Jump to content

nooit meer terug!

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Conussen en dipole is altijd lastig, doordat ze naar achter een ander afstraalgedrag hebben. Ze zijn daardoor niet "echt" dipole in mid en hoog (laag zal het wel meevallen).

Ik heb laatst Karhma's gehoord en ook niet echt mijn cup of tea. De Audio Notes die er naast stonden vond ik veel beter (kosten 1/3, prijs zegt niet alles :D ). Er zit iets kouds/levenloos (niet te verwarren met geen kleuring!!) in wat mij onnatuurlijk overkomt. De verkoper zei dat dit beter is met goede buizen, maar waar blijf je als het karakter van een speaker zo dramatisch wijzigt per versterker?

Ik hoop nog eens goede Accutons te horen, want ik onderschrijf de voordelen van keramiek. Heb je de Vistaton KE25 wel eens gehoord? Misschien dat die anders klinkt.

Het effect zal met een conus misschien minder zijn, maar een ESL in een kast......

Beste,

Heel weinig mensen hebben ooit de Beveridge's SW-1 electrostaten gehoord in een goeie akoestische luisterruimte(Spido wel),deze hebben ook een "kast"en een hele speciale akoestische "lens"a/d voorzijde ,die ervoor zorgt dat er 180 graden dispersie mogelijk is.Daarom staan de Bev's altijd naar elkaar toegericht,en niet naar de luisteraar,met "gewone " electrostaten niet mogelijk.

Deze stonden vroeger bij ons(1981) in onze sota studio, met de bijbehorende subs.(22Hz-70Hz).Lees de Beveridge site maar een keer.

Toen hoorde ik al dat er iets aparts was aan dit systeem,los v/d akoestische lens.

En geloof me,er zijn weinig mensen die de mogelijkheid hebben,willen,om een gedempte "kast"van 3000(drieduizend) liter achter een electrostaat te plaatsen,met de achterzijde belast in de vorm van een transmission line,in een akoestisch goed gedempte ruimte. (bij mij op zolder staat er zoiets).

Zelfs Erik was diep onder de indruk van mijn eerste audiostatics in een kleinere 'kast' op m'n vorige zolder.Nu,met de Acoustats, is het laag dynamischer .Bij metingen van de Audiostatics toen, haalden we nog 31 Hz,niet dat ik daarvan onder de indruk ben,maar zoals Spido zegt,hoe die laag gaat,niet hoe laag die gaat, dat is belangrijk.Ook geen smurfen orkestjes dus,of een kastgeluid.

Gewoon een hele grote electrostatische hoofdtelefoon , met een voelbaar gedetaillerd laagopbouw.Kom maar een keer luisteren als je tijd hebt Jeroen.

Ik heb laatst Karhma's gehoord en ook niet echt mijn cup of tea. De Audio Notes die er naast stonden vond ik veel beter (kosten 1/3, prijs zegt niet alles :D ).

Ik heb eens gekeken wat die audio notes zijn want ik kende ze niet. Maar toen snapte ik het niet meer.

??? Een kastluidspreker met expres lichte bracing vond jij beter? Dus we gaan van goed naar minder goed vanuit de NEO8 (dipool magnetostaat) naar basreflex audio note in klankkast naar kharma kleuringsvrij in dode kast. ???

Zal wel aan mij liggen, je weet het namelijk altijd wel weer te verklaren :rolleyes: .

Ik heb laatst Karhma's gehoord en ook niet echt mijn cup of tea. De Audio Notes die er naast stonden vond ik veel beter (kosten 1/3, prijs zegt niet alles :D ).

Ik heb eens gekeken wat die audio notes zijn want ik kende ze niet. Maar toen snapte ik het niet meer.

??? Een kastluidspreker met expres lichte bracing vond jij beter? Dus we gaan van goed naar minder goed vanuit de NEO8 (dipool magnetostaat) naar basreflex audio note in klankkast naar kharma kleuringsvrij in dode kast. ???

Zal wel aan mij liggen, je weet het namelijk altijd wel weer te verklaren :rolleyes: .

:D Zat er op te wachten.

De Audio Notes zijn niet beter dan de Neo8's open baffle, wel beter dan die Karhma's op die set. Als je er over nadenk is het niet gek dat ik een speaker goed vind klinken die de werking van de kast meeneemt in de muziek weergave. ;)

En geloof me,er zijn weinig mensen die de mogelijkheid hebben,willen,om een gedempte "kast"van 3000(drieduizend) liter achter een electrostaat te plaatsen,met de achterzijde belast in de vorm van een transmission line,in een akoestisch goed gedempte ruimte. (bij mij op zolder staat er zoiets). 

3000 liter..... Kun je hem dan niet beter in een muur tussen twee kamers bouwen? B)

De Audio Notes zijn niet beter dan de Neo8's open baffle, wel beter dan die Karhma's op die set. Als je er over nadenk is het niet gek dat ik een speaker goed vind klinken die de werking van de kast meeneemt in de muziek weergave. ;)

3000 liter..... Kun je hem dan niet beter in een muur tussen twee kamers bouwen? B)

Zat erop te wachten? Potverdorie, ik word dus al erg voorspelbaar voor jou.

Maar ik snap er nog steeds niets van, heilig overtuigd dat een kast er niet moet zijn vanwege het NEO8 succes en vervolgens een Audio Note met duidelijke kastklank dan ongeveer op hetzelfde niveau vinden zitten.

Zat je zeker ook weer op te wachten, dit onbegrip? Ja, ik ben soms niet vrijdenkend genoeg...

QUOTE (JeroenKV @ 16 Jun 2006, 08:50:36)

3000 liter..... Kun je hem dan niet beter in een muur tussen twee kamers bouwen?   

Of delen met de buren... als je dezelfde muzieksmaak hebt.

:D;) Leuke topic.

Om eerlijk te zijn ,had mijn zaliger grootvader, toen ik nog een klein manneke was,bij hem thuis idd in de twee muren(van hout, :ph34r: ) zijn twee Goodmans 18" full-range ls.ingebouwd,tussen de grote slaapkamer en de woonkamer.Twee mooie goudkleurige doek frames voor, en achter in de slaapkamer een ronde "koker" met doek op de achterzijde projecterende ls gedeelte. Philips buizenversterkertje erop en trots dat ie was.

Waarom 't zo anders en mooi klonk in zijn oren wist ie niet, (ondanks heftige resonanties lijkt me)maar ik zou me nu niet meer kunnen herrineren hoe de klank precies was. Wel dat als de slaapkamerdeur openging( deur zat precies tussen de weergevers),als er muziek speelde,het geluid op m'n oren "drukte",in de woonkamer.

Vaak denk ik hieraan terug als ik mensen hoor praten over een" infinite baffle".

Is natuurlijk onmogelijk zo'n oneindige klankscherm te maken zoals het hoort(mits opgevouwen en hermetisch afgesloten natuurlijk voor 't zelfde effekt),maar dan beginnen de problemen v/d gesloten kast.

Ervaring en jarenlange geexperimenteer in een goeie akoestische ruimte met luidsprekers(ook met metingen), kunnen heel wat dingen van luidsprekers voor de zelfbouwer beter doen inzien en om te gebruiken/niet gebruiken.

Maar goed,onze s.o.t.a-studio bestaat allang niet meer. :)

Ik heb AN speakers ooit gehoord op een top AN set (gaku on, top draaitafel etc) en vond dat er bovennatuurlijk veel details hoorbaar waren (kan ook aan de platenkeuze van Ed de Jong gelegen hebben).

Als de kastklank wordt meegnomen in het ontwerp dan zal de speaker bij bepaalde muziek beter klinken dan bij andere, denk ik. Een muziek instrument (met klankkast) wordt immers ook voor een bepaald geluidspectrum ontworpen. Andere klanken is ie dan niet zo geschikt voor.

Ik heb AN speakers ooit gehoord op een top AN set (gaku on, top draaitafel etc) en vond dat er bovennatuurlijk veel details hoorbaar waren (kan ook aan de platenkeuze van Ed de Jong gelegen hebben).

Misschien ook wat minder laag, waardoor de rest wat prominenter werd?

Kun je nagaan hoezeer het persoonlijke optimum door smaak wordt bepaald.

Voor mijn kleine project kom ik ook uit op een zo smal mogelijke baffle (net zo breed als de Neo8's), dan zijn ze goed in te zetten >1000hz. Een grotere baffle geeft problemen met baffle step. Wisdom audio heeft ook een erg smalle baffle, maar wel een dichte kast (schuin achterschot). Ik zal het ook eens proberen!

Conussen en dipole is altijd lastig, doordat ze naar achter een ander afstraalgedrag hebben. Ze zijn daardoor niet "echt" dipole in mid en hoog (laag zal het wel meevallen).

Ik heb laatst Karhma's gehoord en ook niet echt mijn cup of tea. De Audio Notes die er naast stonden vond ik veel beter (kosten 1/3, prijs zegt niet alles :D ). Er zit iets kouds/levenloos (niet te verwarren met geen kleuring!!) in wat mij onnatuurlijk overkomt. De verkoper zei dat dit beter is met goede buizen, maar waar blijf je als het karakter van een speaker zo dramatisch wijzigt per versterker?

Ik hoop nog eens goede Accutons te horen, want ik onderschrijf de voordelen van keramiek. Heb je de Vistaton KE25 wel eens gehoord? Misschien dat die anders klinkt.

Ik vind de (kleinere) Kharma's dus ook niet mooi klinken. Het is net of het gebied rond de 100 Hz totaal weg is.

Audionotes hebben in dit gebied meeeeeer dan voldoende.

Het zijn in mijn oren in het lage midden gebied dus uitersten en geen van beide natuurlijk en tonaal in orde.

Afhankelijk van de luisterruimte zijn er waarschijnlijk toch heel mooie resultaten mee te halen. De speaker gebruik je dan als UC zeg maar... :rolleyes:

Jerry zijn "experimenten" daarintegen, klinken zeer natuurlijk (zeker wanneer het hoog weer op niveau klinkt).

:)