Jump to content

Musical Fidelity a1000 50 watt A klasse

imerod
 Share

Recommended Posts

Haha! Kijk, zo werkt reclame voor de leek!

Ach, als ie maar lekker klinkt, toch? :)

Precies :)

Een voorversterker staat altijd in klas A tot zover ik weet. Er zijn trouwens ook versterkers die de eerste zoveel Watt in klasse A werken, misschien een compromis?

Beste,

Voorzover ik het weet zijn er inderdaad meer versterkers met een klasse A voorversterkergedeelte maar lang niet allemaal.

Wat de eindeversterker betreft, kun je er vanuitgaan dat een klasse A versterker behoorlijk heet wordt, oftewel je kunt er echt een eitje op bakken, is dit niet mogelijk en blijft de versterker lauw, dan is het geen klasse A versterker.

Een klasse A versterker doet nl alles op vol vermogen , het vermogen wat niet wordt gebruikt wordt omgezet in warmte.

Maar de crossoververvorming is wel weg bij een klasse A versterker.

Veel zogenaamde technische kreten zoals bv Optische Klasse A versterker is dus geen klasse A versterker.

Ook een New class AA versterker heeft niets van doen met een klasse A versterker.

Wel is het zo dat het rendement van een versterker nooit hoger is dan 50 % rendement dus een Klasse A versterker van 50 watt neemt minimaal 100 watt uit het lichtnet.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Wat de eindeversterker betreft, kun je er vanuitgaan dat een klasse A  versterker behoorlijk heet wordt, oftewel je kunt er echt een eitje op bakken, is dit niet mogelijk en blijft de versterker lauw, dan is het geen klasse A versterker.

Dat lijkt me wat kort door de bocht. Een en ander is afhankelijk van het verstookte vermogen, en de grootte van de koelblokken. En natuurlijk de omgevingstemperatuur, maar laten we die maar ff op een graad of 20 stellen...

Wel is het zo dat het rendement van een versterker nooit hoger is dan 50 % rendement dus een Klasse A versterker van 50 watt neemt minimaal 100 watt  uit het lichtnet.

Ik denk dat dat een erg voorzichtige schatting is. In een elektronicaboek dat ik heb, staat meen ik dat een klasse A-versterker maximaal zo'n 25% rendement heeft, maar dat het in de praktijk nog minder is, meer in de orde grootte 10 tot 15%...

• Members
Mijn versterker is 6 x 80 watt in klasse A, deze staat altijd aan, en mijn stroomrekening is niet noemenswaardig gestegen.

Weet je dat heel zeker??? :rolleyes::blink:

Ben je je wel bewust van het feit dat je versterker ruim 4200(!) kWh per jaar verbruikt. Dat is meer dan wat een gemiddeld huishouden per jaar verbruikt... er vanuit gaande dat je versterker ook daadwerkelijk 6x80W uit z'n voeding slurpt tenminste. Per jaar is dat dan 6 x 80 x 365 x 24 = 4204,8kWh... Noem dat maar 'niet noemenswaardig'...

Ik vermoed dan ook dat er een soort van idle-functie op je versterker zit. Dat ie naar een X-aantal minuten/uren z'n meeste functies uitschakelt (vooral het nutteloos warm houden van de koelblokken) en nog maar enkele Watts verbruikt...

Als hij een paar minuten geen signaal ontvangt, hoor je een klik, dus er zal hier en daar wel wat worden uitgeschakeld. Hij blijft echter gewoon bloedheet.

Ik heb dat ding nu ik schat anderhalf jaar staan, en hij gaat alleen uit als we op vakantie gaan. Mijn energie rekening (gas, licht, en water is per januari met 20 euro in de maand verhoogd. Gezien de olieprijzen en weet ik wel niet wat voor excuses men wel niet vind om een verhoging te rechtvaardigen, geloof ik niet dat die 2 tientjes aan mijn versterker liggen. Laat dit nu eens 5 euro zijn. Dat noem ik dus niet noemenswaardig. Ik steek per dag voor meer in de brand... :rolleyes:

Beste Imerod,

Mijn vraag:

Weet je zeker dat het hoge energie verbruik alleen aan je versterker ligt? Bekijk eens welke apparaten er continu aan staan en wat het opgenomen vermogen is.

Heb je bijvoorbeeld telefoonladers en/of andere adapters in je stopcontact zitten terwijl er geen telefoons of andere apparaten aan hangen? dit zijn ook hele mooie sluipverbruikers.

Je videorecorder etc. verbruiken ook allemaal energie terwijl je dit soort apparaten misschien nauwelijks gebruikt.

Als je alles bent nagegaan en je weet zeker dat het aan je versterker ligt, en je energierekening stoort je enorm, dan zou je er aan kunnen denken om de versterker te vervangen.

Ik zou zeggen, leg de voor- en nadelen eens op de weegschaal en bekijk dan wat je echt wilt.

Wil je toch een andere versterker dan zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een Primare versterker. Passlabs zou je eventueel ook in je lijstje mee kunnen nemen. Beide merken met een behoorlijke geluidskwaliteit die ik heb gehoord in combinatie met de Audio Physics en die mij zeer raakten.

2e Hands zou je eventueel ook kunnen kijken, maar ik las dat je op technisch gebied een leek was/bent. Ik weet niet of je dan in staat bent om de rotte appels er tussenuit te vissen. 2e Hands is altijd een groter risico dan als je nieuw koopt.

Heel verhaal maar ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Succes!

Mijn energierekening halveerde ruimschoots (van 3500 naar 1600 kWh, en ik kookte elektrisch) nadat ik stopte met buizen. Ik weet niet wat een kWh tegenwoordig in nederland doet, maar destijds heb ik eens berekend dat ik ruim een euro per dag aan energie betaalde, alleen voor audio. En dat stond niet eens constant aan. Eigenlijk gewoon schandalig, ondanks dat ik groene stroom afnam.

Als je je volumeknop nooit meer dan half open hebt staan, kun je met een tiende van het vermogen uit wat je nu gebruikt. Voor een ervaren verdubbeling van de herrie heb je 10x het vermogen nodig. Klasse AB en D zijn volwassen genoeg om A obsolete te maken. Dan nog fatsoenlijk gevoelige speaker erbij en je kunt spelen met vlooienvermogens.

Ondertussen blijf ik als leek met de vraag zitten welke goede merken/typen  er zijn die (minstens) zo goed klinken als mijn mf a1000..

Als jullie zoveel weten van hifi noem dan merken/typen zodat ik een beeld krijg van goede zuinige alternatieven.

Die vraag is volgens mij al beantwoord. Misschien is het tijd dat je iets met de adviezen gaat doen. Bijvoorbeeld eens naar goede klasse-D versterkers luisteren.

Ondertussen blijf ik als leek met de vraag zitten welke goede merken/typen  er zijn die (minstens) zo goed klinken als mijn mf a1000..

Als jullie zoveel weten van hifi noem dan merken/typen zodat ik een beeld krijg van goede zuinige alternatieven.

Een AB, B of D versterker, merk en type is kwestie van smaak.

Of wil je iets volgens mijn smaak aanschaffen? Nee toch?

Even een korte samenvatting van genoemde merken in dit topic:

Hypex Klasse D

( Misschien laten bouwen door een forumlid. voor +/- 600 euro een wereldversterker met zat vermogen en een hoog rendement, kun je ook nog je eigen design bepalen. Genoeg mensen die je willen helpen en misschien kun je hem ook ergens beluisteren)

Kijk voor de aardigheid maar eens op zelfbouwaudio forum

Primaire

Pass Labs

JK-Acoustics

Of misschien bij Musical Fidelity blijven maar dan een ander (goed) type!

Misschien kun je wat met dit lijstje!

Hypex Klasse D

( Misschien laten bouwen door een forumlid. voor +/- 600 euro    een wereldversterker met zat vermogen en een hoog rendement, kun je ook nog je eigen design bepalen. Genoeg mensen die je willen helpen en misschien kun je hem ook ergens beluisteren)

Zoiets is zeker simpel te bouwen, kost voornamelijk wat tijd en enige handigheid, maar dat wil hij niet. Weet je zeker dat iemand zomaar de volledige versterker wil bouwen? Of bied je jezelf aan?

Ik heb in deze draad klasse-D stereoversterkers zien passeren van Van Medevoort van Audiodigit en van Channel Islands Audio. Rotel maakt ze ook.

Zijn er nog meer?

Onkyo

Naast de 2 monoblokken heb je dan toch een apart kastje nodig voor de volumeknop e.d.?

Ja, het zijn alleen eindversterkers, dus een aparte voorversterker is dan wel nodig.

Beste Imerod,

Asl ik jou was zou ik die MF mooi houden, ik heb verschillende klasse D versterkers beluistert maar het is mijn smaak niet.

Een Buizenversterker geeft een bepaalde emotionele verbintenis met de uitvoerenden die er ten gehore mee worden gebracht, dit gevoel geeft een goede klasse A versterker mij ook.

Dan gewoon de versterker uit zetten op het moment dat je hem niet gebruikt.

Dat spaart een hoop stroom uit en je hebt dan een versterker waar jij je gelukkig bij voelt.

Het kan heel goed zijn dat je deze voldoening niet vindt bij andere ontwerpen.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Beste Imerod,

Asl ik jou was zou ik die MF mooi houden, ik heb verschillende klasse D versterkers beluistert maar het is mijn smaak niet.

Ja, maar jij bent dan ook mister analoog hier. :P;)

Beste Haudio,

Er staat een mooie quote in die review:

There is little difference in people, but that little difference makes a big difference

Dat gaat ook op voor klasse-D en sowieso voor versterkers in het algemeen.

Maar ik begrijp dat jij die Hypex UcD class-D versterkers ook zelf gehoord hebt? Vertel ....

;)

There is little difference in people, but that little difference makes a big difference

Daar kan ik me aardig bij aansluiten, die kleine verschillen worden soms veel te veel opgeblazen.

Daar kan ik me aardig bij aansluiten, die kleine verschillen worden soms veel te veel opgeblazen.

Met dien verstande dat in klasse-D's wel degelijk behoorlijke verschillen zitten.

Maar laat Haudio nu maar eerst vertellen wat hem niet bevalt aan specifiek de Hypex UcD versterkers.

;)

Met dien verstande dat in klasse-D's wel degelijk behoorlijke verschillen zitten.

Ik neem aan dat je dan met name de voeding bedoelt?

Ik neem aan dat je dan met name de voeding bedoelt?

Nee, hoe ze klinken. Wat er in het kastje zit interesseert me geen lor, gehoorstmatig dan.

;)