Jump to content

Skineffect bij luidsprekerkabels.

dekkersj
 Share

Recommended Posts

Bij de discussie over zilver versus koper gaat het tot zover ik weet nooit om twee exact dezelfde kabels waarbij alleen het metaal anders is. Vaak is het een dun, massief zilveren draad versus een dikkere, gevlochten koperen draad. Dan heb je al te maken met teveel factoren om eventuele verschillen alleen aan het metaal te wijten.

En hoe dun is dun in jouw verhaal?

Groet,

Jacco

0,4 mm dikte, zoals verkocht om zelf kabels te maken.

Meen je dat? 0.4 mm in diameter, geen oppervlakte oid? Maar dat is toch dom?

Groet,

Jacco

Ja, dan moet je bij een zaak als AE zijn die ze verkoopt, kan ik niks aan doen.. :rolleyes:

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Hoezo dom? :o

Wat denk je? Dat 0.4 mm in diameter is niet veel en ik denk dat daar wel verschillen mee te horen valt...

Groet,

Jacco

Ja, en dan spreekt men ook nog weleens over een "dun"geluid bij zilver. Raar h

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Hoezo dom? :o

Wat denk je? Dat 0.4 mm in diameter is niet veel en ik denk dat daar wel verschillen mee te horen valt...

Groet,

Jacco

Ja, en dan spreekt men ook nog weleens over een "dun"geluid bij zilver. Raar h

Euh ... Ik heb enkele dagen geleden mijn schouders verbrand in de zon. Is dat het skineffect waar jullie het over hebben? Ik hoor nochtans geen verschil .....

Door de wijn was ik wel in het imaginaire deel beland :)

Ik denk dat je contactpotentiaal bedoelt. Tussen verschillende metalen. Er staat mij bij dat die spanning geen arbeid kan leveren. Anyway, ik heb weleens geprobeerd de niet-lineairiteit te meten, zonder resultaat. Het zal er wel zijn, maar het is veel te klein.

Groet,

Jacco

Als je 2 verschillende metalen met elkaar verbind, dan krijg je een spanningsverschil hierover. Verander je de temperatuur op dit punt (de verbinding) dan veranderd ook deze spanning.

Voor hifi zal dat niet veel verschil maken, omdat je kamer meestal een relatief constante temperatuur heeft en omdat dit een vaste DC-spanning (van enkele uV)is die bovenop het signaal komt.

Tenzij je een bloedhete klasse A-versterker hebt en je luidsprekers buiten in de vrieskou staan, denk ik niet dat dit (hoorbaar) verschil uitmaakt.

Voor zij die graag lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermokoppel

groeten,

Sofa.

Ik geloof niet dat dit hier van toepassing is. Voordat ik mijn verhaal bovenaan de vorige pagina heb gepost, heb ik dat thermokoppelverhaal doorgelezen.

Dit gaat puur over metaalcombinaties die veel potentiaal opleveren, zoals in de algemeen gebruikte PT100's.

We praten hier echter over zilver en koper, en temperatuur is geen issue. :rolleyes:

Toch bedankt voor het meedenken.

Ik geloof niet dat dit hier van toepassing is. Voordat ik mijn verhaal bovenaan de vorige pagina heb gepost, heb ik dat thermokoppelverhaal doorgelezen.

Dit gaat puur over metaalcombinaties die veel potentiaal opleveren, zoals in de algemeen gebruikte PT100's.

We praten hier echter over zilver en koper, en temperatuur is geen issue. :rolleyes:

PT100's zijn GEEN combinaties van metaal. Een PT100 is 1 geleider. De samenstelling is zo gekozen dat de weerstand 100ohm is bij 0grC (of was het 20grC?). Hier veranderd de weerstand in functie van de temperatuur. Dit zijn dus geen thermokoppels.

Als je 2 verschillende metalen met elkaar verbindt, krijg je dat thermokoppel effect. De verbinding zilver/koper geeft je dus een potentiaalverschil dat veranderd als de temperatuur veranderd.

De gebruikte thermokoppels (NiCr-Ni of PtRh-Pt of ...) in de industrie om temperaturen te meten, zijn zo gekozen dat ze een (relatief) grote spanning uitgeven.

De invloed is inderdaad miniem.

groeten,

Sofa.

een PT100 werkt wel anders dan een thermokoppel.

oeps iemand had dat al beantwoord.