Jump to content

brom

18bart
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Ik draai nog veel platen en heb net een 2ehands versterker gekocht. Ik hoor een lichte brom over de speakers, alleen bij phono, niet bij tuner vv. De platenspeler is geaard aan de versterker. Weet iemand hoe ik dat kan verhelpen?

Hoi,

Ik draai nog veel platen en heb net een 2ehands versterker gekocht. Ik hoor een lichte brom over de speakers, alleen bij phono, niet bij tuner vv. De platenspeler is geaard aan de versterker. Weet iemand hoe ik dat kan verhelpen?

Iets meer gegevens betreffende merk en type maakt het iets makkelijker.

Vrienden van ons hebben b.v. een heel goedkope phonovoorversterker deze bromt ook altijd. 'N slecht ontwerp zeg maar. Daar is dus niks aan te doen.

Brommen duidt soms op 'n aardlus of slechte aarding. Een aansluiting op de centrale antenne kan zoiets veroorzaken. Daar zijn dan weer speciale scheidingsstekkertjes voor te koop. Of het daar aan ligt kun je makkelijk testen. Wanneer de brom weg is zonder CA dan is de oorzaak gevonden.

Dan brommen direct drive draaitafels soms ook. Wanneer je het element over de draaitafel beweegt en de brom veranderd ligt het daaraan.

Ook moet een element enige ruimte hebben tot andere apparaten. Een draaitafel boven een versterker met stevige trafo bromt b.v. vrijwel altijd.

Kabels van draaitafels ver weg houden van netkabels. Dit kan n.l. ook brom veroorzaken.

Als laatste de aparte aardedraad op de voorversterker aansluiten. vaak is daar een apart aarde schroefje voor te vinden. Is dan er niet de draad ergens aan het chassis vastmaken (b.v. schroefje van kast).

Zo.... alles wat ik weet is eruit.... ;)