Jump to content

Kabels bij Picoso

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Dat enkel en alleen op het gehoor vertrouwen komt dan toch bij het laatste stukje blind luisteren? Daarna moet iedereen zeggen welke kabel er is beluisterd, dat geeft ook een score van x %;

De gokkans is dan 25% maar bij een groep van 10 man en 70-80% noemt de juiste kabel, dat is volgens mij ook statistisch een relevante uitslag. Je mag dan concluderen dat de kabel significant verschilt van andere kabels ( voor het gehoor van een "gemiddeld" panel)

Slaagt men er niet in een kabel te herkennen (<30% juiste uitslagen) dan kun je concluderen dat het panel niet erg kan luisteren en/of dat de verschillen tussen de kabels klein zijn.

Zou je nog een tweede kabel beluisteren en de uitslagen pas na de tweede blindronde optellen en bekend maken, dan kun je al heel wat meer zeggen, over de kabels en over het panel

Ja, ik begrijp wel wat je wilt. Je draait het alleen om. Maar goed, ik kan me voorstellen dat er toch een geldige uitslag uit kan komen. Maar is 10 man dan genoeg? Dat zou je moeten doorrekenen. Ook zou je een grens moeten stellen voor significant verschil, dat ligt hoger dan 90 % dacht ik. Maar je kunt je eigen maatstaf definieren, maar dan moet je die er wel bij vermelden.

Ik ga er nog eens over nadenken. Ik ken eigenlijk het preciese statistische model achter een gewone blind test ook niet.

Groet,

Jacco

Misschien dat er wat meer blind test mensen kunnen reageren, het lijkt me zinvol. Ik vond een interessante site voor de binomiale verdeling, hear dus, en onderaan de pagina staat een handig calculatortje. Ik vul hierin in kans (p) op succes 0.25 bij vier kabels, n is het aantal onafhankelijke experimenten en stel dit op 10 (deelnemers). Blijft over de parameter k. Ik ben volgens mij geinteresseerd in de kans dat een stel aapjes de test goed doorstaat. De kans dat een aapje meer dan 8 goede antwoorden geeft, is nihil. De kans dat de groep aapjes meer dan 5 (=k) goede antwoorden geeft, is 1.97 %. Dit zou wat mij betreft de grens kunnen zijn. 6 of meer goede antwoorden dus bij 10 deelnemers.

Of zit ik helemaal fout?

Groet,

Jacco

Ik denk dat je wel in de buurt zal zitten; zo moeilijk is die berekening niet tenslotte.

Het zou bevorderlijk zijn voor een juiste uitslag als je de boel anonimiseert, dwz dat je op een verder ongemerkt formuliertje alleen maar een vakje aankruist wat je denkt gehoord te hebben. Ga je de uitslag totaliseren dan kun je niet meer zien wie er goed of slecht scoorde in de test. Een soort competitie-element in de test vertroebelt de uitslag of is in ieder geval een storend element in de beoordeling. Je bent dan bevrijd van prestatiedruk en dat is dan gewoon 1 variabele minder. Achteraf kun je altijd voor jezelf nagaan of je het er goed hebt afgebracht of niet.

Volgens mij hebben we Jacco nodig als neutrale arbiter. Kunnen we ook niet na-apen :D

Misschien dat er wat meer blind test mensen kunnen reageren, het lijkt me zinvol. Ik vond een interessante site voor de binomiale verdeling, hear dus, en onderaan de pagina staat een handig calculatortje. Ik vul hierin in kans (p) op succes 0.25 bij vier kabels, n is het aantal onafhankelijke experimenten en stel dit op 10 (deelnemers). Blijft over de parameter k. Ik ben volgens mij geinteresseerd in de kans dat een stel aapjes de test goed doorstaat. De kans dat een aapje meer dan 8 goede antwoorden geeft, is nihil. De kans dat de groep aapjes meer dan 5 (=k) goede antwoorden geeft, is 1.97 %. Dit zou wat mij betreft de grens kunnen zijn. 6 of meer goede antwoorden dus bij 10 deelnemers.

Of zit ik helemaal fout?

Groet,

Jacco

Een blindtest met 4 kabels is volgens mij ook niet goed mogelijk..... je zal het met 2 kabels moeten doen, waarin je bijvoorbeeld slechts 1 op de 4 keer werkelijk de kabel vervangt en 3 keer doet alsof (of je hebt 3 dezelfde kabels, ook prima). Herhaal deze actie een keer of 10 met 10 man en je hebt een goed beeld of er nu wel of geen verschillen waarneembaar zijn.

Of zit ik helemaal fout?

Groet,

Jacco

Een blindtest met 4 kabels is volgens mij ook niet goed mogelijk..... je zal het met 2 kabels moeten doen, waarin je bijvoorbeeld slechts 1 op de 4 keer werkelijk de kabel vervangt en 3 keer doet alsof (of je hebt 3 dezelfde kabels, ook prima). Herhaal deze actie een keer of 10 met 10 man en je hebt een goed beeld of er nu wel of geen verschillen waarneembaar zijn.

Kun je hier een berekening van geven waaruit blijkt dat een stel aapjes het net zo goed doen of significant slechter?

Groet,

Jacco

De reden dat ik zou gaan is dat het tot dusver altijd erg gezellig is om 'internetmensen' in het echt te ontmoeten, en het kan nooit kwaad eens wat andere spullen te horen. Met een bak leut en een plak cake en het is succes verzekerd.. :) Jammer dat het niet toch stiekum de 15e is..

Of zit ik helemaal fout?

Groet,

Jacco

Kun je hier een berekening van geven waaruit blijkt dat een stel aapjes het net zo goed doen of significant slechter?

Groet,

Jacco

:lol::lol::lol::lol::lol:

Of zit ik helemaal fout?

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

:lol::lol::lol::lol::lol:

Goede genade, ik heb hier met een debiel te doen. Het is een gesloten vraag, de zin begint met een werkwoord. Het antwoord is dus of "ja" of "nee". Een berg smiley's is dus geen optie.

Wat is het nu? Ja of nee?

Groet,

Jacco

Herhaal deze actie een keer of 10 met 10 man en je hebt een goed beeld of

Is dat nog wel menselijk :confused:

Nee. Ik denk dat er dan wellicht 1 luistert (vast degene die de kabels verwisseld) en de anderen buiten (zogenaamd) 'een peukje gaan roken' :D

Geef ze eens ongelijk. :D

Het sociale gebeuren vindt dan gewoon buiten plaats. :D

Toch niks mis mee. Plakje cake erbij. ;)

John van Gent (ja die van de interlinks) heeft sinds kort ook een zeer betaalbare LS kabel, single wired.

Hij is bereid een test set in te brengen, die ik dan kan meenemen.

Lijkt me een leuk idee, mits natuurlijk inpasbaar en als de andere deelnemers het ermee eens zijn.

John van Gent (ja die van de interlinks) heeft sinds kort ook een zeer betaalbare LS kabel, single wired.

Lijkt me een leuk idee, mits natuurlijk inpasbaar en als de andere deelnemers het ermee eens zijn.

Koper/Zilver?

Zilver?

Zilver/Goud?

:confused:

Koper/Zilver?

Zilver?

Zilver/Goud?

:confused:

Meer info over de LS kabel van John van Gent

De opbouw van de LS-Kabels is als volg:

Daar wordt de zelfde geleider voor gebruikt als van de versie

Voor de deelnemers die kabels willen inbrengen, even de feitelijke situatie voor het bi-wiren van de Ref 1 en Ref 2 ingangen: zie plaatje.

JKrefAchterzijde.JPG

Tussen de twee terminals zit een afstand van om en nabij 80 cm.

Beste John,

Voor single wire moet er dus gebrugd worden. Heb jij deze voor de JK's?

Mijn bruggen passen zeker niet.

Heb je een oplosing?

Als er nog plaats is of komt, dan wil ik wel een zeer onverantwoorde luistertest meemaken :rolleyes:

Vervoer (van de zaak) kan ik niet gebruiken omdat ik Zalm beloofd heb alleen zakelijk te rijden met het koekblik :)

Ik kan wel met m'n eigen karretje naar De Meern gaan :huh:

Andr

Mijn kabels passen...

.

.

.

.

achterop de speakers.

Nu de versterker nog.... :confused:

Misschien is het ook leuk eens verschillen tussen single-wire- bi-wire en triple-wire te kunnen horen.??? Of is daar geen tijd meer voor.

:)

Hans,

De ingangen op de eindversterkers bestaan uit WBT's waar zowel banaanpluggen in passen, als ook spades.

HSUltimateBack.jpg

Mono, bi-wire, triple-wire experiment - als er ruimte voor is, prima.

Voor de deelnemers die kabels willen inbrengen, even de feitelijke situatie voor het bi-wiren van de Ref 1 en Ref 2 ingangen: zie plaatje.

JKrefAchterzijde.JPG

Tussen de twee terminals zit een afstand van om en nabij 80 cm.

Beste John,

Voor single wire moet er dus gebrugd worden. Heb jij deze voor de JK's?

Mijn bruggen passen zeker niet.

Heb je een oplosing?

Hansko,

Omdat ik tri-wire speel heb ik de brugjes er nu niet tussenzitten, maar vanzelfsprekend heb ik de bij de Reference 1 horende vergulde koperen strips als brug beschikbaar.

Lijst van belangstellenden:

1 Picoso (gastheer)

2. Ome Henk

3 Sodejuu

4 Hansko

5 Blue Tube

6 Dan2Listen

7 Kees Onrust (hififorum)

8 Jaap47 (hiforum)

9 Hans van Liempd

10 Arjen de Goeij

11 Ruud

12 Speedy Andre

14 Kraus vonBentinck

Bijgelovig Eric...?? :huh:

Mijn kabels passen...

.

.

.

.

achterop de speakers.

Nu de versterker nog.... :confused:

Misschien is het ook leuk eens verschillen tussen single-wire- bi-wire en triple-wire te kunnen horen.??? Of is daar geen tijd meer voor.

:)

Hans,

De ingangen op de eindversterkers bestaan uit WBT's waar zowel banaanpluggen in passen, als ook spades.

HSUltimateBack.jpg

Mono, bi-wire, triple-wire experiment - als er ruimte voor is, prima.

Voor die aansluitingen kan ik ook wel triple-wire maken. Helaas is de dubbele kabel van iets ander materiaal.. n.l. koper met PVC isolatie ipv vertint koper met PVC/PA isolatie.

Thuis hoor ik het verschil wel... Ik ben benieuwd... ;)