tube 300 Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 hoi mijn platen speler is pas geleden afgesteld we hebben de naald druk afgesteld met een elektronische weegschaal. Hierop was met behulp van een stuk kunstof van een cd doosje een construktie aangebracht die buiten de weegschaal viel en daarbuiten op plaat dikte uitkwam . Mischien kennen julie deze truc? Maar nu heb ik zelf een shure naalddruk metertje gekocht en deze geeft hele andere waardes aan ik dacht dat het element op 2,5gram stond maar de schure geeft 1,25 gam aan ik heb goed gemeten want op de schaalverdeling van de dubbele waarde geeft hij 0,625 aan dit is erg vreemd wat moet ik nu vertrouwen? Zou het kunnen zijn dat door de "arm"construktie op het electronische weegschaaltje dit een vertekend beeld geeft heeft iemand het ooit gekontroleerd? Ik weet dat er meer mensen met zo'n constructie op een electronische weegschaal werken. en zijn die shure weegschaaltjes wel een beetje betrouwbaar? gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 zijn die shure weegschaaltjes wel een beetje betrouwbaar?gr Robert Hoi Robert, Antwoord: Ja! Die weegschaaltjes blinken uit in eenvoud en betrouwbaarheid en nauwkeurigheid. De digitale varianten zien er veel indrukwekkender uit, kosten veel meer, zijn duurder en spekken de kas van de winkelier veel meer dan de Shure doet. Maar de hamvraag blijft altijd; hoe weet je nou of de digitale weegschaaltjes goed geijkt zijn??? Het Shure weegschaaltje is al enkele tientallen jaren in de handel en heeft zich inmiddels bewezen qua nauwkeurigheid en betrouwbaarheid. Slechts enorme temperatuurschommelingen kunnen de betrouwbaarheid wat doen veranderen (krimpen en uitzetten van de weegschaal). That Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 In het gebruik blijkt de SFG vrijwel niet af te wijken van een electronische soortgenoot, de grote afwijking die hier wordt voorgehouden zou mi best eens te maken kunnen hebben met de hefboomwerking die bij het meten is ontstaan. NB ik werk met beiden............ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 31 mei 2006 Members Report Share Posted 31 mei 2006 Volgens mij zijn ze al eerder voorbij gekomen, maar ik gebruik dus deze... ...die dingen koop je tussen de 20 en de 30 euro, tot op 1/100ste gram nauwkeurig, en werken perfect. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 31 mei 2006 Author Report Share Posted 31 mei 2006 ja dat geloof ik maar volgensmij niet als je naast het meetvlak gaat meten zoals ik aangaf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 en zijn die shure weegschaaltjes wel een beetje betrouwbaar? Even calibreren en je weet het. Neem een stukje metaal van ongeveer hetzelfde gewicht als je naalddruk. Moertjes zijn er in alle maten en dus ook gewichten. De meest paasende qua gewicht laat je even wegen bij een lokale apotheker op z'n geijkte weegschaal. Je weet dan de afwijking en kan daar rekening mee houden. Groet, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 31 mei 2006 Author Report Share Posted 31 mei 2006 goed idee Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 (...) Maar nu heb ik zelf een shure naalddruk metertje gekocht en deze geeft hele andere waardes aan ik dacht dat het element op 2,5gram stond maar de schure geeft 1,25 gam aan ik heb goed gemeten want op de schaalverdeling van de dubbele waarde geeft hij 0,625 aan dit is erg vreemd wat moet ik nu vertrouwen? (...) en zijn die shure weegschaaltjes wel een beetje betrouwbaar? Volgens mij maak je een denkfout: als het element op 2,5 gram ingesteld staat, moet het Shure wegertje inderdaad 1,25 aangeven: de schaal loopt van 0 tot 1,5. Voor naalddrukken boven de 1,5 gram dien je de naald in positie "x2" te plaatsen en op de schaalverdeling aangegeven waarde te zelf verdubbelen. Dus: voor 2 gram naalddruk de weger instellen op 1,00 en dan naald in positie "x2" Ik heb zelf ook zo'n SFG-2. Heb 'm gecontroleerd met een Technics draaitafel, die ik op mijn werkkamer heb staan. Het contragewicht heeft een schaalverdeling voor de naalddruk in stappen van 0,1 gram. Arm nauwkeurig gebalanceerd en diverse instellingen (1,0 - 1,5 - 2,0 - 2,5) gecontroleerd op de Shure weegschaal: kwam allemaal overeen. Voor mij is de Shure-weger daarmee betrouwbaar gebleken. N.B. de ongetwijfeld aanwezige meetonnauwkeurigheid heb ik niet kunnen vaststellen, dit wegens gebrek aan apparatuur en ijkgewicht, maar volgens Shure en vele anderen zou de onnauwkeurigheid van deze weger maximaal 0,05 g bedragen. Lijkt mij geen onnauwkeurigheid die voor ernstige problemen zal zorgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 31 mei 2006 Author Report Share Posted 31 mei 2006 hoi ik had het al proberen uit te leggen dat het geen meetfout is hij geeft 1,25 gram aan op de 1:1 schaal en 0,625 op de x2 schaal dit staat ook in mijn eerste post gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 Nou, het gaat dus om mijn electronisch weegschaaltje. Robert had het mij ook al gemaild. Ik heb ook een SFG en naturlijk heb ik beiden met elkaar vergeleken en kon geen afwijking vinden. Als ijkgewichtjes gebruik ik 5 M4 RVS washers. Die zijn 0,6gr per stuk (ooit gemeten op een apothekersweegschaal). De electronische geeft mooi 2,97 aan, zowel direct op het weegvlak als ook met het tooltje. De SFG is bij 3gr in balans (zover je dit ding nauwkeurig kunt aflezen). Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik een meetfout gemaakt heb, maar alles is mogelijk. Overigens gaf het zakweegschaaltje bij Robert 2,46gr aan toen we 'm afgesteld hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 31 mei 2006 Author Report Share Posted 31 mei 2006 hoi Roger ja dat heb ik zelf gezien je hebt het zelfs 2 keer gemeten die shure heb ik vandaag ook geijkt was perfect....... very strange het contra gewicht op de arm zat nog mooi vast ik heb alles nagekeken gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 Volgens mij zijn ze al eerder voorbij gekomen, maar ik gebruik dus deze... ...die dingen koop je tussen de 20 en de 30 euro, tot op 1/100ste gram nauwkeurig, en werken perfect. Ik heb nu ook zoon dingetje op de kop getikt een echt "hebbendingetje" er werkt perfect, heb ook geijkte gewiggies er op getest maar de collega's verdenken mij nu er van dat ik ook andere dinge doe Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 31 mei 2006 Author Report Share Posted 31 mei 2006 ha Luxman je moet toch wat doen om cd's en platen te kopen @ ome Henk helemaal gelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 Robert, Geeft je SFG inmiddels wel de juiste waardes aan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 31 mei 2006 Author Report Share Posted 31 mei 2006 hoi Edwin ik heb hem geijkt en hij is goed dus ik heb de arm nou met de shure op 2,5 gram gezet moet goed zijn gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 Hoi Robert, Goed nieuws! Mooie draaitafel trouwens, klasse hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 1 juni 2006 Report Share Posted 1 juni 2006 Volgens mij zijn ze al eerder voorbij gekomen, maar ik gebruik dus deze... Ik heb deze ook. De effectieve nauwkeurigheid is niet beter dan 0.05g, maar dat is meer dan goed genoeg. Onder de weegplaat zitten een aantal ferromagnetische schroefjes die in staat zijn een MC element voelbaar aan te trekken. Dat geldt zelfs nog met een brugconstructie om het weegvlak buiten het toestel te brengen. Ik heb een brug gemaakt uit PCB materiaal die het weegvlak een 4 cm buiten het toestelletje brengt. Daar is de magnetische invloed te verwaarlozen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 24 juni 2006 Members Report Share Posted 24 juni 2006 Ik vond deze vanochtend in mijn mailbox (helaas niet letterlijk)... ...lijkt me een heel handig hebbe-dingetje van AcousTech, alleen, waarom toch altijd zo aan de prijs... Toch overweeg ik deze aan te gaan schaffen, en dan vooral vanwege de dikte van het weegplateau. Trouwens, nauwkeurig tot op 1/1000e gram. Hoe precies wil je het hebben. Hier is de link... http://www.musicdirect.com/products/detail...?sku=AACTECHSFG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 24 juni 2006 Report Share Posted 24 juni 2006 Ha die Arden, De AcousTech is ook gewoon in Nederland te koop voor 99,00 euro , binnenkort kan ik je de kwaliteit vertellen want ik heb er 1 besteld. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 juni 2006 Report Share Posted 24 juni 2006 Afwijkingen in duizendsten van grammen zijn niet bepaald noodzakelijk om een element goed in te stellen, het apparaatje waarmee dit topic is gestart is royaal voldoende om deze klus te klaren. Meer geld uitgeven aan fraaie electronische soortgenoten is dus nutteloze franje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 24 juni 2006 Members Report Share Posted 24 juni 2006 Ha die Arden, De AcousTech is ook gewoon in Nederland te koop voor 99,00 euro , binnenkort kan ik je de kwaliteit vertellen want ik heb er 1 besteld. MvG, Haudio He Haudio, laat maar weten hoe die bevalt, voor die 99 euri wil ik er zeker wel een hebben... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 juni 2006 Report Share Posted 24 juni 2006 Afwijkingen in duizendsten van grammen zijn niet bepaald noodzakelijk om een element goed in te stellen, het apparaatje waarmee dit topic is gestart is royaal voldoende om deze klus te klaren.Meer geld uitgeven aan fraaie electronische soortgenoten is dus nutteloze franje Daar heb je gelijk in Jitze, maar een "wietweegschaaltje" (50g +/-0,01) is goedkoper dan een Shure dingetje Link to comment Share on other sites More sharing options...
JB-muziek Posted 4 juli 2006 Report Share Posted 4 juli 2006 Haudio, En? Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 4 juli 2006 Report Share Posted 4 juli 2006 Haudio, En? Jan Beste Jan, Ik heb het geprobeert en ..................... Deze grammenweger is een vondst het ''ding'' is zelfs te calibreren, dan gooit de temperatuur nl geen roet meer in het eten. Dus heb ik er meer besteld, want die ik had is weg naar Alabaster. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts