Jump to content

Yom Kippur

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

beste Kraus,

wat en waneer het ook gaat gebeuren,

ik ben van de partij,

(is het mischien leuk dat ik een orgeldemonstratie regel? in de grote kerk van Maassluis? met Jaap Kronenburg als organist? hebben we de hele kerk voor ons alleen, en kunnen we op het gemak naar wat muziek luisteren en het orgel van dichtbij bezien.) :)

ik noem maar wat...... :unsure:

daarna zouden we allemaal een cd van het orgel kunnen kopen

• Members
beste Kraus,

wat en waneer het ook gaat gebeuren,

ik ben van de partij,

(is het mischien leuk dat ik een orgeldemonstratie regel? in de grote kerk van Maassluis? met Jaap Kronenburg als organist? hebben we de hele kerk voor ons alleen, en kunnen we op het gemak naar wat muziek luisteren en het orgel van dichtbij bezien.) :)

ik noem maar wat......  :unsure:

daarna zouden we allemaal een cd van het orgel kunnen kopen

:D:D:D

Dat kan natuurlijk al dacht ik zelf in eerste instantie wel aan iets bescheideners. Is er iemand die prachtig speelt op zijn zilveren dwarsfluit of gitaar en je vergelijkt dat in dezelfde ruimte met een CD.

Een tijdje geleden hebben we bij Kermit iets dergelijks gedaan met een bos sleutels. Gewoon flink rammelen en direct daarna dat nog eens laten horen via verschillende luidsprekers op de CD-speler; dan sta je af en toe gek te kijken van het begrip High Fidelity. ;)

Een opname maken van een instrument en dit in dezelfde ruimte afspelen geeft altijd een enorm verschil in klank.

Dit, omdat je de ruimteakoestiek dan een of twee keer hoort.

:)

:D  :D  :D

Dat kan natuurlijk al dacht ik zelf in eerste instantie wel aan iets bescheideners. Is er iemand die prachtig speelt op zijn zilveren dwarsfluit of gitaar en je vergelijkt dat in dezelfde ruimte met een CD.

Een tijdje geleden hebben we bij Kermit iets dergelijks gedaan met een bos sleutels. Gewoon flink rammelen en direct daarna dat nog eens laten horen via verschillende luidsprekers op de CD-speler; dan sta je af en toe gek te kijken van het begrip High Fidelity. ;)

Een opname maken van een instrument en dit in dezelfde ruimte afspelen geeft altijd een enorm verschil in klank.

Dit, omdat je de ruimteakoestiek dan een of twee keer hoort.

Dan zou je dus eigenlijk in een ruimte met een goede akoestiek moeten opnemen (en beluisteren) en daarna in een (zo goed als) dode ruimte de opname moeten terugluisteren. Dat is niet haalbaar denk ik...

Leuk idee, zou er graag bij willen zijn.

Moet volgens mij wel in een redelijk goede akoestische ruimte zijn.

Is het een idee om dit bij Haudio in Sneek te doen. Misschien wil hij zijn luisterruimte op zondag ter beschikking stellen en voor koffie zorgen.

Voordeel is wel dat er een par leuke draaitafels staan.

Of moeten we dan naar de kerk? Is voor dit soort sessies geen goede ruimte lijkt me.

Ja maar bij Kermit hadden we gewoon een CD met allerlei geluiden, waaronder een bos sleutels.

Iemand iets op zijn instrument iets laten spelen, dat opnemen en vervolgens gaan vergelijken lijkt me een heel slecht idee. Dan constateer je alleen dat je niet in een studio xit. Maar iemand die iets live speelt wat bijv. ook op CD staat, zo'm vergelijk is wel heel aardig.

Dan heb je inderdaad 'n idee. Helaas klinken verschillende instrumenten ook allemaal behoorlijk anders.

Een Bosendorfer b.v. klinkt nou eenmaal veel "tammer" dan een Steinway.

Het idee van Henrie is beter. Al zou ik het andersom doen. Opnemen in een vrijwel dode ruimte en dan in een normale ruimte afspelen. Ik weet niet of hier mogelijkheden voor beschikbaar zijn.?? Ook heel dichtbij opgenomen stemmen of instrumenten hebben ook weinig kleuring door de akoestiek. Je hoeft dan alleen de microfoon in een dempend "grotje"te zetten...

Met een gitaar of dwarsfluit zou het te organiseren moeten zijn.

• Members
Leuk idee, zou er graag bij willen zijn.

Moet volgens mij wel in een redelijk goede akoestische ruimte zijn.

Is het een idee om dit bij Haudio in Sneek te doen. Misschien wil hij zijn luisterruimte op zondag ter beschikking stellen en voor koffie zorgen.

Voordeel is wel dat er een par leuke draaitafels staan.

Of moeten we dan naar de kerk? Is voor dit soort sessies geen goede ruimte lijkt me.

Welnee joh, die kerk was maar een geintje, het zal naar alle waarschijnlijkheid wel een school in Oud-Beijerland worden. Sneek is misschien wel een keer leuk, maar echt centraal ligt het niet. Wat het voor bijeenkomst gaat worden zien we inderdaad na de zomer wel, want iedereen wil waarschijnlijk toch iets anders, en zodra er een datum wordt geprikt, kan vaak meer als de helft ineens niet. Daarna begint men over de akoestiek in het schooltje, etc, etc. Maar het komt altijd goed, en het is altijd gezellig...

het zal naar alle waarschijnlijkheid wel een school in Oud-Beijerland worden. Sneek is misschien wel een keer leuk, maar echt centraal ligt het niet.

Nee, Oud-Beijerland ligt lekker centraal... Voor sommigen houdt de bewoonde wereld bij Utrecht zo ongeveer op, dat weet ik wel, maar er zijn toch echt ook een hoop mensen die ten oosten van Utrecht wonen... ;):rolleyes:

@Kraus:

Een plattelandsgemeente heeft weer als nadeel dat het vaak niet goed bereikbaar is met openbaar vervoer...

@Kraus:

Een plattelandsgemeente heeft weer als nadeel dat het vaak niet goed bereikbaar is met openbaar vervoer...

Tenzij wij enige plattelandsvrouwen bereid vinden als taxischauffeuse te dienenen ;)

Kraus heeft met regio Utrecht qua centrale ligging wel degelijk een goed punt:

Utrecht is (met de auto althans) zo centraal dat dat voor iedereen binnen zeg anderhalf uur te rijden is. Ook is Utrecht het centrum van treinend Nederland.

Het midden van het land is het mooiste natuurlijk en niet in een of ander superdruk stadscentrum; misschien is er wel iets te regelen aan de rand van Amersfoort maar een over het algemeen probleemloos bereikbare stad is bijv. Lelystad, al is dat geen Utrecht natuurllijk. Ook goed openbaar vervoer volgens mij.

Maar eens kijken wat zich voordoet.

@Hansko, Haudio heeft in Sneek de eigen analoogdagen, die zullen er ook wel weer komen, altijd druk bezocht door de Hearders.

@Hansko, Haudio heeft in Sneek de eigen analoogdagen, die zullen er ook wel weer komen, altijd druk bezocht door de Hearders.

Beste Hans ko en Kraus,

Ik heb er geen problemen mee om op '' een '' dag iets beschikbaar te stellen .

MvG,

Haudio

:rolleyes:

(...)een over het algemeen probleemloos bereikbare stad is bijv. Lelystad, al is dat geen Utrecht natuurllijk. Ook goed openbaar vervoer volgens mij.

Vanuit het westen is Lelystad wel goed bereikbaar via openbaar verveor, maar vanuit het oosten/noorden niet. Volgens mij moet je via Amsterdam/Almere met de trein. Via Zwolle kan alleen met de bus meen ik. Maar een huisgenoot van mij komt uit Lelystad en volgens mij gaat hij altijd via Amsterdam... Utrecht is wel goed bereikbaar natuurlijk. Amersfoort ook...

Ik ken Yom Kippur als een dag van diepe innerlijke bezinning,vasten en veel bidden......das te zeggen als je gelovig bent dan wel te verstaan...das dan ook de enige dag dat dit hele verrukte land kompleet stil staat voor 24 uur....

Toen ik de opener las zocht ik dus een link naar het topic.... :D;)

Viel me zomaar eventjes op :)

~ Hans ~

Beste Hans ko en Kraus,

Ik heb er geen problemen mee om op '' een '' dag iets beschikbaar te stellen .

Beste Haudio,

Bedankt voor je reactie, was een suggestie zonder je eerst te vragen.

Denk niet dat Sneek haalbaar is gezien de reacties.

Lelystad ook niet (zit je trouwens bijna in Sneek)

Beste Kraus,

Volgens mij moet je als initiatiefnemer gewoon een tweetal opties noemen, en via pb twee dagen de tijd geven om een keuze te mailen en daarna beslissen. Anders zijn we nog drie weken aan het discussieren over de plaats. Omdat de opzet van zo'n dag ook waarschijnlijk twee maanden gaat duren ben je er op die manier pas uit als de vakanties zijn afgelopen.

Groet

Ik meen dat Audiofreak ook eens een mogelijkheid heeft genoemd in de wijde omgeving van Hilversum?

Dag Kraus,

Idd heb ik dat eens genoemd en tijden het lezen van dit draadje moest ik daar ook aan denken.

Het betreft een oud schoolgebouw met diverse lokalen en is nu in gebruik als wijkontmoetingscentrum.Er is ook een ruimte waar de disco gehouden wordt en aan deze ruimte denk ik.De andere lokalen zijn kaal en vrij hard in akoestiek.De disco is daar meer in aangepast.

Heel toevallig heb ik vanavond een feest,waar ik iemand zie die daar veel meer van af weet en zal haar naar de mogelijkheden vragen.

Als ik meer weet post ik het hier.

Nu is het wel zo dat ikzelf in de maanden juli en augustus te druk ben met 2 verhuizingen,namelijk mijn eigen verhuizing en mijn bedrijfsverhuizing en dan geen tijd heb.

Ik zal es informeren naar dat centrum vanavond.

Met groet,

:cool2:

Jammer dat je er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet bij zal zijn. Een voor jou geschikte lokatie, dat gaat te ver voeren. :rolleyes:

Ik ben echter wel bereid gastheer te zijn voor een luistertest,of welke test dan ook...het is enkel het hier naartoe komen wat een struikelblok zal vormen....maar welkom zijn jullie natuurlijk wel :D;)

[...]

Andersom Henrie. Je moet de opname maken in een dode ruimte en in een normale ruimte afspelen.

[...]

Allebei mis. Ik wil geen spelbreker zijn, maar zowel de opname als de reproductie dienen in een akoestisch dode ruimte te gebeuren. Anders is het altijd een kwestie van smaak. Als exacto zie ik daar dus geen brood in...

Ik ken wel zo'n ruimte in eindjehoven, maar ik heb begrepen dat daar woekerprijzen voor gevraagd worden...

Wel een leuk initiatief.

Groet,

Jacco

[...]

Andersom Henrie. Je moet de opname maken in een dode ruimte en in een normale ruimte afspelen.

[...]

Allebei mis. Ik wil geen spelbreker zijn, maar zowel de opname als de reproductie dienen in een akoestisch dode ruimte te gebeuren. Anders is het altijd een kwestie van smaak. Als exacto zie ik daar dus geen brood in...

Ik ken wel zo'n ruimte in eindjehoven, maar ik heb begrepen dat daar woekerprijzen voor gevraagd worden...

Wel een leuk initiatief.

Groet,

Jacco

Je hebt wel gelijk Jacco, maar als alleen al eens de opname in een dode ruimte is gedaan en de reproduktie voor zowel live rammelende sleutelbos als ook de weergave van het opgenomen geluid in dezelfde ruimte wordt gedaan, is dat m.i toch ook tamelijk realistisch. Het benadert iig eerder de praktijk ;)

Jammer dat je er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet bij zal zijn. Een voor jou geschikte lokatie, dat gaat te ver voeren. :rolleyes:

Ik ben echter wel bereid gastheer te zijn voor een luistertest,of welke test dan ook...het is enkel het hier naartoe komen wat een struikelblok zal vormen....maar welkom zijn jullie natuurlijk wel :D;)

Mooi, dan maken we daar een werkvakantie van. Met z'n allen naar Israel om wat geluidjes te reproduceren. :rolleyes::D Ik zal eens kijken wat El Al aan charters te bieden heeft :lol:

BTW, misschien kunnen we de prijs nog iets drukken als iedereen een paar kilo drop mee neemt :P;)