Jump to content

Klank Kleur Karakter

Haudio
 Share

Recommended Posts

Beste Jitze,

Net zoals bij mensen, is het ook bij (voor) versterkers, er zit karakter verschil in, zelfs klank verschil en ook kleurverschil.

Of dat nou wel of niet moet laat ik tussenbeide, maar ik ben blij dat er wel verschil in zit :lol:;)

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Kleurverschillen zijn inderdaad erg duidelijk aanwezig, zoals ik ook al aangeef zijn er inderdaad klankverschillen, een belangrijk deel hiervan is terug te voeren op gebruikte componenten en/of het ontwerp, vergeet in dit verband ook een voeding niet !

Mij maakt het minder blij dat er zulke grote verschillen in klank zijn, dit duidt op een enorme variatie in kwaliteit, nu is dit inderdaad niet voorbehouden aan phonoversterkers, ook allerlei andere apparatuur vertoont dit verschijnsel.

Overigens ben ik het totaal oneens met de stelling van Hansko dat er een enorm verschil is tussen transistor- en buizenversterkers, deze stelling zou moeten luiden er is een enorm verschil in klank tussen slechte transistor - en slechte buizenversterkers.

Zowel met buizen als met transistoren is het beslist mogelijk een neutrale versterker te bouwen, waarbij in vergelijk geen grote verschillen zullen optreden.

Dat - voor - versterkers een grote invloed hebben op de geluidskwaliteit, is haast een open deur, een slechte versterker zal een luidspreker nooit tot grootse prestaties brengen.

Dus ook een slechte phonotrap zal zich in de weergave laten kennen.

:(

Dan zijn er veel slechte phonotrappen Jitze. Ik denk dat het wel meevalt. Alles wat je maakt is een compromis en dat hoor je op een of andere manier bij de tegenwoordige topelementen die redelijk betaalbaar zijn.

Maar goed Haudio heeft met zijn vraag over klankverschillen een interessant thema aangeroerd. Als het niet zo heet is zal ik uitgebreid ingaan op wat ik gehoord heb.

Ik denk dat het wel meevalt. Alles wat je maakt is een compromis en dat hoor je op een of andere manier bij de tegenwoordige topelementen die redelijk betaalbaar zijn.

Gelukkig zijn er heel erg veel luidsprekers in omloop die dit soort verschijnselen niet erg duidelijk weten weer te geven, hiervan wordt dus dankbaar gebruik gemaakt..............

;)

Dan zijn er veel slechte phonotrappen Jitze. Ik denk dat het wel meevalt. Alles wat je maakt is een compromis en dat hoor je op een of andere manier bij de tegenwoordige topelementen die redelijk betaalbaar zijn.

Maar goed Haudio heeft met zijn vraag over klankverschillen een interessant thema aangeroerd. Als het niet zo heet is zal ik uitgebreid ingaan op wat ik gehoord heb.

Ja, wat zijn nu die redelijk betaalbare top elementen. :o

En... welke zijn dat beslist niet? :huh:

En............. welk "bedrag" is redelijk betaalbaar? :o

Ja, wat zijn nu die redelijk betaalbare top elementen. :o

En... welke zijn dat beslist niet? :huh:

En............. welk "bedrag" is redelijk betaalbaar? :o

Lastige vraag lijkt me, ooit gedacht dat zo'n

Beste Haudio,

Leuk topic weer.

Enne laat ik nou bezig zijn met de orientatie van een andere phonotrap/versterker voor mijn Jan Allaerts mc-one element,maar dat wist je eigenlijk al. ;)

Ik draai normaal gesproken met een AH! HQ-MC/MM phonoversterker en beviel altijd wel,ook met mijn vorige element een Kiseki Blue Agaat, en ondanks dat de afsluitimpendantie niet geheel op elkaar afgestemd was,heb ik er altijd naar tevredenheid naar geluisterd.Hoe deze phonoversterker zich verhoudt met een Jan Allaerts element zou ik niet weten en moet dat ook uit proberen,zodra het element er is.

Edoch, geloof ik dat het Jan Allaerts element een nog betere phonotrap verdiend dan degene die ik nu heb.Vandaar ook de orientatie.

Nu is het wel zo dat ik hier vele merken voorbij zie komen,waar ik belangstelling voor heb,zoals.....

de Arcus Anniversary, Bluenote phono-2, AQVOX phonotrap, Roksan reference, Unison Research simple phono (buis).

Geen van deze heb ik gehoord nog om een goede indruk te verkrijgen,maar zal dat zeker wel gaan doen als mijn element er is.

Verder denk ik dat deze topic mij op weg kan helpen.

Nu lees ik ook dat Kraus en Sodejuu vele phonotrappen/versterkers beluisterd hebben en zou het leuk vinden als ze hier wat over willen zeggen in deze topic over de klankeigenschappen.Het kan een steuntje in de rug zijn om tot een goede keuze te komen voor mijzelf.

Overigens heb ik weinig losse phonotrappen gehoord in het verleden,hoe raar dat is voor een analoogfreak misschien. Ach maakt ook niets uit volgens mij.

Ik heb wel gehoord de Audio Research PH-1 , Krell reference phono , Aaron phono, Ortofon 3000 step-up trafo,maar dit was wel een jaartje of 10 terug.

Wat recentelijker een Holfi en een Conrad Johson EV-1 phono.

Voor mij is de Conrad Johnson en de krell het meeste bijgebleven,maar boven het budget en de CJ phonoversterker wordt niet meer gemaakt geloof ik.Trouwens die Holfi vond ik niks,was saai en dood.

Ondanks dat ik de phonotrappen : de Arcus Anniversary, Bluenote phono-2, AQVOX phonotrap, Roksan reference, Unison Research simple phono (buis) niet gehoord heb,maar mijn belangstelling wel naar uit gaat,vind ik het niet gemakkelijk om zonder ze gehoord te hebben daar iets over te zeggen of wat het beste voor mij zou zijn.

Dus jongens,mochten jullie suggesties hebben in mijn geval,schroom jezelf niet en plaats je reactie erop.Bedenk dat je mij daar een enorm plezier mee doet en mij ook helpt in de keuze van....

Met groet,

:cool2:

Hola!

Zit ik hier met 30 graden plus een epistel vanachter mijn computertje te typen, ik lijk wel gek....

Ik heb deze week een 3 tal phonotrapjes te beluisteren gekregen van Wilbert Hifi uit Utrecht (goeie zaak, letterlijk en figuurlijk) en ondanks dit belachelijke weer is het in mijn luisterkamertje nog aardig uit te houden om een paar fijne luisteruurtjes te vervolmaken.

Ik speel zelf met een Primare voor en eindtrap, een ClearAudio Champion met een Benz Ace en een Aurum Wood mm.

Mijn eigen phonotrap is een simpele MF X-LP die best fijn matcht(?), vind ik.

Eigen voeding eraan geknoopt en spelen maar.

Om nu eens te kijken of een apparaat van het zelfde merk nu beter past bij mijn huidige componenten heb ik (logisch?) de ClearAudio Smartphono en de Primare R20 meegekregen.

Daarnaast ook de Lehman Blackcube (MK II). Gewoon voor de fun!

De Primare speelt met autoriteit, mooie stage, stevig, levendig, goed in het laag, doch een tikkeltje donker.

De Lehman heeft fluwelen handschoentjes aan. Ze is rijk aan detail, erg muzikaal, maar mist een beetje punch en levendigheid..

ClearAudio's Smartphono is ook rijk aan detail, levendig, beetje staccatto. laag kan beter en geprononceerder

Mijn Musical Fidelity X-LP (2ehands voor 55 euro!) presenteert zich met details, erg precies en helder en een mooie stage. Zonder de extra voeding echter 5 stappen achteruit.

Na een paar dagen spelen kan ik denk ik de nodige verschillen wel aardig onderkennen, maar ik vraag me af of ik dat nu ook per s

Beste Allemaal,

Wie Weet het een en ander van Phono Voorversterker Combinaties.

De Beste die ik ken wil ik best wel benoemen, maar het heeft ook sterk te maken welke combinatie er wordt gemaakt en wat wil je.

Ook denk ik dat er geen absolute winnaar aan te wijzen is.

Isenberg kan formidabel klinken, maar Lyra is ook super,Pass kan er ook wat van en beslist niet vergeten Aesthetix ook kun je voor buizen denken aan Audio Research.

Ofschoon een Unison Research Simpy Phono  moet je niet vergeten.

Roksan Ref. is gewoon heel erg goed.

Maar Arcus Anniversary is ook verschrikkelijk goed.

Benz Micro Lukaschek kan er ook wat van.

De Lehmann Silver Cube is ook geweldig.

Wat ook heel mooi klinkt is een Ayre.

De Cyrus combi phonotrap plus PSX lijkt qua klank op de Ayre is transistor maar lijkt op buizen qua klank.

De Aqvox heeft een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.

En niet te vergeten The Bluenote .

Veel mensen hebben verschillende phono trappen , hoe vinden ze zelf klinken ?

MvG,

Haudio

Tsja,

Veel ervaring met phonotrappen heb ik niet. Maar toch, hier mijn ervaringen.

Ik heb Graham Slee uitgeprobeerd (helder, krachtig, 'recht in je gezicht') , maar voor bij de tweede die ik uitprobeerde gezwicht: de Jasmine L 2.0 Phono Pre (zie een eerder topic).

De associaties die ik heb bij de klank: helder, open, transparant, rustig, ontspannen, laid-back en schoon.

Ik vind dat Jitze wel gelijk heeft. Een goede phonotrap zou (net als elk andere versterker) niks van zichzelf laten horen. Een draad met versterking zeg maar.

Dat er zoveel verschillen hoorbaar zijn vindt ik dus vreemd. Nou is het wel moeilijker om van het extreem kleine signaaltje van een phonoelement een redelijk signaal te maken, maar toch.

Van de andere kant heb ik draaitafelsets gehoord die gewoon neutraal klonken. Helaas is het met voorversterkers net zoiets als met buizenversterkers. Je kiest voor de klank. Je houd er van of niet.

Ik vind dat een installatie goed klinkt wanneer de instrumenten klinken net als in het echt. T

• Members

Nog even een reactie over een ander merk die ik hier nog niet ben tegengekomen, nl Sugden...

Dat ik hierover begin, komt eigenlijk door Piet van Soest. Ik had nog een oude Sugden Optima op zolder staan, waar ik helemaal niets meer mee deed. Deze is dus naar Piet gegaan, om gewoon eens wat te proberen. Terug-gravend in mijn geheugen was deze Optima gewoon een goede pre, niets mis mee, zeker gezien het geld (toen rond de 1000 gulden). Echter aangesloten bij Piet, echt zo koud als het maar kon, donderde ik zowat van mijn stoel. Bij mij thuis heeft hij echt nooit zo geklonken. Achteraf klopt dit ook wel, later heb ik begrepen dat Sugden Goldring (of andersom, weet ik even niet meer)gebruikt bij de ontwikkeling van hun produkten...

Naar aanleiding hiervan ben ik dus nog eens even gaan zoeken, en Sugden heeft dus 3 phonopre's in het pakket.

De A21 SE Stage Two Phono Amplifier voor rond de 500 euro

De Bijou PhonoMaster phono amplifier voor rond de 875 euro

De Masterclass Phono Amplifier, het top-model, voor rond de 1775 euro

Het top-model heeft trouwens een voor sommigen onder ons bijzonder prettig iets,

namelijk 5 ingangen, en 2 uitgangen. Dit dus in het kader van meerdere armen op de tafel, en toch maar

Ik heb al het commentaar nog niet helemaal op me laten inwerken (kom net terug van een goed stuk zeilen). Een merk wat ik in zijn algemeenheid ondergewaardeerd vind in Nl is Sugden. Nooit phonotrappen van gehoord maar wel op de VAD de Sugden ESL 57 combinatie , naast de Quad buizen.

• Members

Nee, niet in een direct vergelijk, maar ik zat omhoog, ik moest even snel een pre hebben. Ik heb toen de R 20 gekocht. Deze stond op voorraad bij de plaatselijke dealer hier, dus ik kon direct weer spelen. Hij klinkt dan ook helemaal niet slecht, maar dingen zoals die zogenaamde luchtbel, die kwam er gewoon niet uit. Ik ben gewend dat ik thuis een schoon, helder geluid heb, en dat was gewoon weg. Ik vind het te ver gaan om het geluid als muf te omschrijven, maar ik mistte gewoon teveel. Dat is dus niet iets wat je snel weer vergeet. Bij de Lukaschek en AcousTech zat dit allemaal weer wel in het geluid. Noem het maar het zgn. ''gordijn-effect'' Hij zit echter wel op hetzelfde niveau als andere pre's van rond de 500 euro, dus misschien is het gewoon een ''alle waar naar zijn geld'' verhaal...

Tussen de Lukaschek ( 62 dB ) en de Primare R20 ( 55 dB ) is een verschil van 7 dB in versterking mogelijk de oorzaak van hetgeen jij beschrijft, phonotrappen moeten beslist voldoende gain hebben om een element tot z'n recht te laten komen.

Meer dan de prijsverschillen is dit een factor van belang...................... <_<

Tussen de Lukaschek ( 62 dB ) en de Primare R20 ( 55 dB ) is een verschil van 7 dB in versterking mogelijk de oorzaak van hetgeen jij beschrijft, phonotrappen moeten beslist voldoende gain hebben om een element tot z'n recht te laten komen.

Meer dan de prijsverschillen is dit een factor van belang...................... <_<

Hoe kun je nu prijs met gain vergelijken? Kun je je ook gaan afvragen of het chroom van de Lukaschek er toe doet.

Gain is iets wat alleen in zijn totaliteit speelt. Te weinig gain en het kinkt gewoon te zacht.

7 dB verschil is ong. een factor 2. Dat is in audiotermen toch niet noemenswaardig?

;)

• Members
Tussen de Lukaschek ( 62 dB ) en de Primare R20 ( 55 dB )  is een verschil van 7 dB in versterking mogelijk de oorzaak van hetgeen jij beschrijft, phonotrappen moeten beslist voldoende gain hebben om een element tot z'n recht te laten komen.

Hoe kun je nu prijs met gain vergelijken? Kun je je ook gaan afvragen of het chroom van de Lukaschek er toe doet.

Gain is iets wat alleen in zijn totaliteit speelt. Te weinig gain en het kinkt gewoon te zacht.

7 dB verschil is ong. een factor 2. Dat is in audiotermen toch niet noemenswaardig?

;)

Nee, inderdaad. Sterker nog, iets minder gain zou hier zelfs beter uitpakken, als mijn versterker op stap 1 staat (laagst mogenlijk volume), is het eigenlijk al te hard voor achtergrond-muziek...

De Primare presteerd gewoon op een lager niveau (logisch, ander zou het prijs-verschil ook niet gerechtvaardigd zijn). Nogmaals, zoals ik al eerder aangaf, hij is absoluut niet slechter als de concurrentie in dezelfde prijs-klasse, maar echte top-pre's (relatief woord) beginnen klaarblijkelijk pas rond de 1000 euro...

Om het hele verhaal nu enigszins te relativeren, mijn luidsprekers blinken nu eenmaal niet uit in openheid en verfijning. Op het moment dat er een pre geinstalleerd wordt waarmee dit naar een hoger niveau wordt gebracht, geniet dit uiteraard mijn voorkeur, daarom spreek ik ook altijd over mijn persoonlijke referentie. Bij iemand die van huis uit al een heel schoon en open geluid heeft, zou bijvoorbeeld een Lukaschek wel eens te veel van het goede kunnen zijn. Tel hier het fenomeen smaak nog bij op, en het zou wel eens kunnen dat dan ineens een ASR, of een Primare de referentie zou kunnen worden. Daar het in dit topic echter ging om de persoonlijke ervaringen, heb ik het omschreven vanuit mijn perspectief...

Tussen de Lukaschek ( 62 dB ) en de Primare R20 ( 55 dB )  is een verschil van 7 dB in versterking mogelijk de oorzaak van hetgeen jij beschrijft, phonotrappen moeten beslist voldoende gain hebben om een element tot z'n recht te laten komen.

;)

Gain blijkt in de praktijk een zeer belangrijk en klankbepalend element, te weinig gain levert niet alleen zacht geluid, ook blijft de dynamiek beperkt, hetwelk een redelijk belangrijk onderdeel is van een plezierige weergave. - luchtbel = headroom = royaal dynamisch bereik ? -

uiut ervaring durf ik te stellen dat hier een dB of 7 inderdaad veel verschil maken.

Prijs lijkt me beslist geen criterium voor kwaliteit, nieuwer - duurder - beter , blijkt in het algemeen niet houdbaar.

;)

Qua prijs/kwaliteit komt bij mij toch de Supa 2.0G bovenaan. OK, er zit een frutvoeding bij waardoor het nogal dun klinkt. Ik bouw er tzt nog eens een fatsoenlijke voeding voor, zodat ook dit low budget ding meer body krijgt.

De "Sodejuu-voeding" voor de Lukascheck stelt werkelijk geen biet voor. Het is gewoon een 24V 30VA trafo in een kastje. De eigenlijke voeding zit op de Lukascheck zelf en eigenlijk zou ik die ook nog wel eens onder handen willen nemen :rolleyes: . Wat alleen al die trafo doet, is eigenlijk best veel. We hebben 'm eerst eens hier uitgeprobeerd en dat deed 't erg goed. Terug naar de originele trafo zag je het gezicht van Arden toch wel erg vertrekken. Dat was het dus niet (meer).

Ik heb hier enkele jaren met een Transrotor Phono gespeeld. Ook een leuke trap, maar je verschi9et als je 'm opebdraait. Eigenlijk mage ik het niet zeggen, maar je betaald dus ruim

• Members
De Lukascheck komt aardig in de buurt van de Roksan, is echter niet zoi flexibel. Met de standaard trafop ervoor is het al een prachtige trap. Met een goeie trafo voor de stroomleverantie, stijgt ook het "volume" waarmee de trap speelt. De "bel" wordt een stuk groter, waardoor het nog realistischer wordt. Eigenlijk zou Arden eens precies moeten beschrijven wat een dikke trafo doet bij de Lukascheck. Hij heeft 'm langer beluisterd dan ik

Mijn verzoek aan Sodejuu was, om de Lukaschek die standaard fantastisch klinkt, van wat meer schwung te voorzien. Ik ben lange tijd in de gelukkige situatie geweest dat ik meerdere (top) pre's in mijn bezit had. De AcousTech had n

Nu een wat uitgebreider verhaaltje over mijn zoektocht naar een nieuwe phonotrap. Ik ben niet zo'n wisselaar van apparaten en zoek naar iets wat lang meekan en daarna ook geschikt is voor een tweede installatie. Mijn phonotrap moet ruim instelbaar zijn en met een subsonic filter (liefst met aan en uit). Daarnaast vereist WAF een kleine kast. Een extra stukje luxe zou een mono knop zijn. Ik heb nu een Benz Wood L 2 maar ik kan me voorstellen dat ik die nog eens wissel. Tot slot geloof ik niet in eendagsvliegen.

Ik heb thuis wat uitgeprobeerd, geleend van kennissen of een zaak waar ik nogal wat heb gekocht. Daarnaast heb ik nog een paar trappen "buiten" gehoord onder meer bij een zaak en een recescent. In dat laatste geval kan ik alleen maar relatieve uitspraken doen van hoe klinken ze tegen over elkaar in een mij onbekende set. Daarbij heb je nooit de zekerheid dat de instellingen gelijk zijn , iets waar ik thuis wel op let.

Tot slot is mijn referentie een Lehmann Black Cube.

Om "buiten" te beginnen, morgen volgt wat ik thuis heb beluisterd:

- De Roksan versus de Lehmann Silver Cube. Beiden phonotrappen waar de pers zeer lovend over spreekt. De Roksan zit in de 1500 euro klasse (prijzen weet ik niet meer precies) en de Silver Cube zal ongeveer het dubbele zijn. Beiden hebben een subsonic filter (SF).

Die Roksan is werkelijk een zeer mooie phonotrap. De Silver Cube is in vergelijking daarmee wat dun. Nu heb ik dat durfen te zeggen op het Duitse analog forum en kreeg onmiddellijk een mailtje van Norbert Lehmann. Hij vroeg me of ik de Silver Cube type 1 of 2 gehoord had want die klonken verschillend. Later heb ik gelezen dat de opamps vervangen zijn omdat die van type 1 vaak kapot gingen (hetzelfde probleem met de Black Cube). Deze upgrade kost 300 euro. Ik denk dat ik type 1 heb gehoord want die upgrade was net op de markt.

- De Linn Linto versus de Black Cube bij een bekend recescent. De Linto zit ook rond die 1500 euro en de Black Cube rond de 450. De Black Cube heeft in ieder geval een SF en van de Linto weet ik dat niet.

Nadeel van die Linto is dat hij niet instelbaar is. Je leest ook dat hij met name in een Linn systeem goed presteert. Nu werd getest met een vrij duur Cleraudio element en die kombi was zeker niet ideaal want een phonotrap waar lovend in de pers over wordt geschreven klonk van geen kanten, heel technisch ook. De recescent vond het "zwart" geweldig maar raakte toch een beetje verward toen hij geconfronteerd werd met de natuurlijkheid van de Black Cube.

- De Benz versus de nieuwe Lehmann Decade versus de Black Cube. De Benz zal iets rond de 1200 euro zijn en de Lehmann Decade rond de 1500. De Benz wilde ik graag horen omdat ik een Benz element heb, de Lehmann omdat ik heel tevreden ben geweest met de Black Cube en vanwege de vele instellingen waaronder een schakelbaar SF (dit gaf me dan tevens de mogelijkheid te horen of je iets mist met SF aan). De Benz is niet instelbaar maar dat is geen probleem omdat ik een Benz element heb (maar wel als ik in de toekomst ooit van element ga verwisselen). Gebruikt element was de Benz Wood M 2.

Arden was altijd heel enthousiast over de Benz maar ik vond het een beetje tegenvallen. Toch iets dun (niet veel) en de muziek kwam er niet helemaal uit. Waarschijnlijk hoor je met de Sodeju upgrade inderdaad een veel betere phonotrap.

Toen de Lehmann Decade werd aangesloten verwachtte ik niet veel meer. Dat viel "tegen" want het klonk werkelijk heel, heel erg goed. Stevige klank, warm maar zeker niet te. Ik heb de SF nog uitgeschakeld maar ik hoorde het verschil niet of nauwelijks. De Decade zag er ook nog gelikt uit.

Als laatste ter vergelijk de Black Cube die erg tegenviel en ook dunner, scherper klonk dan ik thuis gewend ben. Ik heb verder niet meer naar de instellingen gekeken maar ik denk dat de afsluitweerstand niet helemaal correct was ingesteld.

Tot slot had ik niet de induk dat de phono trappen heel lang aan stonden van de Lehmann weet ik dat dit heel hoorbaar is. Kan die Decade nog beter?

Morgen deel 2

@ Sodejuu en Carl: Dank voor de verhalen! Zeer informatief.

Groet,

azh

De Bluenote Phono is eigenlijk te goedkoop. Hij speelt op een hoger niveau dan de prijs doet vermoeden. Ook deze klinkt los en luchtig. Het laag wordt m.i. net iets te dik aangezet, maar de meeste mensen vinden dat prettig.

Als dit zo is, dan vraag ik me af of de Bluenote Phono 1 wel iets voor me is....

Beste Ome Henk,

Inderdaad klopt het verhaal van Sodejuu voor het overgrote deel , want als de Bluenote phono 1 is ingespeeld dan is het klein beetje extra laag wat er eerst in zat verdwenen, het is dus even wennen .

MvG,

Haudio

Ook hier klinkt het laag niet aangedikt. Eerlijk gezegd was dit nooit een probleem bij me geweest en heeft wellicht te maken dat het feit ik geen floorstanders heb.

Door het inspelen (en het 24 uur/dag aan laten) is de klank wat sprankelender geworden en klinkt het wat luchtiger. Dit was duidelijk te horen toen Bluetube (Hank) met een niet-ingespeelde Phono 1 bij mij op bezoek kwam en we een 1 op 1 vergelijk deden.

Het phonotrapje bevalt me uitermate goed en er is niets waar ik me op dit moment aan stoor. Het past goed bij mijn andere componenten en zorgt er voor dat ik gewoonweg lekker van muziek kan genieten zonder op de apparatuur te letten.