rienberends Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Wat is lastiger? : Een te zwakke bas met tweaks te pimpen(sic) of een te dominant aanwezige bas een toontje lager te laten zingen? 9 Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 een bas laat zich niet makkelijk beinvloeden, tenminste; niet met kabels, spikes, rubbers, en andere voodoo. wat wel helpt: goede luidsprekers, goede plaasing van speakers en luisterstoel, of een UC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 of een te dominant aanwezige bas een toontje lager Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Wat is lastiger? : Een te zwakke bas met tweaks te pimpen(sic) of een te dominant aanwezige bas een toontje lager te laten zingen? 9 Herkennen van goede weergevers dat lijkt mij het belangrijkste. Laat die fabrikant zijn kassies maar pimpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Wat is lastiger? : Een te zwakke bas met tweaks te pimpen(sic) of een te dominant aanwezige bas een toontje lager te laten zingen? Vanwaar deze vraag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Vaak speelt plaatsing en akoestiek een grote rol! ( Of het uit fase aansluiten van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Een zwakke bas pimpen (opkrikken) gaat ook zwaar vervormen (je gaat snel over de limiet van de units heen). Te sterke bas dempen is mogelijk mbv equalizer-achtige oplossingen, maar niet iedereen wil daaraan. En natuurlijk kun je ook veel bereiken met betere een opstelling. Je bas afstemmen op je kamer (dus rekening houden met de te verwachten kamerboost op t laag tov de natuurlijk afval van de speaker) zal wel het beste zijn. Maar dan nog, te kleine unit: bas zonder ballen (naar mijn mening). Link to comment Share on other sites More sharing options...
bentodicarmo Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Naar mijn bescheiden mening, liever een zuivere bas. Ik heb liever een iets minder bas dan een die vervormt of resoneert. Met andere woorden liever een te zachte maar zuiver bas dan een te harde. maar goed dat is mijn bescheiden mening, naar mijn gevoel is het mooiste geluid het geluid waarvan je niet kunt zeggen wat je er mooi aan vind. met vrolijke groet, matthew Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Ik denk een te dominante, bovendien ik hou niet van kleine boxen, heb je wel eens, een contrabas gezien? Dat geluid kan toch niet uit zo'n klein kastje komen..... Dit is dus typisch een geval van wat ik 'gevoelslogica' noem. Moet jij eens opletten hoeveel t*ringherrie ik uit een kastinhoud van 40 liter (een fractie van een contrabas) krijg als ik een subwaffer van dat formaat in elkaar lijm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 8 juni 2006 Report Share Posted 8 juni 2006 Maar dan nog, te kleine unit: bas zonder ballen (naar mijn mening). En daar ook bij: veel kleintjes maken 1 grote. Terwijl de aandrijving/last ratio optimaal blijft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Maar dan nog, te kleine unit: bas zonder ballen (naar mijn mening). En daar ook bij: veel kleintjes maken 1 grote. Terwijl de aandrijving/last ratio optimaal blijft. Ja, ja veel kleintjes maakt uiteindelijk toch ook een groot oppervlak. Ferme hoorn er voor, laat de boeren de uien maar rooien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Maar dan nog, te kleine unit: bas zonder ballen (naar mijn mening). En daar ook bij: veel kleintjes maken 1 grote. Terwijl de aandrijving/last ratio optimaal blijft. je hebt gelijk, maar dat een contrabas groot is is toch gewoon aan natuurwetten gebonden, of niet?? Een kleine luidspreker, hoe goed ook, kan nu eenmaal nooit het mooie en volle laag produceren van een flinke jongen. Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 De grootte van een speaker is niet de enige factor, alhoewel het best moeilijk is om een klein speakertje een diep laag te laten weergeven, de wijze van opbouw, spoel en magneet en de kwaliteit van de magneet zijn van een enorm belang, met name hier blijken aardig wat tekortkomingen. Een speaker die een strak, snel dus, laag produceert zal zowieso minder problemen opleveren. In de praktijk blijkt men dit echter vaak te beleven als onvoldoende, gewend als we zijn aan traag en blubberend laag Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Laten we vooropstellen dat je bij een dealer moet kopen die je in de gelegenheid stelt systemen thuis echt uit te proberen. Bij twijfel tussen LS zou ik nooit kiezen voor de zware bas: - als je naar concerten gaat is de bas wel diep maar nooit zwaar (tenzij versterkt) - bas krijg je er makkelijker in dan eruit Tot slot. Toevallig ben ik gisteren naar een mislukte vergadering een winkel ingelopen waar speakers stonden opgesteld die life geluid brachten. Verschrikkelijk al dat geronk in het laag. De piepkleintjes daarna waren echt een opluchting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Wat is lastiger? : Een te zwakke bas met tweaks te pimpen(sic) of een te dominant aanwezige bas een toontje lager te laten zingen? 9 Ik zou zeggen: eerst eens goed kijken naar de plaatsing van de speakers, dan bijregelen met met de Ultracurve. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Ik zou zeggen: eerst eens goed kijken naar de plaatsing van de speakers, dan bijregelen met met de Ultracurve. Hetwelk geen enkele bijwerking oplevert ? Een slechte bas verdoezelen met hulpmiddelen die ook niet geheel onverdacht zijn lijkt me geen goede oplossing..... Overigens is spelen met de plaatsing ook maar beperkt werkzaam, maar wel nuttig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Ik zou zeggen: eerst eens goed kijken naar de plaatsing van de speakers, dan bijregelen met met de Ultracurve. Hetwelk geen enkele bijwerking oplevert ? Een slechte bas verdoezelen met hulpmiddelen die ook niet geheel onverdacht zijn lijkt me geen goede oplossing..... Overigens is spelen met de plaatsing ook maar beperkt werkzaam, maar wel nuttig. En zonde van je tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Ik denk een te dominante, bovendien ik hou niet van kleine boxen, heb je wel eens, een contrabas gezien? Dat geluid kan toch niet uit zo'n klein kastje komen..... Dit is dus typisch een geval van wat ik 'gevoelslogica' noem. Moet jij eens opletten hoeveel teringherrie ik uit een kastinhoud van 40 liter (een fractie van een contrabas) krijg als ik een subwaffer van dat formaat in elkaar lijm. Kwantiteit niet verwarren met kwaliteit..... Hoe kom je erbij dat A: ik dit onderscheid niet maken kan B: beide niet tegelijk zou kunnen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 je hebt gelijk, maar dat een contrabas groot is is toch gewoon aan natuurwetten gebonden, of niet?? Inderdaad, maar als je die natuurwetten niet kent, dan doe je uitspraken als Een kleine luidspreker, hoe goed ook, kan nu eenmaal nooit het mooie en volle laag produceren van een flinke jongen. Ik zei niet een kleine luidspreker, ik zei een kastinhoud van 40 liter. Daarin kun je bijv. een 10 inch waffer met 2 passieve radiatoren inbouwen, of bijvoorbeeld 4 kleinere woofers. Haal je zo 110 dB mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Maar dan nog, te kleine unit: bas zonder ballen (naar mijn mening). En daar ook bij: veel kleintjes maken 1 grote. Terwijl de aandrijving/last ratio optimaal blijft. Ik had bewust de enkelvoudsvorm gebruikt. Multiple units kan ook (maar vormt vaak wel een moeilijker belasting voor de versterker) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Ik denk een te dominante, bovendien ik hou niet van kleine boxen, heb je wel eens, een contrabas gezien? Dat geluid kan toch niet uit zo'n klein kastje komen..... Dit is dus typisch een geval van wat ik 'gevoelslogica' noem. Moet jij eens opletten hoeveel t*ringherrie ik uit een kastinhoud van 40 liter (een fractie van een contrabas) krijg als ik een subwaffer van dat formaat in elkaar lijm. Of "ervaringsfeit". Veel mensen die een keer een goede 12 of 15" hebben gehoord ontdekken dan het gemak waarmee een dergelijke unit het laag weergeeft. MIsschien allemaal psychologie (je ziet een grote unit, dus je maakt je geen zorgen over de max woofer uitslag...)? Moet bekennen dat ik nog nooit een lijnspeaker met bv tien 5" units gehoord heb, wellicht geldt dat daar ook voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Of "ervaringsfeit". Veel mensen die een keer een goede 12 of 15" hebben gehoord ontdekken dan het gemak waarmee een dergelijke unit het laag weergeeft. Nu zijn er Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Defini Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Wat is lastiger? : Een te zwakke bas met tweaks te Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Een klein kassie, blijft een klein kassie Maar een klein kassie betekent niet een klein bassie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts