reMC Posted 6 juni 2006 Report Share Posted 6 juni 2006 Dat snap ik, maar dat bedoel ik niet. We zijn het er toch over eens dat een blinde test pas geldig is als bij elke ronde dezelfde omstandigheden zijn, toch? Dat kan dus niet, omdat de buren misschien wassen. Wat is de test dan nog waard? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 juni 2006 Report Share Posted 6 juni 2006 Maar wat is de blinde test nog waard als hij dus niet reproduceerbaar is (want de buren wassen bijvoorbeeld)? Niets! Ziehier de waarde van jouw test. Niets is filosofisch ook wat waard...Ik weet alleen niet wat. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 6 juni 2006 Report Share Posted 6 juni 2006 Controleerbaarheid van de omstandigheden is belangrijk ja. Daar zul je bij zo'n test op moeten letten door of kort te testen (ervanuit gaande dat er in die tijd weinig verandert) of de omstandigheden te dicteren (de buurt platleggen, een UPS ertussen zetten, wat dan ook). Kortom- je begint nu zelf ook wel in te zien dat je gevolgtrekkingen erg kort door de bocht waren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 6 juni 2006 Report Share Posted 6 juni 2006 Dan GA je er dus VANUIT dat er niets verandert in de tijd dat je test, dat lijkt me wetenschappelijk gezien niet echt verantwoord. En de hele buurt platleggen is nagenoeg onmogelijk. Wat is een UPS? Nogmaals: het ging mij er in deze discussie niet om dat ik gelijk zou hebben dat het de vijverpomp is, die het verschil maakte, maar dat ik wilde weten of je gelooft dat iets dergelijks verschil KAN maken (stroom kan vervuilen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 6 juni 2006 Report Share Posted 6 juni 2006 Ja, in de wetenschap gaan we van dingen uit. Natuurlijk. Dan gaan we blij hypotheses trekken, meten en rekenen, en achteraf gaan we na of die aannames mochten. Zoniet, ga naar start en ontvang geen 200 euro. Natuurlijk kan stroom vervuilen. Kon dat niet dan hadden grote fabrieken geen honderdduizenden euros aan filters staan (maar die hebben ook iets meer dan een vijverpomp). Of het hoorbaar is betwijfel ik. En of jij het gehoord hebt al helemaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 6 juni 2006 Report Share Posted 6 juni 2006 verschil KAN maken houdt geen verband met (stroom kan vervuilen). Totdat je dat aantoont. Toon je het aan (objectief, statistisch significant, en gecontroleerd), dan gelooft de technicus dat. Eerder niet, immers is de stelling dat 'stroom vervuilt' minder aannemelijk dan het complement ervan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 6 juni 2006 Report Share Posted 6 juni 2006 Toen mijn ouders waren gaan verhuizen enige jaren geleden (naar een "minder" flatgebouw) viel het me op dat, wanneer de lift begon te werken, de peertjes op de kroonluchter, staanlamp en zo... effe dimden, en niet maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 juni 2006 Report Share Posted 6 juni 2006 Toen mijn ouders waren gaan verhuizen enige jaren geleden (naar een "minder" flatgebouw) viel het me op dat, wanneer de lift begon te werken, de peertjes op de kroonluchter, staanlamp en zo... effe dimden, en niet maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 6 juni 2006 Report Share Posted 6 juni 2006 verschil KAN maken houdt geen verband met (stroom kan vervuilen). Totdat je dat aantoont. Toon je het aan (objectief, statistisch significant, en gecontroleerd), dan gelooft de technicus dat. Eerder niet, immers is de stelling dat 'stroom vervuilt' minder aannemelijk dan het complement ervan. Dat snap ik, maar geloof jij het? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Ja, in de wetenschap gaan we van dingen uit. Natuurlijk. Dan gaan we blij hypotheses trekken, meten en rekenen, en achteraf gaan we na of die aannames mochten. Zoniet, ga naar start en ontvang geen 200 euro. Natuurlijk kan stroom vervuilen. Kon dat niet dan hadden grote fabrieken geen honderdduizenden euros aan filters staan (maar die hebben ook iets meer dan een vijverpomp). Of het hoorbaar is betwijfel ik. En of jij het gehoord hebt al helemaal. ach ook de wetenschap verzzint wel eens wat en gaat later kijken of het klopt. Gravitonen Een graviton is een deeltje, dat de zwaartekracht tussen andere deeltjes overbrengt. De zwaartekracht is de zwakste van de vier fundamentele krachten (deze zijn de basis van alle bekende krachten). Ieder van deze krachten heeft zijn eigen deeltje dat de kracht draagt. Van de drie andere krachten zijn de deeltjes al aangetoond. Alleen van de graviton is het bestaan nog niet aangetoond. Er wordt vanuit gegaan, dat ook de zwaartekracht zijn eigen deeltje heeft. Als de graviton bestaat, zal hij een spin (draaiing) van 2 hebben. Hij zal geen elektrische lading of massa hebben. Er zijn echter een aantal problemen bij het verklaren van zwaartekracht als gravitonen. In tegenstelling tot de andere drie krachtdragende deeltjes, zal de graviton ook tussen andere gravitonen kracht uitwisselen. Het gevolg is, dat er oneindig veel gravitonen ontstaan: wiskundige onzin. Natuurkunde heeft een groot probleem met oneindigheden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts