Henrie Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Om maar weer even ontopic te gaan: Aarden van speakers. Naast alle tuintegels, dempers, scherpe punten en meesterlijke blokjes: Zet je speakers in een bak met aarde! Kun je dan beter potgrond nemen of beter tuinaarde? En moet er dan wel of geen mest bij om het half jaar? NIET DOEN!!, voor je het weet schiet hij wortel, kun je hem ieder jaar snoeien. Zou je speakers kunnnen stekken? Vast wel. En een goeie stek levert mooie, grote woofers als vrucht! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Om maar weer even ontopic te gaan: Aarden van speakers. Naast alle tuintegels, dempers, scherpe punten en meesterlijke blokjes: Zet je speakers in een bak met aarde! Kun je dan beter potgrond nemen of beter tuinaarde? En moet er dan wel of geen mest bij om het half jaar? NIET DOEN!!, voor je het weet schiet hij wortel, kun je hem ieder jaar snoeien. Je kan een spieker ook uit gietbeton maken. Wel eerst heien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 Ik heb ooit een Stereoplay gelezen waarin bij een dealer deze tweak hoorbaar gemaakt werd. Gewoon aan de minpolen van de luidsprekers (Tannoy) een draadje gemaakt en deze aan de aarde verbonden. De foto's waren glashelder. Met een middenklasse Marantzversterker was het verschil goed hoorbaar. Het gaat een beetje tegen mijn gevoel in van less is more, daarom heb ik dit nooit geprobeerd. Kennelijk niemand hear dus positieve ervaringen mee. Ik snap het idee wel: de nulpotentialen aan de nul moeten ook echt nul zijn, maar als je gaat meten, vind je altijd wel wat millivolts. Zelfde als met netstekers goed ompolen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 Ik heb ooit een Stereoplay gelezen waarin bij een dealer deze tweak hoorbaar gemaakt werd.Gewoon aan de minpolen van de luidsprekers (Tannoy) een draadje gemaakt en deze aan de aarde verbonden. De foto's waren glashelder. Dat lijkt me niet altijd een goed idee, de versterker zal maar gebrugd zijn. Is de versterker niet gebrugd dan kan het best zo zijn dat de min van de versterker al ergens is doorverbonden met de aarde, je maakt dan vast een aardlus. Ik heb begrepen dat het aarden van luidsprekers vooral is bedoeld om de metalen chassis te verbinden met de aarde. De gedachte er achter zou kunnen zijn dat eventuele resten van de wervelstromen die in het magneetsysteem worden opgewekt worden afgevoerd naar de aarde. Ook zouden de korven kunnen werken als antennes, opgepikte hoogfrequente rommel wordt dan afgevoerd naar de aarde en niet via de luidsprekerkabels terug naar de versterker waar ze het tegenkoppelcircuit zouden kunnen verstoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 Volgens mij is het lood om oud ijzer. Als er wervelstromen of welke stromen dan ook opgewekt worden en ze moeten worden afgevoerd is er hoe dan ook een kring nodig. Stroom loopt in kringetjes. Als de aarddraad de ene helft is, dan zal de speakerkabel de andere moeten zijn. Misschien maak je het probleem alleen maar groter. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts