erik klijnsmit Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 zeg, mijn avond begon met de Toccata van Prokofiev, op orgel. en net heb ik o.a. de 1812 overture nog gedraaid van tchaikovsky. met echte kanonnen! en weet je , ik ben echt om, geen esl's meer hier mijn Acoustats staan dan intussen dan ook heerlijk te spelen bij SOTA Jerry op zolder, maar voor het echte werk heb je conussen nodig, minimaal 30cm en 100 liter kastinhoud, dat zet tenminste zoden aan de dijk, esl's zijn niet geschikt voor full range weergave en orkest dynamiek. dat wou ik even kwijt. ps, van mijn esl Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Mooi dat je het licht gezien hebt. En wat volgt? Rotte eieren lucht en rook om de 1812 nog wat echter te krijgen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 zeg, mijn avond begon met de Toccata van Prokofiev, op orgel. en net heb ik o.a. de 1812 overture nog gedraaid van tchaikovsky. met echte kanonnen! en weet je , ik ben echt om, geen esl's meer hier mijn Acoustats staan dan intussen dan ook heerlijk te spelen bij SOTA Jerry op zolder, maar voor het echte werk heb je conussen nodig, minimaal 30cm en 100 liter kastinhoud, dat zet tenminste zoden aan de dijk, esl's zijn niet geschikt voor full range weergave en orkest dynamiek. dat wou ik even kwijt. ps, van mijn esl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofa Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 Beste Eric, Ik ben niet zo wild van die kanonschoten van 1812. Zeker niet via 5 speakers, waar ik ooit een demo van gehoord heb. Dat was met top speakers, dure voor- en eindversterkers, ik weet niet meer welke hoogeinde cd-speler en kabels zo dik als een duizendjarige eik. Hier hing een prijskaartje aan, waar de hongersnood van half Afrika mee opgelost zou kunnen worden. Alles was dan nog eens door een vijftal specialisten ingeregeld. En het resultaat was om te huilen. Als je dynamiek wilt zijn dit nog aanraders: - Ravel's pianoconcerto in G majeur. In de intro en de outro worden 2 houten latten tegen elkaar geklopt. Klinkt mooi. - Bartok's pianoconcerto #2. - en natuurlijk de finale van Mussorgsky's schilderijententoonstelling. En ook dynamisch. Niet van klank maar toch van muziek. L'histoire du Soldat van Stravinsky. Dat conussen meer dynamiek geven is bekend, maar had je bij de esl's niet meer nuance en detail in de muziek. Ik denk dan aan bijvoorbeeld solocello en dergelijke? Muzikale groeten, Sofa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 7 juni 2006 Report Share Posted 7 juni 2006 yesss 30 cm en 100 liter. dat is precies mijn recept bouwen doe je op een fundament. maar dat is vast een kwestie van smaak. love it Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 zeg, mijn avond begon met de Toccata van Prokofiev, op orgel. en net heb ik o.a. de 1812 overture nog gedraaid van tchaikovsky. met echte kanonnen! en weet je , ik ben echt om, geen esl's meer hier mijn Acoustats staan dan intussen dan ook heerlijk te spelen bij SOTA Jerry op zolder, maar voor het echte werk heb je conussen nodig, minimaal 30cm en 100 liter kastinhoud, dat zet tenminste zoden aan de dijk, esl's zijn niet geschikt voor full range weergave en orkest dynamiek. dat wou ik even kwijt. ps, van mijn esl Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 zeg, mijn avond begon met de Toccata van Prokofiev, op orgel. en net heb ik o.a. de 1812 overture nog gedraaid van tchaikovsky. met echte kanonnen! en weet je , ik ben echt om, geen esl's meer hier mijn Acoustats staan dan intussen dan ook heerlijk te spelen bij SOTA Jerry op zolder, maar voor het echte werk heb je conussen nodig, minimaal 30cm en 100 liter kastinhoud, dat zet tenminste zoden aan de dijk, esl's zijn niet geschikt voor full range weergave en orkest dynamiek. dat wou ik even kwijt. ps, van mijn esl Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 hoi Erik dat is de eerste stap op weg naar hoorns die 1812 overture moet je dan echt in een loopgraaf beluisteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Hoi Erik, Je herkent nu ,als je een keer bij me komt luisteren,de Acoustats niet meer terug. Er drukt zo'n 150kg aan massa per speaker op de chassis frame,en ik heb hem aan de achterkant als " transmission line" (vertragingslijn) belast, met een totale kastinhoud van ongeveer 3000 liter per elektrostaat. Breng die kanonschoten maar hier,en we knallen je uit je stoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Hoi Erik, Je herkent nu ,als je een keer bij me komt luisteren,de Acoustats niet meer terug. Er drukt zo'n 150kg aan massa per speaker op de chassis frame,en ik heb hem aan de achterkant als " transmission line" (vertragingslijn) belast, met een totale kastinhoud van ongeveer 3000 liter per elektrostaat. Breng die kanonschoten maar hier,en we knallen je uit je stoel. Er zijn lieden op dit forum die daar meer naar solliciteren, om uit hun stoel geknald te worden...Erik niet, dacht ik zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 zeg, mijn avond begon met de Toccata van Prokofiev, op orgel. en net heb ik o.a. de 1812 overture nog gedraaid van tchaikovsky. met echte kanonnen! en weet je , ik ben echt om, geen esl's meer hier ... Tijd voor een nieuw project zou ik zeggen http://www.precisiondevices.co.uk/showdetails.asp?id=17 liefst 2 per speakers Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 oei 60 cm woofers met magneten van 27 kg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Welnee joh, nog geen 50cm netto Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 ooooh, dan valt het nog mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 10 juni 2006 Report Share Posted 10 juni 2006 zeg, mijn avond begon met de Toccata van Prokofiev, op orgel. en net heb ik o.a. de 1812 overture nog gedraaid van tchaikovsky. met echte kanonnen! en weet je , ik ben echt om, geen esl's meer hier mijn Acoustats staan dan intussen dan ook heerlijk te spelen bij SOTA Jerry op zolder, maar voor het echte werk heb je conussen nodig, minimaal 30cm en 100 liter kastinhoud, dat zet tenminste zoden aan de dijk, esl's zijn niet geschikt voor full range weergave en orkest dynamiek. dat wou ik even kwijt. ps, van mijn esl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 juni 2006 Report Share Posted 10 juni 2006 Je kunt de mid en hoog behuizingen van de bettonix nou niet bepaald standaard kastjes noemen. Kwa vorm zijn ze nagenoeg optimaal, en ik schat dat ze last weinig resonanties hebben (behalve wellicht afkomstig van de baskast) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 10 juni 2006 Report Share Posted 10 juni 2006 Je kunt de mid en hoog behuizingen van de bettonix nou niet bepaald standaard kastjes noemen. Kwa vorm zijn ze nagenoeg optimaal, en ik schat dat ze last weinig resonanties hebben (behalve wellicht afkomstig van de baskast) Een kast blijft een beperking. Ook al probeer je hem zo goed mogelijk te maken. Voor het laag ontkom je er bijna niet aan zonder diepgang te verliezen, maar het mid en hoog toch liever in een open systeem. Nadeel van conussen is dan echter weer dat de afstraling aan de achterkant ongelijk is aan de voorkant. Daar komt het voordeel van de ESL's en magnetostaten om de hoek kijken (naast snelheid en transparantie). De enige conus die ik ken die dit misschien ook zou kunnen is de Manger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 juni 2006 Report Share Posted 10 juni 2006 Niet iedereen is een fan van dipoles op het midden/hoog. Aardig stukje: http://www.diyaudio.com/forums/showthread....&threadid=29614 (deze Kuei Yang Wang is ook wel bekend onder de naam Thorsten, auteur van de oer review van de Ultracurve) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 10 juni 2006 Report Share Posted 10 juni 2006 Dipole in het laag is inderdaad erg lastig, maar mid en hoog is goed te doen met goede plaatsing. Je krijgt er dan erg veel transparantie en openheid voor terug, maar mijn ervaring is alleen positief met ESL's en magnetostaten. Dit stuk onderschrijf ik dus ook: "If full range dipole speakers are used (Maneplanars, ESL's etc...) it is essential that the rear wave is in some way diffused and damped, to avoid strong reflections. My preferred suggestion would be to place diffusers fairly close behind the Speaker, like for example variations on the Argent Room-Lense theme. Unlike with dynamic speakers, where a location close to rear walls is entirely possible and indeed even desirable (more later), dipoles require "room to breath". The area behind a dipole speaker should in addition be quite absorptive, after all we need to kill most of the rear output". Wat hij alleen niet meeneemt is het effect van een kast op de klank van de speaker. Daar zit hem een stuk van de pijn als het om transparantie en openheid gaat. Dit is ook wel aardig commentaar: "I suppose you could just damp the back wall if you had dipole midrange/treble drivers... after all, even if they do allow more reflected sound, dipole drivers have a more consistent off-axis response". P.S. Mijn ervaring met die "black-holes" is dat ze vaak relatie hebben met een piek, dus probeer niet de hole te dichten met extra versterking, maar temper de piek eerst eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 De vertraagde, door wanden, plafond en vloer gereflecteerde output vanaf de achterzijde van open midden- en hoogsystemen, die initieel even luid is als de output vanaf de voorzijde maar daarmee in tegenfase is, veroorzaakt een diffuse, wazige klank, die door sommigen voor "openheid" wordt versleten. Het is onzin dat de vorm van behuizingen voor units die hogere frequenties weergeven een belangrijke rol speelt voor de klank: deze units "bundelen" dermate, dat zij de kast, het bloemenvaasje of de T-Fordkoplamp waarin ze zitten helemaal niet "zien". Allemaal prietpraat, onzin, gewichtigdoenerij en betweterij van mensen die elkaar maar wat Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Wat hij alleen niet meeneemt is het effect van een kast op de klank van de speaker. Daar zit hem een stuk van de pijn als het om transparantie en openheid gaat. Wil je zeggen dat je bij mij kastklank hebt gehoord? Dat kun je niet menen! En ook in veel minder goede kasten valt het reuze mee. Openheid van magnetostaten en ESL's heeft veel meer te maken met het ontbreken van vervorming volgens mij. Dat bewijst jouw eigen NEO8 met extreem lage vervorming. En ook bijvoorbeeld de Accuton midrange drivers met heel lage vervorming en heel mooie waterval. Openheid en transparantie zat, ook in een kast. Zelfs zo erg dat het voor jouw teveel was geloof ik . Waar jij het over hebt is volgens mij inderdaad kunstmatig opgewekte ruimtelijkheid door reflecties tegen de achterwand. Hierin ga ik toch echt mee met spido. Niet dat ik dit een kwaliteits-issue vind, dit is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur, dat naar achteren getrokken enigszins wazige maar heel mooi ruimtelijke dipoolgeluid. Dipool een probleem voor het laag? Dacht het niet Jeroen, waar haal je dat nu vandaan, dit hoeft toch niet perse met een ESL? Dipoolbas zou juist een zeer belangrijke stap in jouw systeem zijn om de kwaliteit verder te verhogen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Ik heb ooit eens erg mooi en diep laag gehoord uit een Celestion systeem met 2 * 30 cm woofers per kanaal in een open opstelling. Dat vond ik heel erg mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 Wat hij alleen niet meeneemt is het effect van een kast op de klank van de speaker. Daar zit hem een stuk van de pijn als het om transparantie en openheid gaat. Wil je zeggen dat je bij mij kastklank hebt gehoord? Dat kun je niet menen! En ook in veel minder goede kasten valt het reuze mee. Openheid van magnetostaten en ESL's heeft veel meer te maken met het ontbreken van vervorming volgens mij. Dat bewijst jouw eigen NEO8 met extreem lage vervorming. En ook bijvoorbeeld de Accuton midrange drivers met heel lage vervorming en heel mooie waterval. Openheid en transparantie zat, ook in een kast. Zelfs zo erg dat het voor jouw teveel was geloof ik . Waar jij het over hebt is volgens mij inderdaad kunstmatig opgewekte ruimtelijkheid door reflecties tegen de achterwand. Hierin ga ik toch echt mee met spido. Niet dat ik dit een kwaliteits-issue vind, dit is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur, dat naar achteren getrokken enigszins wazige maar heel mooi ruimtelijke dipoolgeluid. Dipool een probleem voor het laag? Dacht het niet Jeroen, waar haal je dat nu vandaan, dit hoeft toch niet perse met een ESL? Dipoolbas zou juist een zeer belangrijke stap in jouw systeem zijn om de kwaliteit verder te verhogen. Als dat zo zou zijn, dan zou plaatsing sterk moeten verslechteren en dat is zeker niet zo. Ik heb de Neo8's gesloten (thuis en in een Van Duppen) en open mogen beluisteren (thuis) en het open systeem wint op alle vlakken terwijl de plaatsing zeker niet minder wordt. Het effect zal met een conus misschien minder zijn, maar een ESL in een kast...... De problemen die ik had met Accuton zijn niet gericht op transparantie, maar over detaillering (b.v. speekselklieren van zangers die overuren draaien terwijl ik dat live nog niet heb meegemaakt. Niet zo'n smakelijk gehoor.... ). Dipole laag kent zijn beperkingen in diepgang, maar is zeker mooi en staat bij mij nog op het lijstje. Ben ik daar ook van kastklank af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucky l Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 maar voor het echte werk heb je conussen nodig, minimaal 30cm en 100 liter kastinhoud, dat zet tenminste zoden aan de dijk, dat wou ik even kwijt. ps, van mijn esl Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 Wat hij alleen niet meeneemt is het effect van een kast op de klank van de speaker. Daar zit hem een stuk van de pijn als het om transparantie en openheid gaat. Wil je zeggen dat je bij mij kastklank hebt gehoord? Dat kun je niet menen! En ook in veel minder goede kasten valt het reuze mee. Openheid van magnetostaten en ESL's heeft veel meer te maken met het ontbreken van vervorming volgens mij. Dat bewijst jouw eigen NEO8 met extreem lage vervorming. En ook bijvoorbeeld de Accuton midrange drivers met heel lage vervorming en heel mooie waterval. Openheid en transparantie zat, ook in een kast. Zelfs zo erg dat het voor jouw teveel was geloof ik . Waar jij het over hebt is volgens mij inderdaad kunstmatig opgewekte ruimtelijkheid door reflecties tegen de achterwand. Hierin ga ik toch echt mee met spido. Niet dat ik dit een kwaliteits-issue vind, dit is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur, dat naar achteren getrokken enigszins wazige maar heel mooi ruimtelijke dipoolgeluid. Dipool een probleem voor het laag? Dacht het niet Jeroen, waar haal je dat nu vandaan, dit hoeft toch niet perse met een ESL? Dipoolbas zou juist een zeer belangrijke stap in jouw systeem zijn om de kwaliteit verder te verhogen. Als dat zo zou zijn, dan zou plaatsing sterk moeten verslechteren en dat is zeker niet zo. Ik heb de Neo8's gesloten (thuis en in een Van Duppen) en open mogen beluisteren (thuis) en het open systeem wint op alle vlakken terwijl de plaatsing zeker niet minder wordt. Het effect zal met een conus misschien minder zijn, maar een ESL in een kast...... De problemen die ik had met Accuton zijn niet gericht op transparantie, maar over detaillering (b.v. speekselklieren van zangers die overuren draaien terwijl ik dat live nog niet heb meegemaakt. Niet zo'n smakelijk gehoor.... ). Dipole laag kent zijn beperkingen in diepgang, maar is zeker mooi en staat bij mij nog op het lijstje. Ben ik daar ook van kastklank af. Je moet niet uitsluiten dat de NEO8 in open toepassing gewoon veel lekkerder werkt. Zoals een aantal konusdrivers in dipooltoepassing gewoon niet optimaal willen klinken. Dat van die speekselklieren van die Accuton is niet zoals ik dat ervaar. Ik wijd dat aan verkeerde filtering. Zoals je weet heeft de bewuste gebruiker nu een nieuw filter en hij is daar erg tevreden mee omdat er nu geen onnatuurlijke hoeveelheid detail meer in zit. Ik vind dat je te kort door de bocht gaat op basis van slechts Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now