Tubejack Posted 26 oktober 2013 Report Share Posted 26 oktober 2013 Een oud topic weer eens nieuw leven inblazen. De beste analoge tuner die Yamaha in de 70e jaren heeft gemaakt is m.i. zonder discussie de CT-7000 Je komt ze af en toe tegen op 2e hands sites als Marktplaats. Helaas zitten aan dit soort apparaten `altijd kosten. Met 300 euro aan revisie kosten ben je er echt niet. Dat een auto uit 1976 nog rijdt zonder ooit naar de garage is geweest geloofd u toch ook niet. Echter de gevraagde prijs van 600euro is voor een mooi exemplaar redelijk. Beschrijving Mooi origineel exemplaar, heel lichte gebruiksporen, functioneerd erg goed en klinkt echt fantastisch ( is net weer opgestart met een variac nadat hij een tiental jaar opgeslagen stond ) De verlichting van de meters is goed, en de lunet ook, de lampjes van de schaalverlichting zijn helaas op. Tuner zoekt en vindt makkelijk de zenders en gaat ook direct in Stereo(als er stereo signaal aangeboden wordt).Liefhebbers apparaat, voor een reële prijs, geen 'koopje' met kleine problemen die daarna nog wel even 300 euro aan reparatie kosten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 26 oktober 2013 Report Share Posted 26 oktober 2013 Of het nu een analoge of digitale tuner is. Een Accuphase T-107 of een meer modale Sony ST-S390 Na verloop van een aantal jaren of soms al nieuw uit de doos zijn ze niet meer optimaal afgeregeld. Een onvermijdelijk proces, gewoon door veroudering van de componenten. Of door te weinig aandacht tijdens fabricage. Voorbeeld deze Sony ST-S390 een betaalbare tuner uit de middenklasse ergens uit de jaren 90 Niet eens een uit de ES serie. Bovengemiddeld goed gebouwd met duurzame onderdelen. De klacht was: Geen stereo en RDS ontvangst meer, 150khz boven de frequentie doet hij het een beetje. Probleem zit vaak na het z.g.n. midden frequent van dit soort tuners. Bij deze Sony staat spoel T252 niet meer in het " midden" Met speciaal trimgereedschap, een meetzender, wat feeling en b.v. Arta is het niet moeilijk om hem weer precies goed af te stellen. Met T253 kunnen we dan de minimale vervorming afregelen. Nou en zelfs bij deze voordelige Sony is dat niet gering rond de 0,12% stereo voor beide kanalen dus zowel Links als Rechts. Een teken ook dat e.e.a. exact is afgeregeld. Dan ook nog even de kanaalscheiding afregelen beide kanalen > 55dB werkelijk uitmuntend. Dan RDS even checken en ja hoor meestal kom e.e.a. weer tot leven. Soms moet je het even een zetje geven. Dus heb je een mooie tuner, na goed afregelen zul je hem nog mooier vinden. Deze eigenaar in ieder geval wel. Hoi, Jack.Hij is alweer terug !Nogmaals dank voor de snelle service. toppie.Groetjes, Ray. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 oktober 2013 Report Share Posted 27 oktober 2013 (edited) Een stuk moeilijker om af te regelen is deze Sony ST-S730ES, dit is echt een high-end tuner een van de beste uit de ES serie Hij is heel mooi gemaakt en heeft een Sony variant van de Sanyo LA-3450 stereo decoder aan boord. Dit is een van de best gemaakte stereodecoders in IC vorm. Sony heeft m.i.echt geprobeerd om het maximum uit dit IC te halen gezien de complexe aansturing van het e.e.a. Het afregelen is daardoor wel een stuk moeilijker dan zijn bovenstaande broertje de ST-S390. Ook deze tuner stond zo' n 100Khz naast zijn frequentie. Onvermijdelijk krijgen ze dat allemaal. Zowel de spoelen voor het midden frequent IC LA1235 als de spoelen en stereo decoder zelf waren flink verlopen. Goed afregelen loont echt. Zo is de gemeten vervorming met 0,06% stereo een van de laagste ooit gemeten. Ook de kanaal scheiding en signaal ruis verhouding zijn van zo' n hoog niveau. Dat deze tuner mogelijk beter is dan menig FM station kan uitzenden. Hij klinkt ook erg goed Kan het nog beter ...... volgens mij nauwelijks. De eigenaar was/is erg gelukkig. Volgende keer de echte uitdagingen.... Dag Jack, De tuner is zojuist in goede staat aangekomen en doet het weer perfect. Heel veel dank voor je werk! Groet, Thomas Edited 21 december 2014 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 27 oktober 2013 Report Share Posted 27 oktober 2013 ik dacht dat je geen naamsverwijzing meer wou Vintage Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 oktober 2013 Report Share Posted 27 oktober 2013 (edited) Echt moeilijk wordt het als je om de e.e.a. reden niet aan een service manual kunt komen. Zoals bij deze Accuphase T-107 die absoluut tot de high-end top hoort en ook zo klinkt. Supermooi gebouwd, heeft wel iets weg van Magnum Dynalab. Helaas door het ontbreken van een sub chassis niet zo servicevriendelijk. Cijfers liegen niet De vervorming is nu na afregelen zelfs nog iets minder dan mijn referentie een Magnum Dynalab MD-102T 16 Khz wordt makkelijk gehaald (FM gaat maar tot 15Khz) de onderdrukking van de piloottoon 19khz en 38khz resten is extreem goed. Edited 21 december 2014 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 27 oktober 2013 Report Share Posted 27 oktober 2013 Ik heb een aantal Tuners, waarvan de meeste exemplaren er niet in slagen om de geluid/muziek boeiend weer te geven. NAD S400/DENON TU-S10 Was steeds op zoek naar de FM geluidskwaliteit die mijn broer en vriend vroeger binnen haalden met de 7 elements Fuba op Luxman Tuners (T12 en 5T10). Kon het niet vinden in 'moderne' Tuners (meestal RDS typen) het zoeken daardoor bijna opgegeven, en het verder afgedaan als inferieur medium in vergelijking tot analoge weergave via LP. Tot de Accuphase T109 in mijn bezit kwam, nu wil het wel gebeuren dat tijdens mijn luistersessies alleen de Tuner heeft gespeeld. Hij is nu twee jaar in bezit en ik ben nog steeds 'geelektrificeerd' door de geluidskwaliteit die dit ding (via de Ziggo kabel) weet voort te brengen....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 oktober 2013 Report Share Posted 27 oktober 2013 (edited) Lijkt me mooi zo' n T-109 ik heb hem nog niet gehoord, maar die zal zonder twijfel goed klinken. De T-12 en 5T10 zijn mits goed onderhouden nog steeds zeer muzikaal T-12 Alle elco' s zijn vervangen door mijn favoriete kleur. In de muziek weg Nichicon Na afregelen krijg je dit: Frequentie bereik: De 5T10 is een topmodel, maar heeft toch het e.e.a. gemeen met de T12. Edited 21 december 2014 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 27 oktober 2013 Report Share Posted 27 oktober 2013 Ha, heel leuk om ze weer eens terug te zien, vooral de T12 is echt jeugd sentiment voor mij. Mijn oudere broers hadden geld voor zulke apparaten, waren ook toendertijd al zeer dure uitzonderlijkeTuners. Deze werden m.i. alleen aangeschaft door echte FM adepten. Wel de kap erop laten want voor de leek ziet het interieur er maar rommelig uit t.o.v. de Accuphase! Fronten zijn echt tijdloos mooi, en het gevoel van de bedieningselementen staan mij nu nog steeds bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 oktober 2013 Report Share Posted 27 oktober 2013 (edited) Zal ik een "geheimpje" vertellen. Die T-12 en 5T10 en zelfs de "goedkopere" T-4 delen veel techniek met elkaar Ook de printen zijn volgens mij deels hetzelfde opgebouwd. Zo ziet b.v. een T-12 er van binnen uit die voor een groot deel is opgeknapt. Er is ook een IC in het midden frequent dat nogal warm werd. Koelblokje Zoek de verschillen met de 5T10 Edited 21 december 2014 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 28 oktober 2013 Report Share Posted 28 oktober 2013 Helaas is er met mijn muzieksmaak niets meer te beleven op de radio. Ik heb m'n tuner op z'n uiterlijk gekocht: In de Hifi News van nu staat ook een stukje over oude tuners, met de yamaha 7000 en een B&O als voorbeeld van de beste oudjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Mijn mooiste op analoog is de zelfbouw buis van Phillips met stereo decoder. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 De FM 13 bedoel je misschien? Ja dat is een leuk ding. Helaas wat krap opgezet allemaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Ja ,Vintage als ik maar een mag mee nemem voor de oude dag naar mijn dochter is de fm 13 als FM nog bestaat. Allerbeste is internet radio. Ik heb live op FM 4 gehoord ,daar keek je van boven naaar onder en de muziek was goed. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Ik heb 2 FM13 staan. Helaas in heel slechte staat. Het nadeel van dat soort tuners vind ik de selectiviteit. De klank is inderdaad warm en verbluffend goed, maar het kan nog beter vind Ik ...een freak he. FM zie ik de komende decennia niet verdwijnen daarvoor is er teveel schaarste in de ether qua frequenties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 oktober 2013 Report Share Posted 30 oktober 2013 (edited) Hier het binnenwerk van een Scott 370. Vervangen zijn alle elco' s door mijn favoriete Vishay net als alle koppel condensatoren daar Vishay MKP. Afregelen was even zoeken maar dat is goed gelukt. Scott geeft op 1% vervorming in stereo. Kennelijk normale waardes voor een buizen tuner met een buizen stereo-decoder. Na enig "pielen" en matchen van buizen is de vervorming gereduceerd tot 0,45% . Hij klinkt en ontvangt uitstekend. Het geluid komt mooi los. Kennelijk spelen er meer dingen mee dan vervorming bij het beleven van muziek, of is het juist een beetje vervorming? Dit vind de eigenaar en laatste klant ervan: Hij staat lekker te spelen, in mijn oren klinkt hij een stuk beter dan de Nak.Vooral als het volume wat verder opengaat klinkt het beter dan wat hier verder staat. Bedankt voor de goede service en het staaltje vakwerk wat je weer geleverd hebt. Met vriendelijke groet, Jack Edited 21 december 2014 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 oktober 2013 Report Share Posted 30 oktober 2013 Misschien vinden sommigen het helemaal niet belangrijk... Misschien zeggen ze wel: "Wat kan mij 't nou schelen wat er onder de motorkap zit, als 't maar wèrkt!" Maar ik moet toch zeggen dat zo'n chaotische opbouw, zoals bij die Scott aan de rechterzijde zichtbaar is, mij toch wat amateuristisch aandoet. Vergelijk dat eens met de wel doordachte, overzichtelijke (en service-vriendelijke!) opbouw van bijvoorbeeld de Quad II of de Leak 15: Quad II (tijdens renovatie, met behoud van oorspronkelijke set-up) Leak type 15 http://www.keith-snook.info/quad-ii-mods-concordant.html http://1pekingroad.com/zaspx/replies.aspx?PageNo=2&topicsno=4&subjectno=1390&uppersubjectno=1390&sortby=updatedate&orderby=asc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 oktober 2013 Report Share Posted 30 oktober 2013 Tja netjes en strak bouwen, kan niet altijd. Vooral bij hoog frequent, hier rechts boven moeten vaak korte verbindingen gemaakt worden. Maar deze ziet er inderdaad netter uit Leak Stereofetic En waar komen de elco's vandaan? Ja..... juist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 september 2014 Report Share Posted 2 september 2014 Bij de beste FM tuner hoort ook deze Yamaha TX-1000. Mooi gebouwd lijkt wel op de Rotel RT-990BX De specificaties zijn indrukwekkend en zeker niet overdreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 2 september 2014 Report Share Posted 2 september 2014 Zijn er nog interessante radioprogramma's dan?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 september 2014 Report Share Posted 2 september 2014 Ja hoor, zat. BBC3, Klara, NPO4 om eens wat te noemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 september 2014 Report Share Posted 2 september 2014 Zijn er nog interessante radioprogramma's dan?? Zeker kijk hier eens hier http://www.oorboekje.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 9 januari 2024 Report Share Posted 9 januari 2024 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 9 januari 2024 Report Share Posted 9 januari 2024 Zijn er eigenlijk nog wel radiostations die een plaatje draaien of zijn het allemaal MP3's? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 9 januari 2024 Report Share Posted 9 januari 2024 13 minutes ago, Roots said: Zijn er eigenlijk nog wel radiostations die een plaatje draaien of zijn het allemaal MP3's? Op FM?. Zullen wel schaars zijn. Vinyl Friday bijv. https://woldervinylcafe.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 januari 2024 Report Share Posted 9 januari 2024 https://www.nporadio2.nl/programmas/vinylfriday Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts