dekkersj Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 Sjonge... Pieken op -90dB... Lekker belangrijk... ...toch? Je moet die -90 niet letterlijk nemen. Dat hangt af van de sterkte van de rest van het signaal. De allerhoogste piek van de rest van het geluid zit op -40 dB. Gemiddeld dus op -50 a -55 dB en dan is die -90 ineens wel van belang. En ohw ja, bij cd zit het niveau van de ruis per eenheid van Hertz bandbreedte op -135. Maar zoals jij de redenatie doet, kan ik mij voorstellen dat het indertijd ook als onbelangrijk is afgedaan... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 Sjonge... Pieken op -90dB... Lekker belangrijk... ...toch? Je moet die -90 niet letterlijk nemen. Dat hangt af van de sterkte van de rest van het signaal. De allerhoogste piek van de rest van het geluid zit op -40 dB. Gemiddeld dus op -50 a -55 dB en dan is die -90 ineens wel van belang. En ohw ja, bij cd zit het niveau van de ruis per eenheid van Hertz bandbreedte op -135. Maar zoals jij de redenatie doet, kan ik mij voorstellen dat het indertijd ook als onbelangrijk is afgedaan... Groet, Jacco Tja, ik weet niet zo veel van meettechniek... Maar ik ging er vanuit dat de hoogste piek juist op 0dB zou zitten (waarom noem je dat punt anders 0dB?)... Maar goed, is die toon ook hoorbaar. En zo ja, alleen op stille momenten of ook door de muziek heen? Dat lijkt me belangrijker dan alleen het feit dat je hebt aangetoond dat die toon in het signaal zit... Het is mij in ieder geval nog nooit opgevallen. Bij geen enkele cd... Kan ook zijn dat ik in dat gebied al redelijk doof ben natuurlijk, al hoor ik soms wel tv's piepen (op 15.625Hz meen ik?)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 Sjonge... Pieken op -90dB... Lekker belangrijk... ...toch? Je moet die -90 niet letterlijk nemen. Dat hangt af van de sterkte van de rest van het signaal. De allerhoogste piek van de rest van het geluid zit op -40 dB. Gemiddeld dus op -50 a -55 dB en dan is die -90 ineens wel van belang. En ohw ja, bij cd zit het niveau van de ruis per eenheid van Hertz bandbreedte op -135. Maar zoals jij de redenatie doet, kan ik mij voorstellen dat het indertijd ook als onbelangrijk is afgedaan... Groet, Jacco Dit soort grappen maakt dat mijn vertrouwen in de vakbekwaamheid van geluidstechnici inmiddels tot onder het achtergrondruisnivo is gedaald. Het idee dat ik me bij elke CD die ik aanschaf eerst moet afvragen of die heikneuters achter de knoppen hun werk goed hebben gedaan bevalt me niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 Sjonge... Pieken op -90dB... Lekker belangrijk... ...toch? Je moet die -90 niet letterlijk nemen. Dat hangt af van de sterkte van de rest van het signaal. De allerhoogste piek van de rest van het geluid zit op -40 dB. Gemiddeld dus op -50 a -55 dB en dan is die -90 ineens wel van belang. En ohw ja, bij cd zit het niveau van de ruis per eenheid van Hertz bandbreedte op -135. Maar zoals jij de redenatie doet, kan ik mij voorstellen dat het indertijd ook als onbelangrijk is afgedaan... Groet, Jacco Tja, ik weet niet zo veel van meettechniek... Maar ik ging er vanuit dat de hoogste piek juist op 0dB zou zitten (waarom noem je dat punt anders 0dB?)... Maar goed, is die toon ook hoorbaar. En zo ja, alleen op stille momenten of ook door de muziek heen? Dat lijkt me belangrijker dan alleen het feit dat je hebt aangetoond dat die toon in het signaal zit... Het is mij in ieder geval nog nooit opgevallen. Bij geen enkele cd... Kan ook zijn dat ik in dat gebied al redelijk doof ben natuurlijk, al hoor ik soms wel tv's piepen (op 15.625Hz meen ik?)... Dat is natuurlijk de grens opzoeken en dan gaat psychoakoestiek meedoen. En daar heb ik dan weer een broertje aan dood. Die 0 dB is ook de refentie, maar als je naar frequentiespectra kijkt, verkrijg je die waarde zelden. Ja, misschien bij kapot gecomprimeerde cd's van Tool of de nieuwe van de Red Hot Chili peppers. Maar die Brother's in arms is vrij zacht opgenomen en niet zo gecomprimeerd qua dynamiek. Mijns inzien mag het niet gebeuren of het moet bij de muziek horen zoals een fluitende versterker voor gitaar of bas of weet ik veul... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 Wie niet meet, die niet weet: Dit is een ingezoomde FFT op het begin van Amused to death (track 14) van de gelijknamige cd van Roger W. Het zijn 2 tonen. Nu ben ik wel geinteresseerd waar die vandaan gekomen. Van het QSound systeem? Ik heb eigenlijk geen idee. Of iets triviaals als een externe bron? Groet, Jacco Het is iig niet op 15625 Hz, de lijn frequentie van TV in de EU of 14400 Hz, de lijnfrequentie in de VS. Een artefact tgv van het down samplen vab 96 kHz 0f 192 kHz naar 44.1 kHz misschien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 Ik weet het ook allemaal niet meer. Ik dacht aan een 38 kHz piloottoon uit een tuner die op 22050 gespiegeld wordt. Beetje vergezocht, maar ik weet het anders ook niet. De PCM laag van de sacd van Dire Straits, Brothers in arms heeft hetzelfde probleem. Ik ga zo de sacd lagen bestuderen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 Rage against de machine zit op 15627 Hz, dat zou wel een tv kunnen zijn. Of een monitor? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 Resampling artefacten zouden signaalgerelateerd zijn en dus niet constant. Sommige opnamen worden op- of neergepitcht, dat kan de frequentie verschuiven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 Nou, de stereo sacd laag bekeken, maar dezelfde rommel als op cd. Bij de front kanalen wordt het anders, maar daar hoeven niet alle instrumenten in te zitten. Het begint hoopgevend (veel leger spectrum dan bij stereo) maar na een korte tijd wordt hier duidelijk een toon zichtbaar: 15624 Hz. Kennelijk ontstaan die piepjes niet door het digitale gebeuren, maar stond er een monitor te piepen tijdens de analoge opname. Lijkt me niet zo gek, iedere moderne (computergestuurde) opnameconsole heeft toch wel een monitor? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 Lijkt me niet zo gek, iedere moderne (computergestuurde) opnameconsole heeft toch wel een monitor? Groet, Jacco Het is niet erg waarschijnlijk dat computermonitoren op 15625 lijnfrequentie draaien. Die is daarbij veel hoger, of het moet een interlaced VGA'tje uit het stenen tijdperk zijn Maar het zou best een videomonitor kunnen zijn tbv de opnameruimtes b.v. Of als er ook voor DVD afgemixed wordt ozi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 Ik weet ook niet wat ze allemaal hebben staan in die ruimtes. Ik ken eigenlijk alleen een broadcast studio en daar was altijd wel een tv aanwezig. Om teletekst op te lezen of om naar een leuk programma te kijken... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 Zouden die piepjes ook op LP's te vinden zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 Gezien de niveaus wordt dat waarschijnlijk gemaskeerd door de plaatruis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 Roger Waters is een heel leuk voorbeeld. Hier is de track 'Amused to Death' Je ziet dat op het eind er ineens een sterke piep is. Dat komt exact overeen met de stem van de nieuwslezer die ingemixed wordt. Nota bene een opname van tv. Het feit dat het te correleren is met slechts 1 van de tracks in de mix sluit fouten in de opnameketen uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 juni 2006 Report Share Posted 17 juni 2006 Dat laatste begrijp ik niet, hoe vaak ik de zin ook lees: Het feit dat het te correleren is met slechts 1 van de tracks in de mix sluit fouten in de opnameketen uit. Aan het begin van de track zijn die piepje(s) ook te zien. Of zijn de andere tracks vrij van piepjes? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 19 juni 2006 Report Share Posted 19 juni 2006 Zouden die piepjes ook op LP's te vinden zijn? Ik zie ze al jaren, op CDs en op LPs. TVs en monitoren, in gesloten circuit, dus 'ongeveer 15625Hz' is goed genoeg. Hoe komen ze daar? Bekijk het zo: tien jaar geleden hadden de meeste studio's geen toegang tot serieuze spectrumanalysers. Wij nu wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Een update: So van Peter Gabriel heeft ze ook. Geteste track: "Peter Gabriel, Don't Give Up [duet with Kate Bush] (''So'' (Recorded from sacd)).wav" Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 15 juli 2006 Report Share Posted 15 juli 2006 Ik was wat aan het scrollen door het forum van Steve Hoffman en dat is een mastering engineer. Kijk eens goed boven het console...een tv! Ik denk ook nog monitors te zien in het console zelf. Ik weet niet hoe die lijnfrequentie in het systeem komt, maar tv's hangen dus op. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 16 juli 2006 Report Share Posted 16 juli 2006 Dus als het TV signalen zijn worden die dan opgepikt via de bekabeling? Ik ben vroeger (dat was wel v Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 juli 2006 Report Share Posted 16 juli 2006 Dus als het TV signalen zijn worden die dan opgepikt via de bekabeling? [...] mvg RastaPhil Het fijne weet ik er nog niet van, maar dat is een kwestie van tijd. Het signaal zelf is laag dus echt last heb je er niet van. de DAT recorder met een super-goedkope, van blikken plugjes voorziene dropveter van zo'n 4 (vier!) meterLijkt me een prima verbinding! Ik heb altijd gedacht dat het piep-signaal van het loopwerk van de DCC recorder kwam, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts