Jump to content

bas

rienberends
 Share

Recommended Posts

een bas laat zich niet makkelijk beinvloeden,

tenminste; niet met kabels, spikes, rubbers, en andere voodoo.

wat wel helpt: goede luidsprekers, goede plaasing van speakers en luisterstoel, of een UC :)

Kabels en rubbers vallen niet onder voodoo.

je hebt gelijk, maar dat een contrabas groot is is toch gewoon aan natuurwetten gebonden, of niet??

Inderdaad, maar als je die natuurwetten niet kent, dan doe je uitspraken als

Een kleine luidspreker, hoe goed ook, kan nu eenmaal nooit het mooie en volle laag produceren van een flinke jongen.

Ik zei niet een kleine luidspreker, ik zei een kastinhoud van 40 liter. Daarin kun je bijv. een 10 inch waffer met 2 passieve radiatoren inbouwen, of bijvoorbeeld 4 kleinere woofers. Haal je zo 110 dB mee.

niet zo smart doen aub :D

Robin

Dat hangt er maar vanaf of dat kleine kassie voor een goede (lage frequente) luchtverplaatsing kan zorgen :rolleyes:

Ja en de leerkwaliteit van het stuur bepaalt hoe wendbaar de auto is :blink: Denk het niet. Een kast verplaatst geen lucht. Een woofer verplaatst lucht. Hint: ook een kleine kast heeft 6 zijden.

Zo was het niet bedoeld. De associatie klein - geen bas, die gaat anno 2006 niet meer op (zo bedoelde ik het). Dat een klein 14 cm prutwoofertje geen ruiten eruit blaast, zover is iederen hear wel en dat ga ik ook niet weerleggen.

Kabels en rubbers vallen niet onder voodoo.

:D Welles. :D

idd,

als het gaat om de beinvloeding van het laag doet een kabel of een rubber niets....

en als men wel verschil in het laag hoort na het verwisselen van een kabel,

is men niet precies op de zelfde luisterplek terug gaan zitten , maar 20cm naar voren of zo...... ;)

Zou iemand mijn buren eens kunnen gaan vertellen dat die 18 cm woofer van mij in die kleine zuil toch echt niet de oorzaak kan zijn van die lage tonen in hun kamer? :D

• Members

Zo was het niet bedoeld. De associatie klein - geen bas, die gaat anno 2006 niet meer op (zo bedoelde ik het). Dat een klein 14 cm prutwoofertje geen ruiten eruit blaast, zover is iederen hear wel en dat ga ik ook niet weerleggen.

Een waar woord. In herzen zullen die kleine woofertjes misschien inderdaad wel net zo diep gaan, maar als we het over luchtverplaatsing gaan hebben, geven ze denk ik toch echt niet thuis...

De klappen die ik hier echt door mijn maag voel gaan, met alle respect, maar dat heb ik toch nog geen enkel klein woofertje (ook geen meervoud hiervan) voelen doen. Niet dat dit nu zaligmakend is, maar ik vind het toevallig wel heel belangrijk.

De hele discussie over wel of niet afgrond-diep gaan, het zal wel, maar ik heb altijd begrepen dat je voor een

Kom maar op met je (revolutionaire) baskassieontwerp wat nog ergens naar klinkt ;)

Als geldt:

1. Alle woofers zijn in fase

2. De woofers liggen dicht bij elkaar (golflengte/8)

3. Allen zitten in een gesloten kast

Dan is het totale systeem

• Members
Nu vind ik het fenomeen sub-woofer ook al zo'n compromis om over te janken, nog nooit heb ik dit echt goed afgeregeld/kloppend gehoord, dus voor mij blijft er maar

Guest tubejack
Dit is dus typisch een geval van wat ik 'gevoelslogica' noem. Moet jij eens opletten hoeveel t*ringherrie ik uit een kastinhoud van 40 liter (een fractie van een contrabas) krijg als ik een subwaffer van dat formaat in elkaar lijm.

Klopt! maar we hebben het hier over muziek, herrie maken kun je ook

met een midi-setje.

Nooit muziek les gehad?

Met vriendelijke groet,

Jack

P.s. subwoofers heb je bij grote boxen niet nodig.

Nu vind ik het fenomeen sub-woofer ook al zo'n compromis om over te janken, nog nooit heb ik dit echt goed afgeregeld/kloppend gehoord, dus voor mij blijft er maar

Klopt! maar we hebben het hier over muziek, herrie maken kun je ook met een midi-setje.

Dacht je nu echt dat ik het had over slechte geluidsweergave? Vervorming telt en aangezien je tegenwoordig prima voor kleine kastinhoud kunt compenseren (isobarisch, of meerdere units aan de zijden) heb je geen gedrocht meer nodig, tenzij het snoeihard moet

Hai S000884,

In het artikel wat ik heb gelezen ging B&W ook van de theorie uit maar verfieerde die vervolgens met luisterproefen. Ze kwamen vervolgens tot de conclusie dat een grote "beter" is dan twee kleine.

Nu is B&W een marketing driven bedrijf, maar uit hun topmodel zullen ze wel het maximum willen halen.

Overigens als het alleen om de theorie ging zou het leven wel makkelijker zijn.

Groet,

In het artikel wat ik heb gelezen ging B&W ook van de theorie uit maar verfieerde die vervolgens met luisterproefen. Ze kwamen vervolgens tot de conclusie dat een grote "beter" is dan twee kleine.

Dat is het B&W verhaal. Ik probeer juist als deze voorbeelden te vermijden. Immers kan ik zo met een tegenvoorbeeld komen als Dynaudio die juist in hun topmodellen kleinere woofers hebben zitten (vier stuks 20 cm diameter). En dan heb je het over een luidspreker waar ze geloof ik 35000 euro per stuk voor vragen (meer dan die B&W). Ook maak je zoiets zelf voor minder dan 10% van die prijs......

In zeer beperkte mate mogelijk tot welke frequentie :rolleyes:

Klopt ook niet want vooraleer woofers elkaar akoestisch gaan belasten moeten de golflengtes in de buurt van de onderlinge afstand komen, en dat is qua frequentie ver buiten het bereik van subwoofers.

Ook maak je zoiets zelf voor minder dan 10% van die prijs......[/size]

Ja maar waar haal je de bouwtekeningen vandaan. Dat geldt zeker voor een a technische sukkel als ik.

Ook maak je zoiets zelf voor minder dan 10% van die prijs......[/size]

Ja maar waar haal je de bouwtekeningen vandaan. Dat geldt zeker voor een a technische sukkel als ik.

Op internet slingeren ongetwijfeld veel goede ontwerpen rond. Maar dat is niet eens nodig er zijn zaken die complete bouwpakketten aanbieden die je alleen maar in elkaar hoeft te lijmen (met natuurlijk extra stappen als bitumen, pritex, filterkamer, zand e.d). Reclame wil ik niet maken door links te plaatsen, maar deze foto wil ik (zeker in het kader van het onderwerp 'bas') even plaatsen:

1.jpg Dit is dus een stel zelfbouwspeakers (niet die van mij).

Er leiden meer wegen naar Rome. Ik denk dat meeste LS fabrikanten meerdere drivers toepassen omdat het van die leuke slanke speakers oplevert (iig iets acceptabelere afmetingen voor de gemiddelde echtgenote). Ook de reden waarom sommige fabrikanten de woofer aan de zijkant plakken.

Meerdere units (bv 4) toepassen zal eerder duurder zijn dan 1 grote. De resonantie frequentie zal meestal ook hoger liggen.

Dit is ook wel lekker

Mvc-010sZupanc._b.jpg

Guest tubejack
QUOTE]

Heb jij weleens muziekles gehad? Hoe relevant is die vraag?

Ik vond het leuk, zo heb je een idee hoe dingen in het echt klinken.

Trommels, drums, viool, allerlei gitaren, of het beuken op pauken.

Het is ongelofelijk hoe b.v. de grote drum met zo'n voet pendaal klinkt in het echt

in de studio. Dat beukt, echt de zaal in.

Ik heb voor mijn huidige speakers, luidsprekers gehad met 13cm woofertjes

met een dubbele spreekspoel. er kon best bas uitkomen maar het haalt het

niet bij de 25cm woofers die ik nu heb.

Ze kunnen veel lucht verplaatsen, het beukt af en toe de kamer in.

Met vriendelijke groet,

Jack