Jump to content

Nieuwe (afgeschermde?) voedingskabel.

Sofa
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik ga binnenkort een nieuwe kabel (moeten - wegens geen aarding) leggen van de verdeelkast naar de stereo. De lengte is ongeveer 20m via de kruipkelder en samen in goten met andere kabels.

Gebruik ik best afgeschermde of niet?

Mijn ervaring in de industrie is, dat er meer en meer afgestapt wordt van afgeschermde kabels (voor vermogen, motoren na frekwentieregelaars) omdat dit te veel problemen geeft. Ook al schrijft de machinerichtlijn andere dingen voor.

Zelf denk ik eraan om GEEN afgeschermde te nemen omdat:

- de afstanden vrij kort zijn.

- de stroom door die kabel relatief klein is.

- er geen hoogfrekwent (met vermogen) signalen opzitten.

- de andere kabels ook relatief kleine stromen voeren

- ik denk dat ik er slechter aan doe dan goed.

Graag jullie mening. Het werk en de prijs is vergelijkbaar, dus dat is het probleem niet.

Groeten,

Sofa.

Goede afgeschermde kabels hebben aan beide kanten een signaalafvoerende aarde. Dat is bij 20 m lengte discutabel.

Ik zou me niet zo zorgen maken. Als je afgeschermd wilt werken, zorg voor een goede aarde bij het beginpunt. Het punt in de kruipkelder dus. Daarna is alles mogelijk, maar het hoorbare effect waarschijnlijk nihil.

Groet,

Jacco

Ik heb laatst randaarde voor de stereo aangelegd door vanuit het betreffende stopcontact met een trekveer de aardedraad naar de centraaldoos in het plafond te trekken, daar is een aardedraad aanwezig. Inbouwstopcontact vervangen door een opbouw-met-randaarde. Dat was de meest eenvoudige oplossing.

Is dat bij jou niet ook een mogelijkheid? Mocht de centraaldoos in het plafond geen aardedraad bevatten, dan kun je vervolgens daarvandaan een aardedraad naar de meterkast trekken.

Wil je per se onder de vloer door, dan raad ik aan om speciale VMVK grondkabel te gebruiken, deze heeft een stevige (beschermende) metalen binnenmantel. Dit heeft niets met eventuele klankeigenschappen te maken maar heeft een heel andere achtergrond.

Sommige knaagdieren zoals muizen en ratten, die nu eenmaal in een kruipruimte kunnen voorkomen, willen wel eens de tanden zetten in dergelijke kabels. Niet alleen vervelend voor het dier in kwestie, maar kan ook kortsluiting in je electrische installatie verzorgen, met alle gevaren van dien.

speciale VMVK grondkabel te gebruiken

Afgeschermde (Schopvaste) VMVK (vinyl mantel / vinyl kabel) is vooral voor buiten. Sleutelwoord is "schopvast", je gaat er met graven niet direct doorheen. Voor een kruipruimte is dat niet noodzakelijk. Bij mij is het wel wat stiller geworden van de afgeshermde netkabel (10 meter naar de groepenkast)

speciale VMVK grondkabel te gebruiken

Afgeschermde (Schopvaste) VMVK (vinyl mantel / vinyl kabel) is vooral voor buiten. Sleutelwoord is "schopvast", je gaat er met graven niet direct doorheen. Voor een kruipruimte is dat niet noodzakelijk. Bij mij is het wel wat stiller geworden van de afgeshermde netkabel (10 meter naar de groepenkast)

Je hebt mijn motivatie niet (helemaal) gelezen.

De VMVK schopvaste kabel is ook bestand tegen knaagdieren; een electrici

In mijn situatie (zo'n 40 meter hoog, met o.a. een GSM-installatie in de buurt) bood het trekken van een aardedraad vanaf de centraaldoos naar de stopcontacten niet voldoende soelaas. Ik heb bij wijze van experiment voor de audio installatie uiteindelijk een aparte VMVK-grondkabel aangelegd vanaf de verdeelkast (zo'n 15 meter).

Ik heb in periodes van flinke RFI veroorzaakt door atmosferische omstandigheden kunnen constateren dat het standaard (onafgeschermde) installatiedraad in de betonnen plafond- en zijmuren de interferentie doorlaat terwijl er via de afgeschermde grondkabel slechts een minieme fractie doorkomt. Op 40 meter hoogte dus de moeite waard gebleken. Blijkbaar is het raamwerk van betonijzer in plafond en muren te grofmazig om als kooi van Faraday te kunnen dienen ?

Groet,

ER EE

Bedankt voor jullie reacties zover. Het gebruik van "schopvaste" kabels (zoals jullie dat zo mooi zeggen) is zeker niet nodig, omdat de kruipkelder rondom voorzien is van pvc goten. Sinds ik hier woon heb ik nog nooit last gehad van knaagdieren die aan mijn kabels euh ... knagen. Gewone installatie kabel (2,5) is dus voldoende.

Het leggen van de kabel via de kelder, is (dankzij de goten) slechts een kwartiertje werk, wat veel eenvoudiger is dan het van een ander punt halen.

De dichtsbijzijnde gsm mast is ongeveer 1km dat is dus ook geen probleem.

Ik ga het met gewone niet afgeschermde kabel houden.

groeten,

Sofa.

Bedankt voor jullie reacties zover. Het gebruik van "schopvaste" kabels (zoals jullie dat zo mooi zeggen) is zeker niet nodig, omdat de kruipkelder rondom voorzien is van pvc goten. Sinds ik hier woon heb ik nog nooit last gehad van knaagdieren die aan mijn kabels euh ... knagen. Gewone installatie kabel (2,5) is dus voldoende.

Het leggen van de kabel via de kelder, is (dankzij de goten) slechts een kwartiertje werk, wat veel eenvoudiger is dan het van een ander punt halen.

De dichtsbijzijnde gsm mast is ongeveer 1km dat is dus ook geen probleem.

Ik ga het met gewone niet afgeschermde kabel houden.

groeten,

Sofa.

Lijkt mij in jouw geval inderdaad de beste oplossing (handig trouwens, die goten!)