UltrAnalog Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 Ik zou eens gaan kijken naar een warm klinkende pre en er dan een neutrale poweramp achter hangen. Doet de pre de kleuring en de power verstookt niets. Bijvoorbeeld een Pass pre en een blameless D erachter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 Wel is het zo dat het rendement van een versterker nooit hoger is dan 50 % rendement dus een Klasse A versterker van 50 watt neemt minimaal 100 watt uit het lichtnet. Ik denk dat dat een erg voorzichtige schatting is. In een elektronicaboek dat ik heb, staat meen ik dat een klasse A-versterker maximaal zo'n 25% rendement heeft, maar dat het in de praktijk nog minder is, meer in de orde grootte 10 tot 15%... Mij Plinius SA50 (2*50watt @ 8 ohm) gebruikt 650 watt in klasse A stand (16%). In klasse AB blijft de kast koud, onafhankelijk hoe lang je speelt. In A is ie na een uur behoorlijk warm (je kunt hem dan nog net aanraken) De gemiddelde Pass Labs (Aleph, XA serie) gebruikt "slechts" circa 3 maal het afgegeven vermogen (30%). Eerlijk gezegd wordt de Crown K2 (classe D) ook best wel warm (denk een graad of 40) na een uur of 3 spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 Ik luister momenteel naar een LP en mijn set verbruikt nu 70 Watt volgens de verbruiksmeter. De eindversterker (klasse D) neemt hiervan zo'n 30 Watt voor z'n rekening. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 mn pc gebruikt meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 mn pc gebruikt meer. Mijn laptop zit op ongeveer 60. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 Ik zou eens gaan kijken naar een warm klinkende pre en er dan een neutrale poweramp achter hangen. Doet de pre de kleuring en de power verstookt niets. Bijvoorbeeld een Pass pre en een blameless D erachter. Tenzij je er zelf een kunt maken zit je met een tweede hands pass pre al dik op 2000 euries (of t moet echt een oudje zijn), nieuw ruim 4K (voor het basis model) Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 Wtf? Voor een pre? 6 transistoren plus een uur solderen doe ik wel voor 2k... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 In dat geval kun je hier een mooie kit bestellen http://www.twistedpearaudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 Ik heb wel eens gekeken naar de optie van zelfbouw, maar als je alles erop en eraan wilt, zoals a.b. dan ben je echt niet voor een paar tientjes klaar. Die link van Duck bevat trouwens wel aardige dingetjes op het eerste gezicht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 Die laatst vraag kun je alleen zelf beantwoorden. Wellicht in de Cambridge Azur 840A het beluisteren ook waard http://www.cambridgeaudio.com/product_revi...Title=Azur+840A Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 Het hoeft natuurlijk geen Pass te zijn maar de kleuring in de pre leggen lijkt me nog steeds de beste oplossing. Je kunt voor je budget makkelijk een buizenpre of een hybride vinden (Vincent/Unison Research/etc). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 juni 2006 Report Share Posted 16 juni 2006 Een mooie ARC zoals Triode Dick hier bespreekt http://www.triodedick.com/audioresearch.htm (maar das weer te duur vees ik). Dan maar op naar de Chinees http://www.xs4all.nl/~viver/chinese%20hi-end/index.html http://www.eastwestaudioshop.nl/ bij die laastse verkopen ze ook de: http://www.eastwestaudioshop.nl/images/big/D200.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 juni 2006 Report Share Posted 17 juni 2006 Andere tip is electrocompaniet, klinken ook wat warm dacht ik. Maar lusten ook wel een slok sap (maar minder dan 700 watt voor een entry model) Accuphase een Japans, btw. Heb je trouwens al eens naar het binnenwerk van de mF gekeken? http://amp8.com/tr-amp/foreign/musical/mu-a1000.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 17 juni 2006 Report Share Posted 17 juni 2006 De tip over de Cambridge heb ik onderzocht. Nette en zuinige versterker voor die prijs maar kan m.i. nooit zo goed zijn als mijn mf die nieuw destijds al 4x zo duur was als deze Cambridge nu. Waarom blokkeer je zoveel aangedragen opties Ga toch eens luisteren Ach Oom Henk doremi wekt bij mij de indruk dattie zich kostelijk zit te vermaken. Haudio laat zich wijselijk niet uit z`n tent lokken, verstandig. Anderzijds levert het HEAR wel weer wat leuke bijdrage`s op. Bij de andere fora ( zelfde post gedaan)laten ze hem mooi in zijn hemd staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 juni 2006 Report Share Posted 17 juni 2006 De tip over de Cambridge heb ik onderzocht. Nette en zuinige versterker voor die prijs maar kan m.i. nooit zo goed zijn als mijn mf die nieuw destijds al 4x zo duur was als deze Cambridge nu. Waarom blokkeer je zoveel aangedragen opties Ga toch eens luisteren Ach Oom Henk doremi wekt bij mij de indruk dattie zich kostelijk zit te vermaken. Haudio laat zich wijselijk niet uit z`n tent lokken, verstandig. Anderzijds levert het HEAR wel weer wat leuke bijdrage`s op. Bij de andere fora ( zelfde post gedaan)laten ze hem mooi in zijn hemd staan. Ha die Scatman, MvG, Haudio Ha, die Haudio, Het doen van boude beweringen m.b.t. klasse-D n.a.v. jouw smaak en op grond daarvan anderen een advies geven beschouw ik dan maar als slag in de lucht. De vraag was toch min of meer wat het alternatief is voor de energieverslindende klasse-A wat klankmatig het dichtst in de buurt komt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 17 juni 2006 Report Share Posted 17 juni 2006 De tip over de Cambridge heb ik onderzocht. Nette en zuinige versterker voor die prijs maar kan m.i. nooit zo goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 juni 2006 Report Share Posted 17 juni 2006 Pjotr,wat zit jouw HEAR nu echt niet lekker m.b.t. klasse D? Niet veel hoor maar als iemand zomaar ongenuanceerd algemene uitspaken doet kan ik dat niet serieus nemen. Haudio mag best klasse-D nix vinden, zijn goed recht. Maar als ik hem specifiek om een luisterimpressie vraag blijft ie erg stil. Vind ik niet erg sterk. Imerod is zo te lezen erg tevreden over zijn MF. Alleen dat energieverbruik valt nogal tegen. Andere energieslurpende klasse-A versterkers als alternatief noemen is dan geen optie, of dat nu Plinius, Pass of wat dan ook is. En aangezien ik zelf een nogal verstokt klasse-A fan ben is een (A)B ook geen optie. Dat haalt gewoon de klank van een goede klasse-A niet qua finesse in mid en hoog. Heb zelf lange tijd met aluminium ribbon tweeters gespeeld waarbij dat medogenloos naar voren komt. Recente luisterimpressies van de Hypex UcD180AD versterkers (van zelfbouwers) hebben mij toch wel doen overtuigen dat deze kleine beessies wel erg dicht bij goede klasse-A komen. Iig is het verschil heden ten dage met deze versterkers dermate klein geworden dat ik er zelf nu naar overstap. Voor laag en midden gaat klasse-D nu gewoon klasse-A voorbij, kwa tophoog blijft pure klasse-A nog wel een streepje voor hebben wbt finesse, maar het verschil is echt miniem. Eigenlijk wonderlijk dat twee uitersten kwa energieverbuik elkaar klankmatig zo dicht naderen op dit moment. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 17 juni 2006 Report Share Posted 17 juni 2006 Pjotr,wat zit jouw HEAR nu echt niet lekker m.b.t. klasse D? Niet veel hoor maar als iemand zomaar ongenuanceerd algemene uitspaken doet kan ik dat niet serieus nemen. Haudio mag best klasse-D nix vinden, zijn goed recht. Maar als ik hem specifeiek om een luisterimpressie vraag blijft ie erg stil. Vind ik niet erg sterk. Imerod is zo te lezen erg tevreden over zijn MF. Alleen dat energieverbruik valt nogal tegen. Andere energieslurpende klasse-A versterkers als alternatief noemen is dan geen optie, of dat nu Plinius, Pass of wat dan ook is. En aangezien ik zelf een nogal verstokt klasse-A fan ben is een (A)B ook geen optie. Dat haalt gewoon de klank van een goede klasse-A niet qua finesse in mid en hoog. Heb zelf lange tijd met aluminium ribbon tweeters gespeeld waarbij dat medogenloos naar voren komt. Recente luisterimpressies van de Hypex UcD180AD versterkers (van zelfbouwers) hebben mij toch wel doen overtuigen dat deze kleine beessies wel erg dicht bij goede klasse-A komen. Iig is het verschil heden ten dage met deze versterkers dermate klein geworden dat ik er zelf nu naar overstap. Voor laag en midden gaat klasse-D nu gewoon klasse-A voorbij, kwa tophoog blijft pure klasse-A nog wel een streepje voor hebben wbt finesse, maar het verschil is echt miniem. Eigenlijk wonderlijk dat twee uitersten kwa energieverbuik elkaar klankmatig zo dicht naderen op dit moment. Ach, Haudio heeft waarschijnlijk andere (zakelijke) belangen die een objectieve mening in de weg staan. Kan mij n.l. niet voorstellen dat ie niet naar versterkers kan luisteren. :unsure Dat fan gevoel begint zich nu toch bij mij zich te manifesteren t.o.v. die MA 240 van Van Medevoort. ( verlies je natuurlijk wel een stuk onbevoordeeldheid mee)Allee. Onlangs ergens gehoord i.c.m. een buizenvoorversterker (tegenkoppelingsvrij ), heel indrukwekkend. Ga je spiekers b.v. eens actief filteren met die "D" versterkertjes. Verlies jij je reserve t.o.v. het hoog ook nog. Kan je gewoon weer met die ribbons gaan spelen. : Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 juni 2006 Report Share Posted 17 juni 2006 Ik vind het interessant jullie tips te lezen (behalve dan jullie onderlinge meningsverschillen, dat gaat mij niet aan..) en sta open voor alle relevante serieuze info, m.n. wat betreft lager verbruik zonder verlies van geluidskwaliteit. Ha ha, je bent wel een lolbroek, Dat gekibbel hoort erbij op een forum: Zoveel mensen zoveel meningen 'Tis toch een kwestie van tussen de regels doorlezen. Idd zelf gaan luisteren is de beste optie. Wbt Hypex is het een probleem dat je dat niet zo makkelijk in de winkel vindt. Die modules van Hypex (nota bene een Nederlands bedrijf) worden hoofdzakelijk aan de OEM markt geleverd en aan dhz'ers en zul je niet snel als high-end product in de winkel vinden om een luisterimpressie op te doen. Er zijn wel wat forummers Hear die er zelf een versterker mee gebouwd hebben maar dat moeten ze zelf maar laten weten. Bel Hypex eens op zou ik zeggen. Er dan nog Van Medevoort die een eigen klasse-D concept heeft, waarschijnlijk het enige wat je in de winkel vindt op het moment kwa klasse-D. Als ik op hun site kijk dan noemen ze het ook UcD en het is mij nu niet meer helemaal duidelijk of ze het concept van Hypex hebben overgenomen en ook nu gewoon bij Hypex inkopen. En verder is er Spectron. Daar ken ik geen Nederlandse dealer van. Maar het was de eerste die echt goed klinkende klasse-D maakte. Voor een luisterimpressie daarvan zul je naar Frankfurt moeten. De technologie van Spectron wordt ook gebruikt in de Crown K2 serie voor de professionele markt. Het is idd niet makkelijk en als het je allemaal wat te veel wordt kun je idd misschien toch maar bij je MF blijven zoals Haudio suggereerde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 juni 2006 Report Share Posted 17 juni 2006 Ga je spiekers b.v. eens actief filteren met die "D" versterkertjes. Verlies jij je reserve t.o.v. het hoog ook nog. Kan je gewoon weer met die ribbons gaan spelen. : Hallo Scat-man, Daar heb ik oeverloos mee geexperimenteerd een jaar of 10 geleden en mij is het al die rimram niet meer waard. Muziek heeft in de loop der jaren steeds meer voorrang boven techniek gekregen en zolang de techniek niet stoort vind ik het al gauw goed. Alleen jammer dat weinig techniek daaraan voldoet Voorlopig vind ik de UcD'tjes niet slecht genoeg voor zoiets Maar misschien als ik er de tijd voor heb komt er nog wel eens een mooie zelfbouw a la Hiraga voor midden en hoog en verhuist de UcD naar alleen het laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 17 juni 2006 Report Share Posted 17 juni 2006 Ik vind dat D class concept wel interessant om volgen! Als ik na mijn volgende eindafrekening energieverbruik niet meer verder KAN met mijn liefste schatje Sumo , zal ik eens een poging wagen om zulke mono blokjes te beluisteren! Maar voorlopig blijf ik nog effe genieten van deez' schoon klanken muziek met meer emotie Ja hoor Haudio mvg RastaPhil PS aan Imredo: effe je speakers opgezocht: Manufacturer's Suggested Retail Price $2,995.00 Type Floorstanding Frequency response 34Hz - 40kHz (+/-3dB) Driver complement - Nominal impedance 4 ohms Sensitivity 90dB / 1W (1m) Recommended amplifier power - Cabinet finishes Cherry or Black Ash standard, Mahogany and Birdseye Maple by special order Dimensions 7.1'' W x 42'' H x 10.6'' D Weight 53 lbs. en de power van je amp matcht lekker met je speakers (90db-4ohm), denk ik zo, ook kan je door de mooie plaatsing van je speakers nog eens extra genieten van de accurate weergave door de amp . Ik zou in God's naam niet weten door wat ik zo'n geluid zou vervangen! (Heb eens een paartje Audion Silver Nights mono lampen bakken vergeleken met de Sumo en de Sumo bleef! Er zat een gat in het midden van klankbeeld van de Audions). Een Dartzeel misschien en ja luisteren naar die D dingen wil ik ook wel, kan ik ook meepraten mvg RastaPhil (ga naar't voetbal kijken ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 juni 2006 Report Share Posted 17 juni 2006 Ik kan me bwv spreke alleen nog permitteren de cd-hoesjes te lezen... Dan is het toch opgelost: Daarvan kun je er net zoveel van internet plukken als je wil Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 17 juni 2006 Report Share Posted 17 juni 2006 Kun je geen stroom aftakken bij de buren? Jullie brengen me nog op slechte gedachten! mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 17 juni 2006 Report Share Posted 17 juni 2006 Kun je geen stroom aftakken bij de buren? Jullie brengen me nog op slechte gedachten! mvg RastaPhil Of ter compensatie van het aangedane milieuleed en de daarbij behorende gewetenswroeging een paar vierkante meter PV zonnecellen op het dak.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 17 juni 2006 Report Share Posted 17 juni 2006 Gewoon veel luider spelen , dan heb je profijt van het vermogen en hoeft het niet worden weggestookt in de koelplaten. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts