fenderben Posted 3 juni 2006 Report Share Posted 3 juni 2006 Dag, Ik heb een Luxman pd300 draaitafel met een stax ua 9 tone-arm en een shure ultra 500 element (mm). Ik wil de set eens proberen met een mc element. Welk element overtreft de ultra 500? groet, Ben Link to comment Share on other sites More sharing options...
fenderben Posted 4 juni 2006 Author Report Share Posted 4 juni 2006 Van niemand 1 reactie? valt me dan toch wat tegen dit forum.... Of is de set zo slecht dat niemand zich daar aan wil branden? Jammer..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
vieniel Posted 4 juni 2006 Report Share Posted 4 juni 2006 er zullen ongetwijfeld vele mc elementen zijn die de Ultra 500 overtreffen, hangt mede van je budget af wat ik wel herinner van "vroeger" dat (vooral de duitse) hifimagazines totaal lyrisch waren over de Ultra 500 i.c.m. de SME 3009 IIIs arm (dat is dat lichtgewicht titanium armpje) ikzelf heb ook nog lange tijd met deze combinatie gespeeld op een Thorens TD 127 en moet zeggen: daar was inderdaad niks mis mee geen echt antwoord op je vraag, maar mocht je eens zo'n SME arm kunnen proberen zou ik het je zeker aanraden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 juni 2006 Report Share Posted 4 juni 2006 Laat die Stax arm maar mooi zitten. Dat is een prima ding en stukken beter dan een SME Series III. Ik ken dat Shure Ultra 500 element helaas niet. Ik weet wel dat een Benz Ace prima op een Stax UA-7 past. Waarschijnlijk zal dat op een UA-9 ook wel goed gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 juni 2006 Report Share Posted 4 juni 2006 Nee joh, verkoop m aan mij Link to comment Share on other sites More sharing options...
fenderben Posted 5 juni 2006 Author Report Share Posted 5 juni 2006 De stax UA9 en de Luxman PD300 verkopen is geen optie. Die hebben nog een beetje emotionele waarde. De shure ultra 500 werd destijds wel de beste mm element ooit genoemt. Of dit klopt weet ik niet maar het element klinkt wel zeer goed. Wat ben je tegenwoordig kwijt voor een goed mc element? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 De stax UA9 en de Luxman PD300 verkopen is geen optie. Die hebben nog een beetje emotionele waarde. De shure ultra 500 werd destijds wel de beste mm element ooit genoemt. Of dit klopt weet ik niet maar het element klinkt wel zeer goed. Wat ben je tegenwoordig kwijt voor een goed mc element? Verstandig besluit. Nogmaals, ik ken de Ortofon niet. Ik heb zelf een Technics EPC100CMk4 in mijn Thorens zitten. Dat is ook een geweldig goed MM (low output) dingetje. De Technics klinkt m.i. stukken beter dan een Goldring Eroica LX of GX (instap kwaliteits MC van ca Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Beste Fenderben, De arm is niets mis mee , gelukkig is het zo dat lichte armen duidelijk minder problemen geven dan zeer zware armen. Dus er zijn in dit geval verschillende mogelijkheden wat MC betreft. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Denon DL-160? Denon DL-103? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Als die Stax arm een lichte arm is, past er dus een hoog compliant element bij. Denk dat je dan best even beslist wat je budget is, en dan in die kategorie even ( nou ja, even ) gaan luisteren. Er komen hear steeds positieve reacties binnen over die Benz Ace... bvb...o.a.... mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 http://www.high-endaudio.com/RC-Cartridges.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Denon DL-160?Denon DL-103? DL103 is not matching Bovendien denk ik dat de Ortofon mooier is dan de DL160 Over de DL103 nog een leuke post: http://www.goodsoundclub.com/Forums/ShowPo...px?postID=46#46 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 http://www.high-endaudio.com/RC-Cartridges.html Waarom zo droevig, Jitze, da's toch een hele hoop leesvoer in die link? RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 http://www.high-endaudio.com/RC-Cartridges.html Waarom zo droevig, Jitze, da's toch een hele hoop leesvoer in die link? RastaPhil Oh ik snappem: de Denons zijn niet echt een match voor een lichtere arm zoals de Stax (of de SME 3009 i = de "improved" versie ofte: v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 http://www.high-endaudio.com/RC-Cartridges.html Beste Jitze , Klopt helemaal en dit door eigen bevindingen. Ook een Lyra Beta met een dynamische compliance van 12 is er niet erg gelukkig in denk ik . Wat moeten we bedenken voor de man met de Stax, want het moet ook bij zijn phono pre passen en ook bij de andere componenten van zijn set ,ook zal zijn smaak een rol meespelen. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 http://www.high-endaudio.com/RC-Cartridges.html Waarom zo droevig, Jitze, da's toch een hele hoop leesvoer in die link? RastaPhil Daarom dus ook, probeer maar eens uit te vinden waar je staat en naar toe wilt................. Hoor en lees veel en vaak over het onvermogen van een lichte arm om met mc elementen om te gaan, in de praktijk blijkt dit wel eens anders, daarnaast zijn allerlei adviezen gebaseerd op eigen - beperkte ? - ervaring, wensen en de mogelijkheden van de eigen installatie. Hier wordt je bijna treurig van, vooral omdat ook mij ooit is aangeraden mijn element in een zwaardere arm te zetten, bleek niet fatsoenlijk af te regelen, een - te - lichte arm bleek wel optimaal in te stellen te zijn, althans 100 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Wat moet je nu met 100 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 DL103 is not matching (...) Waarom niet? (vraag uit nieuwsgierigheid) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Wat moet je nu met 100 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 DL103 is not matching (...) Waarom niet? (vraag uit nieuwsgierigheid) Way too stug. Deze combi geeft eenzelfde grootte van stugheid dan als je onder een 2CV een viertal Koni's zou schroeven, en dat per wiel. Je komt in de problemen met de armresonantiefrekwentie zoals reeds eerder aangegeven is Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 @sodejuu: I see, thanks! Link to comment Share on other sites More sharing options...
fenderben Posted 5 juni 2006 Author Report Share Posted 5 juni 2006 Wouw, veel technische praat maar ook bruikbare tips. Mijn audio-set is er een uit de 'oude' doos. Etude Rhea luidsprekers en de A100 van musical fidelity. Deze klasse A versterker heeft naar mijn inziens wel een goede mm/mc phonetrap. Deze is in het verleden nog eens gemod. De shure ultra 500 is een zwaar element. De stax-arm heeft destijds nog een extra contragewicht en extra lange zijdrukcorrectie (zeg ik dat goed) gekregen. Misschien toch eens de Benz ace proberen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts