Jump to content

Wat is de beste high-end tuner?

Stefan
 Share

Recommended Posts

Heb afgelopen jaar een Restek Scalar tuner verkocht. Ding klinkt serieus goed. Was de eerste tuner die ik zelf fatsoenlijk heb horen klinken, maar moet er wel bij zeggen dat ik niet heel erg veel tuners zelf heb gehad. Een Sony ST-S770ES, Marantz ST-17 en wat goedkoper spul. Zeker de Sony viel heel erg tegen. De Restek daarentegen. Deze heeft een externe voeding, dat is ook niet vaak gedaan. 

8198674727_0_g.jpg

Even een plaatje van internet gebruikt

Edited by Edje2

Bijzonder dat je dit topic naar bovenhaalt Ed.  

Na al het gedoe over DAB+ blijft FM zeker nog wel een jaar of 15  vandaar dat ik ben bezig ben met een projectje.

Dat is een van de meest eenvoudige tuners van het merk Sansui de TU-217.

Kost weinig 2e hands.  In potentie erg goed.  Leuk DHZ projectje. Veel beter, dan de meeste internet zenders. 

TU-217.jpg 

Edited by Tubejack

Mooi Jack met de analoge schaalverdeling en meters. Wordt zo niet meer gemaakt, hooguit een merk als Accuphase (de meters dan).

Wat doe je DHZ nog met de tuner? Ik lees tussen de regels door dat je hem gaat aanpassen?

On 10-1-2024 at 16:37, Edje2 said:

Mooi Jack met de analoge schaalverdeling en meters. Wordt zo niet meer gemaakt, hooguit een merk als Accuphase (de meters dan).

Wat doe je DHZ nog met de tuner? Ik lees tussen de regels door dat je hem gaat aanpassen?

In principe is veel mogelijk, globaal:

• Schaal verlichting?  (zit er standaard niet op :blink:)
  • Voeding   Vinkje, wingdingslettertype, tekencode 252 decimaal.
  • Geluid   Vinkje, wingdingslettertype, tekencode 252 decimaal.
  • Ontvangst   Vinkje, wingdingslettertype, tekencode 252 decimaal.
  • Misschien buisje?  

In principe kun je er dus alle kanten mee op. Standaard klinkt het al goed.  

Ik heb er 2.  Een hou ik origineel, de andere krijgt  stap voor stap een update.

Uiteraard ook al  aan gemeten en het ziet er erg goed uit.

Belangrijkste = Low budget en simpel.    Mooi geluid. 

Edited by Tubejack

Update het midden klonk wat teruggehouden. Nieuwe Vishay condensatoren in de voeding geplaatst en Nichicon Muse in de audio uitgangen.  

Probleem denk ik  opgelost. Tuner globaal afgeregeld, de ontvangst via een raam antenne op 5 meter hoogte is goed.

Lekker laten spelen zo :) Die grote afstemknop is fijn. Je sweept zo de FM-band over. 

Edited by Tubejack

De beste Tuner ooit gemaakt is voor mij de Yamaha T1

Ik had / heb deze in bezit nog uit het tijdperk van de 3 meter amateurs en dit was toen de referentie Tuner.

Niets digitaals in te ontdekken en de manual bevat compleet interne opbouw blok schema / schema / afregelings voorschrift / technische specifications die verder gaan dan de gebruikelijke marketing specs.   Als je het afstemgedeelte ziet (puur analoge kringen en filters )/ gewicht van de tuner meeneemt en prijs uit die tijd voor een tuner 1600 gulden. Ik zal hem weer eens afstoffen en kijken of de lokale piraat nog uitzendt

On 11-1-2024 at 20:41, Tubejack said:

Mooi apparaat. 

Dat is de echte, die van mij heeft nog een cover  😀

Ik zal eens kijken of de ontvangst nog goed is anders gaat hij mee naar het werk dan kan ik hem opnieuw afregelen, ik heb daar alles tot mijn beschikking. 

In de manual staat een stappen plan van 19 stappen dus dat moet goed komen indien nodig.

Hoe klinkt zo'n TU-217 die een onderhoud beurtje heeft gehad.  

Verassend goed, waarschijnlijk door de simpele schakelingen.  

De verschillen qua geluid tussen de diverse stations is goed te horen.

Meet na afregelen ook opmerkelijk goed, echt analoge kwaliteit.

Is het de "beste" high end" tuner nee. Maakt het muziek, ja. 

Je kunt er uren naar luisteren.

Er staat hier al een tijdje een Sanyo JT-350L

(Plaatjes van internet)

c2c66e3d-08c9-421e-a5df-4a34bdee0616.jpg

Gisteren het ding eens aangesloten. Met een draadje als antenne. Heel verwonderlijk hoeveel zenders het ding binnenhaalt. Dit is misschien wel de beste tuner die ik ooit in huis had. En hij werkt nog perfect ook.

Hij komt van een vriend die hem op zijn beurt weer van een andere vriend kocht. De laatste werkte bij de importeur van Sanyo. Het was kennelijk een van hun top tuners.

• 5 months later...

Ik luister al jaren naar een Magnum Dynalab FT-101A Etude FM Tuner, geen DAB, geen RDS en geen ab. Met de bijbehorende antenne wel een goede ruisvrije ontvangst. Voor mij is dit de mooiste en zeker best klinkende. Goede tuners van Yamaha, Sansui, Luxman zijn ook prima maar mijn Magnum is bijzonderder. 😉

Ik heb nog steeds deze staan. PICT003719.jpg

Heeft wel wat weg van die Akai.....Staat ergens op een site in de top 10 van beste tuners ooit.

Wel jammer dat radio stations alleen nog maar mp3 draait, en niet meer op de kabel te vinden is.

20 minutes ago, Roots said:

Wel jammer dat radio stations alleen nog maar mp3 draait, en niet meer op de kabel te vinden is.

Gelukkig niet. Een beetje station gebruikt zoiets als Dalet en spelen Flac vanaf harddisk