Jump to content

Wat is de beste high-end tuner?

Stefan
 Share

Recommended Posts

Tjonge wat een rampspoed allemaal wat ik hier lees.

Hier in het hart van NL is de ontvangst via de kabel perfect. Het enige wat ik wil is de tuner laten restylen, zoals Bas dat zo mooi noemt, om hem beter te laten presteren. En dat gaat in december gebeuren. :)

Zou het zinvol zijn om via een collectief van klanten de kabelmaatschappij te dwingen om voor een perfecte ontvangst te zorgen? Je moet dan natuurlijk wel even aan de bak om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Maar de volle mep betalen voor slecht signaal is iets wat niet klopt natuurlijk. :blink:

Zou het zinvol zijn om via een collectief van klanten de kabelmaatschappij te dwingen om voor een perfecte ontvangst te zorgen? Je moet dan natuurlijk wel even aan de bak om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Maar de volle mep betalen voor slecht signaal is iets wat niet klopt natuurlijk. :blink:

Ze hebben er geen boodschap aan, alles moet digitaal.

En met die digitale Ziggo kastjes schijn je ook radio te kunnen ontvangen.

Hoe de kwaliteit daarvan is weet ik niet, ik vind TV te onbelangrijk om daar een hoop geld tegenaan te moeten gooien om in full HD kwaliteit naar "De gouden kooi" te moeten zitten kijken..........

Klopt, de baas hier heeft een rokje aan...... :D

Het was eigenlijk meer om aan te geven hoe triest de programma's zijn.

Schrijnend dat, naarmate de techniek beter en beter wordt, de inhoud zo verschraalt......

Maar da's m.i. ook in de muziek zo.

Verder heb ik weinig met beeld, een heel enkele keer wil ik nog wel eens kijken naar een docu of, als ik echt niets beters te doen heb, een goeie film.

Alleen jammer dat er zoveel ruis te horen is op Kink FM. En wat ook heel raar is, is dat het geluid steeds heel even wegvalt. Ligt niet aan het signaal, want dat blijft wel goed. Ik heb het ook gehoord bij m'n ouders en m'n broer heeft er ook last van. Het zal wel aan Kink FM zelf liggen dan, neem ik aan...

Ik heb voor de gein (nouja, hoewel) een uurtje Kink FM opgezet (kabel Ziggo, Leiden). Geen ruis. Ook geen wegvallers, en die zouden me zeker zijn opgevallen, als zalige rust.

Het moet dus wel aan de kabel(aar) liggen.

Soms valt een kanaal zomaar even weg. Niet voor een seconde, maar minuten lang. En je weet, klagen heeft geen zin, want als je bij de helpdesk bent doorgedrongen is de storing alweer opgeheven.

Maar toen wij hier in huis overgingen op een platte tv, heb ik de bestaande dunne kabels met splitter (radio/tv) vervangen door een lekkere dikke, en de splitter verplaatst van de voordeur naar de huiskamer. Ontvangst analoge tv en radio is nu perfect. Het heeft mij ervan doen afzien over te stappen op digitaal.

Dus een goede kabel in huis kan ook geen kwaad, maar de bron blijft natuurlijk de beperkende factor.

Marc :ph34r:

Guest Rev. Fatman

Schrijnend dat, naarmate de techniek beter en beter wordt, de inhoud zo verschraalt......

Kijk vanwege die triestheid in programma aanbod is er hier geen tuner paraat. ;):(

Kijk vanwege die triestheid in programma aanbod is er hier geen tuner paraat. ;):(

En daarom heb ik ook zo lang geen tuner gebruikt.

Het is dat ik tegenwoordig veel meer open sta voor klassieke muziek, en ik vind het nu eigenlijk heel lekker om een klassieke zender op de achtergrond te horen.

Alleen jammer dat er zoveel ruis te horen is op Kink FM. En wat ook heel raar is, is dat het geluid steeds heel even wegvalt. Ligt niet aan het signaal, want dat blijft wel goed. Ik heb het ook gehoord bij m'n ouders en m'n broer heeft er ook last van. Het zal wel aan Kink FM zelf liggen dan, neem ik aan...

Ik heb voor de gein (nouja, hoewel) een uurtje Kink FM opgezet (kabel Ziggo, Leiden). Geen ruis. Ook geen wegvallers, en die zouden me zeker zijn opgevallen, als zalige rust.

Zou wel eens kunnen ja... Wel vreemd dat dat op meerdere plekken in Nederland dan het geval is, maar het klopt wel denk ik. Ik bedacht me namelijk net dat ik een tijd geleden eens dagenlang naar Kink heb geluisterd via internet. Daarbij kan ik me eigenlijk geen wegvallend signaal herinneren... Misschien nog eens proberen...

Guest tubejack

Waarom nou weer zo negatief Fatman? Er is m.i. genoeg te beleven.

Technisch is dat een ramp en bijna niet voor elkaar te krijgen.

In elke gemeente is er een andere zenderindeling en dus moet daar de boel weer op een andere frequentie gezet worden.

Je zal dan de kabelmaatschappij moeten dwingen om in elke gemeente de apparatuur te vernieuwen om dat deze nu eenmaal niet echt de optimale kwaliteit heeft die wij audiofielen zouden willen.

Ook heeft dit niet echt een hoge prio van de kabel maatschappij om dat die eigenlijk het hele frequentie spectrum wil gebruiken voor digitale diensten te bieden en dan zit zo een radio signaal maar in de weg.

Dat is ook de reden dat zij van de analoge TV signalen af willen je kan immers op de plek van een TV zender een stuk of 8 digitale zenders zetten.

Je kan je dan voor stellen dat een investering in de kabel er wel niet meer in zal zitten.

Voor de rest is het signaal van de kabel ook gewoon een probleem.

Het signaal wordt in het kopstation op de kabel gezet KT heeft dat eerder goed beschreven en gaat nog steeds in de meeste gevallen via een coax naar de wijkcentraale (wordt langzaam aan fiber) door dat de hoge frequenties niet zo ver door een kabel willen zal dit signaal versterkt moeten worden, om nog iets van een signaal over te hebben bij aankomst in de wijk en ook zullen dan de verliezen in de hogere frequenties gecompenseerd moeten worden.

Dan wordt het signaal in de wijk opnieuw versterkt, gecompenseerd en verdeeld over de groep versterkers.

bij de groep versterker wort het signaal weer versterkt,gecompenseerd en verdeeld en naar de eind versterker gebracht.

Daar wordt het signaal nog een keer verstrekt, gecompenseerd en verdeeld voor dat het naar jouw huis gaat.

Je kan je wel voor stellen dat dit een keten is waar best wel wat ruis in het signaal kan komen .

Ook diensten als internet en Digitale TV helpen dan niet om het signaal ruis vrij te houden.

Kort om neem een goede dipool daar kan je een hoop lol van hebben.

Kort om neem een goede dipool daar kan je een hoop lol van hebben.

En hoe gaat het signaal van studio naar zender?

Justum digitaal ...............

Het probleem van de kabel is niet zozeer al die tussenversterkers maar meer dat er in de FM band zoveel mogelijk zenders op elkaar gepakt zitten. Dat geeft onderlinge be

Zo lang het digitaal blijft dan gaat het wel goed maar het probleem ontstaat juist in de reeks analoge versterking die daarna volgt, en zeker de op elkaar gepakte zenders helpen ook niet echt.

Als de versterker lijn weer net is ingeregeld (door middel van sweepen) gaat dat wel weer goed maar als dit niet jaarlijks gedaan wordt dan verloopt de boel en wordt je sinaal thuis er niet beter op.

Groetjes George.

Daar ligt het probleem dan ook niet........

Het probleem van de kabel is niet zozeer al die tussenversterkers maar meer dat er in de FM band zoveel mogelijk zenders op elkaar gepakt zitten. Dat geeft onderlinge be

Was ook meer voor diegenen die in de optimistische veronderstelling verkeren dat wat je via een antenne op de FM band uit de lucht plukt mooi analoog is.

Hoe je het ook omschrijft KT88, het is technisch onmogelijk om veel zenders dicht op elkaar optimaal naast elkaar te zetten in de FM band op de kabel. Dat blijft een compromis. Men doet overigens wel zijn best om kritische zenders zoals R4 op een dusdanige plaats te zetten dat daar zo min mogelijk interferentie/kruismodulatie plaats vindt.

Op mijn Sony ST-hupseflups tuner heb ik diverse mogelijkheden om de MF bandbreedte in te stellen. Bij een smallere bandbreedte lever ik wel iets in maar ben ik op de kabel toch echt een hoop achtergrondgepruttel kwijt.

Zoals eerder opgemerkt, een goede eigen buitenantenne is aanmerkelijk beter, mits die natuurlijk een redelijk goed signaal levert.

;)

Guest tubejack
[En hoe gaat het signaal van studio naar zender?

Was ook meer voor diegenen die in de optimistische veronderstelling verkeren dat wat je via een antenne op de FM band uit de lucht plukt mooi analoog is.

Lijkt me juist goed :rolleyes: Zolang mogelijk digitaal houden tot de zendmast ;) Dan is het transport m.i. minder kritisch, en als het het even kan de stereo-encoder net als de zender in de zendmast. :)

Jammergenoeg, heb je als gebruiker in dat h

Helaas is mijn (analoge) Casema signaal hier om te huilen wegens de kanaalconverterstoringen (de kabelmaatschappijen zetten de frequenties om in een soort van mixerschakeling met eindtrap, een soort van zender eigenlijk. En dat soms meerdere keren achter elkaar).

Hierin ontstaan mengproducten en vervormingen tgv. verkeerde afregeling of foute signaalniveaus (te zacht, te kleine bandbreedte of juist teveel signaal).

Dat kan leiden tot ruiserige ontvangst, birdies en gelispel ondanks dat de signaalmeter volle bak aangeeft.

Dus een dipooltje doet 't al gauw beter............

Beste KT88,

Hier in Leiden heb ik niet te klagen over het niveau van Ziggo (=Casema), noch bij radio, noch bij TV.

En dat terwijl wij vooral klassieke zenders beluisteren. Radio4, BBC3, Concertzender, Klara. En voor henrie een uurtje herrie <_<

Gr. Marc :ph34r:

Zou wel eens kunnen ja... Wel vreemd dat dat op meerdere plekken in Nederland dan het geval is, maar het klopt wel denk ik. Ik bedacht me namelijk net dat ik een tijd geleden eens dagenlang naar Kink heb geluisterd via internet. Daarbij kan ik me eigenlijk geen wegvallend signaal herinneren... Misschien nog eens proberen...

Kun je aangeven hoevaak en hoelang het signaal wegvalt? Ik heb maar hooguit een uurtje geluisterd. Zou het me dan al moeten zijn opgevallen?

Beste KT88,

Hier in Leiden heb ik niet te klagen over het niveau van Ziggo (=Casema), noch bij radio, noch bij TV.

En dat terwijl wij vooral klassieke zenders beluisteren. Radio4, BBC3, Concertzender, Klara. En voor henrie een uurtje herrie <_<

Als je mijn uitleg hebt gevolgd, dan snap je ook hoe dat mogelijk is.

Hier willen ze iedereen zsm. aan de digitale doos hebben, zijn al overal aan het glasvezelen. Over mijn lijk.

Als het zover is, gaat er een schoteltje op het dak voor de TV voor 't meiske, en een mooie 8 elements onder de nok voor de FM radio.

Kun je aangeven hoevaak en hoelang het signaal wegvalt? Ik heb maar hooguit een uurtje geluisterd. Zou het me dan al moeten zijn opgevallen?

Ja, het is wel minstens 1 keer per uur. Ik denk wel vaker. Het valt heel even weg. Nog geen seconde denk ik. Klinkt ongeveer zoals een cd-speler die heel even overslaat...

Beste KT88,

Als je mijn uitleg hebt gevolgd, dan snap je ook hoe dat mogelijk is.

Hier willen ze iedereen zsm. aan de digitale doos hebben, zijn al overal aan het glasvezelen. Over mijn lijk.

Als het zover is, gaat er een schoteltje op het dak voor de TV voor 't meiske, en een mooie 8 elements onder de nok voor de FM radio.

Ik snap je wel (ongeveer), en wil alleen maar aangeven dat het hier in Leiden kennenlijk minder erg is.

Je weerstand tegen digitaal kan ik ook volgen. Dat wil ik hier ook niet zolang de nadelen de voordelen overtreffen.

Lijkt me juist goed :rolleyes: Zolang mogelijk digitaal houden tot de zendmast ;) Dan is het transport m.i. minder kritisch, en als het het even kan de stereo-encoder net als de zender in de zendmast. :)

Jammergenoeg, heb je als gebruiker in dat h

Ik denk er weleens over het met zo'n Magnum Dynalab ST2 antenne binnen te proberen.

Kortom: wie heeft er nog advies casu quo ervaringen met zo'n MD ST2 antenne?

Ik verwacht dat je huidige 3 elements FM antenne m