Guest tubejack Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Zijn alle tuners (behalve DAB en dergelijke) niet analoog? Dat sommige met cijfertjes de afstemband weergeven maakt het toch niet digitaal? Da's een goeie! Met digitaal bedoel ik, afstemmen via variocaps, al dan niet via een PLL gelocked Met analoog bedoel ik, afstemmen via een afstemcondensator. Het geluid is inderdaad in beide gevallen analoog! Maar bij digitaal is het veel moeilijker om digitale signalen uit de muziekweg te houden. Het kan best wel, zie b.v. (fmtunerinfo) in een dure JVC tuner waar ze digitaal en analoog m.b.v. optocoplers uit elkaar houden. Maar waarom zou je dat doen? het is veel simpeler met een afstemcondensator. Je hoeft echt geen tuner van duizende euro's te kopen voor een zo goed mogelijk geluid. Als zelfbouwer ben je altijd in het voordeel, dat je niet afhankelijk bent van e.e.a. commerciele afdeling en b.v. een condensator best 5 euro mag kosten i.p.v een opgelegd budget van 50 cent voor een elco.... Groet, Jack P.s. andere mooie tuners zijn o.a. Kenwood KT-7500, KT-8300, Sansui TU-217 Pioneer TX-7500. Als je de kabel gebruikt maakt het qua ontvangst niks uit. Qua geluid natuurlijk wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Big black and beautiful, weighing in at a massive 34lbs. Right side FM, left AM The Sansui TU-X1 now is out of production, so has to be obtained through the used market. Considered by most to be the best plug and play, non-mod-ed tuner in the world, they can now fetch very high prices. A mint condition serviced one, for example, will set you back around Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 The Sansui TU-X1 now is out of production Ze vragen veel te veel voor dit soort tuners en hun zusjes TU-919 of ouder TU-9900, de prijs/kwaliteits verhouding is helemaal zoek. Gekte is het ... Wat de meesten vergeten of niet willen horen dat zo'n apparaat gewoon een flinke servicebeurt nodig heeft. Die elco's zijn na 20 ... 25 jaar echt wel aan vervanging toe.... Als je zoveel geld uit wilt geven, koop dan een MD-102.....MD-106 of zo. Geluk, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Eigenlijk is het sowieso van de gekke Het signaal dat je ontvangt, ook uit de lucht, gaat digitaal naar de zender en in al die professionele apparatuur zitten echt geen dure audiofiele condensatoren Neemt niet weg die oudjes prachtapparaten zijn, en meer iets omdat je het mooi vindt. En idd na zoveel jaar moeten ze gewoon grondig en vakkundig gerestaureerd worden om hun volle glorie weer te laten horen. Anders ben je voor veel geld meer met antiek bezig. Heb hier ng een hele mooie 30 jaar oude G Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 What Happens to My Recording When it's Played on the Radio? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Kijk dit vind ik een mooie tuner, een zilverkleurige AT-2400 nagenoeg nieuw. Alle elco's vervangen door BC (Philips) middengolf (vnl st Panasonic) In de muziekweg vanaf het middenfrequent Wima MKC4 De door van der Heide geadviseerde polycarbonaat condensatoren Klinkt, meet en ontvangt geweldig ...... wat wil je nog meer Jammer dat het forum af en toe niet werkt..... dan maar met de hand... Groet, Jack http://home.versatel.nl/jvbrederode/at-2400binnen.jpg [img/] http://home.versatel.nl/jvbrederode/at-2400.jpg [img/] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 7 juni 2006 Author Report Share Posted 7 juni 2006 Hallo allemaal, Bedankt voor de info, ik heb een hoop steekhoudende argumenten gelezen. Sansui, Kenwood, Luxman en Onkyo zijn inderdaad goede tunerbouwers. Ga nu kijken naar een Revox 260S. Wat ik belangrijk vindt is dat hij 2 ingangen heeft, voorkeuzestations (met volledig instelbare parameters per voorkeuze) Deze tuner werd geleverd vanaf 1989. Ik ben van plan om hem te reviseren: elco's vervangen door nieuwe en audiofiel verantwoorde types (heb nog een hele voorraad Elna cerafine, silmic en Black Gate in verschillende types liggen), modificeren wat nodig is om de klank te optimaliseren (opamps, feedbackweerstanden e.d.) Verder zie ik wel. Hij moet niet te duur worden, mijn hoofdbron blijft CD (netjes gekocht in de winkel, geen rip of MP3) Ook klopt het wat er gezegd wordt over kwaliteit van de radio uitzendingen. Er zijn nog wel zenders (R4) waar hoge kwaliteit muziek wordt uitgezonden maar dat worden er steeds minder. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Door nieuwe en audiofiel verantwoorde types (heb nog een hele voorraad Elna cerafine, silmic en Black Gate in verschillende types liggen), modificeren wat nodig is om de klank te optimaliseren (opamps, feedbackweerstanden e.d.) , Jammer Stefan, Als ik het zo lees, denk ik, dat jij het niet helemaal heb begrepen Die onderdelen horen m.i. juist NIET in de signaalweg. Geluk, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Door nieuwe en audiofiel verantwoorde types (heb nog een hele voorraad Elna cerafine, silmic en Black Gate in verschillende types liggen), modificeren wat nodig is om de klank te optimaliseren (opamps, feedbackweerstanden e.d.) , Jammer Stefan, Als ik het zo lees, denk ik, dat jij het niet helemaal heb begrepen Die onderdelen horen m.i. juist NIET in de signaalweg. Geluk, Jack Wat voor onderdelen zijn dat? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Ben benieuwd Stefan wat het resultaat is als je een B260s gaat modden. Ik heb overigens de servicedocs van dat ding (en een manual), dus als je die nodig hebt geef je maar een seintje! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Jack Wat voor onderdelen zijn dat? Groet, Jacco Ha Jacco, Elco 's en zo Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Jack Wat voor onderdelen zijn dat? Groet, Jacco Ha Jacco, Elco 's en zo Groet, Jack Maar elco's zijn toch soms nodig, zeker in niet-gebalanceerde ontwerpen? Dan kun je maar beter goede nemen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 hoofdbron CD? beetje prutsen en je tuner speelt je CD speler de kast uit. erg irritant maar wel waar. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 hoofdbron CD? beetje prutsen en je tuner speelt je CD speler de kast uit. erg irritant maar wel waar. groet ?? Dat komt dan zeker door de nog kleinere bandbreedte bij radio, 15 kHz? Hetgeen uitgezonden wordt komt op zijn best van cd... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Jack Wat voor onderdelen zijn dat? Groet, Jacco Ha Jacco, Elco 's en zo Groet, Jack Maar elco's zijn toch soms nodig, zeker in niet-gebalanceerde ontwerpen? Dan kun je maar beter goede nemen. Groet, Jacco Ha Jacco, Hoewel elco's de laatste 25 jaar enorm zijn verbeterd, mede dankzij allerlei schakelende voedingen. Gebruik ik liever foliecondensatoren in de signaalweg. Ik vind het mooier klinken. Verder kan je er oeverloos over OHen, want "mooi" is een zeer rekbaar begrip .... maar gezien de vele positieve reacties ..... Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 hoofdbron CD? beetje prutsen en je tuner speelt je CD speler de kast uit. erg irritant maar wel waar. groet ?? Dat komt dan zeker door de nog kleinere bandbreedte bij radio, 15 kHz? Hetgeen uitgezonden wordt komt op zijn best van cd... Groet, Jacco Ho maar: niet te vergeten en niet te versmaden: live uitzendingen!!! Z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Jack Wat voor onderdelen zijn dat? Groet, Jacco Ha Jacco, Elco 's en zo Groet, Jack Maar elco's zijn toch soms nodig, zeker in niet-gebalanceerde ontwerpen? Dan kun je maar beter goede nemen. Groet, Jacco Ha Jacco, Hoewel elco's de laatste 25 jaar enorm zijn verbeterd, mede dankzij allerlei schakelende voedingen. Gebruik ik liever foliecondensatoren in de signaalweg. Ik vind het mooier klinken. Verder kan je er oeverloos over OHen, want "mooi" is een zeer rekbaar begrip .... maar gezien de vele positieve reacties ..... Vriendelijke groet, Jack Laat ik nu altijd gedacht hebben dat foliecondensatoren elco's waren. Bij Phillips maken ze die dingen namelijk van aluminiumfolie, papier en pycrinezuur, stopppen dat in aluminium tubes en heten dan elo's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 nee Jacco, naar mijn mening doordat de kwaliteit van het stukje versterker in de CD speler (nog) beperkt wordt door wat om de transistoren heen zit, en bij de tuner in mindere mate door de aanpassingen. het versterkertje doet het gewoon beter. dat geeft vermoedelijk ook aan wat het potentieel is van de CD speler, die nu onderhanden is bij Bas de Vries. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 nee Jacco, naar mijn mening doordat de kwaliteit van het stukje versterker in de CD speler (nog) beperkt wordt door wat om de transistoren heen zit, en bij de tuner in mindere mate door de aanpassingen. het versterkertje doet het gewoon beter. dat geeft vermoedelijk ook aan wat het potentieel is van de CD speler, die nu onderhanden is bij Bas de Vries. groet Je zoekt nu de oorzaak van een verschil, waar je persoonlijke smaak aan ten grondslag ligt (je vindt de tuner beter klinken) op technisch gebied. Terwijl lang en breed bekend is dat de beste tuner het nog altijd slechter doet dan de slechtste CD speler op alle punten. Het enige dat je dan kunt doen, is bewust vervorming toevoegen in de uitgangstrap van de CD speler (ofwel de CD speler net zo slecht proberen te maken als de tuner) om zo de klank te halen die je mooi vindt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ER EE Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Probeer een Kenwood KT1100 te krijgen, een referentie tuner. Ziet er goed uit, heeft ook een opvolger, de KT1100D ( digitaal). Kijk iemand die echt weet waar hij het over heeft. Als het je om gevoeligheid van ontvangst gaat, dan is dat inderdaad je tuner: de KT1100D is volgens mij de laatste Kenwood tuner met een afstemcondensator in combinatie met een digitale frequentie-aanduiding. Favoriet bij FM-DX'ers. Destijds was ik bij een rechtstreekse vergelijking met een 3x zo dure dikke Revox. Conclusie: Revox wat mooier geluid, maar stukken ongevoeliger dan de Kenwood. DX'ers slopen vaak het muting circuit er meteen uit. ER EE Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Laat ik nu altijd gedacht hebben dat foliecondensatoren elco's waren.Bij Phillips maken ze die dingen namelijk van aluminiumfolie, papier en pycrinezuur, stopppen dat in aluminium tubes en heten dan elo's. Ha CJ Zonder zuur dus..... op www.wima.com en de wikipedia kun je er alles over lezen. Die Philips elco's of BC zoals ze nu heten gebruik ik wel graag in de voeding en/of op plekken waar ze de voeding bufferen. Goed, niet duur en makkelijk hier verkrijgbaar. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Kijk iemand die echt weet waar hij het over heeft. Ha ER EE, Ik heb er ook een en vind het tot nu toe een "rampentuner" kan hem niet fatsoenlijk afregelen, hij staat continu 0,1 mhz naast de frequentie. Weet jij misschien hoe dat moet? want potentie heeft deze tuner zeer zeker, de ontvangst is erg goed en de stereo-decoder is zeer fraai gemaakt en meet zeer goed. Als ik het probleem kan oplossen kan het niet alleen een DX maar ook een zeer muziekale tuner worden. Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robbie b Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Kijk iemand die echt weet waar hij het over heeft. Ha ER EE, Ik heb er ook een en vind het tot nu toe een "rampentuner" kan hem niet fatsoenlijk afregelen, hij staat continu 0,1 mhz naast de frequentie. Weet jij misschien hoe dat moet? want potentie heeft deze tuner zeer zeker, de ontvangst is erg goed en de stereo-decoder is zeer fraai gemaakt en meet zeer goed. Als ik het probleem kan oplossen kan het niet alleen een DX maar ook een zeer muziekale tuner worden. Met vriendelijke groet, Jack Jack, het lijkt erop dat je een klein alignment nodig hebt. Door het verlopen van wat coils en condensatoren heb je een kleine verschuiving gekregen in de afsteming. Ik heb het zelf gehad met een ONKYO T9090 MK1, na 22 jaar trouwe dienst. Wat je zelf kunt doen, als je het aandurft, is het zelf licht bijregelen van het ontvangst gedeelte. Stem hiervoor af op een wat zwakkere zender waar je de uitzend frequentie van weet, stem dan exact af op die uitzendfrequentie, niet op maximale ontvangst dus! Nu verdraai je heel voorzichtig de verschillende variabele condensatoren en spoelen/coils tot dat je een beste ontvangst hebt. Gebruik hier overigens niet magnetische schroevendraaiers voor. Meestal heb je bij zulke kleine afwijkingen niet meer dan een kwartslag nodig. Je hebt er wel een service manual voor nodig om te bepalen welke spoelen en variabele condensatoren je kunt inregelen. Je kunt natuurlijk ook de tuner wegbrengen en af laten regelen. Er zijn alleen niet veel bedrijven meer die dat doen/kunnen. Reken dan op tussen de 100 en 200 euro. Naast de ONKYO heb ik de KENWOOD KT3300 en kan eerdere berichten echt bevestigen dat de hele top serie van kt990 tot 3300 goed klinken en waarbij ook voldoende klankmatige modificaties mogelijk zijn. Moet daarbij meteen zeggen dat in de jaren 70 het maken van een tuner beschouwd werd als een echt kunstwerk, zoals de typen KT6500/KT7500 en de LT02. Zo worden/werden ze niet meer gemaakt. Alleen in het extreem hoge prijs segment MagnumDynalab of McIntosh. succes Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 juni 2006 Report Share Posted 10 juni 2006 Ik heb nog een Yahama staan die verloopt maw niet op de zender blijft staan. Is dat nog te verhelpen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 10 juni 2006 Report Share Posted 10 juni 2006 Het gaan verstellen van de trimmers is niet aan te raden. Wat je wel zelf kan doen is deze schoonmaaken met Kontakt TUNER 600. Meestal is het enkel stof dat de trimmers ontregelt. Met dit schoonmaakmiddel in spuitbusvorm lukt het vrijwel altijd alles weer netjes op de rails te krijgen en je hoeft niet zelf aan de trimmers te draaien. Mocht dat niet baten, dan kun je nog altijd overwegen om de tuner weg te brengen voor een nieuwe afregeling. Ik denk wel dat het kostbaar is en dat niet iedere reparatiezaak de benodigde apparatuur in huis heeft. Ik zou me er iig niet zo druk over maken als de frekwentie niet klopt met wat de zenderlijst aangeeft Als de zender verloopt (meestal analoge tuners) werkt dit goedje ook. Er zit in deze tuners meestal een afstemcondensator (2 kammen die in elkaar draaien) Deze schoonmaken kan helpen. Helpt dat niet, dan is er helaas meer aan de hand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts