Jump to content

aarden speakers

hansko
 Share

Recommended Posts

Mijn Jean Marie Reynaud Offrande monitoren hebben de mogelijkheid deze te aarden.

Heeft dit zin en kan ik ze gewoon op de aarde van mijn phono aansluiten. Daar heb ik ook de draaitafel aarde op aangesloten.

Alvast bedankt voor het advies

Hansko :confused::confused:

Mijn Jean Marie Reynaud Offrande monitoren hebben de mogelijkheid deze te aarden.

Heeft dit zin en kan ik ze gewoon op de aarde van mijn phono aansluiten. Daar heb ik ook de draaitafel aarde op aangesloten.

Alvast bedankt voor het advies

Hansko :confused::confused:

Beste Hansko,

Volgens mij is dit een serieuze vraag.

Als een fabrikant er een aardpunt op zet is dat vast ergens voor, alleen ik zou echt niet weten waarvoor.

Bij een actieve luidspreker kan ik er iets bij bedenken, maar bij een passieve niet.

Dus misschien dat een niet techneut er iets van kan maken ?

Maar zelf zou ik het gewoon zo laten zonder het aardpunt te gebruiken.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Ik had er ook nog nooit van gehoord, behalve bij actieve speakers dan, maar misschien zit het filter in een kast(je) dat aan de aarde ligt? Of zit er vanbinnen afgeschermde kabel in waarbij het shield aan de aarde "moet" :blink::confused:

mvg RastaPhil

Wat zegt JM Reynaud zelf, in de documentatie, website o.i.d., wat betreft de noodzaak c.q. het nut van de aarding? Waaraan dient deze aarding verbonden te worden?

Neen, de docu en de site geeft geen info. De importeur (Han van Diest) bestaat niet meer .

Ik heb nu Jean Marie zelf maar een mailtje getuurd om advies.

De aarden mogelijkheid zit achter de speaker naast de connectoren. Er kan een banaanstekker in. Neem aan dat je dan moet aarden aan een versterker.

Alleen mijn phono heeft een aarden "knopje" en daar is mijn DT aan geaard.

Op de een of andere manier durf ik het niet uit te proberen.

Hansko

• Members

Bij Tannoy geven ze de reden voor het aarden van de luidsprekers als volgt op :

...Provision for drivermagnet system earthing, to avoid interference and information masking caused by radio interference...

Het zal dus zijn doel wel hebben, maar of wij het ook gaan horen? Je zal dan uiteraard een afgeschermde of geaarde luidsprekerkabel moeten gaan gebruiken. Tannoy laat deze maken door vd Hul. Ik heb deze echter nooit geprobeerd, dus daar kan ik weinig over zeggen, behalve dat het er wel fraai uitziet. Maar of je daar wat aan hebt...

TLC_Cable_350px.jpg

...je schijnt de aarde aan de andere kant dus gewoon aan je versterkeraarde te moeten aansluiten , maar wat als deze niet geaard is aangesloten...

Ik denk ter bescherming. Als het onweert en bliksemt in de buurt zou het kunnen zijn dat er een stroom geinduceerd wordt door de lange kabels. Zou kunnen. Om die lading af te voeren zou je een aarde (Protecting Earth) kunnen gebruiken.

Groet,

Jacco

EDIT: of het afvoeren van RF-troep, zoals het buurjongetje dat met 250 W een piraatje zit te zijn...

Edited by dekkersj

Ik heb in een Duits tijdschrift eens wat gelezen betreffende aarding van speakers. Het is met andere speakers ook heel goed te doen. Gewoon een draadje tussen je chassis en het schroefje. Dat werkt alleen met metalen chassis natuurlijk.

Of het echt helpt weet ik niet. Wel is de spreekspoel wat beter afgeschermd.

Tannoy levert trouwens ook van die geaarde speakers. En dat is toch niet een echt high end merk.

:)

Tannoy levert trouwens ook van die geaarde speakers. En dat is toch niet een echt high end merk.

Nou, de Tannoy Prestige Series, zoals de Kensington, Canterbury en nog wat modellen vernoemd naar Engelse plaatsen, komen toch erg ver hoor, Hans!

Wat je in de gemiddelde hifi-zaak aan Tannoy tegenkomt is hier absoluut niet mee te vergelijken

Wanneer is iets high end dan?

Pffffff. Boring...

Groet,

Jacco

• Members

Wanneer je zo'n zeikerig precies geluidje krijgt tijdens het afdraaien van die zielloze pingel muziek. Echtheid is ver te zoeken, rauwe energie en druk h

Wanneer je zo'n zeikerig precies geluidje krijgt tijdens het afdraaien van die zielloze pingel muziek. Echtheid is ver te zoeken, rauwe energie en druk h

Tannoys en vooral die grote beesten zijn enorm geschikt om drumbands weer te geven. Vooral als het bombastisch moet zijn ze thuis. Subtielere muziek is niet hun pakkie an.

Zullen we het verder bij de aarding van de speakers houden....???

Ik neem aan dat er verschil te horen is.

• Members
Tannoys en vooral die grote beesten zijn enorm geschikt om drumbands weer te geven. Vooral als het bombastisch moet zijn ze thuis. Subtielers muziek is niet hun pakkie an.

Hmm, kweenie..., het is iets wat Tannoy al jaren gebruikt bij hun speakers, als het een subtiele winst oplevert... Daar zijn ze niet zo geschikt voor ;) .

Nee, ik zou het echt niet weten of het verschil maakt. Misschien als je alles tot in het extreme hebt doorgevoerd, dat je hiermee de puntjes op de i zet. Ik zou het eens moeten proberen...

Wat betrefd dat aansluiten op de aarde van de phono-pre, ik vraag me af of dat zin heeft. De meeste pre's met zo'n aardaansluiting zitten niet eens geaard op het lichtnet, dus ik zou dan eerder een schroefje uit de versterker losdraaien, en de luidsprekers via de versterker aarden. Vermits deze geaard is natuurlijk.

Misschien levert het inderdaad (flinke) wist op, laat het ons maar weten. Het kan in ieder geval geen kwaad...

Ik begrijp het niet zo goed. De speaker (units, filter) zit via de kabel toch al aangesloten op de versterker? Dan hebben we vaak toch al aarding?

Beste,

Plus -min- aarde

MvG,

Haudio

De speakers geaard en......? Geen enkel verschil te horen

Kijken of JM Reynaud nog reageert.

Hansko

Ik begrijp het niet zo goed. De speaker (units, filter) zit via de kabel toch al aangesloten op de versterker? Dan hebben we vaak toch al aarding?

Beste,

Plus -min- aarde

MvG,

Haudio

Ach ja natuurlijk, bedankt. :)

• Members

De speakers geaard en......? Geen enkel verschil te horen

Kijken of JM Reynaud nog reageert.

Hansko

Hier heb je een test van de Offrandes, waar ook in staat hoe je het moet aansluiten. Het laatste stukje in ''What can they do''...