carl Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Ik hoorde iemand laatst beweren dat een afsluitweerstand van 47 nog wat bij een phonotrap voldoende is en dat andere afsluitweerstanden alleen maar maskeren van fouten is. Ik begrijp het niet maar het is wel een feit dat een merk als Klyne (kan ik niet betalen) geen variable afsluitweerstanden kent terwijl dat voor de prijs er wel bij kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 Noem het topic verzieken. Maar... waar heb je het in hemelsnaam over???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 juni 2006 Author Report Share Posted 9 juni 2006 Ik was inderdaad het woord phonotrap vergeten maar een Ultraanaloog zou dat moeten begrijpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 9 juni 2006 Report Share Posted 9 juni 2006 De moniker is wat ironisch geworden gegeven mijn werk tegenwoordig, maar nevermind. Mag ik eens het argument van de gelovigen aanvoeren? Probeer eens wat afsluitweerstanden en houd diegene die je het best vindt klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 juni 2006 Report Share Posted 10 juni 2006 Ik hoorde iemand laatst beweren dat een afsluitweerstand van 47 nog wat bij een phonotrap voldoende is en dat andere afsluitweerstanden alleen maar maskeren van fouten is. Ik begrijp het niet maar het is wel een feit dat een merk als Klyne (kan ik niet betalen) geen variable afsluitweerstanden kent terwijl dat voor de prijs er wel bij kan. Voor 'n MM element is 47 Kohm prima. Dit is de standaard en ik dacht dat alle MM elementen daar mee werken. Voor MC elementen ligt dat anders omdat die spoeltjes veel kleiner zijn is er een andere afsluitweerstand nodig. 47 Kohm gaat wel maar levert een wat fletse klank op. Ik gebruik voor mijn Benz Micro Ace M 350 of 1000 Ohm. Soms vind ik het ene mooier soms het andere. Maar als je niks in kunt stellen ben je gauw klaar. Vaak is er in het apparaat met wat soldeerwerk, jumpertjes of dipswitches nog wel e.e.a. in te stellen. Bij m'n oude Cleuraudio Basic zat daar b.v. een aantal soldeer aansluitingen voor in. Een electronicus kan daar wel iets mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 10 juni 2006 Members Report Share Posted 10 juni 2006 (edited) Ik hoorde iemand laatst beweren dat een afsluitweerstand van 47 nog wat bij een phonotrap voldoende is en dat andere afsluitweerstanden alleen maar maskeren van fouten is. Ik begrijp het niet maar het is wel een feit dat een merk als Klyne (kan ik niet betalen) geen variable afsluitweerstanden kent terwijl dat voor de prijs er wel bij kan. Volgens mij heb je het niet helemaal goed begrepen, bij de specificaties staat duidelijk in te stellen tussen de 100 en 47K Ohm... Klyne Phono ...of was dit een manier om dit merk onder de belangstelling te brengen ? Geeft niks, ik kon het merk niet , en ben nu weer wat wijzer geworden... Als er trouwens niets in te stellen valt, zo'n drama is dat toch niet ? Je wordt iets beperkt in je elementen-keuze, maar dat kan ook een voordeel zijn. Liever te kiezen uit 5 top-elementen als door de bomen-het-bos-niet-zien... NB, nu ik dit zo teruglees, misschien halen we nu iets door de war, output impedance is toch nooit variabel ? We hebben het hier toch eigenlijk over input imdedance ? Als ik het nu helemaal mis heb, graag correctie... Edited 10 juni 2006 by Arden Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 juni 2006 Author Report Share Posted 10 juni 2006 Hai Arden, Ik bedoelde natuurlijk de ingangsimpedantie. Ik dacht dat die bij Klyne niet instelbaar was en daarom noemde ik dit merk als voorbeeld. Die Klyne heb ik nooit gehoord maar wordt alom geroemd. Ze verkopen hem in Duitsland bij www. H-E-A-R.de (eerlijk waar), in NL wordt hij volgens mij niet verkocht. Mijn vraag gaat eigenlijk over het belang van de ingangsimpedantie. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
alabaster Posted 10 juni 2006 Report Share Posted 10 juni 2006 47 KOhm bij MM elementen. Bij MC staat het aangegeven door de fabrikant. Varieert per element Allaerts MC1Bb moet b.v. op 100 Ohm. Bij ander waarden gaat het mis. Andere MC elementen zijn weer wat flexibeler. Kwestie van uitproberen. Een phonotrap met slechts 1 waarde is niet echt praktisch, zou je voor ieder nieuw element een andere phono trap moeten kopen of dapper gaan solderen of opsturen naar de fabrikant ( b.v. the Groove, Tom Evans). Dit levert laatsgenoemde in ieder een constante stroom van inkomsten op. Jos Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 11 juni 2006 Members Report Share Posted 11 juni 2006 Een phonotrap met slechts 1 waarde is niet echt praktisch, zou je voor ieder nieuw element een andere phono trap moeten kopen of dapper gaan solderen of opsturen naar de fabrikant ( b.v. the Groove, Tom Evans). Dit levert laatsgenoemde in ieder een constante stroom van inkomsten op. Jos Dit zal in theorie misschien wel zo zijn, maar mijn Lukaschek heeft ook inregelings-mogelijkheden nul, maar combineert dus met een hoop elementen gewoon heel goed. Ten eerste sluit je hier probleemloos alle low-output Benz elementen op aan, zelfs de high-output van Kraus deed het hier goed mee (ok, beetje veel gain, maar toch). Mijn eigen Ortofon Jubilee gaat goed, een Linn Arkiv deed het probleemloos, en zo zullen er ongetwijfeld nog wel een paar zijn. Jan Allaerts maakt elementen volgens mij ook op specificatie, dus hier zal ook nog wel een mogelijkheid bestaan. Nu wil ik de Lukaschek niet als zaligmakend omschrijven (beter is er altijd), en je wordt inderdaad gewoon wel wat beperkt in je elementenkeuze, maar mijn zoek-aktie was na de Lukaschek snel voorbij... Ik mag trouwens aannemen dat een fabrikant als Benz Micro toch echt wel weet waar ze mee bezig zijn, en toch minimaal voor een gemiddeld veilige waarde hebben gekozen. Er zullen ongetwijfeld ook wel voordelen aan zitten (geen losse jumpers of omsoldeerbare bruggetjes/weerstanden, dus betere verbindingen), anders prijs je jezelf toch vrij snel uit de markt... En om nu nog een laatste maal op de promotie-modus over te gaan, beste Carl, ik vind nog steeds dat je dit kleine hebbe-dingetje ook in je lijstje moet opnemen. Al is het alleen maar om het een keer gehoord te hebben, en het verliefdmakende kastje in je handen te hebben gehad... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts