Jump to content

Netkabels voldoende?

Robbert
 Share

Recommended Posts

Toeval

Hoe vaak heb je het stereobeeld ineens horen veranderen en was er eigenlijk niets aan de hand? Al die keren ben je heel makkelijk vergeten. Het bijblijven van verwachtingsversterkende gebeurtenissen is wat mensen als Jomanda hun brood oplevert.

Een echte blindtest is herhaalbaar.

(...) Maar goed, jullie gaan me nu toch niet vertellen dat dit toeval was?

1. Ik hoor iets (drastisch) veranderen

2. DAARNA zie ik mijn vader naar boven lopen

3. Ik ontdek dat de stroom van de vijverpomp er uit is getrokken

4. Ik doe 'm terug en het geluid is weer minder

Blinder kan volgens mij niet.

(...)

Als iemand anders op een volkomen willekeurig moment, zonder dat jij het wist, de steker weer had teruggeplaatst, was het pas echt volkomen blind geweest.

Ik kan mij overigens het effect van die vijverpomp op je geluid best voorstellen hoor.

Vreemde logica. In plaats van de drang 'hee, misschien moet ik het apparaat waar die slechte voeding inzit eens laten repareren / weggooien / vervangen / of geld terug eisen is er de drang "kijk, ik kan w

Nee hoor, ik zeg dat er iets verandert is en iemand zegt het waarschijnlijk de voeding is. Daar heb ik op gereageerd maar daar krijg ik geen inhoudelijk antwoord op, behalve dan dat er waarschijnlijk niets verandert is. Als dat het enige is wat jullie op dit punt menen, dan stop ik natuurlijk met deze discussie want dan is het zinloos...

Je zegt dat er iets veranderd is maar je hebt geen manier om dat zeker te weten. Het tegenargument 'maar ik zeg dat er iets veranderd is' brengt de hele discussie terug bij zijn uitgangspunt en is dus geen argumentatie die hout snijdt.

Ik weet dat de meesten hier het niet doen, maar ik vertrouw mijn oren wel.

Trouwens, er werd heel snel gereageerd met de opmerking dat waarschijnlijk een van de trafo's de boosdoener is. Kan iemand mij uitleggen hoe dat zou kunnen?

Ik vertrouw mijn oren ook. Exclusief. Dus ik laat er geen verwachting, vijverpompen of wat dan ook bij betrokken raken. Blind -herhaalbaar- testen voordat je verder gaat zoeken naar oorzaken voor een niet bestaand fenomeen.

Ik heb genoeg blinde testen gedaan om te weten dat ik mijn oren met mijn ogen open ook kan vertrouwen (de uitslag blind was altijd gelijk aan niet-blind), maar dat wist ik daarvoor ook al.

Maar dat is nog geen antwoord op mijn vraag hoe een voeding van een component er voor kan zorgen dat het hoorbaar is wanneer een vijverpomp van het stroomnetwerk ontkoppelt wordt. ;)

Ik herinner me dat jij inspelen van kabels kon horen maar dat het in een blinde test nogal tegenvalt. Dus tenzij je een goed verslag kunt laten zien van een test waarin je het aantoont neem ik jouw blinde tests met een korrel zout.

Wie zegt niet dat toen de vijverpomp uitging de buren net de wasmachine of een pc aanzetten? Pure speculatie, je probeert een mystieke ervaring te creeren maar dat gaat pas lukken als je die kunt herhalen.

Ik herinner me dat jij inspelen van kabels kon horen maar dat het in een blinde test nogal tegenvalt.

Ik heb nog nooit kabels vergeleken in een blinde test hoor.

Wie zegt niet dat toen de vijverpomp uitging de buren net de wasmachine of een pc aanzetten? Pure speculatie, je probeert een mystieke ervaring te creeren maar dat gaat pas lukken als je die kunt herhalen.

Dus je gelooft wel dat dergelijke factoren (stroomvervuiling) van invloed kunnen zijn op de kwaliteit van een set? Dat is namelijk het enige dat ik wil zeggen :)

En stel nou dat er in een blinde test 10x herhaalt gaat worden, ook dan weet je niet of de buren ineens aan het wassen geslagen zijn en de waargenomen verschillen misschien wel daardoor komen ;)

Dat klopt ja, bij de blinde test schitterde je door afwezigheid. Maar natuurlijk hoor jij het beter dan de pak'm beet 16 mensen die het niet hoorden. Audiofielen zijn tenslotte verheven mensen.

Als jij 10x op een rij kunt horen of de vijverpomp loopt of niet maakt het geen reet uit wat de buren doen. Je hebt in ieder geval aangetoond dat je het kunt horen (met een marge van 1 promille dat je met gokken hetzelfde resultaat had gehad). Met 1x is die kans 50%. Zonder van te voren vast te leggen hoe vaak je gaat testen (wat je dus niet deed) is die kans nog veel groter. Je stopt immers wanneer de uitslag in jouw straatje past (wat hier wel heel snel was).

Als jij 10x op een rij kunt horen of de vijverpomp loopt of niet maakt het geen reet uit wat de buren doen. Je hebt in ieder geval aangetoond dat je het kunt horen (met een marge van 1 promille dat je met gokken hetzelfde resultaat had gehad). Met 1x is die kans 50%. Zonder van te voren vast te leggen hoe vaak je gaat testen (wat je dus niet deed) is die kans nog veel groter. Je stopt immers wanneer de uitslag in jouw straatje past (wat hier wel heel snel was).

Maar wat is de blinde test nog waard als hij dus niet reproduceerbaar is (want de buren wassen bijvoorbeeld)? Ik dacht dat eerder was gesteld dat een blinde test pas echt telt als hij reproduceerbaar is, maar dat is het dus niet.

Bij de blinde test was ik inderdaad niet aanwezig, omdat ik de test in mijn eigen set wilde doen.