Jump to content

Kabels bij Picoso

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

De datum: zaterdag 8 juli 2006

de locatie: provincie Groningen/"studio Picoso"

het onderwerp: de bekabeling( luidsprekerkabels)

Max. aantal deelnemers : 10

De te gebruiken apparatuur is de mooie JK-set van Picoso, de kabels voor het vergelijk (in welke soort of maat dan ook) moeten ingebracht worden.

vanaf 10u30 is men welkom; aanvang uiterlijk 13u00

voor gezamenlijk rijden moet men eventueel onderling iets zien te regelen; er is gelegenheid voor het draaien van CD, SACD, DVD en vinyl; evt eigen muziek meebrengen is natuurlijk mogelijk.

Lijst van belangstellenden:

1 Picoso (gastheer)

2. Ome Henk

3 Sodejuu

4 Hansko

5 Blue Tube

6 Dan2Listen

7 Kees Onrust (hififorum)

8 Jaap47 (hiforum)

9 Hans van Liempd

10 Arjen de Goeij

11 Ruud

12 Speedy Andre

14 ;) Kraus vonBentinck

Aanvulling van Picoso op de sessie:

Hoi allen,

Bedankt Kraus voor het aanmaken van het draadje.

Het oorspronkelijke plan was een aantal luidsprekerkabels te vergelijken. Maar er is meer mogelijk. Tegelijk leert de ervaring op dit soort thema-bijeenkomsten dat er al snel een overdosis aan te testen items wordt opgenomen in een sessie. Dat leidt dan nogal eens tot de frustratie dat de luisteraars nauwelijks toekomen aan muziek luisteren.

Laten we maar beginnen met het oorspronkelijke plan: luidsprekerkabels.

Wat ik in te brengen heb, naast eenvoudig koperdraad:

Van den Hul:

- Revelation

- Inspiration

JK acoustics:

- type III

Deze kabels kan ik laten horen t/m triwire configuratie. Mijn voorstel is in een luister'test' uit te gaan van biwire - zoals de Reference 1 & 2 die mogelijkheid biedt.

Mocht er alleen monowire kunnen worden gedraaid met door anderen in te brengen kabels dan is mijn voorstel alleen te luisteren met de JK Reference 1 - het monitor deel.

Wie wil meten aan kabels - de betrokkene is zeer welkom, maar het boeit mij niet zo heel erg. Karakteristieken van kabels zijn ook wel op het internet terug te vinden.

De context waarin we spelen: Studio Picoso

John Picoso

He Kraus,

Ik had gisteren contact met Dan2listen en hij wil ook graag mee. Volgens mij had ook gereageerd op de topic maar door veel rommel daar zou je dit over het hoofd gezien hebben.

Grote voordeel is dat ik bij hem blijft overnachten, vandaar dat ik en Dany samen willen komen.

Wij komen dus op 8 juli

Thanks.

Hank

8 of 15 juli is mij om't even. In het geval van 8 juli kan ik wel met Hans carpoolen. Anders zal ik denk ik alleen moeten rijden. Wordt er ook rekening mee gehouden dat er nogal wat kilometers afgelegd moeten worden mijnerzijds? (dus liever niet op 10:00u 's morgens beginnen).

Ik kan wel wat kabelwerk meebrengen. Als LS heb ik een set Audioquest Forest Biwire (2 x 4

Beste kraus,

Mijn voorkeur gaat inmiddels uit naar 8/7 daar ik 16/7 met vakantie ga.

Ik kan alleen meenemen single wire Kimber Monocle X 2x3m.

Ik woon in Haaften (vlakbij de A2, bij Zaltbommel) Kan dus altijd met mensen af spreken die langs Zaltbommel-Utrecht rijden. Om te carpoolen. Wil ook best zelf rijden.

Hoe regelen we dit?

Hansko

Picoso (gastheer)

Ome Henk

Sodejuu

Hansko (8-7)

Blue Tube (8-7)

Kees Onrust (hififorum, geen voorkeur)

Hans van Liempd (kan onder voorbehoud alleen 8-7)

Arjen de Goeij

Kraus vonBentinck (voorkeur 8-7)

Picoso (gastheer)

Ome Henk (Sneek)

Sodejuu (Roermond)

Hansko (8-7) (Haaften)

Blue Tube (8-7) (Hilversum)

Kees Onrust (hififorum, geen voorkeur) (ca 10km van de luisterplek)

Hans van Liempd (kan onder voorbehoud alleen 8-7) (Schijndel)

Arjen de Goeij (Purmerend)

Kraus vonBentinck (voorkeur 8-7) (Schiedam)

Ik heb er ff de woonplaatsen bijgezet :rolleyes:

Ik zou met wat omweg via Haaften en Hilversum kunnen rijden. Voor Sodejuu wordt het dan wel 'n stoptrein... (maar wel gezellig). Wanneer we af kunnen spreken in de buurt van de snelweg moet het te doen zijn.

Is de datum al bekend...??

:)

Ik vermoed dat het de 8e wordt maar dat zal Picoso moeten beslissen; ik heb hem die datum echter zien vermelden op hififorum.

Hoi allen,

Het wordt inderdaad de 8-ste juli - dan kunnen de meeste mensen komen.

Ik zal hier proberen vandaag nog wat meer helderheid te scheppen over het 'test-deel' van de dag - een vergelijk van luidsprekerkabels (laten we ons daar wat het testd-deel betreft maar toe beperken)

Ik vermoed dat het de 8e wordt maar dat zal Picoso moeten beslissen; ik heb hem die datum echter zien vermelden op hififorum.

Hoi allen,

Het wordt inderdaad de 8-ste juli - dan kunnen de meeste mensen komen.

Ik zal hier proberen vandaag nog wat meer helderheid te scheppen over het 'test-deel' van de dag - een vergelijk van luidsprekerkabels (laten we ons daar wat het testd-deel betreft maar toe beperken)

Weer iets om naar toe te leven.... :D

Ik kan uiteraard mijn zelfgevlochten kabels meebrengen.

Ik heb er verschillende versies van:

1. een biwire breede set (32 draadjes) met pen aan versterkerzijde en klembananen aan de andere zijde.

2. een smalle set (20 draadjes) met klembananen aan beide zijden.

3. een breede set (36 draadjes) met aan een zijde gaffels en aan de andere zijde klembananen.

Nummer 1 is van een iets ander materiaal en klinkt daardoor ook iets anders dan de andere twee.

Allemaal ongeveer 2 m lang.

Ik kan dus single-, bi-, en triwire maken, mits de versterker en luidsprekeraansluitingen dit toelaten.

Muziek....

Voor mij wordt dat al gauw "tingeltangel" verschillen in kabels hoor ik nu eenmaal het best met pulsrijke muziek. Bovendien heb ik weinig ervaring met het vergelijken met klassieke muziek. Maar ik denk dat de klassieke inbreng er zeker zal komen.

Ik zou met wat omweg via Haaften en Hilversum kunnen rijden. Voor Sodejuu wordt het dan wel 'n stoptrein... (maar wel gezellig). Wanneer we af kunnen spreken in de buurt van de snelweg moet het te doen zijn.

Is de datum al bekend...??

Beste hans,

Ik heb je een PB gestuurd om af te stemmen hoe we carpoolend richting Groningen kunnen

Groet

Hansko

Even een lijstje met mogelijk te testen kabels.

Start met dikke koperdraad

Mijn voorstel is: biwire op Reference 1 & 2

Zomaar een handvol kabels.

- eenvoudige koperkabel LS-draad

- JK acoustics type III

- VDH Inspiration zonder aardedraad lead

- VDH Inspriation met aardedraad lead

- VDH Revelation

- Kimbel Monocle X, single-wire (Hansko)

- Statement NBS Monitor LS kabel, single- of bi-wire? (Arjen de Goeij)

- Audio Forest Biwire, bi-wire (Sodeju)

- MIT Terminator 2, single-wire (Sodeju)

- Hans van Liempd gevlochten kabel (Hans, kies maar eentje uit met biwire configuratie uit)

Praktische zaken: op zowel de versterker als de luidsprekerterminals kunnen 'klem'bananen als spades worden gebruikt. De JK Reference monitor heeft een bi-wire ingang die is kortgesloten met vergulde koperen bruggen.

Single wires zouden we kwijt kunnen door te beginnen met alleen luisteren naar de Reference 1 monitor deel van de luidspreker.

Gezien de hoeveelheid opties en de praktische uitvoerbaarheid zullen we misschien het aantal op te nemen kabels in de 'test' moeten beperken.

@Kraus:

In de lijst van de andere topic stond ook nog Niels 007 - ik weet niet of hij nog interesse heeft. Ik reken mezelf als deelnemer maar niet mee - die 11 of 12 mensen moet wel kunnen - al zullen dan wel een paar mensen redelijk ver off-axis belanden. En we moeten zien hoeveel deelnemers er natuurlijk feitelijk zullen kunnen zijn. Misschien durante de test, maar vooral daarna kunnen de luisteraars volop van plaats wisselen.

@Hans:

We zullen tingel-tangel vermijden - en iets lekker dynamisch uitzoeken. Daar zal een stuk klassiek bij zitten (opening Rachmaninoff pianoconcert nr 1 of stukje uit Strawinsky's vuurvogel of stukje Sjostakovitsj), een stukje bigband lijkt me wel aardig (ik heb wel wat moois van GRP-label), en een stuk pop (iets van Live met uitersteten misschien?).

Ik moet even weten hoever de versterker(s) van de speakers afstaan, dus hoeveel kabellengte er dus minimaal nodig is. Dan weet ik ook welke kabel ik mee moet nemen.

Arjen,

Ik speel met monoversterkers. Deze staan direkt naast de luidsprekers; kabellengtes vanaf 1 a 1,5 meter voldoen.

Ik moet even weten hoever de versterker(s) van de speakers afstaan, dus hoeveel kabellengte er dus minimaal nodig is. Dan weet ik ook welke kabel ik mee moet nemen.

Arjen,

Ik speel met monoversterkers. Deze staan direkt naast de luidsprekers; kabellengtes vanaf 1 a 1,5 meter voldoen.

Okay, dan neem ik wel een setje NBS Monitor I single wired (1,2m) mee, NBS Monitor III bi-wired (1,8m) was ook nog een optie maar gezien het grote aantal kabels wat we al hebben is het wel goed zo.

Heeft men een mening over mijn luidsprekerkabeltestopzetidee? Ik vind het zelf nogal slim :D

Beste Kraus,

Ben nooit bij iedere sesies geweest, maar dit lijkt me een leuke aanpak. Alleen niet te veel kabels vergelijken, want anders wordt je vlgs mij gek.

Cd's zijn voorhanden neem ik aan. Ik heb nog een fantastische opname van de vuurvogel van Str. (Boulez/DGG) Zeer geschikt om te testen is track 13.

Maar natuurlijk zijn er 1000 andere mogelijkheden.

Heeft men een mening over mijn luidsprekerkabeltestopzetidee? Ik vind het zelf nogal slim :D

Je wilt 3 kabels blind testen. De volgorde hiervan moet normaal verdeeld zijn. Ik weet alleen niet hoeveel trials je zou moeten doen om het betrouwbaar te laten zijn. Ofwel gokkans elimineren.

Groet,

Jacco

Beste Kraus,

Dat is aardig want het gaat uit van het principe 2 horen meer dan 1(?)
Dat is leuk, maar het geeft je nog niet het recht daaruit een stelligheid te formuleren. Het bewijst niets zogezegd.

Welke van de 4 heeft men blind gehoord?
Dat is niet zo moeilijk, kans van een kwart dat je het goed hebt. Op zich een leuke test, maar het geeft geen zekerheid.

Groet,

Jacco

Zekerheid is geen illusie. Daar heb je testen voor. En 4 kabels is ook veel te veel, je zou het met 2 moeten doen.

Groet,

Jacco

Laten we er aub geen wetenschappelijk verantwoorde test sessie van maken. Als dat al mogelijk is. Moeten we eerst worden geselecteerd op het hebben van dezelfde oren.

Dat moeten de techneuten dan maar zelf organiseren.

[...]

Moeten we eerst worden geselecteerd op het hebben van dezelfde oren.

[...]

Wat is dat nu weer voor vreemde opmerking cq voorwaarde?

Kraus wilde het zelf, een test uitvoeren. Hij had er zelfs een leuke naam voor bedacht. Ik zei alleen dat dat geen test is waaruit je conclusies mag trekken.

Groet,

Jacco

Er wordt al langer naar een vorm van testen gezocht die als bevredigend wordt ervaren; bij vorige sessies ging het zus en dan weer zo; nu is zus weer eens aan de beurt :D

In het kader van stilstand is vooruitgang moeten we toch maar blijven proberen om tot voortschrijdend inzicht te komen.

De bijeenkomst duurt een paar uur; een klein uurtje voor een beetje serieus opgezette test in welke vorm dan ook is wel 1 van de bedoelingen van de bijeenkomst.

En ik probeer mijn steentje bij te dragen aan dat Voortschrijdend Inzicht. Gezellig met elkaar keuvelen en met meerdere mensen tegelijk naar kabels luisteren en daar consensus over krijgen, is geen voortschrijdend inzicht. Dat is blijven hangen. Het is alleen de eerste stap, maar om echt uitspraken te kunnen doen, is meer nodig. Je moet er op de een of andere manier voor zorgen dat je enkel en alleen op je gehoor moet vertrouwen. Dat is nu net het missende puzzlestukje.

Groet,

Jacco