Jump to content

nooit meer terug!


erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

:D

 

zeg,

mijn avond begon met de Toccata van Prokofiev, op orgel.

en net heb ik o.a. de 1812 overture nog gedraaid van tchaikovsky.

met echte kanonnen!

 

en weet je , ik ben echt om,

geen esl's meer hier

 

mijn Acoustats staan dan intussen dan ook heerlijk te spelen bij SOTA Jerry op zolder,

 

maar voor het echte werk heb je conussen nodig,

minimaal 30cm en 100 liter kastinhoud,

dat zet tenminste zoden aan de dijk,

 

esl's zijn niet geschikt voor full range weergave en orkest dynamiek.

 

 

dat wou ik even kwijt.

;)

 

ps, van mijn esl

Link to comment
Share on other sites

:D

 

zeg,

mijn avond begon met de Toccata van Prokofiev, op orgel.

en net heb ik o.a. de 1812 overture nog gedraaid van tchaikovsky.

met echte kanonnen!

 

en weet je , ik ben echt om,

geen esl's meer hier

 

mijn Acoustats staan dan intussen dan ook heerlijk te spelen bij SOTA Jerry op zolder,

 

maar voor het echte werk heb je conussen nodig,

minimaal 30cm en 100 liter kastinhoud,

dat zet tenminste zoden aan de dijk,

 

esl's zijn niet geschikt voor full range weergave en orkest dynamiek.

 

 

dat wou ik even kwijt.

;)

 

    ps, van mijn esl

Link to comment
Share on other sites

Beste Eric,

 

Ik ben niet zo wild van die kanonschoten van 1812. Zeker niet via 5 speakers, waar ik ooit een demo van gehoord heb. Dat was met top speakers, dure voor- en eindversterkers, ik weet niet meer welke hoogeinde cd-speler en kabels zo dik als een duizendjarige eik. Hier hing een prijskaartje aan, waar de hongersnood van half Afrika mee opgelost zou kunnen worden. Alles was dan nog eens door een vijftal specialisten ingeregeld. En het resultaat was om te huilen.

 

Als je dynamiek wilt zijn dit nog aanraders:

- Ravel's pianoconcerto in G majeur. In de intro en de outro worden 2 houten latten tegen elkaar geklopt. Klinkt mooi.

- Bartok's pianoconcerto #2.

- en natuurlijk de finale van Mussorgsky's schilderijententoonstelling.

En ook dynamisch. Niet van klank maar toch van muziek. L'histoire du Soldat van Stravinsky.

 

Dat conussen meer dynamiek geven is bekend, maar had je bij de esl's niet meer nuance en detail in de muziek. Ik denk dan aan bijvoorbeeld solocello en dergelijke?

 

Muzikale groeten,

 

Sofa.

Link to comment
Share on other sites

:D

 

zeg,

mijn avond begon met de Toccata van Prokofiev, op orgel.

en net heb ik o.a. de 1812 overture nog gedraaid van tchaikovsky.

met echte kanonnen!

 

en weet je , ik ben echt om,

geen esl's meer hier

 

mijn Acoustats staan dan intussen dan ook heerlijk te spelen bij SOTA Jerry op zolder,

 

maar voor het echte werk heb je conussen nodig,

minimaal 30cm en 100 liter kastinhoud,

dat zet tenminste zoden aan de dijk,

 

esl's zijn niet geschikt voor full range weergave en orkest dynamiek.

 

 

dat wou ik even kwijt.

;)

 

ps, van mijn esl

Link to comment
Share on other sites

:D

 

zeg,

mijn avond begon met de Toccata van Prokofiev, op orgel.

en net heb ik o.a. de 1812 overture nog gedraaid van tchaikovsky.

met echte kanonnen!

 

en weet je , ik ben echt om,

geen esl's meer hier

 

mijn Acoustats staan dan intussen dan ook heerlijk te spelen bij SOTA Jerry op zolder,

 

maar voor het echte werk heb je conussen nodig,

minimaal 30cm en 100 liter kastinhoud,

dat zet tenminste zoden aan de dijk,

 

esl's zijn niet geschikt voor full range weergave en orkest dynamiek.

 

 

dat wou ik even kwijt.

;)

 

ps, van mijn esl

Link to comment
Share on other sites

:D Hoi Erik,

 

Je herkent nu ,als je een keer bij me komt luisteren,de Acoustats niet meer terug.

Er drukt zo'n 150kg aan massa per speaker op de chassis frame,en ik heb hem aan de achterkant als " transmission line" (vertragingslijn) belast, met een totale kastinhoud van ongeveer 3000 liter per elektrostaat.

Breng die kanonschoten maar hier,en we knallen je uit je stoel. :P:lol:

Link to comment
Share on other sites

:D Hoi Erik,

 

Je herkent nu ,als je een keer bij me komt luisteren,de Acoustats niet meer terug.

Er drukt zo'n 150kg aan massa per speaker op de chassis frame,en ik heb hem aan de achterkant als " transmission line" (vertragingslijn) belast, met een totale kastinhoud van ongeveer 3000 liter per elektrostaat.

Breng die kanonschoten maar hier,en we knallen je uit je stoel. :P  :lol:

Er zijn lieden op dit forum die daar meer naar solliciteren, om uit hun stoel geknald te worden...Erik niet, dacht ik zo. ;):D

Link to comment
Share on other sites

:D

 

zeg,

mijn avond begon met de Toccata van Prokofiev, op orgel.

en net heb ik o.a. de 1812 overture nog gedraaid van tchaikovsky.

met echte kanonnen!

 

en weet je , ik ben echt om,

geen esl's meer hier

 

...

Tijd voor een nieuw project zou ik zeggen

 

17-1.jpg

 

http://www.precisiondevices.co.uk/showdetails.asp?id=17

 

liefst 2 per speakers ;)

Link to comment
Share on other sites

:D

 

zeg,

mijn avond begon met de Toccata van Prokofiev, op orgel.

en net heb ik o.a. de 1812 overture nog gedraaid van tchaikovsky.

met echte kanonnen!

 

en weet je , ik ben echt om,

geen esl's meer hier

 

mijn Acoustats staan dan intussen dan ook heerlijk te spelen bij SOTA Jerry op zolder,

 

maar voor het echte werk heb je conussen nodig,

minimaal 30cm en 100 liter kastinhoud,

dat zet tenminste zoden aan de dijk,

 

esl's zijn niet geschikt voor full range weergave en orkest dynamiek.

 

 

dat wou ik even kwijt.

;)

 

ps, van mijn esl

Link to comment
Share on other sites

Je kunt de mid en hoog behuizingen van de bettonix nou niet bepaald standaard kastjes noemen. Kwa vorm zijn ze nagenoeg optimaal, en ik schat dat ze last weinig resonanties hebben (behalve wellicht afkomstig van de baskast)

Link to comment
Share on other sites

Je kunt de mid en hoog behuizingen van de bettonix nou niet bepaald standaard kastjes noemen. Kwa vorm zijn ze nagenoeg optimaal, en ik schat dat ze last weinig resonanties hebben (behalve wellicht afkomstig van de baskast)

Een kast blijft een beperking. Ook al probeer je hem zo goed mogelijk te maken. Voor het laag ontkom je er bijna niet aan zonder diepgang te verliezen, maar het mid en hoog toch liever in een open systeem. Nadeel van conussen is dan echter weer dat de afstraling aan de achterkant ongelijk is aan de voorkant. Daar komt het voordeel van de ESL's en magnetostaten om de hoek kijken (naast snelheid en transparantie). De enige conus die ik ken die dit misschien ook zou kunnen is de Manger.

Link to comment
Share on other sites

Dipole in het laag is inderdaad erg lastig, maar mid en hoog is goed te doen met goede plaatsing. Je krijgt er dan erg veel transparantie en openheid voor terug, maar mijn ervaring is alleen positief met ESL's en magnetostaten.

 

Dit stuk onderschrijf ik dus ook: "If full range dipole speakers are used (Maneplanars, ESL's etc...) it is essential that the rear wave is in some way diffused and damped, to avoid strong reflections. My preferred suggestion would be to place diffusers fairly close behind the Speaker, like for example variations on the Argent Room-Lense theme. Unlike with dynamic speakers, where a location close to rear walls is entirely possible and indeed even desirable (more later), dipoles require "room to breath". The area behind a dipole speaker should in addition be quite absorptive, after all we need to kill most of the rear output".

 

Wat hij alleen niet meeneemt is het effect van een kast op de klank van de speaker. Daar zit hem een stuk van de pijn als het om transparantie en openheid gaat.

 

Dit is ook wel aardig commentaar: "I suppose you could just damp the back wall if you had dipole midrange/treble drivers... after all, even if they do allow more reflected sound, dipole drivers have a more consistent off-axis response".

 

P.S. Mijn ervaring met die "black-holes" is dat ze vaak relatie hebben met een piek, dus probeer niet de hole te dichten met extra versterking, maar temper de piek eerst eens.

Link to comment
Share on other sites

De vertraagde, door wanden, plafond en vloer gereflecteerde output vanaf de achterzijde van open midden- en hoogsystemen, die initieel even luid is als de output vanaf de voorzijde maar daarmee in tegenfase is, veroorzaakt een diffuse, wazige klank, die door sommigen voor "openheid" wordt versleten.

 

Het is onzin dat de vorm van behuizingen voor units die hogere frequenties weergeven een belangrijke rol speelt voor de klank: deze units "bundelen" dermate, dat zij de kast, het bloemenvaasje of de T-Fordkoplamp waarin ze zitten helemaal niet "zien".

Allemaal prietpraat, onzin, gewichtigdoenerij en betweterij van mensen die elkaar maar wat

Link to comment
Share on other sites

Wat hij alleen niet meeneemt is het effect van een kast op de klank van de speaker. Daar zit hem een stuk van de pijn als het om transparantie en openheid gaat.

Wil je zeggen dat je bij mij kastklank hebt gehoord? Dat kun je niet menen!

 

En ook in veel minder goede kasten valt het reuze mee. Openheid van magnetostaten en ESL's heeft veel meer te maken met het ontbreken van vervorming volgens mij. Dat bewijst jouw eigen NEO8 met extreem lage vervorming. En ook bijvoorbeeld de Accuton midrange drivers met heel lage vervorming en heel mooie waterval. Openheid en transparantie zat, ook in een kast. Zelfs zo erg dat het voor jouw teveel was geloof ik <_< .

 

Waar jij het over hebt is volgens mij inderdaad kunstmatig opgewekte ruimtelijkheid door reflecties tegen de achterwand. Hierin ga ik toch echt mee met spido. Niet dat ik dit een kwaliteits-issue vind, dit is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur, dat naar achteren getrokken enigszins wazige maar heel mooi ruimtelijke dipoolgeluid.

 

Dipool een probleem voor het laag? Dacht het niet Jeroen, waar haal je dat nu vandaan, dit hoeft toch niet perse met een ESL? Dipoolbas zou juist een zeer belangrijke stap in jouw systeem zijn om de kwaliteit verder te verhogen.

Link to comment
Share on other sites

Wat hij alleen niet meeneemt is het effect van een kast op de klank van de speaker. Daar zit hem een stuk van de pijn als het om transparantie en openheid gaat.

Wil je zeggen dat je bij mij kastklank hebt gehoord? Dat kun je niet menen!

 

En ook in veel minder goede kasten valt het reuze mee. Openheid van magnetostaten en ESL's heeft veel meer te maken met het ontbreken van vervorming volgens mij. Dat bewijst jouw eigen NEO8 met extreem lage vervorming. En ook bijvoorbeeld de Accuton midrange drivers met heel lage vervorming en heel mooie waterval. Openheid en transparantie zat, ook in een kast. Zelfs zo erg dat het voor jouw teveel was geloof ik <_< .

 

Waar jij het over hebt is volgens mij inderdaad kunstmatig opgewekte ruimtelijkheid door reflecties tegen de achterwand. Hierin ga ik toch echt mee met spido. Niet dat ik dit een kwaliteits-issue vind, dit is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur, dat naar achteren getrokken enigszins wazige maar heel mooi ruimtelijke dipoolgeluid.

 

Dipool een probleem voor het laag? Dacht het niet Jeroen, waar haal je dat nu vandaan, dit hoeft toch niet perse met een ESL? Dipoolbas zou juist een zeer belangrijke stap in jouw systeem zijn om de kwaliteit verder te verhogen.

Als dat zo zou zijn, dan zou plaatsing sterk moeten verslechteren en dat is zeker niet zo. Ik heb de Neo8's gesloten (thuis en in een Van Duppen) en open mogen beluisteren (thuis) en het open systeem wint op alle vlakken terwijl de plaatsing zeker niet minder wordt. Het effect zal met een conus misschien minder zijn, maar een ESL in een kast......

 

De problemen die ik had met Accuton zijn niet gericht op transparantie, maar over detaillering (b.v. speekselklieren van zangers die overuren draaien terwijl ik dat live nog niet heb meegemaakt. Niet zo'n smakelijk gehoor.... B) ).

 

Dipole laag kent zijn beperkingen in diepgang, maar is zeker mooi en staat bij mij nog op het lijstje. Ben ik daar ook van kastklank af. ;)

Link to comment
Share on other sites

Wat hij alleen niet meeneemt is het effect van een kast op de klank van de speaker. Daar zit hem een stuk van de pijn als het om transparantie en openheid gaat.

Wil je zeggen dat je bij mij kastklank hebt gehoord? Dat kun je niet menen!

 

En ook in veel minder goede kasten valt het reuze mee. Openheid van magnetostaten en ESL's heeft veel meer te maken met het ontbreken van vervorming volgens mij. Dat bewijst jouw eigen NEO8 met extreem lage vervorming. En ook bijvoorbeeld de Accuton midrange drivers met heel lage vervorming en heel mooie waterval. Openheid en transparantie zat, ook in een kast. Zelfs zo erg dat het voor jouw teveel was geloof ik <_< .

 

Waar jij het over hebt is volgens mij inderdaad kunstmatig opgewekte ruimtelijkheid door reflecties tegen de achterwand. Hierin ga ik toch echt mee met spido. Niet dat ik dit een kwaliteits-issue vind, dit is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur, dat naar achteren getrokken enigszins wazige maar heel mooi ruimtelijke dipoolgeluid.

 

Dipool een probleem voor het laag? Dacht het niet Jeroen, waar haal je dat nu vandaan, dit hoeft toch niet perse met een ESL? Dipoolbas zou juist een zeer belangrijke stap in jouw systeem zijn om de kwaliteit verder te verhogen.

Als dat zo zou zijn, dan zou plaatsing sterk moeten verslechteren en dat is zeker niet zo. Ik heb de Neo8's gesloten (thuis en in een Van Duppen) en open mogen beluisteren (thuis) en het open systeem wint op alle vlakken terwijl de plaatsing zeker niet minder wordt. Het effect zal met een conus misschien minder zijn, maar een ESL in een kast......

 

De problemen die ik had met Accuton zijn niet gericht op transparantie, maar over detaillering (b.v. speekselklieren van zangers die overuren draaien terwijl ik dat live nog niet heb meegemaakt. Niet zo'n smakelijk gehoor.... B) ).

 

Dipole laag kent zijn beperkingen in diepgang, maar is zeker mooi en staat bij mij nog op het lijstje. Ben ik daar ook van kastklank af. ;)

Je moet niet uitsluiten dat de NEO8 in open toepassing gewoon veel lekkerder werkt. Zoals een aantal konusdrivers in dipooltoepassing gewoon niet optimaal willen klinken.

 

Dat van die speekselklieren van die Accuton is niet zoals ik dat ervaar. Ik wijd dat aan verkeerde filtering. Zoals je weet heeft de bewuste gebruiker nu een nieuw filter en hij is daar erg tevreden mee omdat er nu geen onnatuurlijke hoeveelheid detail meer in zit. Ik vind dat je te kort door de bocht gaat op basis van slechts

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...