farbak Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Wat is het ultieme element voor een SME 3009 III arm ? Wie heeft suggesties ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Bestaat zoiets? Een ultiem element voor een bepaalde arm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Beste Farbak, Normaal gesproken beginnen we andersom, welke luidsprekers hebben we of willen we ivm diverse omstandigheden en verlangens. Als we dat weten kunnen we beginnen aan een versterker , want als we hongerige luidsprekers hebben van bv 4 Ohm of nog lager en dan ook nog een laag rendement zit ik al snel aan Bryston te denken bv. Als we dit voor elkaar hebben kunnen we gaan bedenken welke Cd speler willen we met welke kwaliteit die het uiterste muzikale genoegen ons kan verschaffen. Ook kunnen we gaan denken aan een draaitafel (loopwerk) en of we de Cdspeler voorbij willen of dat we het medium gewoon op zijn eigen muzokale waarde schatten. Daarna kunnen we gaan denken welk element willen we MM of MC want ook in een Phono Pre zitten behoorlijk grote kwaliteits verschillen dan wel karakter verschillen. Dus als we weten welk element willen we en waarom en past het bij de andere componenten , in welke arm moet dit gemonteerd worden. Als alles er al is alleen het element nog niet dan valt er veel af, is dus gemakkelijk, maar vergis u niet want wat je wil is misschien dan niet mogelijk. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Wat is het ultieme element voor een SME 3009 III arm ?Wie heeft suggesties ? Zit er een fluid damper op? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 ? Ik begin hier ondertussen tussen de bomen het bos niet meer te zien... welke arm is nu eigenlijk de SME 3009 III ? Ik heb de SME 3009 series II middelzwaar de SME 3009 series II i (improved) zeer licht en ik vond ook nog info over de SME 3009 R SME 3009 series III? mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Elk element met bescheiden massa en een flinke compliantie. Inwendige demping is meegenomen. Binnen elke prijsklasse zijn kandidaten te vinden, lijkt me. Er is niet veel ruimte in de headshell, dus behuizingen die ver naar achteren steken zijn niet ideaal, zoals bijv Ortofon VMS-modellen. MC- elementen als de Denon 300- serie en veel vdHul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 ? Ik begin hier ondertussen tussen de bomen het bos niet meer te zien...welke arm is nu eigenlijk de SME 3009 III ? Ik heb de SME 3009 series II middelzwaar de SME 3009 series II i (improved) zeer licht en ik vond ook nog info over de SME 3009 R SME 3009 series III? mvg RastaPhil Beste Rastaphil, SME heeft heel veel verschillende types gemaakt de 300 staat voor series 300 en de 9 voor 9 inch de type III voor het type met titanium nitride arm tube de titanium kleur is de originele en de zwarte de vervangende arm tube, ook is de 3009 type III met fluid demper , liever niet te gebruiken bij MC elementen omdat dit de spandraad kan beschadigen. Deze demper is ontwikkeld om lage en of resonanties te dempen die wel liever kwijt dan rijk zijn. Maar als alles klopt is deze dempingsinrichting niet nodig er is ook nog een simpele uitvoering deze heet dan ook 3009 type III S, deze is minder luxe en heeft geen dempings inrichting. De arm heeft een eff. massa van 4 gram en is dus zeer geschikt voor hoog compliante elementen. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 OK, bedankt Haudio! Dus als ik het goed begrijp is de type III een later type? Wacht ik zal er wel even naar Googelen, no problem, man! mvg RastaPhl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 ? Ik begin hier ondertussen tussen de bomen het bos niet meer te zien...welke arm is nu eigenlijk de SME 3009 III ? Ik heb de SME 3009 series II middelzwaar de SME 3009 series II i (improved) zeer licht en ik vond ook nog info over de SME 3009 R SME 3009 series III? mvg RastaPhil Je wil echt niet weten hoeveel verschillende SME 3009 er zijn. De series II is herkenbaar aan de j-vorm van de armbuis (maar is ook met s-vormige armbuis te vinden, dacht ik). De Series III heeft een dunne s-vormige armbuis en heeft een zwart contragewicht met een boel instelmogelijkheden. Zo is er bijvoorbeeld ook een Series III i(mproved) en een Series III S(implyfied) te vinden. Die met de titaniumkleurige armbuis is bovendien een stuk beter dan de uitvoering met de zwarte armbuis. Troost je, ik ken ze ook niet allemaal en ik kan al zeker niet allemaal uit elkaar houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Elementen die tegenwoordig populair zijn en er goed bij kunnen passen: Goldring 1000- serie. Hoewel de fabrikant de compliantie niet erg goed definieert, denk ik dat het best lekker werkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Elementen die tegenwoordig populair zijn en er goed bij kunnen passen: Goldring 1000- serie. Hoewel de fabrikant de compliantie niet erg goed definieert, denk ik dat het best lekker werkt. Dat zijn toch MM elementjes. Als ik het goed heb begrepen wil de topicstarter nu een MC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Elementen die tegenwoordig populair zijn en er goed bij kunnen passen: Goldring 1000- serie. Hoewel de fabrikant de compliantie niet erg goed definieert, denk ik dat het best lekker werkt. Dat zijn toch MM elementjes. Als ik het goed heb begrepen wil de topicstarter nu een MC Wordt niet uitdrukkelijk gevraagd in dit topic. Aangezien veel MC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Elementen die tegenwoordig populair zijn en er goed bij kunnen passen: Goldring 1000- serie. Hoewel de fabrikant de compliantie niet erg goed definieert, denk ik dat het best lekker werkt. Dat zijn toch MM elementjes. Als ik het goed heb begrepen wil de topicstarter nu een MC Wordt niet uitdrukkelijk gevraagd in dit topic. Aangezien veel MC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Elementen die tegenwoordig populair zijn en er goed bij kunnen passen: Goldring 1000- serie. Hoewel de fabrikant de compliantie niet erg goed definieert, denk ik dat het best lekker werkt. Dat zijn toch MM elementjes. Als ik het goed heb begrepen wil de topicstarter nu een MC Wordt niet uitdrukkelijk gevraagd in dit topic. Aangezien veel MC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Elementen die tegenwoordig populair zijn en er goed bij kunnen passen: Goldring 1000- serie. Hoewel de fabrikant de compliantie niet erg goed definieert, denk ik dat het best lekker werkt. Dat zijn toch MM elementjes. Als ik het goed heb begrepen wil de topicstarter nu een MC Wordt niet uitdrukkelijk gevraagd in dit topic. Aangezien veel MC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 En zo'n Statement (Sonata) doet het meer dan prima in mijn 3009 Series III. Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 En zo'n Statement (Sonata) doet het meer dan prima in mijn 3009 Series III. Frank. Een wat hogere rf vind ik ook minder nadelig dan eentje van 8 Hz. Dus het lijkt me aardig te werken. Maar je komt boven de 10 Hz uit vermoedelijk. Bij een arm met een vast lager zou ik daar helemaal niet zo huiverig voor zijn. Maar een hogere rf staat relatief gezien voor wat meer energietoevoer naar de arm. En Grado Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 En zo'n Statement (Sonata) doet het meer dan prima in mijn 3009 Series III. Frank. Een wat hogere rf vind ik ook minder nadelig dan eentje van 8 Hz. Dus het lijkt me aardig te werken. Maar je komt boven de 10 Hz uit vermoedelijk. Bij een arm met een vast lager zou ik daar helemaal niet zo huiverig voor zijn. Maar een hogere rf staat relatief gezien voor wat meer energietoevoer naar de arm. En Grado Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Als je een handelaar met visie bent passeren je veel meer elementen. Je leert ze echt kennen, je doet de slimmere metingen en een gebruiker als ik kan hoogstens zijn eigen elementen kombineren met de paar armen en een paar test- lp- s die je hebt. Je kunt zoals ik gedurende een aantal jaren langzaam door een stapel van 12 cm theorie heen komen en op die manier iets te weten komen. Maar ik zit nu op het punt dat het verhaal over het walhallah van Laadegaard nmet de ultra- hoge complianties eigenlijk sterk in twijfel wordt getrokken door de figuren uit het artikel van Happ en Karlov, terwijl de garfieken van Laadegaard hun eigen verhaal vertellen. Een paar punten moet ik hierbij zeker aantippen : - je hebt geen idee soms hoever 10 Hz ligt. Ik bedoel: je komt er echt niet zo makkelijk overheen. - een berekening gaat uit van fabrieksspecificaties , terwijl een handelaar die veel producten test echt een eigen lijstje met metingen kan aanleggen. - de praktijkparameters blijken dan aardig af te wijken. - Hoe zit het werkelijk met de verdeling van een bedrag aan vtf over de modulaties in een lp. In het artikel van Happ en Karlov worden spoorprestaties in cm/sec vergeleken met modulatie- snelheden bij dezelfde frequentie. Maar hoeveel van de VTf er overblijft als de rf ver boven 10 Hz ligt daar is nog geen methode voor gevonden. - er zijn meer spoorparameters dan de rf onder 20Hz. Beneden de rf is het zelfs alleen de armmassa, boven de rf de compliantie, daarboven een zekere mate van dempnig, daarboven de effectieve tipmassa. En in een verhaal van b&O blijken er voor en achter de cantileverophanging weer twee verschillende rf's te zitten die meespelen. -boven 10Hz zeggen sommigen, krijg je bass- boost. Ik vermoed dat dit pas bij 18 Hz gaat meespelen, zoals Ladegaard stelt. -als je ver boven 10 Hz uitkomt, zoals bij 14 Hz en je hebt een zware resonantiepiek, dus weinig demping , dan kan je volgens Happ best bang zijn, dat de dip van de spoorprestatiegrafiek de kromme van de modulaties boven zo'n 10Hz te dicht gaat naderen. Dit betekent weinig spoorreserves. Het habgt dus van de demping af in zo'n geval. Maar een strakke methode om de echte ernst van de zaak te zien is er niet. - in zo'n geval kan een toevallige samenloop van ongunstige facetten, zoals een inwendige armresonantie bij de test-toon voor spoorprestatiemeting een zwakte laten blijken, die samen met de kleine reserve volgens Happ boven 10 Hz . de boel erg swak laat overkomen. - ik zie wel dat Happ de spoorreserve uit de onderlinge ruimte tussen twee krommes uitleest, maar de reserve wordt in de praktijk opgemaaakt doordat aanwezige modulaties bij veel frequenties moeten worden verwerkt Bij eer rf van 10 Hz zit je erg strak in de dip tussen de hoorbare modulaties en de bij hogere frequenties afgenomen warps. Wat is er tegen 10 Hz. Weinig demping? Nauwelijks, want er is zo weinig bij 10 Hz waar een hoge piek tegen kan vastlopen. Ga je bij die zelfde combo naar een hogere frequentie kijken, dan is er geen verschil tussen een gedempte spoorprestatiekromme en een ongedempte. De ruimte tussen de grafieken is dan dus niet anders. Je kunt dit allemaal vinden in het verhaal en de foto's van het artikel van Happ op A. Freaks. Heb je vragen, kom er gerust mee. Ik ben duidelijk nog niet uit alle facetten, zeker niet uit dingen die Ladegaard leter ivm luchtarmen en bijbehorende experimenten heeft gezegd. Op DIYAUDIO kwam ik zelfs een bekende van Ladegaard op het spoor. Maar ik ik kan niet goed wijs uit dat forum. Ik kan er niet mee omgaan. Het blokkeert mijn paasword in bepaalde situaties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Als je een handelaar met visie bent passeren je veel meer elementen. Je leert ze echt kennen, je doet de slimmere metingen en een gebruiker als ik kan hoogstens zijn eigen elementen kombineren met de paar armen en een paar test- lp- s die je hebt. Je kunt zoals ik gedurende een aantal jaren langzaam door een stapel van 12 cm theorie heen komen en op die manier iets te weten komen. Maar ik zit nu op het punt dat het verhaal over het walhallah van Laadegaard nmet de ultra- hoge complianties eigenlijk sterk in twijfel wordt getrokken door de figuren uit het artikel van Happ en Karlov, terwijl de garfieken van Laadegaard hun eigen verhaal vertellen. Een paar punten moet ik hierbij zeker aantippen : - je hebt geen idee soms hoever 10 Hz ligt. Ik bedoel: je komt er echt niet zo makkelijk overheen. - een berekening gaat uit van fabrieksspecificaties , terwijl een handelaar die veel producten test echt een eigen lijstje met metingen kan aanleggen. - de praktijkparameters blijken dan aardig af te wijken. - Hoe zit het werkelijk met de verdeling van een bedrag aan vtf over de modulaties in een lp. In het artikel van Happ en Karlov worden spoorprestaties in cm/sec vergeleken met modulatie- snelheden bij dezelfde frequentie. Maar hoeveel van de VTf er overblijft als de rf ver boven 10 Hz ligt daar is nog geen methode voor gevonden. - er zijn meer spoorparameters dan de rf onder 20Hz. Beneden de rf is het zelfs alleen de armmassa, boven de rf de compliantie, daarboven een zekere mate van dempnig, daarboven de effectieve tipmassa. En in een verhaal van b&O blijken er voor en achter de cantileverophanging weer twee verschillende rf's te zitten die meespelen. -boven 10Hz zeggen sommigen, krijg je bass- boost. Ik vermoed dat dit pas bij 18 Hz gaat meespelen, zoals Ladegaard stelt. -als je ver boven 10 Hz uitkomt, zoals bij 14 Hz en je hebt een zware resonantiepiek, dus weinig demping , dan kan je volgens Happ best bang zijn, dat de dip van de spoorprestatiegrafiek de kromme van de modulaties boven zo'n 10Hz te dicht gaat naderen. Dit betekent weinig spoorreserves. Het habgt dus van de demping af in zo'n geval. Maar een strakke methode om de echte ernst van de zaak te zien is er niet. - in zo'n geval kan een toevallige samenloop van ongunstige facetten, zoals een inwendige armresonantie bij de test-toon voor spoorprestatiemeting een zwakte laten blijken, die samen met de kleine reserve volgens Happ boven 10 Hz . de boel erg swak laat overkomen. - ik zie wel dat Happ de spoorreserve uit de onderlinge ruimte tussen twee krommes uitleest, maar de reserve wordt in de praktijk opgemaaakt doordat aanwezige modulaties bij veel frequenties moeten worden verwerkt Bij eer rf van 10 Hz zit je erg strak in de dip tussen de hoorbare modulaties en de bij hogere frequenties afgenomen warps. Wat is er tegen 10 Hz. Weinig demping? Nauwelijks, want er is zo weinig bij 10 Hz waar een hoge piek tegen kan vastlopen. Ga je bij die zelfde combo naar een hogere frequentie kijken, dan is er geen verschil tussen een gedempte spoorprestatiekromme en een ongedempte. De ruimte tussen de grafieken is dan dus niet anders. Je kunt dit allemaal vinden in het verhaal en de foto's van het artikel van Happ op A. Freaks. Heb je vragen, kom er gerust mee. Ik ben duidelijk nog niet uit alle facetten, zeker niet uit dingen die Ladegaard leter ivm luchtarmen en bijbehorende experimenten heeft gezegd. Op DIYAUDIO kwam ik zelfs een bekende van Ladegaard op het spoor. Maar ik ik kan niet goed wijs uit dat forum. Ik kan er niet mee omgaan. Het blokkeert mijn paasword in bepaalde situaties. Beste Headshell, Je bent heel veel verder gekomen : ) Dar ben ik blij om want het zijn inderdaad niet alleen de fabrieksgegevens, omdat deze bij benadering worden gegeven en soms behoorlijk afwijken. Ook is het mogelijk hiet en daar in te grijpen , het contragewicht van een SME 3009 type 3 is gedeeltelijk aan te passen, als het element niet te zwaar is kun je een paar loden plaatjes uit het contragewicht halen . En daarmee bewerkstellig dat het gewicht meer naar achteren moet dus weg van het schanierpunt en dit zorgd voor meer eff. massa. Ook zijn dezelfde elementen vaak verschillend, dus kun je met enige ervaring uitzoeken welke het beste bij de arm past. Ga zo door en je weet precies hoe het zit , alleen nog de praktijk ervaring en ............ MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
fenderben Posted 6 juni 2006 Report Share Posted 6 juni 2006 Heren, mijn Ultra 500 is niet te koop (of de prijs moet heel goed zijn haha). Weet ook uberhaupt niet wat dit element dan zou moeten kosten? Groeten, Ben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markinton Posted 6 juni 2006 Report Share Posted 6 juni 2006 Het Ortofon Vinyl master Silver MM element (compliantie 30) combineert goed met de lichte SME Series III arm. Heb ik er ruim een jaar naar tevredenheid mee gedraaid, klonk goed. Er zijn maar weinig MC elementen met een compliantie die goed bij deze arm passen. Je komt anders verkeerd uit met de resonantie frequentie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 6 juni 2006 Report Share Posted 6 juni 2006 Qua uiterlijk nog steeds een van de mooiste armen. Straalt een heel eigen klassieke sfeer uit. Alleen wat weinig ruimte onder de headshell. En op de meslagers moet je niet te veel energie uitoefenen vanuit de headshell. En op een forum las ik dat iemand de armfitting niet stevig genoeg vond, dus qua inwendige resonantie- en opbreek- weerstand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts