Jump to content

Prijsvraag

Henrie
 Share

Recommended Posts

Ik zag zojuist de prijsvraag van deze maand. Meestal wordt er naar 'weetjes' (meestal met google vrij makkelijk op te zoeken) gevraagd, maar deze maand niet:

Wat is bij benadering de maximale snelheid waarmee een 12-inch LP onder een naald door beweegt bij 33 1/3 toeren per minuut ?

Vraag is een strikvraag. Antwoord is niet mogelijk tenzij je weet wat er op de plaat staat. Bij een plaat met hard opgenomen opname legt de naald een veel grotere weg af in dezelfde tijd dan bij een plaat met stilte.

;) Dat heb je nu met die techneuten, denken de vraag al te kennen en die dus maar half lezen, veel te veel doordenken en vervolgens met de verkeerde benadering en oplossing komen. Er staat in de vraag toch werkelijk "bij benadering" ....

Er staat in de vraag toch werkelijk "bij benadering"

En dat heb je met die arrogante typetjes die wel even denken de techneuten de les te kunnen lezen. "Bij benadering" betekent 'in redelijke nauwkeurigheid afronden'. Dat is iets anders dan afkappen. De snelheid van de naald door de groef is zowiezo de horizontale snelheid (als gevolg van het draaien van de plaat), maar daar komt nog (gewogen erbij opgeteld) de bewegingen van de naald in het verticale vlak loodrecht op de richting v/d groef. De orde van grootte hiervan is niet verwaarloosbaar t.o.v. 2 km/u en 'bij benadering' betekent niet dat je deze term kunt verwaarlozen.

Er staat in de vraag toch werkelijk "bij benadering"

En dat heb je met die arrogante typetjes die wel even denken de techneuten de les te kunnen lezen. "Bij benadering" betekent 'in redelijke nauwkeurigheid afronden'. Dat is iets anders dan afkappen. De snelheid van de naald door de groef is zowiezo de horizontale snelheid (als gevolg van het draaien van de plaat), maar daar komt nog (gewogen erbij opgeteld) de bewegingen van de naald in het verticale vlak loodrecht op de richting v/d groef. De orde van grootte hiervan is niet verwaarloosbaar t.o.v. 2 km/u en 'bij benadering' betekent niet dat je deze term kunt verwaarlozen.

Wat is bij benadering de maximale snelheid waarmee een 12-inch LP onder een naald door beweegt bij 33 1/3 toeren per minuut ?

Eerst moet ik je natuurlijk bedanken voor het compliment, vervolgens vraag ik je toch nogmaals de vraag goed te lezen, het gaat niet over de snelheid van de naald, maar over de snelheid van de plaat. Het doet er voor de vraag dus niet toe of de naald versneld/vertraagd of een andere weglengte aflegd dan de optimale spiraal van de groef. De plaat beweegt met dezelfde hoeksnelheid (bij benadering, ongeveer....)

Verder worden er vier antwoorden gegeven, als de som van alle mogelijke afwijkingen kleiner is als +/- 0,5 Km/h is het antwoord exact te geven.

Eerst moet ik je natuurlijk bedanken voor het compliment,

:D Toch leuk, die opstand tegen de techneut klinkt bij mij in de oren als een 14-jarige puber die alles uitprobeert en z'n ouders wijsmaakt dat ie alles beter weet. :D Ten eerste wat betreft dat complement. Als jij begint met:

de vraag al te kennen en die dus maar half lezen, veel te veel doordenken en vervolgens met de verkeerde benadering en oplossing komen

Dan kun je een dergelijke reactie verwachten.

vervolgens vraag ik je toch nogmaals de vraag goed te lezen, het gaat niet over de snelheid van de naald, maar over de snelheid van de plaat.

Leuk dat je inhoudelijk meedoet, maar een snelheid defini

De vraag is een strikvraag. Antwoord kan niet gegeven worden zonder te weten wat er op de plaat staat.

Just because you're paranoid doesn't mean they're not after you... :ph34r:

Er staat toch bij benadering in de vraag? Zelfs de heftigste house gaat van 2 km geen 3 maken.

Ik zag zojuist de prijsvraag van deze maand. Meestal wordt er naar 'weetjes' (meestal met google vrij makkelijk op te zoeken) gevraagd, maar deze maand niet:

Nee. Het is ook geen vraag voor aufiodielen maar voor techneuten. Techneuten ronden af. Als een aufiodiel deze vraag had opgesteld hadden de vraag en de vier mogelijke antwoorden er waarschijnlijk als volgt uitgezien:

Wat is bij benadering de maximale snelheid waarmee een gedemagnetiseerde 180 grams 12-inch LP onder een element met Gyger-II naald doorbeweegt bij 33 1/3 toeren per minuut , bij een luchtdruk van 1018,99987 hPa, een temperatuur van 294,2345179 Kelvin en een windsnelheid van 0,9844432 m/s?

a 1,91511488162837766653 km/h

b 1,91511488162837766654 km/h

c 1,91511488162837766655 km/h

d 1,91511488162837766656 km/h

:lol::lol::lol:

aufiodielen

Doe je het weer.. :lol:

Wat is bij benadering de maximale snelheid waarmee een gedemagnetiseerde 180 grams 12-inch LP onder een element met Gyger-II naald doorbeweegt bij 33 1/3 toeren per minuut , bij een luchtdruk van 1018,99987 hPa, een temperatuur van 294,2345179 Kelvin en een windsnelheid van 0,9844432 m/s?

Deze vraag is pas te beantwoorden als ik weet welke kabels er gebruikt zijn.

En of ze ingespeeld zijn.

Heren,

Als het antwoord nauwkeuriger had moeten zijn, had er in de vraag 1,0 en 2,0 enz. moeten staan. Overigens waren dan alle antwoorden fout geweest. Heeft te maken met het vak "statistiek". Overigens een belangrijk vak voor techneuten. (Ik ben dat trouwens zelf ook.) Dat vak laat zien dat geen enkele eenmalige meting en ook geen enkele eenmalige waarneming als absoluut moet worden aangeduid.

Zo'n vak zou overigens aan techneuten en audiofielen moeten worden gedoceerd; heb je kans dat ze/we wat minder agressief tegenover elkaar komen te staan.

Onze bevindingen hebben immers allemaal een foutenmarge!

Groet,

Leobus

Heren,

Als het antwoord nauwkeuriger had moeten zijn, had er in de vraag 1,0 en 2,0 enz. moeten staan. Overigens waren dan alle antwoorden fout geweest. Heeft te maken met het vak "statistiek". Overigens een belangrijk vak voor techneuten. (Ik ben dat trouwens zelf ook.) Dat vak laat zien dat geen enkele eenmalige meting en ook geen enkele eenmalige waarneming als absoluut moet worden aangeduid.

Zo'n vak zou overigens aan techneuten en audiofielen moeten worden gedoceerd; heb je kans dat ze/we wat minder agressief tegenover elkaar komen te staan.

Onze bevindingen hebben immers allemaal een foutenmarge!

Groet,

Leobus

Ik heb binnen m'n opleiding (elektrotechniek) Statistiek gehad en het wordt zeker weten ook op de universiteit gegeven. Inmiddels is het bij ons (Hogeschool Enschede) wel geschrapt volgens mij (slechte zaak) en het voerde ook niet veel verder dan wat ik aan Wiskunde A had gehad op het VWO, maar toch...

Overigens lijkt me statistiek vooral belangrijk als je een meettechnicus bent (of wetenschapper). Als je (technisch) ontwerper bent, heb je niet zoveel met statistiek te maken volgens mij...