WanFie Posted 11 juni 2006 Report Share Posted 11 juni 2006 Kom op man, kijk nog eens naar buiten, daar moet je toch vrolijk van worden. Een forum is er nu eenmaal niet om alles te laten plaatsvinden in jouw straatje. Zet anders gewoon een stuk muziek op, en geniet. Ik zit nu ook met de laptop op schoot in de tuin, muziekje op de achtergrond, geweldig toch. Het leven is mooi... Kijk eens onder takkeweer... We zijn vanmiddag dus maar 'n eindje gaan fietsen... (ok moi). Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 juni 2006 Report Share Posted 11 juni 2006 Veel mensen hebben verschillende phono trappen , hoe vinden ze zelf klinken ? Daar kan ik vrij kort over zijn, in de voor mij bekende phono-pre wereld is de Lukaschek voor mij de referentie. Beter bestaat ongetwijfeld ook nog, maar die heb ik dan nog niet beluisterd (ook geen belangstelling voor, dat scheelt misschien). Voorheen was mijn oude AcousTech voor mij de referentie, maar de Lukaschek met toevoeging van de Sodejuu-voeding deed mij nog net even iets meer... Hallo Arden, De Lukaschek van jou die ik destijds bij Kraus beluisterde is gewoon een van de meest kleurloze en transparant klinkende phono-pre's die ik gehoord heb. Dat ie alleen met een Benz optimaal tot zijn recht zou komen (zoals Haudio schreef) omdat die elementen graag een hoogohmige pre zien lijkt mij niet helemaal correct. Voor een element wat graag een lagere impedantie wil zien is dat simpel op te lossen met een aanpassingsweerstandje over de ingang. Beste Pjotr, De Benz Micro Lukaschek is speciaal voor Benz Micro elementen gemaakt in de standaard uitvoering. Alle Phono voorversterkers zijn middels weerstanden, paralell en of in serie aan te passen aan de wensen van de gebruiker. MvG, Haudio Hier waren we gebleven.... Sorry voor dit onbenullige intermezzo.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 11 juni 2006 Report Share Posted 11 juni 2006 Naast allerlei zelfbouw buizentrapjes waarvan er hier al enkele zijn langsgekomen, blijf ik nog steeds de Holfi Ellipse in de wat redelijker prijsklasse een phonotrap die al z'n soortgenoten met opamps in de schaduw stelt - gelukkig is er weer een nieuwe importeur - en ook lijkt me de Array in de hogere prijsklasse een absolute aanrader. De Lehmans, welke uitvoering ook laten wel heel erg duidelijk de nadelen van opamps horen, de fotootjes van de nieuwe versie overtuigen ook niet zo heel erg, ook de Lukaschek heeft hier behoorlijk last van en inderdaad de voeding van veel van dit soort apparaten is beslist ondermaats te noemen. Voedingen zijn een bijzonder belangrijk deel van een apparaat, zeker als je aan het spelen bent met de enorme versterkingsfactoren van een phonotrap krijg je alle tekortkomingen hiervan voor je kiezen. Buizen pre-pre's kunnen heel erg goed zijn, echter velen komen niet uit de verf omdat de versterkingsfactor domweg te laag is, houd hier bij de keuze van een element beslist rekening mee ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 juni 2006 Report Share Posted 11 juni 2006 Hai Jitze, Kan je me dat opamp verhaal nog een keer uitleggen. Kennelijk hebben de oude Black Cubes last van opamps die soms kapot gaan. Hoe constateer je dat? Welke phonotrappen hebben geen opamps? Bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 juni 2006 Report Share Posted 11 juni 2006 Qua prijs/kwaliteit komt bij mij toch de Supa 2.0G bovenaan. OK, er zit een frutvoeding bij waardoor het nogal dun klinkt. Ik bouw er tzt nog eens een fatsoenlijke voeding voor, zodat ook dit low budget ding meer body krijgt. De "Sodejuu-voeding" voor de Lukascheck stelt werkelijk geen biet voor. Het is gewoon een 24V 30VA trafo in een kastje. De eigenlijke voeding zit op de Lukascheck zelf en eigenlijk zou ik die ook nog wel eens onder handen willen nemen . Wat alleen al die trafo doet, is eigenlijk best veel. We hebben 'm eerst eens hier uitgeprobeerd en dat deed 't erg goed. Terug naar de originele trafo zag je het gezicht van Arden toch wel erg vertrekken. Dat was het dus niet (meer). Ik heb hier enkele jaren met een Transrotor Phono gespeeld. Ook een leuke trap, maar je verschi9et als je 'm opebdraait. Eigenlijk mage ik het niet zeggen, maar je betaald dus ruim Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 11 juni 2006 Report Share Posted 11 juni 2006 Aardig topic, maar toch zijn het steeds dezelfde merken die langs surfen. Opmerkelijk stil is het rond het phono-preetje van Manley. Een maatje te groot voor hear? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 11 juni 2006 Author Report Share Posted 11 juni 2006 Qua prijs/kwaliteit komt bij mij toch de Supa 2.0G bovenaan. OK, er zit een frutvoeding bij waardoor het nogal dun klinkt. Ik bouw er tzt nog eens een fatsoenlijke voeding voor, zodat ook dit low budget ding meer body krijgt. De "Sodejuu-voeding" voor de Lukascheck stelt werkelijk geen biet voor. Het is gewoon een 24V 30VA trafo in een kastje. De eigenlijke voeding zit op de Lukascheck zelf en eigenlijk zou ik die ook nog wel eens onder handen willen nemen . Wat alleen al die trafo doet, is eigenlijk best veel. We hebben 'm eerst eens hier uitgeprobeerd en dat deed 't erg goed. Terug naar de originele trafo zag je het gezicht van Arden toch wel erg vertrekken. Dat was het dus niet (meer). Ik heb hier enkele jaren met een Transrotor Phono gespeeld. Ook een leuke trap, maar je verschi9et als je 'm opebdraait. Eigenlijk mage ik het niet zeggen, maar je betaald dus ruim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 11 juni 2006 Author Report Share Posted 11 juni 2006 Aardig topic, maar toch zijn het steeds dezelfde merken die langs surfen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 juni 2006 Report Share Posted 11 juni 2006 @ Sodejuu, ben toch nog wel enigszins benieuwd wat je van mijn voorversterker/phonotrap vond; kan ook dixcreet per PB Hoi Kraus, Ik ben nog bezig met het verslag van jouw set. Ik probeer 't deze week af te krijgen. Maar met dit mooie weer zit ik liever elders dan in de buurt van de PC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 11 juni 2006 Report Share Posted 11 juni 2006 Hai Jitze, Kan je me dat opamp verhaal nog een keer uitleggen. Kennelijk hebben de oude Black Cubes last van opamps die soms kapot gaan. Hoe constateer je dat? Welke phonotrappen hebben geen opamps? Bedankt. Hallo Carl, of ze kapot gaan weet ik niet, wel weet ik dat er niet zo heel erg veel opamps zijn die goed klinken, denk hierbij ook maar eens aan de uitgangstrapjes van cd spelers, inmiddels wordt daaraan al heel erg veel gemodificeerd. Om kort te gaan componenten in de signaalweg moeten van onberispelijke kwaliteit zijn, en zelfs dan brengt elk component z'n eigen ellende in het signaal. een opamp is een complete versterkerschakeling in een klein blokje, ruimte voor goede componenten is er niet zodat er relatief veel ellende in de signaalweg wordt gebracht. een phonotrap heeft een erg hoge gain, ook de ellende wordt meeversterkt, vergelijk een discrete - transistortrap als de Holfi's of de Array maar eens met haast elk willekeurig model met opamps. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond a Posted 11 juni 2006 Report Share Posted 11 juni 2006 Hallo, ik zit dit zo eens een beetje te lezen en zie allerlei merken langskomen maar geen trichord. Nu draai ikzelf met een benz ace en een trichord dino op mijn spacedeck. Kan ik hier uit concluderen dat mijn dino niet alles laat horen wat erin zit? En hier nog duidelijke verbetering te halen is? met excuses naar haudio voor deze half offtopic vraag groeten, Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 11 juni 2006 Report Share Posted 11 juni 2006 Opmerkelijk stil is het rond het phono-preetje van Manley. De Manley Steelhead zit volgens mij een paar maatjes onder een Lyra/Isenberg/Aesthetix. Ik wil geen partij kiezen , maar het geluid van de Manley kon mij niet bekoren. Dank voor je reactie: dit preetje is sowieso een maatje te groot/duur voor mij. Een paar jaar geleden heb ik een spectaculaire demo mogen bijwonen van een Thorens draaitafel, Manley versterkers en Vienna Acoustics luidsprekers. Dit was bijzonder goed en er werd gebuik gemaakt van deze phono-pre. Helaas nooit zelf kunnen betasten.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 12 juni 2006 Author Report Share Posted 12 juni 2006 Hallo, ik zit dit zo eens een beetje te lezen en zie allerlei merken langskomen maar geen trichord. Nu draai ikzelf met een benz ace en een trichord dino op mijn spacedeck. Kan ik hier uit concluderen dat mijn dino niet alles laat horen wat erin zit? En hier nog duidelijke verbetering te halen is? met excuses naar haudio voor deze half offtopic vraag groeten, Raymond Beste Raymond, Deze topic is er voor om ervaringen uit te wisselen over phonotrappen en daar hoort een Trichord ook bij. Ook begrijp ik dat demeeste mensen niet veel phonotrappen hebben kunnen beluisteren, daarom graag ervaringen . Wil je meer helderheid dan zou je kunnen denken aan Holfi ,wil je meer levendigheid kun je Bluenote overwegen,wil je meer rust Ayre,wil je meer openheid/holografisch/body/levendig/maar toch rustig dan komt Arcus in beeld. Ook Roksan heeft Arcus capaciteiten, de Lehmann klinkt slanker. Clear Audio heeft wat minder diepte, maar is neutraal klinkend. Zo kun je alle Phono versterkers bijlangsgaan , daarom heet de topic ook Klank Kleur Karakter. MvG, Haudio PS je kunt ook gewoon eens een andere phono pre uitproberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Wil je meer helderheid dan zou je kunnen denken aan Holfi ,wil je meer levendigheid kun je Bluenote overwegen,wil je meer rust Ayre,wil je meer openheid/holografisch/body/levendig/maar toch rustig dan komt Arcus in beeld. Ook Roksan heeft Arcus capaciteiten, de Lehmann klinkt slanker. Clear Audio heeft wat minder diepte, maar is neutraal klinkend. Zo kun je alle Phono versterkers bijlangsgaan , daarom heet de topic ook Klank Kleur Karakter. MvG, Haudio PS je kunt ook gewoon eens een andere phono pre uitproberen. Kankkleur, helderheid, levendigheid, dynamiek, body, al dit soort fenomenen zijn niet aan een phono versterker toe te schrijven, althans niet aan een goede phonoversterker. een goede phonoversterker is neutraal, de combinatie met de bron en de versterker/speaker combinatie levert dit soort fenomenen wel op. Alweer enkele jaren geleden heb ik een aantal phonotrapjes met elkaar vergeleken, is ergens in de recensies te vinden, waarbij dit fenomeen ook duidelijk is aangegeven. Durf beslist te stellen dat een Holfi Ellipse beslist neutraal te noemen is, evenzo de Array, deze laatste wint het beslist, onder andere te danken aan de zeer royale instelmogelijkheden. wat dit betreft bestaat ook de mogelijkheid een phonotrap af te stellen op het te gebruiken element, impedantie en capaciteit worden dan geoptimaliseerd voor dat bepaalde element. Dit soort ingrepen zijn door een ervaren techneut simpel uit te voeren, denk hierbij aan Mattijs de Vries - Machmat - en Jesper Hansted, er zullen ongetwijfeld meerderen te vinden zijn. Levendigheid/dynamiek van een combinatie is voor een belangrijk deel afhankelijk van de uitgangsspanning van het element en de gain - versterkingfactor - van een phonotrap, hele mooie trapjes kunnen zo tekort komen in combinatie met een element dat meer gain vraagt. Ook kan het tegenovergestelde gebeuren, stress door oversturing............... Deze en alle andere verschijnselen, openheid/holografisch hebben met name ook te maken met de kwaliteit van zowel ontwerp als de hierin gebruikte componenten, het vermogen om microdetaillering hoorbaar te maken speelt hier een belangrijk rol, Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Wil je meer helderheid dan zou je kunnen denken aan Holfi ,wil je meer levendigheid kun je Bluenote overwegen,wil je meer rust Ayre,wil je meer openheid/holografisch/body/levendig/maar toch rustig Link to comment Share on other sites More sharing options...
HifiEddy Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Ik heb net een Creek OBH15 (met de zware voeding besteld) om samen te spelen met een ZYX element. Vond ik in de demo erg goed klinken, hopen dat dit ook zo blijft na aanschaf.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Het verhaal van Jitze is een beetje dat als je maar ruim kan instellen de klankverschillen tussen phono versterkers klein zijn. Ik weet het niet. Tot nu toe vielen me de relatief grote klankverschillen tussen phonotrappen behoorlijk op. Van de Hul geeft zelfs op zijn site adviezen over het gebruik van verschillende afsluitweerstanden bij verschillende muzieksoorten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Het verhaal van Jitze is een beetje dat als je maar ruim kan instellen de klankverschillen tussen phono versterkers klein zijn. Ik weet het niet. Tot nu toe vielen me de relatief grote klankverschillen tussen phonotrappen behoorlijk op. Van de Hul geeft zelfs op zijn site adviezen over het gebruik van verschillende afsluitweerstanden bij verschillende muzieksoorten. Wat ik vooral zeg is dat klankverschillen tussen goede - phono - versterkers klein zouden moeten zijn, echter gezien enorme verscheidenheid aan gebruikte componenten en ontwerpen die minder dan gewenst neutraal zijn, zijn er inderdaad nogal wat klankverschillen waarneembaar. De klankkleur van een installatie wordt mi niet bepaald door de versterkers, of dit nu solid-state of buizenversterkers zijn, alle goede versterkers zouden neutraal moeten zijn, domweg een elektrisch signaal versterken, niet meer, zeker niet minder. Overigens zijn er ook phonotrapjes die zeer uitgebreid instelbaar zijn en ondermaats presteren...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 12 juni 2006 Author Report Share Posted 12 juni 2006 Het verhaal van Jitze is een beetje dat als je maar ruim kan instellen de klankverschillen tussen phono versterkers klein zijn. Ik weet het niet. Tot nu toe vielen me de relatief grote klankverschillen tussen phonotrappen behoorlijk op. Van de Hul geeft zelfs op zijn site adviezen over het gebruik van verschillende afsluitweerstanden bij verschillende muzieksoorten. Wat ik vooral zeg is dat klankverschillen tussen goede - phono - versterkers klein zouden moeten zijn, echter gezien enorme verscheidenheid aan gebruikte componenten en ontwerpen die minder dan gewenst neutraal zijn, zijn er inderdaad nogal wat klankverschillen waarneembaar. De klankkleur van een installatie wordt mi niet bepaald door de versterkers, of dit nu solid-state of buizenversterkers zijn, alle goede versterkers zouden neutraal moeten zijn, domweg een elektrisch signaal versterken, niet meer, zeker niet minder. Overigens zijn er ook phonotrapjes die zeer uitgebreid instelbaar zijn en ondermaats presteren...... Beste Jitze, Net zoals bij mensen, is het ook bij (voor) versterkers, er zit karakter verschil in, zelfs klank verschil en ook kleurverschil. Of dat nou wel of niet moet laat ik tussenbeide, maar ik ben blij dat er wel verschil in zit MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 De klankkleur van een installatie wordt mi niet bepaald door de versterkers, of dit nu solid-state of buizenversterkers zijn, alle goede versterkers zouden neutraal moeten zijn, domweg een elektrisch signaal versterken, niet meer, zeker niet minder. Haudio gaf al een naar mijn mening correct antwoord. Deze stelling is namelijk onzin. Mijn ervaring is dat juist voorversterkers erg veel invloed hebben op de weergave kwaliteit. Alleen al tussen transistoren en buizen zit een behoorlijk verschil. Bij eindversterkers is de match met de speakers erg belangrijk en alleen al om die reden zit ook in Eindversterkers veel verschil het gaat dus niet alleen om "domweg" een signaal te versterken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 [...]Alleen al tussen transistoren en buizen zit een behoorlijk verschil. [...] O ja? Wat dan? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 12 juni 2006 Author Report Share Posted 12 juni 2006 [...]Alleen al tussen transistoren en buizen zit een behoorlijk verschil. [...] O ja? Wat dan? Groet, Jacco Beste Jacco, Heb jij nog nooit een transistor of een buis gezien MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 [...]Alleen al tussen transistoren en buizen zit een behoorlijk verschil. [...] O ja? Wat dan? Groet, Jacco Beste Jacco, Heb jij nog nooit een transistor of een buis gezien MvG, Haudio O ja, en ook een berg bij elkaar in een elektronische schakeling. Best leuk hoor. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 12 juni 2006 Author Report Share Posted 12 juni 2006 [...]Alleen al tussen transistoren en buizen zit een behoorlijk verschil. [...] O ja? Wat dan? Groet, Jacco Beste Jacco, Heb jij nog nooit een transistor of een buis gezien MvG, Haudio O ja, en ook een berg in Oostenrijk bij elkaar in een elektronische schakeling. Best leuk hoor. Groet, Jacco Beste Jacco, Waar ? MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 [...]Alleen al tussen transistoren en buizen zit een behoorlijk verschil. [...] O ja? Wat dan? Groet, Jacco Beste Jacco, Heb jij nog nooit een transistor of een buis gezien MvG, Haudio O ja, en ook een berg in Oostenrijk bij elkaar in een elektronische schakeling. Best leuk hoor. Groet, Jacco Beste Jacco, Waar ? MvG, Haudio Daar! Hij vliegt net voorbij. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts