Jump to content

dipool laag bij Jeroen d

Recommended Posts

zeg,

maandagavond bij jeroen d geweest,

met mijn ouwe trouwe RTA meter en mijn UC.

jeroen wilde wat meten met 'professionele' apparatuur B) en ik wilde een horen of een speaker zonder kast bas kon laten horen.

;)

eerst heben we wat gemeten en gecorrigeerd.

de UC tussen cd speler en voorversterker, en mijn RTA meter als meetinstrument.

handmatig heb ik wat correcties gedaan (bij 40hz een bult van 7db, bij 80hz 5db , en nog ergens wat kleine ongerechtigheden)

daarna hebben we wat geluisterd.

wat mij meteen opviel was de herkenbaarheid van de set .

heel raar, maar de klank van jeroen zijn set lijkt heel veel op die van mij, terwijl het een totaal ander systeem is.

wat mij nog meer verbaasde is dat er een heel mooi strak laag uit de dipool woofers kwam.

echt wazig! dat een speaker zonder kast staat te spelen terwijl je toch laag hoort.

affijn , wij kwamen tot de conclusie dat de UC eigenlijk overbodig was , omdat de 40hz en 80hz dreun niet echt super hinderlijk waren en jeroen die op een andere manier wel op kan lossen.

dus heb ik lekker naar wat eigen muziek zitten luisteren op de set van jeroen zonder UC.

heel strak klonk dat,

ook het laag was bijzonder fraai

het loopt gewoon door tot onder de 30hz!

irritant was alleen toen ik een stukje orgel draaide dat de 40- en 80hz piek tegelijk werden aangesproken omdat de organist een 16 en een 8voets pijp open had staan.

iedere keer hoor je dan precies die toon op twee oktaven tegelijk er bovenuit.

maar voor de rest : geweldig!

iets anders dan basreflex,

niet beter, maar zeker niet slechter.

het klinkt wat helderder,

de bas is beter te volgen,

het blijft luchtig,

is alleen niet zo krachtig

ook minder dynamisch,

echt knallen doet het ook niet,

maar ja je kan niet alles hebben.

;)

Kan een orgel ook knallen dan? ;)

In ieder geval is het goed kunnen volgen van het laag een moeilijk bereikbaar ideaal vooral bij grotere speakers (en daar mag je deze toch wel tot rekenen).

Maar je hebt toch niet alleen naar de bas geluisterd?

Hoi Erik,

Ik heb ze onder mindere omstandigheden ook op de DIYdag 2006 en laatst op een luisterdag voor DIY-ers in Breda ook gehoord.Ik vind het geweldig en gedurfd dat de bouwer zoiets bedenkt en volg zijn draadje op het zelfbouwforum met belangstelling en in september ga ik ze ook beluisteren na mijn verhuizing.Dan zullen ze weer anders klinken dan wat jij gehoord hebt nu,denk ik.

Leuk he die hobby. :D:D:D;)

groet,

:cool2:

maar voor de rest : geweldig!

iets anders dan basreflex,

niet beter, maar zeker niet slechter.

het klinkt wat helderder,

de bas is beter te volgen,

het blijft luchtig,

is alleen niet zo krachtig

ook minder dynamisch,

echt knallen doet het ook niet,

maar ja je kan niet alles hebben.

;)

Dat het minder dynamisch is dan andere systemen kan ik niet zeggen. Bij de dipool die ik op de High-end Show in Frankfurt hoorde was dat in elk geval niet zo.

Verder ben ik het helemaal met je eens. Dezelfde ervaringen kan ik me ook nog herinneren.

Daar hadden ze echter twee woofers met het gezicht naar elkaar op een plank gemonteerd. Deze speelden uit fase, zodat ze hetzelfde heen en weer bewogen.

:)

Interessant. Als ik zo de foto's bekijk moeten de kosten voor deze laagsectie echt aanzienlijk kleiner zijn dan voor iets soortgelijks met kast, afgezien dan van de versterker. Wat zit er voor versterking op, een Hypex?? Daarnaast lijkt het me relatief simpel te maken.

Aantrekkelijk dus voor iemand met een lager budget die toch iets goeds en iets bijzonders wil hebben.

Conqubite

De versterking is een Rotel 2x75 Watt aan 4 ohm en dat is op zich voldoende om de woofers tot hun mechanische limiet uit te sturen. Mocht je dat willen :ph34r: . Op zich kan een zwaardere versterker geen kwaad natuurlijk.

Het is inderdaad een goedkoop concept indien je aan de actieve aansturing geen exorbitante bedragen uitgeeft. De equalizing om het akoestisch kortsluit-effect op te heffen is een heel eenvoudige schakeling met een opamp, twee weerstanden en een condensator.

De kosten blijven verder zeer beperkt vanwege de bijzonder gunstige prijs/kwaliteitverhouding van de Peerless SLS-315 woofers. Als je de K+T of HH-testen erop na slaat moet je erg veel moeite doen om woofers met dezelfde lage vervorming te vinden in combinatie met een lekker vlak frequentieverloop tot 1000 Hz. Je kunt natuurlijk grotere, stijvere en veel duurdere woofers gebruiken maar het kwaliteitsverschil zal gering zijn. Weegt in ieder geval niet op tegen de specifieke voordelen die je met dipoolbas in huis haalt.

Ik heb met de dipoolbas/monitor combinatie een systeem van hoge kwaliteit proberen te maken met zeer lage kosten voor de drivers. Om zo weinig mogelijk in te boeten op kwaliteit zoals Accuton en Scanspeak dat leveren kwam ik daarbij uit op Peerless woofers en midwoofers en een SEAS tweeter. Per kant ben je aan de drivers slechts

Bij het beluisteren van deze dipool viel mij op dat het geluid erg open klonk. In eerste instantie dacht ik dat er wat laag ontbrak, totdat er een stukje echt laag voorbij kwam en je wel degelijk dat laag goed kon horen (nietzozeer voelen). Ik kan me voorstellen dat er niet snel luistermoeheid optreedt bij een goedgebouwde dipool

Bij mijn 12" ers in n gesloten systeem (nog ongecorrigeerd) will het soms alllemaal wat veel worden, een soort drukkend gevoel (gelukkig kan ik wel de hoeveelheid laag doceren met de gain knoppen op de versterker en xover)