 3 of 4 (of voor lagere spanningen ook wel 2) kabels parallel genomen. Met om de zoveel meter een 'spacer' die de kabels op de juiste onderlinge afstand moet houden (zo tussen de 50 en 100 cm afstand). Let maar een op als je langs hoogspanningsmasten rijdt. Als je mazzel hebt, is het een mast met 380kV-kabels en zie je meerdere kabels parallel per fase. De spaces zijn ook duidelijk te zien...

En het is dus zaak om de spanning stabiel te kunnen houden door ook (voldoende) Amperes beschikbaar te hebben, anders kan een versterker gaan clippen.

Maar waarom zoveel (100 Ampere) ?

Omdat sommige speakers bitches zijn en op sommige frequenties bijna blindlasten zijn (ESLs bv.). Om dan een spanning te forceren moet je enorme stromen heen en weer laten gaan.

Het is daarom (in mijn ogen) netter om de stroom die leverbaar is om een spanning op te drukken om te rekenen naar een uitgangsimpedantie. Die uitgangsimpedantie wil je ettelijke malen groter laten zijn dan het reele gedeelte van een last (en zie daar het probleem met blindlasten, reele gedeelte wordt heel klein). Door die impedantie uit te zetten tegen niveau, frequentie en vervorming worden een heleboel audiofiele vaagheden als wolligheid, scherpe randjes en whathaveyou ineens heel simpel in een grafiekje zichtbaar.

Of 100 ampere genoeg is, te weinig of teveel hangt dus helemaal van de speaker af. Eigenlijk zou elke versterker ontworpen moeten worden voor de speaker die hij aanstuurt, en vice versa.

[Vervelend modus]

Spanning staat ergens over, stroom loopt ergens door.

[/Vervelend modus]

[...]

Eigenlijk zou elke versterker ontworpen moeten worden voor de speaker die hij aanstuurt, en vice versa.

[...]

Interessant. En waar denk je dan aan? Optimale vermogensaanpassing?

Groet,

Jacco

Dan zou het prettig zijn als je een eindversterker kan maken die een instelbare uitgangsimpedantie heeft. Complex natuurlijk en met de mogelijkheid een negatief reeel gedeelte van de uitgangsimpedantie te hebben.

Groet,

Jacco

Complex natuurlijk en met de mogelijkheid een negatief reeel gedeelte van de uitgangsimpedantie te hebben.

Wat zou je daarmee opschieten? Moet ie nog steeds dezelfde stroom/spanning aan de speakers leveren voor een bepaalde SPL :unsure:

;)

Complex natuurlijk en met de mogelijkheid een negatief reeel gedeelte van de uitgangsimpedantie te hebben.

Qat zou je daarmee opschieten? Moet ie nog steeds dezelfde stroom/spanning aan de spekers leveren voor een bepaalde SPL :unsure:

;)

Dat weet ik ook niet. Maar ik filosofeer ook maar wat. Ik kan mij voorstellen dat uiteindelijk het reeele gedeelte (series components, dus a+jb) van de speaker van belang is, daar wordt immers het vermogen in overgebracht. Dat imaginaire gedeelte krijg je gratis, maar is verder nutteloos terwijl die stroom wel geleverd moet worden. Zou handig zijn als je die impedantie niet meer hebt.

Groet,

Jacco

Klopt, maar dat betreft de speaker en daar kan de versterker niets aan doen. Die wordt geacht onvoorwaardelijk de gevraagde stroom te leveren.

In het verleden is er heel wat afgegoocheld met uitgangsimpedanties van versterkers, van negatief tot heel hoog (stroomsturing). Dat verandert geen jota aan de vermogensbalans. Het enige wat daarmee be

Klopt, maar dat betreft de speaker en daar kan de versterker niets aan doen. Die wordt geacht onvoorwaardelijk de gevraagde stroom te leveren.

;)

Jazeker, maar als je er voor kan zorgen dat die versterker minder stroom hoeft te leveren, zie ik daar toch een pluspuntje. En een beetje negatief reeel gedeelte om die weerstand van spreekspoel weg te nemen. Ik zou het experiment weleens willen doen.

Groet,

Jacco