Jump to content

Musical Fidelity a1000 50 watt A klasse

imerod
 Share

Recommended Posts

• Members

Mijn versterker is 6 x 80 watt in klasse A, deze staat altijd aan, en mijn stroomrekening is niet noemenswaardig gestegen. Voor je de versterker hier de schuld van gaat geven, en iets weg doet om de verkeerde reden, weet je zeker dat de versterker de reden is van deze enorme stijging ? Een kwart is trouwens wel heel erg veel, wordt er geen stroom afgetapt of zo ?

Beste experts..

Ik heb weinig verstand van hifi en van merken, daarom gooi ik mijn vraag op dit forum.

Het geluid van mijn Musical Fidelity a1000 versterker vind ik prachtig. Heb nooit eerder zo'n geweldige versterker gehad. Ben dagelijks verrukt van de weergave. Grootse orkestklanken maar ook intieme kamermuziek en stemmen, alles klinkt in mijn oren geweldig via de MF a1000. De combinatie met de weergevers van Audio Physic tempo III LE vind ik ook goed.

Het enige nadeel: mijn elektriciteit rekening is sinds de aanschaf van deze MF met een kwart (!) gestegen. Dat komt denk ik door de 50 watt a klasse en de grote aparte voeding. Ik heb veel over voor goede geluidsweergave maar op den duur tikt dit aan..

Ik vraag me af of er versterkers bestaan met ongeveer dit niveau, evt. beter en betaalbaar (mag 2de hands) met dezelfde soort mooie warme en heldere klank die minder energie slurpen.

Hebben de heren experts op dit forum tips voor mij: merken, typen en prijzen, wel of geen a klasse? Alle tips en adviezen zijn welkom. Weet iemand ook wat ik zou kunnen vragen voor deze MF a1000 bij doorverkoop?

Lees deze recensie eens houdt jouw boxen prima in bedwang en verbruikt weinig energie.

Het lijkt mij i.d.d. sterk dat een 50watt klasse A versterker voor een kwart stroom stijging zorgt. De oorzaak ligt vast ergens anders, ben je een vaatwasser, droogtrommel, electrische verwarming of iets dergelijks gaan gebruiken? die gebruiken meer dan je 50watt klasse A versterker..

Groet Frans

Beste experts..

Ik heb weinig verstand van hifi en van merken, daarom gooi ik mijn vraag op dit forum.

Het geluid van mijn Musical Fidelity a1000 versterker vind ik prachtig. Heb nooit eerder zo'n geweldige versterker gehad. Ben dagelijks verrukt van de weergave. Grootse orkestklanken maar ook intieme kamermuziek en stemmen, alles klinkt in mijn oren geweldig via de MF a1000. De combinatie met de weergevers van Audio Physic tempo III LE vind ik ook goed.

Het enige nadeel: mijn elektriciteit rekening is sinds de aanschaf van deze MF met een kwart (!) gestegen. Dat komt denk ik door de 50 watt a klasse en de grote aparte voeding. Ik heb veel over voor goede geluidsweergave maar op den duur tikt dit aan..

Ik vraag me af of er versterkers bestaan met ongeveer dit niveau, evt. beter en betaalbaar (mag 2de hands) met dezelfde soort mooie warme en heldere klank die minder energie slurpen.

Hebben de heren experts op dit forum tips voor mij: merken, typen en prijzen, wel of geen a klasse? Alle tips en adviezen zijn welkom. Weet iemand ook wat ik zou kunnen vragen voor deze MF a1000 bij doorverkoop?

Beste,

Staat hij altijd aan , dag en nacht ?

MvG,

Haudio

:rolleyes:

:confused:

Ik sluit mij aan bij de verbazing van enkele forumleden hierboven ; niet normaal dat alleen door het gebruik van een klasse A-versterker jou rekening 25% stijgt.

Hier al 2 Klasse A-versterkers, die redelijk wat "uren kloppen", en van zo'n grote stijging geen sprake.

Als een klasse A versterker altijd aanstaat en dan 50 Watt vermogen opneemt, dan verbruikt dat ding per jaar 50*365*24 = 438000 Wattuur oftewel 438 kWh. Het gemiddeld jaarlijks verbruik per huishouden was in 2002 ruim 3400 kWh.

Stond er ook een aparte voeding naast die versterker? Dan wordt het verbruik nog een beetje meer.

Als je een klein huishouden hebt kan zo'n energieslurpende klasse-A versterker dus best een flinke procentuele stijging veroorzaken.

Precies! 50W lijkt niet zoveel, maar als je 'm constant aan laat staan, dan kan het best in de papieren lopen. Zeker als je voor de rest weinig verbruikt. Dan is het verschil relatief groot...

Mijn versterker is 6 x 80 watt in klasse A, deze staat altijd aan, en mijn stroomrekening is niet noemenswaardig gestegen.

Weet je dat heel zeker??? :rolleyes::blink:

Ben je je wel bewust van het feit dat je versterker ruim 4200(!) kWh per jaar verbruikt. Dat is meer dan wat een gemiddeld huishouden per jaar verbruikt... er vanuit gaande dat je versterker ook daadwerkelijk 6x80W uit z'n voeding slurpt tenminste. Per jaar is dat dan 6 x 80 x 365 x 24 = 4204,8kWh... Noem dat maar 'niet noemenswaardig'...

Ik vermoed dan ook dat er een soort van idle-functie op je versterker zit. Dat ie naar een X-aantal minuten/uren z'n meeste functies uitschakelt (vooral het nutteloos warm houden van de koelblokken) en nog maar enkele Watts verbruikt...

Volgens mij klopt die berekening niet, omdat die versterker toch wel wat meer stroom uit het met peutert dan ruim 200mA (50W/230V). Aangezien een klasse A versterker een tamelijk laag rendement heeft (30-40%) en het afgegeven vermogen lager is dan het opgenomen vermogen, zal het stroomverbruik aanzienlijk hoger liggen dan hierboven berekend is. Maar dit is muggenzifterij ;) .

Mijn Bryston vreet in rust (geen standby stand) 100W (opgenomen vermogen). In vollast (wat nooit voorkomt) 1300W (opgenomen vermogen). Als je jouw berekening neemt en deze met 2

:confused:

Ik sluit mij aan bij de verbazing van enkele forumleden hierboven ; niet normaal dat alleen door het gebruik van een klasse A-versterker jou rekening 25% stijgt.

Hier al 2 Klasse A-versterkers, die redelijk wat "uren kloppen", en van zo'n grote stijging geen sprake.

Misschien een buurman met groene vingers? :o

Volgens mij klopt die berekening niet, omdat die versterker toch wel wat meer stroom uit het met peutert dan ruim 200mA (50W/230V). Aangezien een klasse A versterker een tamelijk laag rendement heeft (30-40%) en het afgegeven vermogen lager is dan het opgenomen vermogen, zal het stroomverbruik aanzienlijk hoger liggen dan hierboven berekend is. Maar dit is muggenzifterij ;) .

Mijn Bryston vreet in rust (geen standby stand) 100W (opgenomen vermogen). In vollast (wat nooit voorkomt) 1300W (opgenomen vermogen). Als je jouw berekening neemt en deze met 2

Het afgegeven vermogen van de Bryston is max 2 x 296W, maar daar kun je niet mee rekenen als je het rendement niet weet.

Dat maakt het dus alleen maar onwaarschijnlijker dat je het niet merkt in energieverbruik, als je zo'n versterker dag en nacht aan laat staan. Uitgaande van een rendement van zo'n 10 a 15% bij een klasse A-versterker, moet je het verbruik dus nog vermenigvuldigen met ongeveer 7 a 10... No way dat je dat niet merkt in je energierekening... :rolleyes:

Die 50W Musical Fidelity zou dan dus zo'n 3000 tot 4300kWh per jaar verbruiken.

De versterker van Arden zelfs 29000 tot 42000kWh... Zelfs de studentenflat waar ik woon (samen met op dit moment nog 16 anderen), verbruikt niet zoveel...

Het afgegeven vermogen van de Bryston is max 2 x 296W, maar daar kun je niet mee rekenen als je het rendement niet weet.

Dat maakt het dus alleen maar onwaarschijnlijker dat je het niet merkt in energieverbruik, als je zo'n versterker dag en nacht aan laat staan. Uitgaande van een rendement van zo'n 10 a 15% bij een klasse A-versterker, moet je het verbruik dus nog vermenigvuldigen met ongeveer 7 a 10... No way dat je dat niet merkt in je energierekening... :rolleyes:

Die 50W Musical Fidelity zou dan dus zo'n 3000 tot 4300kWh per jaar verbruiken.

De versterker van Arden zelfs 29000 tot 42000kWh... Zelfs de studentenflat waar ik woon (samen met op dit moment nog 16 anderen), verbruikt niet zoveel...

Klopt. Ik heb een tijdje terug berekend dat ik per jaar ongeveer

Als je naar wat anders gaat kost het je waarschijnlijk ook geld, waar je dit apparaat misschien een hele tijd van kan laten werken.

Als je echt met dat verbruik zit dan moet je dus naar AB of D, en wat dan mooi is kun je denk ik alleen zelf bepalen door te luisteren, heel afgezaagd maar wel waar. Adviezen zijn meestal wat mensen zelf hebben.

Ik zie er tegen op, heb geen tijd in allerlei audiozaken langdurig naar div. versterkers en naar de verkoperspraatjes te gaan luisteren.

Heb namelijk helemaal geen verstand van de verschillen tussen al die merken. Bovendien moet de versterker goed passen bij mijn Audio Physic weergevers.

Helaas is dat toch wel de manier, anders zit je met iets opgescheept waar je niet tevreden mee zal zijn. Tenzij je dat niks kan schelen, koop dan gewoon een gerenommeerde ab versterker van de prijs die je eraan uit wilt geven.

ik wil iets kant en klaar kunnen aansluiten..

Da's duidelijk, zelf bouwen is geen optie.

Er zijn een aantal fabrikanten die ook klasse-D versterkers bouwen. Heb je al eens een klasse-D versterker gehoord? Niet iedereen vindt ze mooi klinken.

Er loopt een topic over de Bluenote S ge

Een voorversterker staat altijd in klas A tot zover ik weet. Er zijn trouwens ook versterkers die de eerste zoveel Watt in klasse A werken, misschien een compromis?

Haha! Kijk, zo werkt reclame voor de leek!

Heren,

Dank voor de reacties. Ik ga het niet allemaal narekenen.

Wel ben ik als kleinverbruiker overtuigd dat de forse stijging echt door de MF a klasse komt. (En hij staat niet eens altijd aan..!) Door sommige reacties wordt me dat nog duidelijker.

Ik sta nu voor bittere keuzen:

1) Niet naar de electr. rekeningen kijken.. genieten van luisteren.. ondanks de domper vd ontdekking dat het energieverslindend is (n.b.: hij moet altijd een uurtje opwarmen en .. hoe langer hij aanstaat hoe mooier hij klinkt..)

2) Het ding met pijn wegdoen.. maar.. zijn er goede alternatieven?

Hebben jullie goede tips voor me?

Andere a klasse versterkers zullen ook veel energie verbruiken denk ik.

Die tip over de Medevoort MA240 lijkt me wel iets, is ook betaalbaar, maar krijg ik dan dezelfde mooie klank terug?

Mijn MF was oorspronkelijk veel duurder .. heb 'm 2 hands gekocht en is vorig jaar volledig gereviseerd bij de MF importeur (elco's vervangen e.d.). Het lijkt me dat je voor een lager bedrag niet dezelfde kwaliteit kan krijgen..

Ik hoop via dit forum wat wijzer te worden over alternatieven. Wil graag zo veel mogelijk kwaliteit in de versterker maar het moet betaalbaar blijven.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Ga eens naar een versterker luisteren. ;)