mordante Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 Mensen ik zit te denken om eens wat te gaan hobby'en met een AD825 op-amp. Nu is mijn vraag wie heeft hier ervaring mee, en hoe was/is die ervaring. Zat te denken om met 2 een eenvoudige voorversterker te bouwen. Om eens een keer wat te bouwen, kijken of ik het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 De AD825 is alleen in SMT te koop, dus priegelsoldeerwerk. Als je niet bekend bent met het solderen van SMD componenten, is het gelijk een aardig project. Persoonlijk ben ik niet weg van de AD825. Die klinkt m.i. echt te kil en blikkerig. Wil je gewoon iets bouwen voor "de probeer", neem dan bijv een NE5534 (standaard opamp), OPA134 of OPA604. Die klinken beter en zijn bovendien in DIL uitvoering te koop. Ze passen dus in een gaatjesprint. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 14 juni 2006 Author Report Share Posted 14 juni 2006 De AD825 is alleen in SMT te koop, dus priegelsoldeerwerk. Als je niet bekend bent met het solderen van SMD componenten, is het gelijk een aardig project. Persoonlijk ben ik niet weg van de AD825. Die klinkt m.i. echt te kil en blikkerig. Wil je gewoon iets bouwen voor "de probeer", neem dan bijv een NE5534 (standaard opamp), OPA134 of OPA604. Die klinken beter en zijn bovendien in DIL uitvoering te koop. Ze passen dus in een gaatjesprint. En wat zijn goede adressen om die te kopen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakmeel Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 Iedere elektronica-onderdelen-handelaar bij jou in de buurt kan die componenten leveren. Zie Gouden Gids Ik heb misschien nog wat printjes liggen die een AD825 kunnen ompinnen naar een DIL voetje. Ik zal eens op zolder gaan snuffelen of ik die nog kan terugvinden. Groeten Bakmeel Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 Wat ik nogal eens doe, is free samples bestellen. Dan heb je er 2 of 4. Kun je best aardig mee uit de voeten als begin. Ik ben gestopt na de AD797. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 15 juni 2006 Author Report Share Posted 15 juni 2006 Ik ga eens kijken bij Analog Devices. Eens zijn of ik daar een free sample kan regelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 En? Nog wat losgepeuterd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 3 juli 2006 Author Report Share Posted 3 juli 2006 wel geprobeert, weinig ontvangen, ga het binnenkort wer eens proberen. Kreeg een email bla bla, druk, bla bla later summer holliday bla bla het gaat wel lukken denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 3 juli 2006 Author Report Share Posted 3 juli 2006 En?Nog wat losgepeuterd? Ook heeft mijn vriendin mij op dit moment verboden om met hobby projecten aan de slag te gaan. Hobby projecten hebben de verveldende eigenschap meer geld te kosten dan je denkt en we moeten voor het hele huis (behalve slaap kamer) noog gordijnen kopen en dat gaat voor andere dingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 En?Nog wat losgepeuterd? Ook heeft mijn vriendin mij op dit moment verboden om met hobby projecten aan de slag te gaan. Hobby projecten hebben de verveldende eigenschap meer geld te kosten dan je denkt en we moeten voor het hele huis (behalve slaap kamer) noog gordijnen kopen en dat gaat voor andere dingen. Dat, mijn beste Mordante, klinkt mij bekend in de oren. Ik heb ook zo'n vrouw die graag wat aandacht opeist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wollie Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 als je voor ne5543 (raad ik wel aan) zou ik wel zorgen dat je ruisarm geselecteerde versie hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 hoe herken je die NE 5534 als ruisarme versie ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 juli 2006 Report Share Posted 4 juli 2006 Wat ik nogal eens doe, is free samples bestellen. Dan heb je er 2 of 4. Kun je best aardig mee uit de voeten als begin. Ik ben gestopt na de AD797. Groet, Jacco Doe je dat priv Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 4 juli 2006 Report Share Posted 4 juli 2006 (edited) Good question. Via het e-mail adres van mijn baas. Ik heb geen prive e-mail adres meer waar ik naar omkijk (spam). Ik heb altijd bergen samples kunnen bestellen, ADC's, DAC's. eindtorren etc. Natuurlijk wel gewoon binnen de door hun vastgestelde grenzen. Die free samples waren er meestal eerder dan wanneer ik ze intern via de officiele wegen bestelde... Groet, Jacco Edited 5 juli 2006 by HEAR Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 juli 2006 Report Share Posted 4 juli 2006 (edited) Good question. Via het e-mail adres van mijn baas. Ik heb geen prive e-mail adres meer waar ik naar omkijk (spam). Dat maakt nogal verschil. Als je dat namens een gerommeerd bedrijf doet zoals Philips gaat dat vrij gemakkelijk, als priv Edited 5 juli 2006 by HEAR Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 4 juli 2006 Report Share Posted 4 juli 2006 Ja en nee, ik heb het ook wel eens prive gedaan en heb daar nooit problemen mee gehad. Dat waren misschien steekproeven en verder niet representatief. Linksom of rechtsom, ik heb altijd mijn free samples ontvangen. Ook heb ik weleens collega's geholpen aan free samples omdat ze het zelf niet durfden. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 4 juli 2006 Report Share Posted 4 juli 2006 Ik kreeg ze altijd wel, maar je zit dan ook vast aan een berg spam waar je alleen met een verhuizing vanaf komt Daarom kijk ik niet meer naar mijn prive e-mail adres(sen). Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 juli 2006 Report Share Posted 4 juli 2006 Of je wordt soms telefonisch belaagd door de Nederlandse distributeur die graag wil weten wat je resultaten ermee zijn en hoeveel duizenden je denkt er te gaan afnemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 4 juli 2006 Report Share Posted 4 juli 2006 Daarom kijk ik niet meer naar mijn prive e-mail adres(sen). Ik bedoelde post. Er zat wel een primitief spamfilter op mijn brievenbus maar geadresseerde post werd niet gefilterd Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 4 juli 2006 Report Share Posted 4 juli 2006 Daarom kijk ik niet meer naar mijn prive e-mail adres(sen). Ik bedoelde post. Er zat wel een primitief spamfilter op mijn brievenbus maar geadresseerde post werd niet gefilterd Daar heb ik nooit last van gehad. Ooit een e-mail hoe het stond met mijn "project" maar verder niets. Maar ik ben blij met mijn 2 AD797 free samples... Ook met een OpAmp die ik snel nodig had voor ons project, een input en output rail-rail smd opampje voor in een PLL regellus. Was miljoenen waard als demonstrator voor klanten. Dank u Analog Devices! Die zijn echt snel met uitleveren... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 5 juli 2006 Report Share Posted 5 juli 2006 Beste, Ik heb alleen maar zeer goede ervaringen met AD. Samples had ik altijd binnen een week! En ik heb heel wat samples besteld Weet niet of het ook voor particulieren is, maar het feit dat je bij AD nu direct met crditcard kan bestellen, en je spullen eveneens zonder invoerrechten in een week in huis hebt is geweldig! En los van dat. AD maakt hele fraaie chips waarvan de AD797 er zeker een is. Zeer raar dat deze opamp zo onder gewaardeerd is. Of met andere woorden, je leest er nooit wat over . Hij is wat lastiger om mee om te gaan. Maar als je het beestje eenmaal doorhebt kun je er in veel applicaties geweldige resultaten mee behalen. Zo heb ik ooit eens een koptelefoon amp gemaakt met per kanaal 8 van deze parallel. Ik had een fet stroombron gemaakt om ze ietsjes in klasse A te zetten. Elke opamp voorzien van ene finetune potmeter om de gains tot op de mV. gelijk te zetten. Echt je weet niet wat je hoort! Ik denk discreet heel moeilijk tegen aan te ontwerpen. Alleen al anwege het totaal uiblijven van hoorbare ruis. Commercieel naturlijk vel te duur zo'n koptelefoon amp. De AD797's zijn duur! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 juli 2006 Report Share Posted 5 juli 2006 Yep, AD797's zijn duur. Maar niet tegenop te ontwerpen. Gevouwen cascode (=HF techniek), en een ruisniveau waar je stil van wordt en een vervormingsgedrag dat veel beter is dan een cd systeem. Wat wil je nog meer? Qua aanstuur impedantie versus versterkingsfactor is er een aanbeveling. maar verders niets... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 5 juli 2006 Report Share Posted 5 juli 2006 Yep, AD797's zijn duur. Maar niet tegenop te ontwerpen. Gevouwen cascode (=HF techniek), en een ruisniveau waar je stil van wordt en een vervormingsgedrag dat veel beter is dan een cd systeem. Wat wil je nog meer? Qua aanstuur impedantie versus versterkingsfactor is er een aanbeveling. maar verders niets... Groet, Jacco Beste Jacco, Ja ze zijn super. Sommige mensen krijgen ze op de een of andere manier aan het driften (en ik snap welhoe dat komt). Maar het is mij nooit gebeurd. Zelfs unity gain gaat het nog prima. mits je je voeding voor elkaar hebt en fase compensatie in de feedbackloop. Maar man... ze zijn zo still en zeker 8 van die dingen parallel. Zou ook wel wat als uitgangsstage zijn vooreen preamp of cd speler. 8 van die dingen sturen nagenoeg eke capacitieve belasting aan, en kabel invloeden zouden dan nog veel kleiner moeten zijn... Dat is weer een ander discussiepunt, maar denk dat een van de redenen is dat audiofielen verschillen tussen interlinks horen omdat veel uitgangstrapjes niet de ballen (stroom leveren) hebben om de belasting echt goed aan te sturen. hmm zie dat wel zitten... een buffertrap met 8x AD797's.... Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 juli 2006 Report Share Posted 5 juli 2006 Ik zeg: AD797. Full stop. Ende der Frage. QED "Dit is het eindpunt van deze trein. Wil iedereen bij het uitstappen rekening houden met zijn bagage?" Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 6 juli 2006 Report Share Posted 6 juli 2006 Tss ik wou slapen maar geen doen met die rot hitte... Om nog op de oorspronkelijke topic vraag terug te komen. De AD825 vind ik voor audio doeleinden een verschrikkelijke opamp. Erg aanwezige "S" klanken. En gewoon hard! Hij lijkt heel gedetaileerd maar in feite klinkt die geknepen. Niet aan beginnen zou ik zeggen. De ADA797 is ook in DIP8 uitvoering te krijgen dus makkelijker om te solderen voor de iets minder ervaren mensen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts