pietje bell Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Maare , nog ff over bas dimmen, niemand van Tubetrap gehoort? Daar kan een UC niet aan tippen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 juni 2006 Report Share Posted 10 juni 2006 Ik heb wel eens gekeken bij Speakers en co in Oss en was niet kapot van wat ze daar verkochten. Liefst LS met veel units erin, vaak ook zelf ontworpen. Ik geloof zelf dat voor een woonkomer een tweeweg systeem al vlug voldoende is. Daarnaast zal een grote fabrikant niet alleen op theorie ontwerpen maar ook wat proefmodellen met variaties maken. Uiteindelijk brengen ze op de markt wat het beste bevalt. En dan maar hopen dat zo'n fabrikant smaak heeft. Monitor Audio had het 20 SE type in produktie een mooie afgewogen LS (ik heb hem) . In een speciale versie zat zilveren bedrading en een andere tweeter. De volgende modellen waren zeer basrijk. Klonk allemaal een stuk minder. Wat was de reden daarvan - andere eigenaar. In de presentatie van het neiuwe team op internet zaten alleen marketingmensen - first things first. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 10 juni 2006 Report Share Posted 10 juni 2006 Ik vond het leuk, zo heb je een idee hoe dingen in het echt klinken. Trommels, drums, viool, allerlei gitaren, of het beuken op pauken. Het is denk ik voor iedere audiofiel heel leerzaam om eens te luisteren naar allerlei instrumenten in het echt. Om bijv. te horen dat instrumenten lang niet altijd 'mooi warm rond' klinken. Thuis wil je de klank die het best bij je smaak past, live is dit niet mogelijk. Het zogenaamde 'tweaken' van sets is dan ook niets meer of minder dan het doelbewust toevoegen van vervorming (buizen / platenspeler) of de ene vervorming voor de andere vervangen (luidsprekerkeuze). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 10 juni 2006 Members Report Share Posted 10 juni 2006 Ik vond het leuk, zo heb je een idee hoe dingen in het echt klinken. Trommels, drums, viool, allerlei gitaren, of het beuken op pauken. Het is denk ik voor iedere audiofiel heel leerzaam om eens te luisteren naar allerlei instrumenten in het echt. Om bijv. te horen dat instrumenten lang niet altijd 'mooi warm rond' klinken. Thuis wil je de klank die het best bij je smaak past, live is dit niet mogelijk. Het zogenaamde 'tweaken' van sets is dan ook niets meer of minder dan het doelbewust toevoegen van vervorming (buizen / platenspeler) of de ene vervorming voor de andere vervangen (luidsprekerkeuze). En dat is dan ook iets wat ik met enige regelmaat doe. Ik heb mezelf ook een keer mee laten slepen naar een klassiek concert (ook onder het mom van bovenstaand voorbeeld), iets wat ik dus absoluut niet trek. Maar de sound van de rock-concerten, wat dus eigenlijk mijn referentie is, benader ik voor mijn gevoel dus nog het meest met die oude aftandse Tannoys, met jaw Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 10 juni 2006 Report Share Posted 10 juni 2006 (shit, het benaderen van de referentie, dat houdt toch niet in dat ik nu plotsklaps het stempel audiofiel opgedrukt krijg ?)... Nee hoor. Laat ik ook maar even zeggen dat ik in den beginne van mijn audiohobby van die debiel grote infinity's heb gehad met 38 cm waffers erin. Als ik een rock-concert wil benaderen, dan gaat dat *voor mijn gevoel* beter met zulke beesten dan met de veel kleinere 2-weg monitoren + sub die ik nu heb (ook al vervormt dit laatste minder). Het 'gevoel' bij die bas die door de kamer dreunt en je maag doet schudden, zorgt soms voor een veel betere 'live' belevenis. Kwalitatief is er ook helemaal niets mis met grote waffers, integendeel ik vind eigenlijk ook dat het meest geschikt voor laagweergave (minste THD). Maar dat neemt niet weg dat je met heel veel kleine luidsprekers in een kleine behuizing al ontzettend ver komt. Veel verder dan het clich Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 10 juni 2006 Members Report Share Posted 10 juni 2006 Kwalitatief is er ook helemaal niets mis met grote waffers, integendeel ik vind eigenlijk ook dat het meest geschikt voor laagweergave (minste THD). H Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 10 juni 2006 Report Share Posted 10 juni 2006 Maare , nog ff over bas dimmen, niemand van Tubetrap gehoort?Daar kan een UC niet aan tippen. een tube trap heb je niks aan, die werken veel te breedbandig. het is leuk als je over een gebied van twee oktaven te veel bas hebt , maar een piek bij 50hz haal je niet weg, de meeste kamers hebben een heel grillig frequentieverloop in het laag, een dip van -9db bij 40hz en een piek van +6 bij 50hz is geen uitzondering, en dan heb je niks aan een tube trap... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 juni 2006 Report Share Posted 10 juni 2006 Ik vond het leuk, zo heb je een idee hoe dingen in het echt klinken. Trommels, drums, viool, allerlei gitaren, of het beuken op pauken. Het is denk ik voor iedere audiofiel heel leerzaam om eens te luisteren naar allerlei instrumenten in het echt. Om bijv. te horen dat instrumenten lang niet altijd 'mooi warm rond' klinken. Thuis wil je de klank die het best bij je smaak past, live is dit niet mogelijk. Het zogenaamde 'tweaken' van sets is dan ook niets meer of minder dan het doelbewust toevoegen van vervorming (buizen / platenspeler) of de ene vervorming voor de andere vervangen (luidsprekerkeuze). Waarom alleen is dat alleen leerzaam voor "audiofielen" we zijn toch allemaal muziekliefhebbers Misschien zijn we juist allemaal, bezig om voor ons gehoor een zo echt mogelijk geluid te krijgen. 16 miljoen Nederlanders, 16 miljoen verschillende mensen met allemaal hun eigen beleving hoe iets klinkt. Wat is er mis, met b.v. luidsprekers te kiezen die in jouw huiskamer het voor jouw het beste geluid weergeven. Niks toch? Ik heb zeker 10 paar luidsprekers geprobeert, in ons moeilijke akoestische betonnen woonkamer. Ik ben van alles een beetje, fiel, tech, en muziekliefhebber. Soms klinkt het perfect en soms klinkt het nergens naar, afhankelijk van de opname. Maar er komt altijd muziek uit. Dus waarom zit je zo anoniem te schoppen? wat wil je bewijzen? Waarom maak niet iemand gelukkig met jouw kennis. Werkt echt! Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 juni 2006 Report Share Posted 11 juni 2006 Dus waarom zit je zo anoniem te schoppen? Hoho lees geen woorden in mijn posts die er niet staan. Het aanpassen van je set (= vervorming kiezen) is helemaal niet verkeerd, doe ik zelf ook. Alleen de gedachtegang dat zodra je iets vind dat bij je smaak past dan ook 'echter' is, klopt gewoon niet. Dat bedoelde ik met 'luister ook naar echte instrumenten'. Niets negatiefs bedoeld. Ik ben het dan ook eens met wat jij schrijft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts