Jump to content

Klank Kleur Karakter

Haudio
 Share

Recommended Posts

Beste Ome Henk,

Misschien hoort dit per PB maar ik dacht och waarom ?

Breng je platenspeler en ik monteer er een gebruikte Audio Technica OC 9 in en je ruilt de Trigon om voor een Bluenote Phono 1 dan horen we wel wat jij er van vind in jou combinatie.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Combi OC9 + Phono 1 is geweldig! :D

Zonder gekheid: het is een hele mooie levendige combinatie die garant staat voor heel veel luisterplezier en heeft een heel goed gevoel voor rhytme. Ik weet geen ander woord hiervoor, maar je kriijgt echt zin om met je voeten mee te tappen.

Breng je platenspeler en ik monteer er een gebruikte Audio Technica OC 9  in en je ruilt de Trigon om voor een  Bluenote Phono 1 dan horen we wel wat jij er van vind  in jou combinatie.

Heel vriendelijk aangeboden Haudio B) Maar als het goed is, heb je ook een arm van me binnen gekregen ;)

Ha die Ome Henk,

Klopt helemaal .

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Hoi,

Door dat ik nog maar net in de wereld van het mooie zwarte goud zit heb ik nog geen ervaring met phono pre's. De asr vond ik heel erg, zeg maar zwaar klinken er zat weinig twinkel in. Net zoals Arden al zei is de sugden koud aangesloten en wat speelde dat ding, hij doet precies wat ik wil horen en in combinatie met een goldring eroica lx element is het gewoon klaar.Er zullen ongetwijfeld betere en duurdere pre's zijn maar ik ben hier zeer te vreden mee.

Gr Piet.

Ha die Ome Henk,

Ik zat ook maar wat te stangen. Geld is ook bij mij de beperkende factor in deze hobby, maar dat maakt het ook interessant dat er daardoor wensen zijn die nog niet uitgekomen zijn (iets om naar uit te kijken).

De elementen die ik in mijn bezit heb gehad zijn achtereenvolgend: Grado Prestige Black, Denon DL-160, Denon DL-304, Audio Technica OC9 en dus nu de Lyra Dorian.

De OC9 was voor mij een grote vooruitgang t.o.v. de vorige elementen en levendigheid en muziek stond op een hoog niveau. Er waren geen punten waar ik me aan ergerde, maar hoorde wel dat bijv. een Benz ACE een stukje verfijnder is en nog meer detail uit de groeven wist te peuteren.

Ik had dus wel zoiets van dat mijn volgende element wat meer verfijning moest gaan geven, maar wel met de eigenschappen die me zo aanspraken in de OC9. Ik had ook geen haast (ik stoorde me nergens aan) en was eigenlijk aan het sparen voor een 2e Kimber KS1030 interlink (aan m'n CD speler ter vervanging van de PBJ die wat iel klinkt).

Toen ik het geld eindelijk bijna bij elkaar had gesprokkeld begon ik erg te twijfelen of een 2e KS1030 wel zo verstandig was, zeker gezien het feit dat ik meestal toch LP's luister. Er zijn ook nog wel goedkopere alternatieven die een verbetering t.o.v. de Kimber PBJ geven.

Uiteindelijk besloten om voor een opwaardering van de OC9 te gaan en na wat heen en weer gemail met Sneek zijn we uiteindelijk bij de Lyra Doria uitgekomen. Ik herken hier weer veel van de OC9 in, maar op een aantal punten een stapje beter: nog meer dynamiek, meer detail, meer body, ruimtelijker, enz. Ik ben er dus heel erg blij mee, maar vind de OC9 nog steeds een heel fraai element.

Groeten en veel plezier met je nieuwe arm?

(welke is het geworden?)

Gerald

Groeten en veel plezier met je nieuwe arm?

(welke is het geworden?)

Dank je :D Hoe 'ie' er precies uit ziet weet ik (nog) niet :o , maar hij lijkt op een Bluenote B-5 MKII :lol: waarbij de goudkleurige tierelantijnen uitgevoerd zijn in chroom-/zilverkleurige tierelantijnen B)

De titanium uitvoering van de B5?

Goed dat er nu meerdere uitvoeringen zijn, want smaken verschillen nu eenmaal.

Normaal gesproken vind ik goud ook "kitserig" overkomen, maar gelukkig is het bij de Piccolo niet al te overdreven toegepast en steekt het mooi af tegen het glimmende zwart en geeft het juist een een beetje allure.

Nu een wat uitgebreider verhaaltje over mijn zoektocht naar een nieuwe phonotrap. Ik ben niet zo'n wisselaar van apparaten en zoek naar iets wat lang meekan en daarna ook geschikt is voor een tweede installatie. Mijn phonotrap moet ruim instelbaar zijn en met een subsonic filter (liefst met aan en uit). Daarnaast vereist WAF een kleine kast. Een extra stukje luxe zou een mono knop zijn. Ik heb nu een Benz Wood L 2 maar ik kan me voorstellen dat ik die nog eens wissel. Tot slot geloof ik niet in eendagsvliegen.

Ik heb thuis wat uitgeprobeerd, geleend van kennissen of een zaak waar ik nogal wat heb gekocht. Daarnaast heb ik nog een paar trappen "buiten" gehoord onder meer bij een zaak en een recescent. In dat laatste geval kan ik alleen maar relatieve uitspraken doen van hoe klinken ze tegen over elkaar in een mij onbekende set. Daarbij heb je nooit de zekerheid dat de instellingen gelijk zijn , iets waar ik thuis wel op let.

Tot slot is mijn referentie een Lehmann Black Cube.

Om "buiten" te beginnen, morgen volgt wat ik thuis heb beluisterd:

- De Roksan versus de Lehmann Silver Cube. Beiden phonotrappen waar de pers zeer lovend over spreekt. De Roksan zit in de 1500 euro klasse (prijzen weet ik niet meer precies) en de Silver Cube zal ongeveer het dubbele zijn. Beiden hebben een subsonic filter (SF).

Die Roksan is werkelijk een zeer mooie phonotrap. De Silver Cube is in vergelijking daarmee wat dun. Nu heb ik dat durfen te zeggen op het Duitse analog forum en kreeg onmiddellijk een mailtje van Norbert Lehmann. Hij vroeg me of ik de Silver Cube type 1 of 2 gehoord had want die klonken verschillend. Later heb ik gelezen dat de opamps vervangen zijn omdat die van type 1 vaak kapot gingen (hetzelfde probleem met de Black Cube). Deze upgrade kost 300 euro. Ik denk dat ik type 1 heb gehoord want die upgrade was net op de markt.

- De Linn Linto versus de Black Cube bij een bekend recescent. De Linto zit ook rond die 1500 euro en de Black Cube rond de 450. De Black Cube heeft in ieder geval een SF en van de Linto weet ik dat niet.

Nadeel van die Linto is dat hij niet instelbaar is. Je leest ook dat hij met name in een Linn systeem goed presteert. Nu werd getest met een vrij duur Cleraudio element en die kombi was zeker niet ideaal want een phonotrap waar lovend in de pers over wordt geschreven klonk van geen kanten, heel technisch ook. De recescent vond het "zwart" geweldig maar raakte toch een beetje verward toen hij geconfronteerd werd met de natuurlijkheid van de Black Cube.

- De Benz versus de nieuwe Lehmann Decade versus de Black Cube. De Benz zal iets rond de 1200 euro zijn en de Lehmann Decade rond de 1500. De Benz wilde ik graag horen omdat ik een Benz element heb, de Lehmann omdat ik heel tevreden ben geweest met de Black Cube en vanwege de vele instellingen waaronder een schakelbaar SF (dit gaf me dan tevens de mogelijkheid te horen of je iets mist met SF aan). De Benz is niet instelbaar maar dat is geen probleem omdat ik een Benz element heb (maar wel als ik in de toekomst ooit van element ga verwisselen). Gebruikt element was de Benz Wood M 2.

Arden was altijd heel enthousiast over de Benz maar ik vond het een beetje tegenvallen. Toch iets dun (niet veel) en de muziek kwam er niet helemaal uit. Waarschijnlijk hoor je met de Sodeju upgrade inderdaad een veel betere phonotrap.

Toen de Lehmann Decade werd aangesloten verwachtte ik niet veel meer. Dat viel "tegen" want het klonk werkelijk heel, heel erg goed. Stevige klank, warm maar zeker niet te. Ik heb de SF nog uitgeschakeld maar ik hoorde het verschil niet of nauwelijks. De Decade zag er ook nog gelikt uit.

Als laatste ter vergelijk de Black Cube die erg tegenviel en ook dunner, scherper klonk dan ik thuis gewend ben. Ik heb verder niet meer naar de instellingen gekeken maar ik denk dat de afsluitweerstand niet helemaal correct was ingesteld.

Tot slot had ik niet de induk dat de phono trappen heel lang aan stonden van de Lehmann weet ik dat dit heel hoorbaar is. Kan die Decade nog beter?

Morgen deel 2

Hierboven heb ik wat phonotrappen beschreven die ik "buiten" huis heb beluisterd. Nu een beschrijving van de trappen die ik in mijn eigen systeem vergeleken heb met de Lehmann Black Cube.

Ik ben vandaag overigens de mooie middag bezig geweest met de bevestiging van een wandrek voor mijn platenspeler. Dat was ik al langer van plan maar kwam er niet van. Ik kan het nog niet gebruiken want een plug moest eerst vastgezet worden en drogen (altijd eentje in de voeg geboord) . Hij kan volgens mij nu al heel veel gewicht aan. Mooi ding met een hele eigen ontwerpfilosofie.

- De Electrocompaniet is eigenlijk de eerste phonotrap die ik bij mijn Oracle gehoord heb. Een klein kastje in typische Electrocompaniet stijl (acryl plaat op het front). Die stijl vind ik op zich niet mooi maar wel bij deze phonotrap. De prijs viel wel mee herinner ik me, iets van 900 euro, ik weet het niet meer precies. Het is een superdynamische trap en echt niet mis. Maar wat is dynamiek, sommige zeggen dat die niet in de versterking zit maar in de plaat. Ik had de indruk dat het midden iets terughoudend was en dat de trap daardoor dynamischer klonk. Helaas echter geen SF.

Ik weet overigens zeker dat heel wat leden voor deze trap zouden vallen, ook een goede prijs/kwaliteitsverhouding.

- Beetje buiten de orde vanwege de prijs van 3300 euro, de Chord Symphonie. De bekende Chord stijl (en daarom ook moeilijk te plaatsen) en veel features in de zin van instelbare versterking en impedanties. Ook hier een (nagenoeg?) niet hoorbaar SF.

In alle eerlijkheid vond ik hem indertijd niet zo geweldig voor het vele geld wat die kost. Toch ben ik daar een beetje op teruggekomen nu ik wat meer heb gehoord. Het onopvallende karakter betekent misschien wel dat hij heel goed is. Zet hem in een een goedkoper kastje en trek iets meer dan 1000 euro van de prijs en ik probeer hem nog een keer.

- De Bluenote phono 1. Interessant om die te vergelijken met de Lehmann Black Cube. Vergelijkbare prijsklasse maar een totaal ander geluid. De Bluenote wat warmer en de Lehmann wat dunner. Ik denk dat Sodeju wel gelijk heeft met zijn klankbeschrijving van de Bluenote. Ik denk dat als de klank tussen de Lehmann en de Bluenote in zit, het ideaal wel bereikt is. Deze trappen hebben volgens mij allebei een SF en zijn in hun prijsklasse zonder meer de moeite waard is. Het is maar welke klankkleur je zoekt.

- De Whest. Dat is net als de Graham Slee een breedbandig ontwerp, naar onder en boven zit er geen grens. Naar boven is zelfs de RIAA curve doorgetrokken/doorberekend. Het ding kost iets van 1900 euro en heeft natuurlijk geen SF terwijl die heel diep gaat. De Whest wordt in de Engelse en Amerikaanse literatuur als super getest. Gewaarschuwd wordt voor het diepdoorlopend laag. Dat doorlopende laag vertrouw (de) ik niet en heb met de ontwerper gemaild. Zijn verhaal is dat een SF tot fasedraaiingen leidt en dat ik niet bang hoef te zijn voor mijn conussen. Kan best maar waarom dan geen schakelbaar SF voor dat vele geld net als de Lehmann Decade. Die zet het SF hoger in maar volgens herr Lehmann heb je dan geen last van fasedraaingen.

Voor de rest een hele leuke manier om de afsluitimpedantie in te stellen namelijk door cinch stekkers met een weerstandje. Wat kan ik nog meer zeggen dan dat de Whest zijn reputatie waarmaakte - een hele goede trap en perfect in balans.

- De Graham Slee Gold heb ik ook in huis gehad. Hij bestaat uit twee kastjes met eigenvoeding, een MM phonotrap en een headamp voor wat extra versterking. Hij was iets goedkoper dan de Whest maar ja met een goede kabel erbij gingen de prijzen weer behoorlijk op elkaar lijken. Ook hier een breedband ontwerp, geen SF maar wel weer ruim instelbaar. Hij is ook te krijgen met een mono knop.

De Phonotrap (zonder headamp) staat in de buitenlandse pers zeer goed aangeschreven. De klank was wat verfijnd misschien wel iets te verfijnd. Ik zou hem denk ik alleen maar als MM versterker kopen. Ik vond het een heel gedoe met twee kastjes en twee voedingen.

Dat zijn mijn ervaringen zo'n beetje. Van de Phonotrappen die ik niet in mijn systeem heb gehoord zijn de Roksan en de Lehmann Decade de uitblinkers. De Roksan stuit op WAF en de Decade wil ik nog een keer thuis horen.

Thuis vond ik de Whest overtuigend. Grote nadeel is dat hij geen SF heeft en daarom krijgt hij met mijn rekje aan de muur nog een tweede kans. Dan moet ik er wel uit zijn of ...... net in de Stereoplay gelezen de Quad buizen phonotrap ontworpen door Tim de Paravinci schijn echt het einde te zijn voor 1500 euro en de Sugden.... Nee ik denk dat ik maar eens een keuze moet maken.

Ik mis nog wat reacties op dit leuke topic.

PS

Ik ben met de zomerschoonmaak bezig, alle kabels los, contacten schoongemaakt, LS kabels ingekort, wandrek voor draaitafel aan de muur. Volgende week nog een kleine schap tegen de muur en dan ziet het er weer mooi uit en als het goed is klinkt het ook beter.

• Members
Ik mis nog wat reacties op dit leuke topic.

Beste Carl,

is het de zomer, is het het voetbal, of is het ...

De meeste draadjes die op ons interessevlak liggen (in ieder geval voor mij), staan nu op een laag pitje. Ik weet niet of het aan de huidige sfeer ligt, maar doordat enkele gangmakers het op het ogenblik laten afweten, zal dit nog wel even zo blijven.

Erg jammer, maar niets aan te doen. Gelukkig zitten we nu in de tijd van het jaar waar ook heel veel andere dingen de aandacht waard zijn.

Als alles weer een beetje bedaard is, zo na de vakanties, geloof ik dat het wel weer zal opbloeien hier...

Ik ben met de zomerschoonmaak bezig, alle kabels los, contacten schoongemaakt, LS kabels ingekort, wandrek voor draaitafel aan de muur. Volgende week nog een kleine schap tegen de muur en dan ziet het er weer mooi uit en als het goed is klinkt het ook beter.

Die zomerschoonmaak heeft me toch weer wat geleerd. Na installatie van het wandrek klonk het werkelijk afgrijselijk. Wel wat strakker maar ook scherp, weinig midden en een laag geluidsbeeld. Omdat ik de draaitafel bewogen had en misschien het zomerweer ook nog invloed heeft op de instellingen heb ik de instellingen nog eens bekeken. De naaldkracht was wat minder dan 1.8 en de VTA kon wat lager. Vervolgens geweldig zo goed heb ik het nog nooit gehoord. Ik heb een LP van Dead can Dance met een didgeree doo erop en dat klonk ongelooflijk. Ook nog wat LP's gedraaid die ik zojuist heb gekregen maar die kende ik niet op mijn draaitafel. Klonk ook geweldig.

Die zomerschoonmaak heeft me toch weer wat geleerd. Na installatie van het wandrek klonk het werkelijk afgrijselijk. Wel wat strakker maar ook scherp, weinig midden en een laag geluidsbeeld. Omdat ik de draaitafel bewogen had en misschien het zomerweer ook nog invloed heeft op de instellingen heb ik de instellingen nog eens bekeken. De naaldkracht was wat minder dan 1.8 en de VTA kon wat lager. Vervolgens geweldig zo goed heb ik het nog nooit gehoord. Ik heb een LP van Dead can Dance met een didgeree doo erop en dat klonk ongelooflijk. Ook nog wat LP's gedraaid die ik zojuist heb gekregen maar die kende ik niet op mijn draaitafel. Klonk ook geweldig.

Kijk, waar een schoonmaakbeurtje al niet toe kan leiden. :D

... en misschien het zomerweer ook nog invloed heeft op de instellingen heb ik de instellingen nog eens bekeken. De naaldkracht was wat minder dan 1.8 en de VTA kon wat lager.

De invloed van 't weer op de weergave van het hele systeem.

Is, geloof ik, al vaker aangekaard.

Bij draaitafels lijken me vooral de temperatuurswisselingen nogal invloed te hebben;

Als het warm is (>25 graden) zet alles uit t.o.v. als het wat koeler is (< 20 graden).

De arm wordt dan immers een fractie langer.

Hetzelfde lijkt me het geval met luchtvochtigheid en akoestiek;

als de lucht erg droog is (winter, luchtvochtigheid rond de 60%) had ik vaker de indruk dat het allemaal anders klonk dan nu waar de lucht nogal wat meer vocht bevat (rond de 80%).

Zin of onzin?

:confused:

... en misschien het zomerweer ook nog invloed heeft op de instellingen heb ik de instellingen nog eens bekeken. De naaldkracht was wat minder dan 1.8 en de VTA kon wat lager.

De invloed van 't weer op de weergave van het hele systeem.

Is, geloof ik, al vaker aangekaard.

Bij draaitafels lijken me vooral de temperatuurswisselingen nogal invloed te hebben;

Als het warm is (>25 graden) zet alles uit t.o.v. als het wat koeler is (< 20 graden).

De arm wordt dan immers een fractie langer.

Hetzelfde lijkt me het geval met luchtvochtigheid en akoestiek;

als de lucht erg droog is (winter, luchtvochtigheid rond de 60%) had ik vaker de indruk dat het allemaal anders klonk dan nu waar de lucht nogal wat meer vocht bevat (rond de 80%).

Zin of onzin?

:confused:

Open een nieuwe draad zou ik zeggen.

Groet,

Jacco

• 2 weeks later...
  • Members

Om nog even voort te borduren op de ervaringen met combinaties, zoals waarschijnlijk wel opgemerkt heb ik verleden week mijn Jubilee lichtelijk om zeep geholpen. Het element speelt nog wel, ook geen achteruitgang in klank, maar de onderkant vd body zweeft op een haar na boven de plaat. Dit is mij te listig,

Tussen genoemde extremen zou je ook nog kunnen denken aan een ZYX R 1000, de prijs hiervan is niet zo heel erg veel hoger dan die van de Jubilee, hier in NL

Guest Kraus vonBentinck

neem rustig de tijd want misschien kunnen we samen tzt een "powerbuy" :D ( ik lust evt ook nog wel zo'n Lukaschek) doen.

De lijst bestaat tot nu toe dus uit :

1) de Benz Lp

2) de Koetsu Rosewood Signature of Urushi

3) de Jan Allaerts MC 2 (indien aan te passen op de Lukaschek)

Wat een keuze om van te dromen... Alleen het uiterlijk van de 3 elementen is al prachtig!

In wat voor installatie zou dit moois moeten komen?

Groet,

azh

• Members
In wat voor installatie zou dit moois moeten komen?

Valt wel mee hoor, gewoon een recht-toe-recht-aan set.

Tannoy Arden met supertweeters, een Jungson AV 1000 D, een ietwat uit de hand gelopen draaitafel (wat dus buiten de muziek een hobby op zich is geworden), een VPI HW 19 MK IV met SME IV arm, en de Benz Lukaschek phono-pre.

wat kost zo'n Lukaschek dan?

Niet dat nu mijn ClearAudio Basic wil vervangen, mischien ooit wel maar ik denk niet dat er op dit moment betere phono pre zijn dan de clear audio die ok nog te betalen zijn.

Heb dacht ik iets van 300 euro er voor betaald, nieuw in doos bij een dealer.

wat kost zo'n Lukaschek dan?

Niet dat nu mijn ClearAudio Basic wil vervangen, mischien ooit wel maar ik denk niet dat er op dit moment betere phono pre zijn dan de clear audio die ok nog te betalen zijn.

Heb dacht ik iets van 300 euro er voor betaald, nieuw in doos bij een dealer.

Misschien ook hier een batterij voeding voor zoeken. :o