Ltrz Frnk Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Goeiedag, Ik heb de Dali Concept sub aangeschaft. Alleen heb ik een probleem met het aansluiten. Eerst maar even was specificaties: Receiver: Denon AVR1906. 7.1 Versterker 110 W per kanaal(6Ohm) 80 W per kanaal (8Ohm) Heeft alleen zover ik weet Pre-Out aansluiting voor de Subwoofer. Subwoofer: Dali Concept Sub 160W rms AS Line in en LFE aansluiting Phase Verandering 0" tot 180" Volume en Crossover knop Als ik de Subwoofer aansluit op de LFE dan krijg ik een hele magere bass. Anders gezegt hij komt bijna niet over me andere speakers uit. (Dali Concept 6 + Dali Concept 1) Ik heb alles geprobeerd in de instellingen maar te vergeefs. In de handleiding van de Sub stond dat wanneer de sub aangesloten werd op LFE de Crossover niet actief was. (Wat bij mij klinkt als dat de subwoofer passief wordt) In de Handleiding van de Receiver heb ik niks meer gevonden dan, dat een subwoofer of gelijk met de overige speakers gaat of alleen als er DTS of DD geluidsignaal wordt afgespeelt kan worden gebruikt. Nu lijkt me dat apsurt want dat wil dus zeggen dat ik geen subwoofer kan gebruiken als ik muziek afspeel of een film zonder DTS of DD spoor. Nu heb ik ook de subwoofer aangesloten op VCR. Het enige kanaal zover ik weer op me receiver dat met 2 tulpen geluid verstuurd. Hiermee heb ik wel de gewenste bass.( meer dan nodig zelf) Alleen is het probleem dat de sub volume niet meegaat met de rest en hij dus continu afspeelt of ik moet hem verlagen met de knoppen achterop. Plus dat me subwoofer dan niet alleen de lage tonen ontvangt maar ook de andere tonen. Anders gezegt ik krijg hem niet goedaangesloten. Iemand misschien een idee? Is het een mogelijkheid om bij de subwoofer 1 tulp male op de preout naar 2 tulp male op de line in van de subwoofer aantesluiten? En nog een klein vraagje. Er zit een Fuse op de subwoofer die ik met een schroeven draaier kan omdraaien. Wat is hier de functie van? MVD, Frank Schilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Welke aansluitingen heb je op de sub? LFE, lijn, speakon? fase moet je eenmalig instellen, hiermee laat je de woofer gelijktijdig met je frontspeakers in en uit gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ltrz Frnk Posted 7 juni 2006 Author Report Share Posted 7 juni 2006 LFE en Lijn zitten op de Subwoofer. Geen speakon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Waarschijnlijk heeft je versterker een LFE uitgang en geen lijn. Dit moet je even opzoeken in de handleiding. Als je de sub aansluit via de lijn uit/in gang moet je zorgen dat de crossover op de subwoofer maximaal open staat. Je kunt namelijk nu de crossover op de receiver instellen. Afhankelijk per versterker kun je dit op 40/60/80//100/150 Hz doen. Deze crossover bepaald waar de subwoofer moet overnemen van je frontspeakers. Afhankelijk van het basbereik van de frontspeakers moet je deze dan ook instellen. Nadat je dit gedaan hebt gebruik je alleen de volume knop op de sub om te bepalen hoeveel geweld je wil toevoegen. De juiste fase stand is vaak diegene welke het hardste/vetste klinkt. Succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ltrz Frnk Posted 7 juni 2006 Author Report Share Posted 7 juni 2006 Mijn receiver beschikt alleen over een LFE. De achterkant: (edit ander plaatje) Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Als het een LFE uitgang betreft geld mijn bovenstaand verhaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ltrz Frnk Posted 7 juni 2006 Author Report Share Posted 7 juni 2006 Als hij op LFE aangesloten staat kan ik de crossover op me sub helemaal niet meer gebruiken. Ik heb alles op ze hoogst in me receiver gezet, maar niet echt dat de bass harder werd. Wel las ik in de handleiding van de receiver dat als de subwoofer piekbeveiling uitgeschakelt is de bass kan vervormen. Er zou dus een beveiling in me receiver moeten zijn, maar die heb ik niet kunnen vinden. Verder gaat er niks in de handleiding over die beveiling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Weet je zeker dat je een LFE uitgang op de receiver hebt en geen lijn uitgang? LFE is 1 kabbel, lijn is 2. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ltrz Frnk Posted 7 juni 2006 Author Report Share Posted 7 juni 2006 Weet je zeker dat je een LFE uitgang op de receiver hebt en geen lijn uitgang?LFE is 1 kabbel, lijn is 2. Dit is mijn achterkant: Rechtboven is de LFE aansluiting. En verder heb ik alleen de VCR (links) en de CD/Tape als rode-zwart uit. Maar daar krijg ik onzuiver geluid uit + dat de volume niet mee gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 heb je de frontspeakers of small staan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ltrz Frnk Posted 7 juni 2006 Author Report Share Posted 7 juni 2006 heb je de frontspeakers of small staan? Ik heb ze nu op small staan. Nu hoor ik de subwoofer wel over de speaker heen. Niet dat het veel harder is. Maar alsnog komt er grof gezegt maar 1 % van de totale kracht van de subwoofer. Is het verder een optie om van de pre-out(LFE) door te verbinden als 1 male tulp naar 2 male tulp en hem zo op de Lijn van de sub aantesluiten. Op deze manier kan ik wel de crossover instellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Nee, alleen de LFE aansluiten verder niets. xover op de receiver op +- 100 HZ (als startpunt). frontspeakers, center en rear speakers allemaal op small. Verder heb je mischien ook de mogelijkheid om de de subwoofer op de receiver on/off te zetten, deze moet natuurlik on. De x-over op de sub maximaal. Volume op de sub nu afregelen tot je voldoende bas hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BLUE TUBE Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Volgens mij is er iets mis met je versterker. Als je op de PRE OUT op SW een subwoofer aansluit en je hebt dit op LINE in de sub aangesloten en op 80Hz Crossover dan moet je laag voldoende hebben. Notabene zit er nog een volume knop op de sub. Ik heb zelf in de versterker de instelling (sub + main) aansturing bij een stereo instelling en dan heb ik laag geluid voldoende. Misschien moet je de versterker toch even laten nakijken want er klopt gewoonweg iets niet. Greatings, Hank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ltrz Frnk Posted 8 juni 2006 Author Report Share Posted 8 juni 2006 Volgens mij is er iets mis met je versterker. Als je op de PRE OUT op SW een subwoofer aansluit en je hebt dit op LINE in de sub aangesloten en op 80Hz Crossover dan moet je laag voldoende hebben. Notabene zit er nog een volume knop op de sub.Ik heb zelf in de versterker de instelling (sub + main) aansturing bij een stereo instelling en dan heb ik laag geluid voldoende. Misschien moet je de versterker toch even laten nakijken want er klopt gewoonweg iets niet. Greatings, Hank Ik snap niet wat je bedoelt met "Als je op de PRE OUT op SW een subwoofer aansluit en je hebt dit op LINE in de sub aangesloten...". De Pre-out is 1 aansluiting en de Line zijn 2 aansluitingen. Is dat op die manier aantesluiten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 het klopt dat de pre out ofwel LFE/sub out 1 aansluiting is wat je nog kan doen is de ene line in proberen op je sub en anders de andere werkt dit niet even met de ruis test signalen proberen, je subwoofer moet het dan doen ik heb zelf ook een denon gehad en had hierbij alee speakers op small, subwoofer op yes en crossover op 80 de crossover op de subwoofer helemaal open daar er wel tot 120 hz op het LFE kanaal kan zitten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ltrz Frnk Posted 8 juni 2006 Author Report Share Posted 8 juni 2006 het klopt dat de pre out ofwel LFE/sub out 1 aansluiting iswat je nog kan doen is de ene line in proberen op je sub en anders de andere werkt dit niet even met de ruis test signalen proberen, je subwoofer moet het dan doen ik heb zelf ook een denon gehad en had hierbij alee speakers op small, subwoofer op yes en crossover op 80 de crossover op de subwoofer helemaal open daar er wel tot 120 hz op het LFE kanaal kan zitten Als ik hem op de LFE aansluit dan kan ik de crossover op me sub niet gebruiken. Dat is dus een probleem. Als ik de de ruist test doe op de LFE aansluiting(pre out) dan heb ik wel een krachtige bass, maar het is niet het totale vermogen ookal de sub op 100% volume en de sub op +10 stond. Ik zal wel even dali proberen te contacteren of ik er meer bass uit kan krijgen op de LFE. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 lijkt me meer een instelling op de denon ik bedoel bij testen vd sub out heb je wel goed signaal en bij films niet toch nog eens alle instellingen nalopen ik kan op mijn pioneer de sub en alle speakers in db regelen, dus tijdens de ruis test kan ik elke speaker per 0,5 db harder en zachter zetten ook je crossover , dus vermoedelijk nu op 80 hz , dwz alles onder de 80 hz naar de sub en speakers op small zorg ook dat sub dus op yes staat, je zal de eerste niet zijn die tijdens het testsignaal wel de sub hoort en vervolgens tijdens films no sub heeft ingesteld Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Staat de subwoofer mode wel op "LFE+Main"? Check pagina 48 van tfm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ltrz Frnk Posted 8 juni 2006 Author Report Share Posted 8 juni 2006 Staat de subwoofer mode wel op "LFE+Main"? Check pagina 48 van tfm Hij staat op "LFE+Main".. Op LFE doet hij helemaal niks. Ik heb nu de speakers op small, subwoofer op yes, crossover op 80hz receiver. De bass is nu wel voldoende. En opzich iets te veel, maar hij staat wel op zijn allerhardst. En op de Line VCR kan hij veeeel harder. En nu staan de speakers op small, maar dan had ik netzo goed sataliet speakers kunnen kopen. Ik probeer nog ff te kloten. Iedergeval bedankt mensen. Opzich is het zo voldoende. Alleen denk ik er veel meer uit te krijgen moet zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BLUE TUBE Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Volgens mij is er iets mis met je versterker. Als je op de PRE OUT op SW een subwoofer aansluit en je hebt dit op LINE in de sub aangesloten en op 80Hz Crossover dan moet je laag voldoende hebben. Notabene zit er nog een volume knop op de sub.Ik heb zelf in de versterker de instelling (sub + main) aansturing bij een stereo instelling en dan heb ik laag geluid voldoende. Misschien moet je de versterker toch even laten nakijken want er klopt gewoonweg iets niet. Greatings, Hank Ik snap niet wat je bedoelt met "Als je op de PRE OUT op SW een subwoofer aansluit en je hebt dit op LINE in de sub aangesloten...". De Pre-out is 1 aansluiting en de Line zijn 2 aansluitingen. Is dat op die manier aantesluiten? Als het goed is heb je de subwoofer 2 LINE aansluitingen. Eentje is 0db de andere +3db. Je kunt een splitter kopen en de sub dus dubbel aansluiten. Dat scheelt een stukje laag. De versterker heeft 1 line PRE OUT) ingang voor de subwoofer (SW)en dus moet je subwoofer daarop aansluiten. Je moet dus 80Hz vanaf je versterker instellen en dan spelen met je volume van de subwoofer totdat je laag voldoende hebt. Heb je dan nog geen laag dan denk ik dat je een probleem hebt aan je versterker. Kan natuurlijk ook aan je subwoofer liggen of kabel, dat laatste had ik namelijk. Greatings, Hank Link to comment Share on other sites More sharing options...
BLUE TUBE Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Staat de subwoofer mode wel op "LFE+Main"? Check pagina 48 van tfm Hij staat op "LFE+Main".. Op LFE doet hij helemaal niks. Ik heb nu de speakers op small, subwoofer op yes, crossover op 80hz receiver. De bass is nu wel voldoende. En opzich iets te veel, maar hij staat wel op zijn allerhardst. En op de Line VCR kan hij veeeel harder. En nu staan de speakers op small, maar dan had ik netzo goed sataliet speakers kunnen kopen. Ik probeer nog ff te kloten. Iedergeval bedankt mensen. Opzich is het zo voldoende. Alleen denk ik er veel meer uit te krijgen moet zijn. Volgens mij doe je het goed als ik dit zo lees, neem je versterker en sub eens naar je local dealer er zal ergens een probleem zijn. Greatings, Hank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts