Jump to content

Wat is de beste high-end tuner?

Stefan
 Share

Recommended Posts

Ik heb nog even gekeken bij het Duitse analog forum. Ook daar werd deze vraag gesteld (niet door mij). Verrassende antwoorden als Saba 292 (???), maar ook Accuphase 101 of 103. Die Sphinx ga ik voor de grap eens opzoeken. Kan me niet voorstellen dat zo'n klein bedrijf nu ineens met de beste tuner van de wereld is gekomen.

Guest tubejack

Die Rotel is ook een leuke tuner.

Accuphase is erg mooi maar wel wat breedbandig de T-101 is het goedkope broertje van de T-100

Beide zijn van 1978 en hebben flink onderhoud nodig. Bron HiFi ChoicE 1978 en DHTRob. en

http://www.fmtunerin....html#accuphase

De T-103 ken ik niet en is een jaartje jonger dus 1979 http://audio-databas...er/T-103-e.html

Het zijn geen kleine tunertjes in èlk opzicht :)

Saba MD 292 = Wat onbekend net als Grundig, Blaupunkt, Dual merken met een uitgebreid audio assortiment in de 70...80 er jaren.

Hier in de NL overheerste Pioneer, Sony, Sansui en natuurlijk Philips....

Er zijn niet zo heel veel "kleine" tuners die groots presteren simpelweg omdat daar enige ruimte voor nodig is.

Kijk eens op www.fmtunerinfo.com

Succes,

Jack

P.s ik zal even "vervelende bij-de-hande " reacties voor zijn.

Mijn Meridian 504 is NOS, dus 100% nieuw in verpakking en niet te koop.

Past prachtig bij mijn van der Veen buizen voor en eind versterker. Samen

met een extreem getweakde Philips CD-160 die alleen van buiten origineel is.

En die sommige Hear gehoord hebben ;)

Alhoewel deze draad toch al een tijdje ad gang is...

Wat is de toegevoegde waarde van een high-end tuner?

Hier heb ik een DAB tuner (Rotel), zuiver, maar mis wat dynamiek (zelfs via een externe DAC). Als ik de coax neem, erger ik me aan het ruis. Maw, heeft een goede tuner wel toegevoegde waarde, als de het input signaal van geen top kwaliteit is?

Guest tubejack

Goeie vraag Kurt. In principe heeft een goede FM tuner dezelfde resolutie als een LP.

Bron Audioscript ... (was o.a. importeur Luxman) Het verschil tussen die 2 is niet of nauwelijks hoorbaar...

Dynamiek hangt voor een deel af van hoe de zender is gemoduleerd.

Bij een goede tuner hoor je het verschil tussen èlke zender en èlk muziekstuk.

Zoniet is het geen goede tuner... of deugd je antenne niet.

De kwaliteit van veel populaire FM zenders is slecht er wordt veel teveel compressie gebruikt.

Voor of een eigen geluid, of zo hard mogelijk te klinken of in de auto goed verstaanbaar te zijn.

Dab is echter een heel andere techniek dat werkt met een digitaal signaal in band III of de L band en

kan een redelijke kwaliteit hebben 192kbits Mpeg 1 layer 2 (MP2 of Musicam

Echter doordat er teveel zenders via één DAB multiplex gaan is alleen Radio 4 160Kbits mp2 ...

FM is vanaf de studio tot de zendmast ook digitaal echter 384kbits mp2 voor wat de Nederlandse

zenders betreft. Hiermee is een betere kwaliteit mogelijk dan DAB ....

Goede kwalitatieve technische FM stations vind ik o.a. Radio 2,4 en 6, Radio M Radio Noord Holland....

Groet,

Jack

Er komt straks DAB+ waar nog meer zenders op één multiplex geduwd worden... de bitrates zullen

nog lager zijn .... Aan je huidige DAB tuner heb je straks niets meer als hij géén DAB+ kan.

Oja dit is wel de situatie in Nederland, in België kan het weer anders zijn..... maar verwacht het niet.

DAB is vooral goedkoop... de rest vind ik prietpraat.

De kwaliteit van veel populaire FM zenders is slecht er wordt veel teveel compressie gebruikt.

Voor of een eigen geluid, of zo hard mogelijk te klinken of in de auto goed verstaanbaar te zijn.

zou er een markt zijn voor een "high end" FM station? Lijkt me wel wat om te doen ...

Guest tubejack

zou er een markt zijn voor een "high end" FM station? Lijkt me wel wat om te doen ...

Die is er, wel alleen via de kabel en heet radio 6. Arrow Jazz zond vroeger ook

in een goede kwaliteit op de FM in de ether uit ... maar kon helaas niet rendabel exploreren.

Dat is ook vrij moeilijk. Er zijn maar een paar zenders die winst maken. O.a. SKY radio, Veronica, dacht ook 538... rest draait of marginaal of met verlies..

Bron o.a http://www.radio.nl/...me/medianieuws/ ook voor DAB nieuws

Ook interessant http://www.radio-tv-nederland.nl/

Jack

Als je een goede analoge kabel aansluiting hebt kan het geluid beter zijn

dan zo uit de lucht.... Kàn! Hoeft niet altijd hangt van de kabelmaatschappij af.

UPC is hier behoorlijk goed.

Guest tubejack

Hier in Nederland ongeveer hetzelfde verhaal http://radio-tv-nede...b/dab-plus.html

Zij het dat de commerciële FM radiostations "verplicht" moeten investeren in digitale techniek.

Ik vraag me oprecht af, hoe ze dat willen doen, zoals eerder gemeld er zijn weinig FM-stations

die nu winst maken.

Ik vind het wel jammer want ik ben DAB luisteraar van het 1e uur geweest en heb de proefuitzendingen

van de universiteit van Twente op de hoge L-band gevolgd.

Met 192 kbits (MP2) klonk dat via een Cambridge Azur 640T heel behoorlijk.

Ok niet zo goed als FM, maar ik denk wel beter als de MP3 streams op het internet

Nu is er alleen nog maar één DAB multiplex operationeel en zend voornamelijk de Nederlandse operbare

zenders uit. Wellicht dat ze beter de techniek hadden kunnen laten voor wat het is... en de commerciële het nu vrije

multiplex kunnen geven op de L-band.

Mijn DAB tuner heb ik reeds jaren terug verkocht, na de test van de op de hoge L-band voegde het niets toe t.o.v. FM.

Toevallig aan iemand die vlak bij de Belgische grens woonde en DAB van beide landen kan ontvangen.

Vriendelijke groet,

Jack

• 3 weeks later...

Die is er, wel alleen via de kabel en heet radio 6. Arrow Jazz zond vroeger ook

in een goede kwaliteit op de FM in de ether uit ... maar kon helaas niet rendabel exploreren.

Dat is ook vrij moeilijk. Er zijn maar een paar zenders die winst maken. O.a. SKY radio, Veronica, dacht ook 538... rest draait of marginaal of met verlies..

Bron o.a http://www.radio.nl/...me/medianieuws/ ook voor DAB nieuws

Ook interessant http://www.radio-tv-nederland.nl/

Jack

Als je een goede analoge kabel aansluiting hebt kan het geluid beter zijn

dan zo uit de lucht.... K

CJ,dan heb jij toch een heeeel merkwaardige tuner ,het klinkt wie een cd :D

Ik denk dat we beter op internet tuner kunnen gokken <_<

Hoezo, ''wie een cd''? :blink:

Laat ik het anders zeggen: als de tuner aanstaat, kan iemand anders gemakkelijk op het verkeerde been worden gezet en denken dat er een cd op staat. Er zijn maar heel weinig tuners die zo uitstekend presteren! En dat is jammer. Bovendien gok ik niet op internet! ;)

Guest tubejack

Het internet is leuk, maar loopt kwalitatief achter.

Er zijn een paar stations met een bitrate van 360Kbits sec MP3 en dat klinkt behoorlijk.

De Nederlandse omroep heeft slechts 192kbits terwijl diezelfde zenders op de FM 384kbits zijn en

dan nog met veel minder compressie (musicam)

http://en.wikipedia.org/wiki/MPEG-1_Audio_Layer_II

C J er zijn wel m

Zeker, die resolutie is eigenlijk nog veel groter dan 768Kbits maar dan moet je naar een analoog FM station luisteren.

Zucht...

Dan nog maar wat duidelijker: resolutie is niet de bepalende factor.

M d045.gif rc

Guest tubejack

Wat dan Marc :confused:

Wat denk je? Misschien verwar jij resolutie en structuurinformatie...

M :ph34r: rc

Die stop ik er bij de FT-980 in, dat kan heel makkelijk in dit type.

Jack :)