UltrAnalog Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Loopgain: 200k Ft: 10M Loopgain bandbreedtes moeten hoger zijn voor systemen die digitale resten proberen te filteren. Wat vaak niet zo is in dac uitgangstrappen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Sacd is bovendien een tegengekoppeld systeem. Groet, Jacco Ok Jacco maar waar dan? b.v. in de speler of waar dan in het hele proces. Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 wat is tegenkoppelen? wat is terugkoppelen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Het is net als overgewicht, ieder pondje gaat door het mondje, dus wat er nietingaat hoeft er ook niet af. De eenvoudigste en goedkoopste manier om een goede versterker te maken is om met prutelementen een schakeling te bouwen waar feedback inzit. Verder zit ik helemaal niet te wachten op een bandbreedte van 10 of 20mhz Ik kon even geen ander idee verzinnen waarop het gebrek aan 'snelheid' was gebaseerd. Je zegt dat tegenkoppelen de 'snelheid' uit het geluid haalt. Dat klinkt bij mij als gevoelslogica (net als dat koperen kabels en buizen warmer zouden klinken ofzo). "Goed" kan door iedereen anders uitgelegd en ervaren worden. Buizen klinken niet warm, behalve als je ze bewust verkeerd insteld, Koper klinkt neutraal, onlangs nog over gediscuseerd bij mij thuis met een gerenomeerd trafobouwer. (Tribute) Maar even terug naar het volgende, kun jij misschien aantonen dat terugkoppeling geen invloed heeft op de snelheid van een versterker? Ik kan het niet, ik heb er ook de meetapparatuur niet voor. Kan jij het wel? Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Maar even terug naar het volgende, kun jij misschien aantonen dat terugkoppeling geen invloed heeft op de snelheid van een versterker? Wat versta je onder 'snelheid'? (van nul tot 100 in 4 seconden) Blijkbaar niet bandbreedte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 wat is tegenkoppelen?wat is terugkoppelen? Audiofielen hebben vaak mooie praatjes over terugkoppeling. Als het goed is zullen ze jou prima deze vraag moeten kunnen beantwoorden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Verder zit ik helemaal niet te wachten op een bandbreedte van 10 of 20MHz Wat schiet je er mee op? een tuner haalt 15kHz een cd 20kHz een lp 50kHz en een sacd 100kHz. Sacd 'loopt' op 64 fs = 2.882 MHz en wordt vaak intern nog weer omhoog gebracht. Houd dan een factor 10 bandbreedtereserve voor fatsoenlijke fasemarges en je bent er al ruimschoots. Ettelijke tientallen MHz zijn geen rocketscience en dat jij het niet wil snappen, wil niet zeggen dat het voor de wereld niet nodig is. Ok Remco, Je hebt 2 punten! Wat is het uiteindelijke voordeel als luisteraar als de meeste geluidsboxen tot 25... 30khz gaan? En wat het je dan aan SACD als je versterker bij 60...100kz ophoud te versterken? Waarom klinkt het dan zo goed ? echt geen suggestie Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 wat is tegenkoppelen?wat is terugkoppelen? Audiofielen hebben vaak mooie praatjes over terugkoppeling. Als het goed is zullen ze jou prima deze vraag moeten kunnen beantwoorden. Ja, ben benieuwd wat terugkoppeling nou echt IS. Daar zijn vast wel een paar h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Maar even terug naar het volgende, kun jij misschien aantonen dat terugkoppeling geen invloed heeft op de snelheid van een versterker? Wat versta je onder 'snelheid'? (van nul tot 100 in 4 seconden) Blijkbaar niet bandbreedte. Hallo s0000884 Kijk even onder de S Slew-rate Breem heeft antwoord Ik kan dat niet meten, jij wel? Met vriendelijke groet, Jack P.s. onder dezelfde S ...ook SACD maar dat neem ik met een hand vol zout Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Slew-rate =gain-bandwidth product. En dus gewoon bandbreedte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Slew-rate =gain-bandwidth product. En dus gewoon bandbreedte. Dat is geen antwoord op mijn vraag! Kun je het zelf meten? zoniet niet lullen of een ander dat wel kan... punt. Met respect voor hen die dat wel kunnen. Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Dat is geen antwoord op mijn vraag! Het geeft wel aan hoe goed jij een circel maakt in je redenering. Je zei zelf geen behoefte te hebben aan 10 MHz. Terwijl je zelf zei dat feedback 'snelheid' weghaalt uit de schakeling. Je ziet nu dat beide snelheid en bandbreedte hetzelfde zijn en dan krijg ik zo'n reactie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Dat is geen antwoord op mijn vraag! Het geeft wel aan hoe goed jij een circel maakt in je redenering. Je zei zelf geen behoefte te hebben aan 10 MHz. Terwijl je zelf zei dat feedback 'snelheid' weghaalt uit de schakeling. Je ziet nu dat beide snelheid en bandbreedte hetzelfde zijn en dan krijg ik zo'n reactie? Voor mij zijn snelheid van geluid en bandbreedte nog steeds 2 verschillende dingen, totdat iemand eens goed uitlegd dat het niet zo is. Neemt niet weg dat ik vind als je roept "heb je het gemeten" Dat ik vind, dat je dat dan op zijn minst zelf moet kunnen. Ik zeg gewoon eerlijk, dat ik het niet kan, verder zand er over. Er zijn ook dingen waarover we het eens zijn. Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Dat is geen antwoord op mijn vraag! Het geeft wel aan hoe goed jij een circel maakt in je redenering. Je zei zelf geen behoefte te hebben aan 10 MHz. Terwijl je zelf zei dat feedback 'snelheid' weghaalt uit de schakeling. Je ziet nu dat beide snelheid en bandbreedte hetzelfde zijn en dan krijg ik zo'n reactie? Voor mij zijn snelheid van geluid en bandbreedte nog steeds 2 verschillende dingen, totdat iemand eens goed uitlegd dat het niet zo is. Neemt niet weg dat ik vind als je roept "heb je het gemeten" Dat ik vind, dat je dat dan op zijn minst zelf moet kunnen. Ik zeg gewoon eerlijk, dat ik het niet kan, verder zand er over. Er zijn ook dingen waarover we het eens zijn. Met vriendelijke groet, Jack Lijkt mij een kwestie van de hoogste frequentie uit de bandbreedte nemen en daar de hellingshoek van uitrekenen in de nuldoorgangen. Dan heb je je maximale stijgsnelheid te pakken. Kortom: even differenti Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Je hebt 2 punten! Wat is het uiteindelijke voordeel als luisteraar als de meeste geluidsboxen tot 25... 30khz gaan? Het klinkt tegenstrijdig, maar om de 100 kHz van SACD te reproduceren moet je goed HF kunnen filteren. Dit is omdat de bitstream draait op hele zware terugkoppeling met noise shaping om effectieve resolutie te behalen. Daarom moet het systeem, totdat de bitstream gedecimeerd is en de HF eruit is, HF lineair kunnen verwerken. En wat het je dan aan SACD als je versterker bij 60...100kz ophoudte versterken? Wat heb je aan 60 kHz als je oren bij 16 kHz ophouden te horen? Elk systeem dat een signaal afgeeft aan een minder systeem moet ervoor zorgen dat ie niet de bottleneck is. Een hele keten met overal exact 20 kHz kantelpunten geeft aan het eind een afval bij 10 a 12 kHz. Je moet dus wat speling aanhouden. SACD, net als DVD-A, is gespecificeerd als een hi-rate systeem om de digitale filters wat ruimte te geven. Met een ruimere transition band kun je filters vormgeven die een impulsrespons hebben die minder ringing geeft voor dezelfde frequentierespons. Waarom klinkt het dan zo goed ? echt geen suggestie De echtheid daarvan is onaangetoond. De blinde testen die je vindt in AES papers zijn niet beter dan gokken. SACD's klinken over het algemeen goed om dezelfde reden als HDCD/XRCD/SBMCD: de engineer weet dat ie goed geluid gebruikt als verkoopargument (er komt een dikke stikker met het logo op de cover van de disc) en doet daarom beter zijn best op de mix. Neem voor de gein eens een CD op vanaf de analoge uitgang van een SACD en test die blind tegen een SACD. Ik kon het niet uit elkaar houden, en dat sluit het dragerformaat als klankfactor uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 wat is tegenkoppelen?wat is terugkoppelen? Voor jou als autoexpert: Als je bijstuurd als je van de weg af dreigt te raken. Of als je tegen een helling oprijdt en gas bijgeeft om op dezelfde snelheid te blijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Maar Peter, Erik zal ook af en toe een bocht naar links of rechts willen maken.En wat als ie z'n handrem in de bocht moet gebruiken ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Voor jou als autoexpert: Als je bijstuurd als je van de weg af dreigt te raken. Of als je tegen een helling oprijdt en gas bijgeeft om op dezelfde snelheid te blijven. Of hoe de meting van de uitlaatgassen via de lambda-sonde het motormanagement zo bijstelt dat de gewenste emissiewaarde behaald wordt bij maximaal vermogen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Maar Jerry, gebruik jij de handrem als je de bocht om wil gaan? Zou je toch adviseren daarvoor het stuur te gaan gebruiken. Afijn dat vertellen ze je ook wel bij je eerste rijles En Erik wil altijd rechtdoor, dat weet je toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Idd, Erik wil nooit terugdraaien,z'n stuurhuis is vast ingesteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Toch maar effe voor Erik in simpele uitleg proberen te verduidelijken,en om alleen bij versterkers te blijven: terugkoppelen :een versterkt signaal a/d uitgang v/e versterkerschakeling gedeeltelijk of helemaal terugkoppelen naar de ingang( stroom of spanning,dit kan zowel in fase of uit fase t.o.v. het ingangssignaal zijn),in fase heb je een aftrekschakeling,in tegenfase heb je een optelschakeling.(lokaal effe daargelaten) Tegenkoppelen is een vorm van terugkoppeling,waarbij het ingangssignaal altijd verkleind wordt.(kun je ook negatieve terugkoppeling noemen). Bij positieve terugkoppeling (meekoppeling) wordt je ingangs-en uitgangssignaal groter omdat het teruggekoppelde signaal naar de ingang in fase is.De versterking wordt groter in stabiele toestand. In onstabiele toestand heb je een electronische generator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Ok Remco, Bedankt voor je heldere feedback. Verder sla je de spijker op zijn kop, dat veel afhankelijk is hoe goed de opnametechnicus zijn best doet. Ik heb CD's die zonder allerlei truken zijn opgenomen en die we erg goed vind klinken en LP's die slechter t.o.v. de CD klinken (zelfde opname) of waar nauwelijks verschil in zit. Andersom natuurlijk ook. Die test met de verschillen tussen geluidsdragers is zeker leuk. Ik heb hier een vast luisterpanel met 6 oortjes die nog een stuk beter zijn dan die van mijn. Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 heldere feedback Leuk gevonden Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 10 juni 2006 Report Share Posted 10 juni 2006 Ja. Met twee identieke spelers en een abx schakelaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 10 juni 2006 Report Share Posted 10 juni 2006 Ok. Wat je dan ook hebt aangetoond is dat jij het verschil niet hoort tussen de DAC voor sacd en cd. Dat kan natuurlijk wel dezelfde chip zijn, maar intern toch verschillen. De chip die we daar gebruikten ken ik van binnen en buiten en kan je garanderen dat het d/a pad hetzelfde is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts