Sofa Posted 6 juni 2006 Report Share Posted 6 juni 2006 Hallo, Ik hoor hier vaak mensen vertellen dat de beste luisterpositie in het midden is van de speakers (volgens een gelijkbenige driehoek). Mijn ervaring is dat dit net de slechtste plaats is. Ik betrap mij er vaak op dat als ik eens lekker goed naar muziek (niet naar de klank!) wil gaan luisteren, dat ik steeds ver van de speakers ga en ver uit het center. Dit is volgens de boekjes zo fout als maar kan zijn, maar daar heb ik wel steeds het meeste genot. Ik erger mij vaak aan de verschrikkelijke stereo opnames. Een piano die enkele meters breed is. Een viool met een meterslange hals.... . En 99% van de opnames zijn zo opgenomen. Om die reden heb ik er bijvoorbeeld geen enkel probleem mee om de mono schakelaar in te drukken. Zeker bij solo instrumenten (cello suites van Bach, ....). Door mij uit het center te plaatsen en ver van de speakers wordt dit effekt weggefilterd en kan ik ongestoord genieten. Dit is niet zo bij mij thuis alleen. Ook bij andere installaties is dat. Shoot me ............. Sofa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 juni 2006 Report Share Posted 6 juni 2006 Het hangt van verschillende dingen af, denk ik. Ik heb zelf een multikanaals set, maar ik kan van stereo set's wel iets vergelijkbaars herinneren. Zelf ga ik het liefst richting keuken zitten (met mijn rug richting geluid) en dan bepalen of de onderlingen verhoudingen kloppen. Als dat vanaf deze plaats overtuigend goed klinkt, dan ben ik tevreden. Maar het is een kwestie van smaak zijn. En van een niet dode reproductieruimte. Misschien kun je slecht tegen indirect geluid. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 6 juni 2006 Report Share Posted 6 juni 2006 Dit is volgens de boekjes zo fout als maar kan zijn, maar daar heb ik wel steeds het meeste genot. Er zijn ook boekjes waarin dit zelfs wordt gepropageerd, speakers zover mogelijk in de hoeken, 45 graden ingedraaid, waarbij het in een groot deel van de ruimte zeer plezierig luisteren is. NB is niet met elke speaker uitvoerbaar, zal er afstand vanuit de hoek genomen moeten worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 juni 2006 Report Share Posted 6 juni 2006 In mijn A&T dagen heb ik geleerd dat de speakers dusdanig ingedraaid moesten worden dat ze kruisten op 1 m voor de luisterplek. Ook geleerd daar dat als een muziekstuk stereotechnisch goed in elkaar zit, dat je dat al van een afstand kan horen. Daar ben ik het nog steeds mee eens. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 7 juni 2006 Members Report Share Posted 7 juni 2006 Mijn luidsprekers staan zo'n twee en halve meter uit elkaar, en de zgn sweetspot bevind zich op 4 meter afstand. Ik zit echter heel vaak aan de eet-tafel, waar mijn laptop staat. Dit is op ongeveer 11 meter afstand van de luidsprekers, en toevallig wel in het midden hiervan. Nu komt het misschien door het formaat van mijn luidsprekers, maar buiten het zgn 3-d plaatje is de klank eigenlijk net zo lekker, en op een flink volume soms nog veel indrukwekkender. Ook zit je dan niet zo te schuiven en te zoeken of er misschien iets niet zou kloppen, of voor verbetering vatbaar. Het is alleen zo'n pokke-eind lopen met die huidige generatie LP's met slechts 2 of 3 nummers per kant... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Hallo, Ik hoor hier vaak mensen vertellen dat de beste luisterpositie in het midden is van de speakers (volgens een gelijkbenige driehoek). Mijn ervaring is dat dit net de slechtste plaats is. Ik betrap mij er vaak op dat als ik eens lekker goed naar muziek (niet naar de klank!) wil gaan luisteren, dat ik steeds ver van de speakers ga en ver uit het center. Dit is volgens de boekjes zo fout als maar kan zijn, maar daar heb ik wel steeds het meeste genot. Ik erger mij vaak aan de verschrikkelijke stereo opnames. Een piano die enkele meters breed is. Een viool met een meterslange hals.... . En 99% van de opnames zijn zo opgenomen. Om die reden heb ik er bijvoorbeeld geen enkel probleem mee om de mono schakelaar in te drukken. Zeker bij solo instrumenten (cello suites van Bach, ....). Door mij uit het center te plaatsen en ver van de speakers wordt dit effekt weggefilterd en kan ik ongestoord genieten. Dit is niet zo bij mij thuis alleen. Ook bij andere installaties is dat. Shoot me ............. Sofa. mee eens, mijn luisterdriehoek is 2,5 meter breed en 3,5 meter diep. ook ik erger me aan de hele brede piano's, orgels, kamerorkesten. (ook ben ik tegenwoordig niet meer zo'n audiofiele luisteraar, ik zet mezelf neer waar ik wil en luister daar mijn muziek, of dat nou de sweetspot is of niet , als ik de muziek maar hoor.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Mijn favoriete luisterplaats is op de bank, ongeveer 4 meter vanaf de luidsprekers, die ook op ongeveer 4 meter uit elkaar staan. Maar daar kies ik dan voor, voor de plaats en de soort muziek. Vanmorgen was mijn favoriete plaats in de badkamer waar Toto keihard de regen in Afrika bezong, terwijl ik mij aan het schrobben was. Klonk toch wel lekker Afgelopen weekend wandelde ik bij mijn lief binnen, waar jongste dochterlief naar Pinkpop zat te koekeloeren. Op het podium een aantal bavianen die springend en dansend krijsten of ze werden gekeeld. Een onafzienbare horde had het blijkbaar de moeite waard gevonden om tegen betaling van een handvol muntjes dit tafereel gade te slaan, onderwijl ritmisch met de armen in de lucht zwaaiend. Kijk, op dat moment is mijn favoriete luisterplek ergens heel ver achterin de tuin Met opgewekte groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Mijn favoriete luisterplaats is op de bank, ongeveer 4 meter vanaf de luidsprekers, die ook op ongeveer 4 meter uit elkaar staan.Maar daar kies ik dan voor, voor de plaats en de soort muziek. Vanmorgen was mijn favoriete plaats in de badkamer waar Toto keihard de regen in Afrika bezong, terwijl ik mij aan het schrobben was. Klonk toch wel lekker Afgelopen weekend wandelde ik bij mijn lief binnen, waar jongste dochterlief naar Pinkpop zat te koekeloeren. Op het podium een aantal bavianen die springend en dansend krijsten of ze werden gekeeld. Een onafzienbare horde had het blijkbaar de moeite waard gevonden om tegen betaling van een handvol muntjes dit tafereel gade te slaan, onderwijl ritmisch met de armen in de lucht zwaaiend. Kijk, op dat moment is mijn favoriete luisterplek ergens heel ver achterin de tuin Met opgewekte groet Dierentuin Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 (...)Dierentuin Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 ergens heel ver achterin de tuin Dat is inderdaad de ideale luisterplaats (kun je ook nog stroom krijgen met verlengsnoer, dus is nog praktisch). Zo ver mogelijk van de muren van je huis af (akoestische problemen zijn dan veel minder erg). Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Ik ga voor de gelijkzijdige driehoek. Ik denk wel dat de akoestiek ook meespeelt in een erg kale kamer wil ik ook graag wat verder van de speakers. Overigens worden platen afgemixt in een gelijkzijde driehoek. Wanneer je het dus zou willen horen zoals het bedoeld is kun je ook het best je speakers zo opstellen. Maar meestal willen mensen helemaal niet horen zoals het bedoeld is. Dat is n.l. te confronterend. Dan lijkt het niet meer op muzak. Dan kun je geen boek lezen. dat is dus NIET mijn manier om naar muziek te luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hans10 Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Ik vind het zelf het lekkerst klinken als ik in de keuken zit, mijn set staat in de woonkamer. Bij een flink volume is het net alsof er een bandje in de kamer staat te spelen. Als ik dan in de kamer kom valt dit tegen, dan zie ik toch mijn mooie setje staan maar geen artiest te bekennen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Ik vind het zelf het lekkerst klinken als ik in de keuken zit, mijn set staat in de woonkamer. Bij een flink volume is het net alsof er een bandje in de kamer staat te spelen. Als ik dan in de kamer kom valt dit tegen, dan zie ik toch mijn mooie setje staan maar geen artiest te bekennen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Mijn favoriete luisterplaats is op de bank, ongeveer 4 meter vanaf de luidsprekers, die ook op ongeveer 4 meter uit elkaar staan.Maar daar kies ik dan voor, voor de plaats en de soort muziek. Vanmorgen was mijn favoriete plaats in de badkamer waar Toto keihard de regen in Afrika bezong, terwijl ik mij aan het schrobben was. Klonk toch wel lekker Afgelopen weekend wandelde ik bij mijn lief binnen, waar jongste dochterlief naar Pinkpop zat te koekeloeren. Op het podium een aantal bavianen die springend en dansend krijsten of ze werden gekeeld. Een onafzienbare horde had het blijkbaar de moeite waard gevonden om tegen betaling van een handvol muntjes dit tafereel gade te slaan, onderwijl ritmisch met de armen in de lucht zwaaiend. Kijk, op dat moment is mijn favoriete luisterplek ergens heel ver achterin de tuin Met opgewekte groet Ik ga binnenkort naar gragpop, vergeleken daarmee is pinkpop een braaf iets en de zanger van 1 van mijn favo bands Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Dit is volgens de boekjes zo fout als maar kan zijn, maar daar heb ik wel steeds het meeste genot. Er zijn ook boekjes waarin dit zelfs wordt gepropageerd, speakers zover mogelijk in de hoeken, 45 graden ingedraaid, waarbij het in een groot deel van de ruimte zeer plezierig luisteren is. NB is niet met elke speaker uitvoerbaar, zal er afstand vanuit de hoek genomen moeten worden. Mijn speakers staan niet in de hoek, maar zijn tegenwoordig wel flink ingedraaid (ongeveer 40 graden). Dit vind ik ook het plezierigste en geeft het minst hinderlijke reflecties (gezien de beroerde akoestiek) en ook geen overdreven brede piano's. Afhankelijk van de opname treed het stereobeeld toch wel in meer of mindere mate buiten de speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofa Posted 7 juni 2006 Author Report Share Posted 7 juni 2006 Als ik (eens per jaar) een dronken (of zotte) bui, muziek draai die past bij bovenstaande foto's, is de ideale luisterpositie toch het laatste van mijn zorgen. De rest van de installatie ook trouwens want die moet gewoon power kunnen geven. Met dergelijke muziek maakt het ook geen bal uit hoe het stereobeeld eruit ziet. Als je het maar in de buik voelt. Yep. Ik ben ook ooit jong geweest. Sinds mijn jeugd heb ik echter van klassiek gehouden en de laatste 10 jaar draai ik nog enkel dit. De meeste concerten die ik ga bekijken en beluisteren zijn trouwens ook klassiek. Als je enkele huiskamer concerten hebt meegemaakt, dan ben je heel snel ontnuchterd met die peperdure stereo waar je altijd zo trots op was. Vooral dat kl*te stereobeeld. En vaak ook overdreven laag. Wat niet wegneemt dat het toch steeds genieten is als de juiste muziek speelt. Maar dan moet het wel een beetje realistisch zijn. Dat de klank kilometers van het echte werk afzit, daar valt nog mee te leven. Maar dat het stereobeeld fout zit. Jakkes. Alsof er 1 wiel van een auto in de verkeerde richting draait. groeten, Sofa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 "Life" is natuurlijk in principe het beste, maar ..... - je moet wel op een goede plek in de zaal zitten, het mooist net achter het midden - dat geldt zeker voor versterkte muziek, wel eens in de buurt van een LS gezeten? - en dan die "echte" bas bij versterkte muziek, niet om aan te horen, ik krijg er pijn op mijn borst van - de treble en het geluidsniveau kon ook vaak wel een streepje af Met een goede installatie, een goede opstelling en goede opnamen kan je veel plezier hebben van je muziek thuis maar je moet wel zorgen dat er geen reus zingt in plaats van een zangeres en de bas te "echt" is. Als je dat soort dingen in huis haalt kan je maar beter niet in de luisterdriehoek gaan zitten. Overigens heb ik mijn speakers bijna twee meter van elkaar en zit ik dik buiten de luisterdriehoek. De speakers staan voor de rest helemaal vrij, pakweg 80 cm van achter en 70 cm ernaast. Met de gordijnen (half)dicht klinkt het weer een beetje beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 In mijn A&T dagen heb ik geleerd dat de speakers dusdanig ingedraaid moesten worden dat ze kruisten op 1 m voor de luisterplek. Niet elke speaker is ontworpen om ingedraaid te worden natuurlijk. De mijne klinken het best als ik ze precies recht laat staan. Ze staan 2 meter uit elkaar en ik luister op 2m80. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AudioBill Posted 19 juni 2006 Report Share Posted 19 juni 2006 Zijn er op het web pagina's waar op je kunt zien hoe speakers moeten staan? Dus bijvoorbeeld ingedraaid of niet? Ik heb bv de Sch Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 juni 2006 Report Share Posted 19 juni 2006 (edited) In mijn A&T dagen heb ik geleerd dat de speakers dusdanig ingedraaid moesten worden dat ze kruisten op 1 m voor de luisterplek. Niet elke speaker is ontworpen om ingedraaid te worden natuurlijk. De mijne klinken het best als ik ze precies recht laat staan. Ze staan 2 meter uit elkaar en ik luister op 2m80. Oh, dat zal zeker zo zijn. Ik heb ook niet de illusie dat elke speaker gelijk is. Integendeel. Het hangt ook af van de luisterplaats zelf af: veel of weinig reflecties van wanden, stoelen, tafels, kasten etc. Groet, Jacco Edited 19 juni 2006 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 19 juni 2006 Report Share Posted 19 juni 2006 Over het verschillend plaatsen van verschillende speakers. Ik ben momenteel zelfgebouwde topkastjes aan het fijntunen op de B luidsprekeruitgang van mijn Luxman. Op de A hangen die kleine Duitse monitortjes ( RFT euh shit weeral typenr vergete! ). Ik speel nu al enkele weken met de nieuwe speakertjes (met een extra tweeter langs achter). Gisteren ging ik eens vergelijken met die Duitse monitors (die toch wel redelijk klinken) - speakers staan 2 meter uit elkaar en op elkaar - conclusie: de zelfbouw vult de volledige ruimte en de RFT's laten een gat in het midden! (bij rechtstreeks vergelijk). Dus moeten de RFT's dichter bij elkaar en de zelfbouw kan zelfs nog verder uit elkaar. dit maar om aan te geven dat er effectief een zeer groot verschil is tussen types speakers... mvg RastaPhil In mijn beste set staan mijn speakers op ong. 70cm van de achterwand, recht vooruit, op handdikte van de zijmuren, 270cm van elkaar, luisterpositie ook zoiets, een 300cm (bijna gelijkzijdig wegens plaatsgebrek). Mijn installatie kan duidelijk veel grotere ruimtes aan, de muziek plaatst zich enorm tot buiten de ruimte (bij ruimtelijke opnames), sensationeel is dat! Toen ik even een Audion Silver Night set eindversterkers uitprbeerde, was er een gat in het midden van het klankbeeld, dus moesten mijn speakers daar voor w Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 19 juni 2006 Report Share Posted 19 juni 2006 Mijn luister plaats is recht voor de speakers precies in het midden dat is de enige goede plaats bij mijn systeem. Je zou het een nadeel van hoorns kunnen noemen en voor veel mensen is het dit ook. Maar ik zie het als een voordeel als ik muziek luister ga ik echt voor zitten en je krijgt het dan ook helemaal te horen ik zie het als een grote hoofdtelefoon zo klinkt het ook alleen het gevoel krijg ik er ook bij en het idee van een echt podium. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 juni 2006 Report Share Posted 19 juni 2006 Zijn er op het web pagina's waar op je kunt zien hoe speakers moeten staan? Dus bijvoorbeeld ingedraaid of niet? Ik heb bv de Sch Link to comment Share on other sites More sharing options...
rocco Posted 21 juni 2006 Report Share Posted 21 juni 2006 Dit is volgens de boekjes zo fout als maar kan zijn, maar daar heb ik wel steeds het meeste genot. Er zijn ook boekjes waarin dit zelfs wordt gepropageerd, speakers zover mogelijk in de hoeken, 45 graden ingedraaid, waarbij het in een groot deel van de ruimte zeer plezierig luisteren is. NB is niet met elke speaker uitvoerbaar, zal er afstand vanuit de hoek genomen moeten worden. Mijn speakers staan niet in de hoek, maar zijn tegenwoordig wel flink ingedraaid (ongeveer 40 graden). Dit vind ik ook het plezierigste en geeft het minst hinderlijke reflecties (gezien de beroerde akoestiek) en ook geen overdreven brede piano's. Afhankelijk van de opname treed het stereobeeld toch wel in meer of mindere mate buiten de speakers. Hallo Gerald, Unico weggedaan en helemaal Bluenote tegenwoordig! Vast erg mooi spul. Nu sparen voor een paar Ducale-tjes? Zelf ben ik eigenlijk pas echt gaan genieten van mijn spulletjes toen ik de factor akoestiek serieus ging nemen. Ik had mijn speakers nooit echt waterpas staan, en dat maakte uit! Verder schuiven en indraaien, mikt allemaal erg nauw, het verschil tussen blij en hmmm. Ook nog een zwaar kleed neergelegd, stevige vitrage en dikke gordijnen. Ik heb een bredere en hogere kamer dan jij en heb mijn speakers in de voorkamer langs de lange zijde staan. Heb jij dat wel eens gedaan, omruilen met dressoir zeg maar? Ken je verder de site soundscapes.nu en dan het leesvoer? Vast wel, maar voor mij was het een godsgeschenk. Vanavond voetbal kijken met een plaatje op dan maar? Groet, Rocco Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Dit is volgens de boekjes zo fout als maar kan zijn, maar daar heb ik wel steeds het meeste genot. Er zijn ook boekjes waarin dit zelfs wordt gepropageerd, speakers zover mogelijk in de hoeken, 45 graden ingedraaid, waarbij het in een groot deel van de ruimte zeer plezierig luisteren is. NB is niet met elke speaker uitvoerbaar, zal er afstand vanuit de hoek genomen moeten worden. Mijn speakers staan niet in de hoek, maar zijn tegenwoordig wel flink ingedraaid (ongeveer 40 graden). Dit vind ik ook het plezierigste en geeft het minst hinderlijke reflecties (gezien de beroerde akoestiek) en ook geen overdreven brede piano's. Afhankelijk van de opname treed het stereobeeld toch wel in meer of mindere mate buiten de speakers. Hallo Gerald, Unico weggedaan en helemaal Bluenote tegenwoordig! Vast erg mooi spul. Nu sparen voor een paar Ducale-tjes? Zelf ben ik eigenlijk pas echt gaan genieten van mijn spulletjes toen ik de factor akoestiek serieus ging nemen. Ik had mijn speakers nooit echt waterpas staan, en dat maakte uit! Verder schuiven en indraaien, mikt allemaal erg nauw, het verschil tussen blij en hmmm. Ook nog een zwaar kleed neergelegd, stevige vitrage en dikke gordijnen. Ik heb een bredere en hogere kamer dan jij en heb mijn speakers in de voorkamer langs de lange zijde staan. Heb jij dat wel eens gedaan, omruilen met dressoir zeg maar? Ken je verder de site soundscapes.nu en dan het leesvoer? Vast wel, maar voor mij was het een godsgeschenk. Vanavond voetbal kijken met een plaatje op dan maar? Groet, Rocco Ha die Rocco, Ik had je reactie even gemist aangezien ik een paar dagen op familiebezoek was. Ik heb nu lekker 2 weekjes vrij en dus volop tijd om te genieten van m'n muziek en af en toe dit forum te checken. De Bluenote componenten bevallen erg goed kwa sound en de strakke en minimalistische looks. Nu de set steeds meer Bluenote wordt, ben ik wel heel erg benieuwd naar de Ducales die ik binnenkort zeker ga beluisteren. De Unico is eigenlijk per toeval weggegaan. Ik was helemaal niet op zoek naar een andere versterker, maar toen ik de Bluenote S1 versterker ter uitproberen eenmaal thuis had staan vond ik de verbeteringen opvallend en heb hem gehouden en de Unico verkocht. De Unico heeft me heel veel plezier gegeven en de nieuwe eigenaar is er nu heel gelukkig mee. Met de Unico was het dus al genieten, alleen galmde het wat meer en blinkte de set niet uit in het laag (weinig body). Ik weet natuurlijk dat de akoestiek niet al te goed is bij ons en dat de tekortkomingen hiermee (deels) te maken hadden. De combinatie die er nu staat lijkt zich er erg weinig van aan te trekken. De S1 is supersnel met een heel strak laag met voldoende body. De Klipsch stralen rechtstreeks op de luisterplek en er zijn hierdoor weinig reflecties. Kortom het is wederom genieten zonder akoestische aanpassingen. Ik hou van een strakke vormgeving en niet zo van kleedjes en gordijntjes. We hebben wel eens gespeeld met de indeling, maar zoals alles nu staat profiteren we het meest van de (beperkte) ruimte en is de lichtinval het mooist. Het kan altijd beter dat weet ik, maar ik kan eigenlijk niets bedenken wat me op dit moment stoort om van de muziek te kunnen genieten. Persoonlijk vind ik de opname de zwakste schakel en speelt mijn draaitafel op een beduidend hoger niveau dan CD speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts