dekkersj Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Ik mag hopen dat je op de Tu/e er niet dezelfde gewoonte op na houdt als hear, namelijk in een rapport de probleemstelling, hypothese, uitwerkmethode en conclusies weg te laten. Keer op keer krijg ik het idee dat interesant overkomen je enige doelstelling is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Die formules heb ik voor EMC mogen narekenen en ben ik daarna subiet vergeten. Wat ik bedoel is wat voor test heb je nu in godsnaam weer opgezet, wat verwacht je vooraf, waarom maakt 1k niet uit, wat heb je voor overdracht gedefinieerd, hoe heb je die uitgezet, en klopt wat er uit kwam met wat je verwacht. Kortom wat ik je (op de UT iig) als 1ejaars al donders goed moet kunnen anders kun je beter asperges gaan steken. En ik heb een paar docenten op de Tu/e hoog zitten dus ik kan me niet voorstellen dat ze dat er bij jou nooit ingeslagen hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Je doelbeschrijving is in tweede instantie net voldoende. Als de skindiepte afhankelijk van f is, leg mij dan eens even haarfijn uit waarom het totaal dat niet is. Wat is Rx in jouw vergelijking? Daar zit nl. de f term in. En nou niet stoer gaan lopen doen over kleuterschoolwiskunde. Wees een vent en laat het even zien. Wat is een versterkingsfactor als je twee passieve componenten in een netwerk opneemt? De overdracht van een tweepoort is een duidelijker beschrijving. Het zou nog fijner zijn als je ook vermeldt waar de in- en uitgang zitten. Ik kan 8 permutaties verzinnen. Verder zeg je niets over de bron. Dat wordt dus geen stempel van de juf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 Jij bent werkelijk het levende bewijs dat het makkelijker is iets simpels moeilijk te maken dan andersom. Vergeet die Bessel rimram. Dat is de modellering van een hogere orde effect en is maximaal 1. De hele ellende tussen haakjes is dus maximaal 2. Dus eq 13 <= l * sqrt(rho * f * mu0 * mur)/sqrt(2 *r) . Wat zegt dat nou? Dat zegt dat kabelweerstand - lineair met de lengte toeneemt (nee, echt!) - afneemt met de wortel van de straal. Weerstand is evenredig met stroomdichtheid, dus omgekeerd evenredig met omvat oppervlak. Oppervlak is evenredig met het kwadraat van de straal dus de weerstand neemt met een wortelfunctie toe als de straal afneemt. - toeneemt met de wortel van de frequentie. Ook dat is logisch, de skindiepte neemt af, het signaal gaat langs de buitenkant van de kabel lopen en ziet dus een kleiner oppervlak dus de weerstand neemt toe. En dan een hoop Bessellende. Lekker belangrijk. Beetje praktisch denken mag je toch van een HTS'er verlangen dacht ik. Helaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 Volgens jouw eq. 13, hetzelfde met een - teken ervoor. Ook wiedes, want de draad vormt een spoel en bij spoelen hoort a. een Re die altijd haaks op Im staat en b. een negatieve phi van Re naar Im. Genoeg gelest, kinderbedtijd. De acceptgiro valt een dezer dagen in je bus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 Bij diameters van kleiner dan 0.8 mm (ofwel 0.5 mm2) wordt de kabel van 4 meter hoorbaar. Hoorbaar? Naar welk criterium? En wat als je er geen weerstand van 4 Ohm aan hangt, maar een echte luidspreker? Waarom laat je het moeilijk-doen niet gewoon over aan Malcolm Die heeft daar een gepast hoedje voor. Houdt zijn hersenen op optimale werktemperatuur. Het is buiten meer dan 30 graden. Binnen bevries ik (Da*kin!), en ik zit tot over mijn oren in het werk. Als je dan toch wil rekenen ... al een Matlab toolset ontwikkeld voor de afleiding van Wilkinson/Craven filters voor Fs = 44.1k? Als je wil spelen ... Synthmaker als eens gezien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 (...)- afneemt met de wortel van de straal. (...) Uit ervaring weet ik dat met het klimmen der jaren de straal van de wortel afneemt. De wortelfunctie heb ik geen klachten over, maar die straal h Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 Ben je nu niet in de war met het foreskineffect? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 Zeg heren, Jullie zitten nu wel te kluiven op het skineffect maar een daaraan gerelateerd effect wat met name bij (luidspreker)spoelen een nog veel groter effect heeft is het "Proximity effect". N.b. Ja heus Dick, dat bestaat echt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 Zeg heren, Jullie zitten nu wel te kluiven op het skineffect maar een daaraan gerelateerd effect wat met name bij (luidspreker)spoelen een nog veel groter effect heeft is het "Proximity effect". N.b. Ja heus Dick, dat bestaat echt Dit dus, maar dan bij kabels? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 Zeg heren, Jullie zitten nu wel te kluiven op het skineffect maar een daaraan gerelateerd effect wat met name bij (luidspreker)spoelen een nog veel groter effect heeft is het "Proximity effect". N.b. Ja heus Dick, dat bestaat echt Dit dus, maar dan bij kabels? Nee, met dat proximity effect heeft het niets te maken. Het heeft er mee te maken dat bij draden die naast elkaar liggen en waar dezelfde stroom doorloopt het skineffect versterkt wordt. Nou ja simplistisch gesteld dan ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 Ben je nu niet in de war met het foreskineffect? Neen, dit is nu eens een domein waarop ik mij meester waan (voelt u de nuance) Met opgewekte groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 Zeg heren, Jullie zitten nu wel te kluiven op het skineffect maar een daaraan gerelateerd effect wat met name bij (luidspreker)spoelen een nog veel groter effect heeft is het "Proximity effect". N.b. Ja heus Dick, dat bestaat echt Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 Nee, met dat proximity effect heeft het niets te maken. Het heeft er mee te maken dat bij draden die naast elkaar liggen en waar dezelfde stroom doorloopt het skineffect versterkt wordt. Nou ja simplistisch gesteld dan ..... Dat is niet helemaal accuraat. Het proximity effect zorgt ervoor dat een bos draden zich gaat gedragen als 1 massieve draad. Leuk puntje voor de kabeldiscussie tussen stranded en solid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 Hoezo, niet accuraat? Daar was het veel te algemeen voor gesteld .... Echt dramatisch wordt het wel op hogere frequenties bij b.v. transformatoren en spoelen, zoals b.v. bij audiotransformatoren. Dan kan het ineens heel hard gaan als je geen passende maatregelen neemt. Maar goed, laten we ons maar tot kabels beperken N.B. Heb Jacco ooit eens mijn afstudeerverslag gestuurd waarin hij een eenvoudige uitleg er van vindt en literatuurverwijzingen naar grondige wiskundige afleidingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 Jacco houdt niet van eenvoudig Heb bij Thales nog eens een hele mooie demo bijgewoond waar met 6 mm dikke buizen het skineffect bij 50 Hz werd aangetoond. Alleen aan de buitenkant van de buis kon je stroom meten. Even om het 'skineffect is alleen belangrijk bij HF' te nuanceren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 Jacco houdt niet van eenvoudig Denk dat ie zijn tanden nog aardig stuk kan bijten als ie de literatuurverwijzing er op na slaat en die literatuur ook gaat lezen Wbt de 50 Hz (of 60 Hz), dat klopt. Energiemaatschappijen houden wel degelijk rekening met transportverlies tgv het skineffect. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 Wbt de 50 Hz (of 60 Hz), dat klopt. Energiemaatschappijen houden wel degelijk rekening met transportverlies tgv het skineffect. Dat klopt. Al heeft dat met name met hogere harmonischen op het net te maken. Daarom worden ook wel holle geleiders gebruikt. Een aardig artikel over skineffect bij 50Hz-netten: Deel 1 Deel 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 En hoe zit het met het potentiaalverschil tussen de verschillende metalen? Koper is nu eenmaal "onedeler" dan zilver en geeft derhalve een groter potentiaalverschil met een ander metaal. Bij de intrede van de kabel heb je de overgang van plug->koper en bij de uitgang de overgang van koper->plug. Heffen deze twee elkaar op? Is dit hoorbaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 En hoe zit het met het potentiaalverschil tussen de verschillende metalen?Koper is nu eenmaal "onedeler" dan zilver en geeft derhalve een groter potentiaalverschil met een ander metaal. Bij de intrede van de kabel heb je de overgang van plug->koper en bij de uitgang de overgang van koper->plug. Heffen deze twee elkaar op? Is dit hoorbaar? Bedoel je overgangsweerstanden bij speakeraansluitingen? Die zijn niet-lineair, maar hoe groot zo'n overgangsweerstand is, weet ik niet. Ik denk niet erg groot (tenzij het koper gecorodeerd is of zo)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 En hoe zit het met het potentiaalverschil tussen de verschillende metalen? Lees de paper van Hawksford die Werner linkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 En hoe zit het met het potentiaalverschil tussen de verschillende metalen? Lees de paper van Hawksford die Werner linkt. Eh, juist ja. 18 pagina's? Die ga ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 En hoe zit het met het potentiaalverschil tussen de verschillende metalen?Koper is nu eenmaal "onedeler" dan zilver en geeft derhalve een groter potentiaalverschil met een ander metaal. Bij de intrede van de kabel heb je de overgang van plug->koper en bij de uitgang de overgang van koper->plug. Heffen deze twee elkaar op? Is dit hoorbaar? Bedoel je overgangsweerstanden bij speakeraansluitingen? Die zijn niet-lineair, maar hoe groot zo'n overgangsweerstand is, weet ik niet. Ik denk niet erg groot (tenzij het koper gecorodeerd is of zo)... Nee. Met potentiaalverschil bedoel ik dat er een klein spanninkje gaat lopen tussen 2 verschillende metalen of elementen. Zet bijvoorbeeld een roestvrijstalen tank vast met pisbakkenijzeren bouten. Moet jij eens kijken wat er na verloop van tijd gebeurd met de contaktvlakken. In dit geval levert het corrosie op. In het kabelvoorbeeld gebeurd dit uiteraard niet. Nogmaals, ik probeer een eenvoudige verklaring te vinden waarom zilveren kabels anders klinken dan koperen. Maar ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben. Met zoveel UT-ers op hear moet het toch mogelijk zijn om een eenvoudige verklaring te vinden voor dit fenomeen? (zonder een link naar een 18 pagina's tellend Engels artikel) @jacco: Juist. Dat is wat ik bedoel. Kijk het k Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 Nogmaals, ik probeer een eenvoudige verklaring te vinden waarom zilveren kabels anders klinken dan koperen. Is dat wel zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts