Jump to content

Naim cd2

reinier32
 Share

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Als CDspeler gebruik ik al enige tijd een door Musifoon gemodificeerde Naim CD3. Met mijn toenmalige combi, de 102/hc/180 presteerde hij uitstekend. Sinds kort ben ik echter in het bezit van een klassieke Naim combinatie: 82/hicap/250 en vindt ik deze speler op enkele punten tekort schieten.

Graag zou ik hem eens willen vergelijken met een Naim CD2 of CDX. Daarbij heb ik een lichte voorkeur voor de CD2

Omdat de CD2 en CDX niet meer gemaakt worden en bij de Nederlandse dealers niet 2de hands beschikbaar zijn is een vergelijking bij een dealer niet mogelijk. En daar komt mijn vraag: wie wil zijn CDX of CD2 beschikbaar stellen voor een vergelijking? Bij voorkeur op een zelfde pre-power combi. Dat mag bij mij maar ik wil uiteraard ook mijn speler meenemen.

Je kunt me mailen op ravalk@kpnplanet.nl

Met vriendelijke groet,

Reinier

Hallo Harm Jan,

Je geeft het antwoord zelf al gedeeltelijk. De CDX is zonder XPS niet (veel) beter dan een CD2. De CD2 daarentegen is wel de helft goedkoper. Omdat ik niet de wens heb in de toekomst een losse voeding voor een CD-speler aan te schaffen is een CDX niet noodzakelijk. Een kleine bron van zorg kan de kwaliteit van het loopwerk zijn. De CDM9pro die in een gedeelte van de CD2's wordt toegepast is technisch goed en qua klank ook beter. Ik heb dit overigens niet zelf kunnen beoordelen. De gewone CDM9 loopwerken zijn, zo is mij verteld, zowel technisch als klankmatig iets minder. Vervanging van beide typen loopwerken schijnt niet meer mogelijk te zijn. De CD-speler is niet de bron die ik meest gebruik, dat is mijn platenspeler. Desalniettemin wil ik toch graag een goede en niet te dure speler. Een nieuwe speler van dit niveau, bijvoorbeeld een CDX2, vind ik te duur. Een CD5X is volgens gebruikers al weer minder dan de oude CD2. Vandaar mijn lichte voorkeur voor een gebruikte CD2.

Waar speel jij mee als ik vragen mag?

groet,

Reinier

Hoi Reinier,

Ik reageerde omdat ik zelf met een CD2 speel. Die heb ik (enigszins toevallig, zoveel komen ze niet voor in Nederland) een paar jaar geleden bij de voormalig Naimdealer in Groningen, Sound Gallery, kunnen kopen. De voormalig eigenaar wilde een SACD speler en heeft daar deze CD2 voor ingeruild. Nadat hij de CD2 al bij Naim had laten aanpassen om ook CD-r(w) te kunnen spelen. Het kan dus zijn dat er toen een ander loopwerk in gekomen is. Ik heb dit nog niet bij Naim nagevraagd. Komt wel als dit loopwerk het begeeft. En dat mag van mij nog wel een tijdje duren want ik ben best tevreden over de CD2.

Zijn er ook andere merken spelers die op je lijstje staan? Ik heb zelf laatst een paar weken een Meridian 506.18 naast de CD2 gehad en die Meridian klonk prima. Klankmatig lagen de spelers op mijn set (62/hi/140/pmc tb1) zeer dicht bij elkaar. De CD2 vond ik iets sterker in de zogenaamde ruimtelijkheid rondom de individuele instrumenten (sporen?). Was voor mij bijna niet te horen als ik de spelers niet naast elkaar beluisterde.

Harm-Jan

Nee, eigenlijk zijn er geen andere merken spelers die op mijn lijstje staan. Ik heb wel de Marantz CD10 van mijn broer geprobeerd op Naim. De muziek uit de speler is getaileerder, iets ruimtelijker maar is ook minder muziek.

Ik ben niet iemand die van alles en nog wat probeert, net zo lang tot het perfect is. Dit betekent niet dat ik geen eindbeeld in mijn hoofd heb. Ik wil nog