Jump to content

cd's die piepen

MJ_OK
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Vandaag viel de nieuwe Music Emotion op de mat.

In labreport staat in 3 pagina's uitgelegd dat sommige cd's de neiging hebben om te gaan piepen?

Heeft iemand dit al eens meegemaakt?

grtn MJ

Ik heb het niet gelezen, maar bedoelen ze de 15.6k die je op veel cd's hoort? Dat krijg je als er ergens een tv aangestaan heeft tijdens de opname. Hopelijk lost digitale tv dat op...

Uhhh......... en dat geknars is dan zeker van de bassist die een paar borrelnootjes weghapt dan zeker :lol:

En nee, het fenomeen piepende CD's ken ik niet. Piepende TV des te meer maar die staat niet op mijn CD's :unsure:

Misschien is het een nieuwe trend na het "hypen" van CD's?

(Hypen is een smalle boost aanbrengen ergens tussen de 10 kHz en 15 kHz)

Maar misschien kan MJ het wat nader toelichten wat er bedoeld wordt in dat labreport?

;)

Zal het vandaag nog eens aandachtig doorlezen, maar het was idd een ongeveer 16khz toon die bij stille passages hoorbaar was.

Grtn Marten Jan

Ik snap niet dat niet iedereen op zijn achterste poten staat.

Hele rellen over demagnetiseren, maar dat cd's tegenwoordig hypercompressed zijn en fluiten als brieke theeketels is geen probleem?

Ik gebruik die cd's om vermogen te besparen. Er komt zoveel herrie uit dat het een constante energiebron is geworden.

Groet,

Jacco

• 2 weeks later...

- kennelijk is ons audiofiel gehoor toch niet zo geod als we dachten

- misschien is het de piep van gitaarversterkers of microfoonversterkers in de opname? Wie herinnert zich niet bij elk live-concert dat het meteen begint te piepen als de microfoon per ongeluk gericht wordt op de luidspreker?

Zou dat het kunnen zijn? feedback dus, maar op een zeer laag niveau?

dit staat erin:

Menno van der Veen heeft ontdekt dat er op veel cd's een piep staat, eigenlijk meer een piek. Dit heeft hij met een freq. analyzer aangetoond.

F= 15-16 kHz, amplitude -66 dB (relatief)

Hij en een muziekstudent konden het onafhankelijk van elkaar horen.

In de stille passages was er dus alleen maar deze piek te meten.

De vraag is: hebben wij dat ook wel eens gemerkt en dachten we dat onze oren piepten na te hard hebben gespeeld?

Hebben de mixers deze freq. expres geboost, of is het wat anders?

dit staat erin:

Menno van der Veen heeft ontdekt dat er op veel cd's een piep staat, eigenlijk meer een piek. Dit heeft hij met een freq. analyzer aangetoond.

F= 15-16 kHz, amplitude -66 dB (relatief)

Hij en een muziekstudent konden het onafhankelijk van elkaar horen.

In de stille passages was er dus alleen maar deze piek te meten.

De vraag is: hebben wij dat ook wel eens gemerkt en dachten we dat onze oren piepten na te hard hebben gespeeld?

Hebben de mixers deze freq. expres geboost, of is het wat anders?

Waarschijnlijk hebben de microfoons het piepen van de oren (Tinitus) van de muzikanten mee opgenomen. :rolleyes::lol:

Ik hoor wel eens een krassend 'schaatsgeluid' bij sommige cd's. Ook piepen sommige cd's in de autoradio.

Bedoelen jullie zo een langdurig signaal, als een test toon, heel stil, op de achtergrond, je merkt het maar pas als het weg is eigenlijk? Meer een fluiten (hondenfluit :P ) dan een "gepiep"?

Toen ik nog opnames en complete mixen deed (nu alleen remasteren - vooral luisteren ;) ) werd ik er op attent gemaakt door een collega die naar mijn opnames kwam luisteren. Het bleek vooral voor te komen bij oude opnames die geremixed waren van cassette op DCC, en daarna (nog eens geprocessed) op CDR. De CDR's "piepten" of beter gezegd, er zat een heel hoge fluittoon in, nauwelijks hoorbaar, en niet alle opnames hadden het, bij latere opnames (direct van mixer op CDR, bvb.) was het niet meer, maar toen hing er geen volledige midi-studio met effecten en de hele hoelahoep meer aan. Ik dacht dat het te wijten was aan te veel manipulatie van het bronsignaal, de hoop kabels, en het feit dat mijn studio nou niet onmiddelijk het summum van duur spul was (eerder het tegenovergestelde ;) ). Dus ik dacht dat het aan de (slechte) kwaliteit van de apparatuur lag, nooit verwacht dat die dure jongens er ook last van zouden hebben, er er dan zelfs nog niets aan doen! :o . Schande! ;)

Het kan ook zijn dat de storing van een TV kwam, ik heb nl. een tijdje een televisie via scart aan een ouwe Roland S50 hebben hangen (als monitor :P ), maar bij mijn weten ging die TV op "Off" als ik een opname maakte.

besluit: 16Khz fluittoon op -66db? Zeer aannemelijk!

Wat is de oorzaak? Geen idee! :lol:

mvg RastaPhil

Ik herinner me plots dat, ik kan verkeerd zijn hoor, maar ik dacht dat die fluittoon al op de DCC opnames zat! Volgens mij hebben we het gehoord op de DCC opnames (voordat ik een CDR had). Dus moet het iets zijn dat meer aan de opname te wijten is dan aan het medium CD.

mvg RastaPhil :)

amused to death - roger waters

Meer wordt niet genoemd, wel dat er "vele audiofiele cd's" last van hebben.

Je moet vrij luid spelen, dan hoor je het in de stille passages.

Wie niet meet, die niet weet:

AmusedToDeath.png

Dit is een ingezoomde FFT op het begin van Amused to death (track 14) van de gelijknamige cd van Roger W. Het zijn 2 tonen. Nu ben ik wel geinteresseerd waar die vandaan gekomen. Van het QSound systeem? Ik heb eigenlijk geen idee. Of iets triviaals als een externe bron?

Groet,

Jacco

Bingo! Ook op Rage against the machine, track 2 Killing in the name. Na zo'n 10 seconden als het even wat rustiger wordt: 1 toon op 15627 Hz.

Tering! Wat is dit voor ongein? Basgitaar-amp die staat te fluiten?

Groet,

Jacco

Maak me gek!!!

Dire straits, Brothers in arms op cd. Take a look at this:

BrothersInArmsBegin4Seconden.png

Een continu spectrum van de eerste 4 seconden (als het een beetje onweert).

Ik ga de sacd versie eens bestuderen...

Groet,

Jacco